Bygga ljudisolerad innervägg med dörr

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-15 21:51

2-ch skrev:Nu är det testkopplat och det fungerar med mitt relä :)

Enligt nexa fungerar inte mottagaren (Lwmr-230) till led-belysning.
Men det går utmärk om man på samma krets även har ett glödljus.
Annars står dom och blinkar i avstängt läge.

Så nu kan jag fortsätta med väggen :)

Det har fäktiskt hänt hos mig med en lågenergilampa också.
Bra att du kommer vidare! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-10-15 23:12

DQ-20 skrev:
njoak skrev:
Johan_Lindroos skrev:
MagnusÖstberg skrev:Rekommenderar dig att limma gipset mot reglarna, och skivorna mot varandra förutom att bara skruva.

"FARLIGT" ATT GÖRA SÅ! Jag avråder med bestämdhet att limma ihop skivorna!

Genom att limma mellan skivorna blir ljudisoleringen sämre! Och det var nog inte det som var tanken...

Men dämplim är väl bra, särskilt mellan skivorna?

Bara mellan skivorna och inte i infästningarna. Dämplimmet är typ jättekass som lim betraktat men fungerar fantastiskt för att öka förlusterna i en sandwich. Det är en dyr lösning. Om man smetar monteringslim på hela skivans yta ökar styvheten kraftigt eftersom skivan i praktiken blir dubbelt så tjock (=8 gånger styvare), vilket man inte vill i det här fallet. Om man vill förstärka skruvförbanden är det en annan sak men då bör man kanske komma med a) en noggrannare förklaring till vad man menar och b) en förklaring till varför man anser att det är en Bra Idé. Förslag utan motiveringar tycker jag man alltid kan lämna därhän.

Från sargkanten,

/DQ-20

Jag inser att jag helt missat att det tog lite snurr i tråden. När två skivor s.a.s. blir en, förändras koincidensgränsfrekvensen (den frekvens där böjvåglängden = strykande infallande våglängd). Vid denna frekvens är ljudisoleringen avsevärt sämre.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-10-16 10:34

Johan_Lindroos skrev:
DQ-20 skrev:
njoak skrev:
Johan_Lindroos skrev:
MagnusÖstberg skrev:Rekommenderar dig att limma gipset mot reglarna, och skivorna mot varandra förutom att bara skruva.

"FARLIGT" ATT GÖRA SÅ! Jag avråder med bestämdhet att limma ihop skivorna!

Genom att limma mellan skivorna blir ljudisoleringen sämre! Och det var nog inte det som var tanken...

Men dämplim är väl bra, särskilt mellan skivorna?

Bara mellan skivorna och inte i infästningarna. Dämplimmet är typ jättekass som lim betraktat men fungerar fantastiskt för att öka förlusterna i en sandwich. Det är en dyr lösning. Om man smetar monteringslim på hela skivans yta ökar styvheten kraftigt eftersom skivan i praktiken blir dubbelt så tjock (=8 gånger styvare), vilket man inte vill i det här fallet. Om man vill förstärka skruvförbanden är det en annan sak men då bör man kanske komma med a) en noggrannare förklaring till vad man menar och b) en förklaring till varför man anser att det är en Bra Idé. Förslag utan motiveringar tycker jag man alltid kan lämna därhän.

Från sargkanten,

/DQ-20

Jag inser att jag helt missat att det tog lite snurr i tråden. När två skivor s.a.s. blir en, förändras koincidensgränsfrekvensen (den frekvens där böjvåglängden = strykande infallande våglängd). Vid denna frekvens är ljudisoleringen avsevärt sämre.

Där ser man vad lite man kan. Den ökade styvheten i panelen om man helt limmar ihop skivorna med ett starkt lim sänker alltså koincidensgränsfrekvensen (den undre frekvens där ljudhastigheten i panelen och luften är samma och ljudtransmissionen är hög). I enkelgips ligger den tydligen vid ca 2500-3000 Hz.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-17 07:27

Nattlorden skrev:Dimmermottagaren jag köpte vekar fungera bra ihop med den kedja ledspotar jag köpt. Den tålde därmot inte en halogen-stålampa med lite mer kräm i.

Är det dimmern en CMR-100 så klarar den max 200W glöd/halogen eller max 50W led.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-17 09:04

2-ch skrev:
Nattlorden skrev:Dimmermottagaren jag köpte vekar fungera bra ihop med den kedja ledspotar jag köpt. Den tålde därmot inte en halogen-stålampa med lite mer kräm i.

Är det dimmern en CMR-100 så klarar den max 200W glöd/halogen eller max 50W led.

Prexis. Men man fick ju prova om det stämde. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-18 16:01

Efter elpausen så är nu alla reglar och isolering på sin plats och jag har börjat dubbla första lagret.
Nu börjar det ju likna en vägg på riktigt :)

Börjar få lite musikabstinens också så här efter en månad, men det snabbar bara upp takten på snickrandet.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-25 10:45

Väggen uppe och dörren är monterad :)
Fy va tung den var. Resan fortsätter...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-25 11:16

Klenis!

Var e bilderna? ;-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB