Moderator: Redaktörer
Martin skrev:För att få 90graders fasskillnad mellan elementen måste filtrena vara akustiskt 3:e ordningen (eller 1:a osv) samtidigt som elementens akustiska centrum ligger på samma avstånd. Som du ser så adderar elementen kring 5-6dB vid delningarna vilket tyder på att elementen ligger i fas med varandra vid de frekvenserna. Då får man inte det utseendet på vertikala spridningen som udda ordningens filter ger.
Crumboo skrev:Är det förresten en entydig fördel att sänka ner diskanten till samma akustiska centrum som mellanregisterna i baffeln? Eftersom det är en provlåda går ju det att ordna. Om man tittar på impulssvaren så kommer mellanregisterna 0.058 ms efter diskanten, vilket motsvarar en vägskillnad på knappt 20 mm. Är det då denna försänkning som skulle behövas?
brumel skrev:Jag har hort att man kan stoppa en soffa/fotolj mellan mikrofonen och matobjektet for att golvet inte ska paverka matningen. Taket ar dock inte sa mycket att gora at.
![]()
![]()
skrutten skrev:brumel skrev:Jag har hort att man kan stoppa en soffa/fotolj mellan mikrofonen och matobjektet for att golvet inte ska paverka matningen. Taket ar dock inte sa mycket att gora at.
![]()
![]()
Ja, det var ju ett kul exempel, men varför man skall pula in saker emellan som sannolikt också påverkar mätresultatet?
diesel skrev:skrutten skrev:brumel skrev:Jag har hort att man kan stoppa en soffa/fotolj mellan mikrofonen och matobjektet for att golvet inte ska paverka matningen. Taket ar dock inte sa mycket att gora at.
![]()
![]()
Ja, det var ju ett kul exempel, men varför man skall pula in saker emellan som sannolikt också påverkar mätresultatet?
Skrutten har rätt....
En fördel med att ha så stort/tomt som det bara är möjligt är att förstareflexen från tak/golv syns väldigt tydligt i mätningarna. Man vinner inget på att "dölja" den, möjligtvis lurar man sig själv
Martin skrev:Jag håller på att titta på dina mätningar och simulera på dem hemma, skulle vara bra att ha off-axis-mätningarna. Kanske kan göra om dem själv till txt-format.
I praktiken blir det så att man vill ha lite lägre branthet på basen än på diskanten för att basen ska "komma ifatt" diskanten fasmässigt.
brumel skrev:I Crumboos fall har han mätt med svep och sedan trunkerat bort fasväxlingarna vilket gör mätningarna lättare att läsa och simulera delningfilter utifrån. Men har han trunkerat för mycket får han inte en rättvisande bild på hur högtalaren låter med rummet.
Han kan ju göra rumsmätningar på 1 m avstånd med alla element inkopplade sa ser han den totala överföringfunktionen för högtalaren+rummet minus filter.
Crumboo skrev:Har gjort lite nya mätningar. Närfältsmätningar på de båda baselementen avslöjade, angående impedanspuckeln vid 80 Hz, följande:
Röd linje = undre baselementet, blå linje = övre baselementet. De tunna linjerna mättes med massa fluff instoppat i porten. Slutsatser?
Crumboo skrev:Har gjort lite nya mätningar. Närfältsmätningar på de båda baselementen avslöjade, angående impedanspuckeln vid 80 Hz, följande:
Röd linje = undre baselementet, blå linje = övre baselementet. De tunna linjerna mättes med massa fluff instoppat i porten. Slutsatser?
brumel skrev:Eller en bastant stenfot i vilken lådan skruvas fast.
Du behöver nåt som stabiliserar lådan så den inte blir för rank.
brumel skrev: Hur ar det med det dar snacket om beryllium. Det ska visst vara vardigt hart och svart att forma till en dome. Nagon har sagt at det ar giftigt?
DVD-ai skrev:Nu tycker jag det tagit alldeles för länge sedan vi fick se någon rolig/ spännande/ imponerande byggbild...
Så ny får du langa fram kameran och knäppa några![]()
Hur går det på filter fronten ?
Max_Headroom skrev:brumel skrev: Hur ar det med det dar snacket om beryllium. Det ska visst vara vardigt hart och svart att forma till en dome. Nagon har sagt at det ar giftigt?
Beryllium är ett allmänt besvärligt material. Och det är giftigt, ja.
Jag tror knappast man anävnder rent beryllium till diskanter, utan legerar det med aluminium, mer eller mindre.
Som domematerial är det väl inte så lämpligt, egentligen (det blir liksom bara dyrare utan att bli bättre). Det går att göra betydligt mer kostandseffektiva lösningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster