MagnusÖstberg skrev:Ingen har givit en bättre totallösning än multipla 12" element. Mer strålningspunkter, mindre effekt och högre känslighet, lägre mekanisk rörelse. Kan ingen räkna lite på vad 24 stycken kan leverera?
Nackdelen är väl lådbyggandet.
Jag ser det som feltänk idag att brassa in 5+ kW i en basrigg
Ja här är ju iaf vad 8 sb12 simulerar som. LspCAD klarar bara att simulera 12 element som mest. Men det är ju bara att plussa på några dB på simuleringen.
Kurvan är utan rumsstöd. Exakt hur återgivningen i rum ser ut beror ju på detta. Nu tappar man ju några dB vid 60Hz då man delar vid 80Hz men samtidigt kommer nivån vdi 20Hz upp relativt 60Hz. Enligt simuleringen hamnar -6dB vid 20Hz vilket är lite för högt om man antar den generella rumsförstärkningen på 10dB vid 20Hz relativt 60.(i mitt rum verkar jag dock ha en lite mindre förstärkning än 10dB)
Men man kan nog förvänta sig rak nivå från 20 och nedåt mot 10Hz åtminstone. Elementets xmax(p-p 22mm) uppnås vid 5Hz.
Det blir väl 1.5 effektfördubbling för 24 element så cirka +9,5dB. Dryga 125dB då alltså.
edit: 12 basar kopplade 4-4-4 kräver 85W i

hm (26V). Annars är det ju som simuleringen visar dryga 10W per element om man har separat drivning för alla element.
edit2: det finns nog inga/få element oavsett hur våldsamma och häftiga de är som klarar att hantera lika mycket effekt som 16 eller 24 element fixar. Den totala mängden talspolelängd som tar emot och hanterar den effekten är ju enormt mycket större än vad tex färre antal 18tummare fixar.
Som synes är det ju dessutom inga monstereffekter som behövs och därför kommer multipla element ha betydligt svalare talspolar som följd. Det är svårt att se hur färre stora element kan vara bättre än fler små.