I min byggtråd, där jag för närvarande moddar mina Scanspeak's till stympade 3-vägare, har jag idag gjort lite tester. Jag har bl.a. kalibrerat systemet enligt Dolby's anvisningar och därefter testat lite filmspår med mycket bas.
Jag kör frontarna som LARGE och NO SUBWOOFER. Jag delar mellan subben och topparna på lågnivåsignalen som alltså innehåller front + LFE. Genom att koppla signalen parallellt till min DEQ i RTA-läge så kan jag se exakt vad som kommer ut på Frontkanalerna (inkl LFE). Så här ser t.ex. maxnivåerna ut under en stridsscen i Master & Commander, fullt ös ner till 20Hz (signalen går via en mixer som dämpar nivån, därav den lägre skalan till vänster):

Jag kör filmen på referensnivå, 0dB på receivern och mäter med en linjal för att se hur stort utslag jag får på slaven. Jag har vänt slaven ut-och-in för att enkelt kunna mäta mot bottenplattan på konen:

Trots att kanonsalvorna kreverar så att det gör ont i bröstet, kan jag inte mäta upp mer än 9mm konslag, enkel väg. X-mech på 28mm ser alltså ut att vara långt bortom mina preferenser gällande basljud.
Jag har även testat att mata på med tyngsta trumsession; introspåret från Phil Collins "Finally... the first farewell tour" från Paris. Men inte heller här lyckas jag vränga slaven ur korgen