Byggtråd 30L sluten låda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-19 23:24

boom skrev:
Aerob skrev:Vad är en bilbas? Hur skiljer sig en sådan från en hus eller lägenhetsbas?

En bilbas är i regel en bil bas det brukar skvallras när det är lågt vas = hård upphägning gillar små lådvolymer vilket denna gör brukar bli skit när man försöker sätta den i större volym.

OK. Små lådvolymer måste vara i bilar, stora i hem? En bas som trivs i en
liten volym kan inte fungera i ett hem utan enbart bil? Vill bara förstå hur
du menar med detta. Inos InfraX t. ex, dom är på 42l, skulle det kunna klassas
som en liten volym och således en bilbas?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-20 00:58

Jag tror Basta rekommenderar 15 liter i detta fallet och får nog anses som litet. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-20 02:38

Är det inte prestandan som är det viktiga och inte storleken? Om man får ett
bra resultat med 15l är det då inte positivt, eller är det några uppenbara
nackdelar med ha en liten låda med för gällande element ultimata förhållanden?

Jag frågar av ren nyfikenhet, då jag inte förstår varför det skulle vara negativt,
eller en "bilbas" bara för att ett element trivs i en liten låda.

Dessutom så verkar det ju onekligen som om piotr fått bra resultat med sina
33l lådor också, men det kanske fortfarande anses vara för litet?

Summer Passing

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-12-20 07:11

Aerob skrev:Är det inte prestandan som är det viktiga och inte storleken? Om man får ett

Jag frågar av ren nyfikenhet, då jag inte förstår varför det skulle vara negativt,

Är det så bra igentligen han har dubbla basar i 1 låda på 33 liter st =2x33 liter som man inte får glömma och att den ger lite mera output än en singel bas ger men det skulle vara roligt att se en mätning utomhus på den då får man ett hum om vad den presterar.
siffror i all ära men jag personligen tar hans uppgifter med en nypa salt jag ser det mera som ett försäljnings argument så han kan bli av med dom element han har köpt på sig (Varför sälja dom om dom är så bra)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-20 10:03

boom skrev:Är det så bra igentligen

Du menar att det är dåligt för att jag i mätningarna kör två basar?

Frekvensgången blir ju identisk oavsett en eller två basar. Vidare nämner jag signalstyrka in i elementet tillsammans med uppskattad SPL.

han har dubbla basar i 1 låda på 33 liter st =2x33 liter som man inte får glömma och att den ger lite mera output än en singel bas

Mer exakt 6dB men vad är det du invänder emot egentligen?

Är det ok att köra ett 15"-element med säg 3 liter pumpkapacitet men inte två st. 10" med 3 liter pumpkapacitet?

ger men det skulle vara roligt att se en mätning utomhus på den då får man ett hum om vad den presterar.

Som nämnts är det en rumsbas, ej en bilbas eller utomhusbas så för mig är det endast intressant med prestandan i rum.

siffror i all ära men jag personligen tar hans uppgifter med en nypa salt jag ser det mera som ett försäljnings argument så han kan bli av med dom element han har köpt på sig (Varför sälja dom om dom är så bra)

Det tar jag som en förolämpning av stora mått.

Signalstyrkan är uppmätt med en Fluke 187 och angiven i min tråd. Mätningarna är utförda med en Earthworks QTC1 (kontrollerad av Earthworks långt efter köp) och en preamp/ljudkort som innan mätning är uppmätt i loopback för att säkerställa linjär frekvensgång i den delen av kedjan.

Jag "säljer dom" inte, jag släpper iväg ett antal då jag nu efter test insett att jag behöver färre basar i mitt system än vad jag trodde vid köp. Jag kommer själv att köra med dessa och har inga planer på att skaffa något annat för sub/infrabas.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-20 10:39

Bele skrev:Varför ska jag tänka om?

Därför att du är långt från verkligheten med dina påståenden.

Du nämner +12 från vägg/golv. 6 dB av dem är redan inräknad i känsligheten, och ca: 6 dB borde försvinna p.g.a. avståndet. De 6 dB från bakväggen måste man väl ha lite tur med, så tillsammans med förluster kan dessa säkert räknas bort(?).

Vid höga frekvenser (80Hz) kan man räkna med 12dB från vägg och golv (samt ytterligare något mer från andra ytor) men vid 30Hz får man avsevärt mera stöd från rummet än vid 80Hz.

I mitt rum kan man se ca. 12dB mer gain vid 30Hz än vid runt 80-100Hz och då har vi redan 6-12dB vid dessa högre frekvenser.

Man behöver inte ha tur med bakväggen, det är bara att placera lyssningsposition på ett avstånd som är litet i förhållande till våglängden så finns stöd och gain där.

Du har inte det enkla avståndsberoendet av SPL vi låga frekvenser i ett rum som du far efter.

Simsalabim, vi behöver 10kW för 125dB (nästan iaf.)

Absolut inte.

Sen tycker jag att det är lite skillnad på:

"Sannolikt inga problem"

"Under gynsamma förhållanden i ett lämpligt rum"

Det senare är ett förtydligande men ändå självklarhet.

/Peter

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-20 12:03

boom skrev:
Aerob skrev:Är det inte prestandan som är det viktiga och inte storleken? Om man får ett

Är det så bra igentligen han har dubbla basar i 1 låda på 33 liter st =2x33 liter som man inte får glömma och att den ger lite mera output än en singel bas ger men det skulle vara roligt att se en mätning utomhus på den då får man ett hum om vad den presterar.

Kan inte förstå varför man ska mäta upp den utomhus? Vad har den där att göra likssom :S Om man ska ha riktigt fakta att gå efter lär man väll mäta i den miljön den är tänkt att användas, alltså inomhus, I detta fall vardagsrum, Placerad nära en bakvägg och sidovägg.. Annars har man ju ingenting alls att gå på när man sen kommer använda den i sitt vardagsrum..

Kan inte annat än att hålla med Piotr, Det där kändes som en ganska så grov förolämpning, Han delar med sig av sina mätningar för våran skull såväl som hans egen, Istället för att tvivla och säga att han inte lyckas, som man kan sammanfatta ditt påstående..

Har man inte ett par Tc 10" hemma och kan göra en egen mätning, så får man nog luta sig tillbaka och lyssna till vad han säger..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-20 12:07

rotel2 skrev:
DVD-ai skrev:
paa skrev:Man kan även lägga till att om man adderar ihop två ljud i samma fasläge så ökar ljudtrycket 6 dB, men om man adderar två ljudkällor som ej är faskorrelerade (typ två olika bullerkällor) så ökar ljudtrycket 3dB.

Exakt, jätte bra att du skriver in detta för detta är det många som har svårigheter med att hålla skillnad på ! :)

Följdfråga; Hur många grader ur fas måste det vara innan ljudtrycket halveras?

Att du orkar hålla på är mig en gåta... exakt vad tror du dig kunna uppnå genom att ständigt ifrågasätta mig och försöka att förlöjliga mig i alla möjliga olika sammanhang och komma med spydiga kommentarer. Mitt tips till dig är att du lägger av och ägnat tiden åt något vettigare för du har faktsikt ingenting att vinna på detta även om du tycks tro det av någon anledning...

Svaret på din fråga är för övrigt 90*C, vilket borde vara ungefär samma förskjutning som du verkar ha mellan hjärnbalken och hjärnstammen.
Läkare efterfrågas !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-12-20 12:56

DVD-ai skrev:
rotel2 skrev:
DVD-ai skrev:
paa skrev:Man kan även lägga till att om man adderar ihop två ljud i samma fasläge så ökar ljudtrycket 6 dB, men om man adderar två ljudkällor som ej är faskorrelerade (typ två olika bullerkällor) så ökar ljudtrycket 3dB.

Exakt, jätte bra att du skriver in detta för detta är det många som har svårigheter med att hålla skillnad på ! :)

Att du orkar hålla på är mig en gåta... exakt vad tror du dig kunna uppnå genom att ständigt ifrågasätta mig och försöka att förlöjliga mig i alla möjliga olika sammanhang och komma med spydiga kommentarer. Mitt tips till dig är att du lägger av och ägnat tiden åt något vettigare för du har faktsikt ingenting att vinna på detta även om du tycks tro det av någon anledning...

Svaret på din fråga är för övrigt 90*C, vilket borde vara ungefär samma
förskjutning som du verkar ha mellan hjärnbalken och hjärnstammen.
Läkare efterfrågas !

Hoppla hoppla kompis!
Du skriver ju att det är många som har svårigheter med att hålla skillnad/isär... Vilket jag då får den känslan av att du är insatt, och därför frågar jag då jag inte vet.
[s]Om jag får "tycka" lite själv så borde havleringen bli vid 180grader[/s], i vilken litteratur har du fått informationen 90grader ifrån?

Hjärnsläpp, ska ta kontakt med läkare omedelbart...
Senast redigerad av rotel2 2010-12-20 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-20 12:57

Jonka_ skrev:Kan inte förstå varför man ska mäta upp den utomhus? Vad har den där att göra likssom :S Om man ska ha riktigt fakta att gå efter lär man väll mäta i den miljön den är tänkt att användas, alltså inomhus, I detta fall vardagsrum, Placerad nära en bakvägg och sidovägg.. Annars har man ju ingenting alls att gå på när man sen kommer använda den i sitt vardagsrum..

Mätning i rum ger element+rum. Vitsen är kanske att befria mätningen från just ett bestämt rum? Det är väl vanligtvis så man ser data publicerade? Det finns säkert önskemål om att kunna jämföra element under likadana förhållanden.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-20 13:34

Herrar som önskar argumentera max SPL, effektbehov och liknande.. vänligen visa lite respekt och läs till att börja med på denna sida. Kanske denna författare står högre i kurs än mig.. :)

http://www.linkwitzlab.com/thor_splmax.htm

Komplettera sedan med mina mätningar i närfält och på lyssningsposition så kanske bitarna faller på plats.

/Peter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-20 13:38

rotel2 skrev:
DVD-ai skrev:
rotel2 skrev:
DVD-ai skrev:

Svaret på din fråga är för övrigt 90*C, vilket borde vara ungefär samma
förskjutning som du verkar ha mellan hjärnbalken och hjärnstammen.
Läkare efterfrågas !

Hoppla hoppla kompis!
Du skriver ju att det är många som har svårigheter med att hålla skillnad/isär... Vilket jag då får den känslan av att du är insatt, och därför frågar jag då jag inte vet.
Om jag får "tycka" lite själv så borde havleringen bli vid 180grader, i vilken litteratur har du fått informationen 90grader ifrån?

Problemet är att du gör detta mest hela tiden när jag skriver något, alltså just frågar och gärna med någon som jag upplever som en "underton" som går ut på att du vill liksom "komma mig" vilket jag absolut inte uppskattar. Det i kombination ner "resor" tidigare på MHB har gjort att jag kanske uppfattar många av dina inlägg på just detat sättet. Om detta är något jag helt fått om bakfoten så ber jag å det största om ursäkt för det som jag skrev men jag blev irriterad... Jag har upplevelsen av att du vist vet vad du pratar om och är duktig inom ämnet, och det bidrar till känslan av att du mer eller mindre ifrågasätter mig med ditt sätt att skriva.

Vid 180* förskjutning så ska väll signalen ligga helt ur fas och således blir förstärknignen 0dB, 90dB eller "runt" så borde det blir runt 3dB och vid 0* förskjutning, alltså helt faskorent så borde förstärknignen blir närmare 6dB. Om inte jag fått något om bakfoten... Men det jag menade med mitt inlägg tidigare var mer allmänt att det just finns en skillnad mellan förstärkning ur och förstärkning i fas.

Alltså spelar båda högtalarna en 50Hz ton i fas så blir förstärknignen närmare 6dB mot att bara ena högtalaren spelar.
Men spelar dom 50Hz inte helt i fas så blir inte förstärknignen 6dB utan lägre. Och om den ena spelar 50Hz och den andra 100Hz ton så blir ljudtrycket sammanalgt i rummet 3dB högre. vad jag vet !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-20 13:48

Någon mer matematisk kunnig kanske kan reda ut detta mer exakt men tills vidare..:

Två lika signaler i fas = +6dB

Två lika signaler, ena 180 grader ur fas = total utsläckning = tysssssstnaaad!

Två lika signaler, ena 90 ur fas = + 3dB

Situationen där en eller två för övrigt identiska signaler ger samma SPL är alltså när ena signalen ligger någonstans mellan 90 och 180 grader ur fas.

Resonemanget utgår ifrån att ljudkällorna är placerade mycket nära relativt våglängden.

/Peter

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-20 14:12

Här kan ni leka med summan av två sinusar:

http://www.udel.edu/idsardi/sinewave/sinewave.html
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-20 14:31

Tack för den! :)

Runt 120 grader ger +/-0.

Dvs. adderas en identisk signal med 120 graders fasskillnad förblir den ursprungliga signalen identisk > Gain = 0.

/Peter

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2010-12-20 14:44

Piotr skrev:Herrar som önskar argumentera max SPL, effektbehov och liknande.. vänligen visa lite respekt och läs till att börja med på denna sida. Kanske denna författare står högre i kurs än mig.. :)

http://www.linkwitzlab.com/thor_splmax.htm

Komplettera sedan med mina mätningar i närfält och på lyssningsposition så kanske bitarna faller på plats.

/Peter

Det som står på den där sidan är ganska mkt för avancerat för mig, men frågan kvarstår ändå. 125db utan väggstöd, 145 med?? Jag vill se en mätning på detta med en riktig spl-mätare.
När jag simulerade fram 115db utan stöd gav det ca 125-130 beroende på position i rummet.

När jag simulerar på detta element i angiven låda ligger det låååångt ifrån vad du räknat ut med dina teoretiska siffror.

Försöker inte vara någon besserwisser eller visa mig bättre på något sätt. Men 145db är helt absurt...

rotel2

Inläggav rotel2 » 2010-12-20 14:55

Å
Piotr skrev:Tack för den! :)

Runt 120 grader ger +/-0.

Dvs. adderas en identisk signal med 120 graders fasskillnad förblir den ursprungliga signalen identisk > Gain = 0.

/Peter

ahh , hjärnsläppet var ett faktum.
David du har nog rätt, kanske borde ringa en läkare. :-)

men rätt intressant att detta sker redan vid 120.....

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-12-20 15:24

Bryter av lite snabbt, skulle köpa islagsmutter idag och minsta diametern dom hade var M6. M6 bulten går inte igenom hålet på elementet, Tycker ni jag ska borra upp hålen, och även borra upp gummikanten på elementet, Eller fästa med vanlig skruv??

Tjockleken på kvarvarande gods är 15mm. Skulle ju kanske räcka att dra med en skruv med lite grövre gänga..

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2010-12-20 15:55

Biltema har båda M5 och M4 islagsmutter annars :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-12-20 16:49

Jag skulle inte borra i fina element! :o

Islagsmutter i olika storlekar finns att köpa lite varstans. Biltema har exempelvis!
Dock menar vissa att islagsmutter potentiellt skulle kunna orsaka problem med läckage därigenom och att man därför bör använda träskruv eller liknande.
Jag vet inte hur stort detta eventuella problem är dock.

Snygg svart insexskruv med "trägänga" eller vad det heter finns på hifikit.
Om man letar lite på ebay kan man hitta både det ena och det andra till bra priser, men om man är sugen på att bygga är det tråkigt att vänta på leveransen... :o
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-12-20 17:28

RogerGustavsson skrev:
Jonka_ skrev:Kan inte förstå varför man ska mäta upp den utomhus? Vad har den där att göra likssom :S Om man ska ha riktigt fakta att gå efter lär man väll mäta i den miljön den är tänkt att användas, alltså inomhus, I detta fall vardagsrum, Placerad nära en bakvägg och sidovägg.. Annars har man ju ingenting alls att gå på när man sen kommer använda den i sitt vardagsrum..

Mätning i rum ger element+rum. Vitsen är kanske att befria mätningen från just ett bestämt rum? Det är väl vanligtvis så man ser data publicerade? Det finns säkert önskemål om att kunna jämföra element under likadana förhållanden.

+1
Just subbasar ska mätas utomhus, för att mätningarna i över huvud taget ska gå att jämföra med andra uppmätta basar.
Rummet har alldeles för stor påverkan på resultatet. Vad som fungerar i ett rum kan bli helt otillräckligt i ett annat.
Jag är precis som Piotr, lyckligt lottad att fått till det väldigt bra utan eq med 4st 10"-are i lyssningsrummet. I mitt fall = vardagsrum, TV-rum. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-20 18:04

Ragnwald skrev:Just subbasar ska mätas utomhus, för att mätningarna i över huvud taget ska gå att jämföra med andra uppmätta basar.

Om syftet är att jämföra mot andra konstruktioner så bör man mäta under likvärdiga förhållanden. Det må vara inomhus eller utomhus.

Att mäta utomhus är dock inte vidare smart om man vill undersöka hur en konstruktion presterar i ett rum.. ;)

Det ena behöver ju naturligtvis inte utesluta det andra och jag är för mätningar på alla sätt som ger kunskap och förståelse samt värdefull och användbar info.

Rummet har alldeles för stor påverkan på resultatet. Vad som fungerar i ett rum kan bli helt otillräckligt i ett annat.

Just därför måste man ta med rummet i konstruktionen då det är frekvensgång samt distortionsnivåer i rum som man ju typiskt är intresserad av för hemma/studio hifi.

/Peter

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-20 18:20

Piotr skrev:
Ragnwald skrev:Just subbasar ska mätas utomhus, för att mätningarna i över huvud taget ska gå att jämföra med andra uppmätta basar.

Om syftet är att jämföra mot andra konstruktioner så bör man mäta under likvärdiga förhållanden. Det må vara inomhus eller utomhus.

Att mäta utomhus är dock inte vidare smart om man vill undersöka hur en konstruktion presterar i ett rum.. ;)

Det ena behöver ju naturligtvis inte utesluta det andra och jag är för mätningar på alla sätt som ger kunskap och förståelse samt värdefull och användbar info.

Just därför måste man ta med rummet i konstruktionen då det är frekvensgång samt distortionsnivåer i rum som man ju typiskt är intresserad av för hemma/studio hifi.

/Peter

"Rummet"? Singularis? Vems rum isåfall? Naturligtvis blir svaret att det endast är användarens rum som är intressant.
Enda sättet att komma dit är att bygga alla alternativ som man kan tänka sig och sen testa i egna rummet. Själv föredrar jag att titta på utomhusmätningar och sen addera till mitt eget rum till dem istället för att låta en högtalarkonstruktör gissar sig fram till hur jag kommer att använda basarna och konstruera därefter.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-20 19:38

steveo1234 skrev:
"Rummet"? Singularis? Vems rum isåfall?

Singularis naturligtvis och ännu mer naturligtvis mitt rum såklart. Jag bygger ju mitt system i mitt rum till mig. :)

Naturligtvis blir svaret att det endast är användarens rum som är intressant.

Javisst! Typ.. men kanske inte helt och hållet så.

Enda sättet att komma dit är att bygga alla alternativ som man kan tänka sig och sen testa i egna rummet.

Näe inte behöver man bygga alla alternativ inte. Det räcker ju med ett om man studerat relevant fysik.

Själv föredrar jag att titta på utomhusmätningar och sen addera till mitt eget rum till dem

Vad är det för uppgifter som du anser värdefulla eller nödvändiga från utomhusmätning?

istället för att låta en högtalarkonstruktör gissar sig fram till hur jag kommer att använda basarna och konstruera därefter.

Ja det verkar ju dumt.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-20 19:53

Beijergard skrev:Det som står på den där sidan är ganska mkt för avancerat för mig, men frågan kvarstår ändå. 125db utan väggstöd, 145 med??

Nej vem har sagt det? Och vid vilken frekvens?

Jag vill se en mätning på detta med en riktig spl-mätare.

Du kommer att få se absolut SPL-mätning vad det lider men jag vet inte vad en "riktig spl-mätare" är för något.

När jag simulerade fram 115db utan stöd gav det ca 125-130 beroende på position i rummet.

När jag simulerar på detta element i angiven låda ligger det låååångt ifrån vad du räknat ut med dina teoretiska siffror.

Det du gör är att presentera just teoretiska siffror.. som bygger på?

Jag har (om du bemödar dig om att läsa min tråd innan du argumenterar och kommenterar) utfört mätningar... och även visat att de stämmer väl med mina kalkyler samt de rums-gain-kurvor som IÖ presenterat i MOLT.

Försöker inte vara någon besserwisser eller visa mig bättre på något sätt. Men 145db är helt absurt...

Vid viken frekvens? Under vilka omständigheter?

/Peter

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2010-12-20 20:02

Piotr skrev:Om jag räknar rätt så ger 1.5 liter p-p 123dB vid 100Hz i frifält vilket ger 145dB med golv och vägg (+12dB).

I mitt rum ger akustisk gain ung. samma output vid 25Hz som vid 100Hz.

Sannolikt är det inga problem att nå upp till 125dB @ 30Hz på lyssningsavstånd och några 2000W behövs inte då mitt steg på 78W styr ut elementet nästan helt (+/-20mm).

/Peter

Jo, här skriver du just det... ungefär 145dB vid 100HZ och ungefär samma vid 30Hz...

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2010-12-20 20:09

Piotr skrev:
Beijergard skrev:Det som står på den där sidan är ganska mkt för avancerat för mig, men frågan kvarstår ändå. 125db utan väggstöd, 145 med??

Nej vem har sagt det? Och vid vilken frekvens?

Jag vill se en mätning på detta med en riktig spl-mätare.

Du kommer att få se absolut SPL-mätning vad det lider men jag vet inte vad en "riktig spl-mätare" är för något.

Det du gör är att presentera just teoretiska siffror.. som bygger på?

Jag har (om du bemödar dig om att läsa min tråd innan du argumenterar och kommenterar) utfört mätningar... och även visat att de stämmer väl med mina kalkyler samt de rums-gain-kurvor som IÖ presenterat i MOLT.

Vid viken frekvens? Under vilka omständigheter?

/Peter

Jag simulerade på en Shiva X12 i 108L låda portad med 150x800mm port.
Som jag sedan byggt som ger ca 125-130dB i mitt rum vid 30Hz.

Jämför man det med de siffror jag får på Epic10 i bb6 så ligger dom långt ifrån det du räknar ut..

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-20 20:13

Beijergard skrev:
Jo, här skriver du just det... ungefär 145dB vid 100HZ och ungefär samma vid 30Hz...

Tack för förtydligande.. det var avsaknaden av en frekvens som gjorde ditt inlägg svårt att tolka.

Ja, däromkring bör det landa.

Det är helt galet vilket jag bevisat med de mätningar jag publicerat i min tråd.

Det behövs bara lite snabb huvudräknig för att inse att det inte är korrekt.

Enkel fysik och våglära ger vid handen att ett rum ger avsevärt mycket mer gain vid 30Hz än de 10-15dB du föreslår.

Placeras en sub i ett hörn får du nära 18dB. Anslut tre väggar till så får du ytterligare gain.. typ 12dB eller däromkring beroende på dimensioner och förluster.

När våglängden är större än dimensionerna i rummet fås stöd från alla sex ytor och inte bara golv + en vägg som ger 12dB.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-12-20 20:16

Beijergard skrev:Jag simulerade på en Shiva X12 i 108L låda portad med 150x800mm port.
Som jag sedan byggt som ger ca 125-130dB i mitt rum vid 30Hz.

Jämför man det med de siffror jag får på Epic10 i bb6 så ligger dom långt ifrån det du räknar ut..

Jag har inte räknat ut jag har utfört mätningar med precisionsinstrument.

Mina kalkyler stämmer rätt bra dock.

/Peter

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2010-12-20 20:20

Piotr skrev:
Beijergard skrev:

Tack för förtydligande.. det var avsaknaden av en frekvens som gjorde ditt inlägg svårt att tolka.

Ja, däromkring bör det landa.

Det är helt galet vilket jag bevisat med de mätningar jag publicerat i min tråd.

Det behövs bara lite snabb huvudräknig för att inse att det inte är korrekt.

Enkel fysik och våglära ger vid handen att ett rum ger avsevärt mycket mer gain vid 30Hz än de 10-15dB du föreslår.

Placeras en sub i ett hörn får du nära 18dB. Anslut tre väggar till så får du ytterligare gain.. typ 12dB eller däromkring beroende på dimensioner och förluster.

När våglängden är större än dimensionerna i rummet fås stöd från alla sex ytor och inte bara golv + en vägg som ger 12dB.

/Peter

Hur mycket fysik och våglära och huvudräkning du än kör med så stämmer det då inte med det jag har fått fram, och vilket känns som en relativt rimlig dB-nivå.

Hur många dB ska min shiva då ge med din lära?

Har du varit på dB-drag någon gång? Sitt i en bil som spelar 145dB vid 40Hz och försök sen få samma tryck inomhus? Då tror jag du behöver väldigt stort alternativt väldigt många element med en jäkla slaglängd..

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum