XLS-basar - nu med slavbas.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-16 17:13

Jag återgår till mina XLS-10 med slavbas för lite uppföljning av diskussionen kring slavens eventuella begränsning i slaglängd.

I min byggtråd, där jag för närvarande moddar mina Scanspeak's till stympade 3-vägare, har jag idag gjort lite tester. Jag har bl.a. kalibrerat systemet enligt Dolby's anvisningar och därefter testat lite filmspår med mycket bas.

Jag kör frontarna som LARGE och NO SUBWOOFER. Jag delar mellan subben och topparna på lågnivåsignalen som alltså innehåller front + LFE. Genom att koppla signalen parallellt till min DEQ i RTA-läge så kan jag se exakt vad som kommer ut på Frontkanalerna (inkl LFE). Så här ser t.ex. maxnivåerna ut under en stridsscen i Master & Commander, fullt ös ner till 20Hz (signalen går via en mixer som dämpar nivån, därav den lägre skalan till vänster):

Bild

Jag kör filmen på referensnivå, 0dB på receivern och mäter med en linjal för att se hur stort utslag jag får på slaven. Jag har vänt slaven ut-och-in för att enkelt kunna mäta mot bottenplattan på konen:

Bild

Trots att kanonsalvorna kreverar så att det gör ont i bröstet, kan jag inte mäta upp mer än 9mm konslag, enkel väg. X-mech på 28mm ser alltså ut att vara långt bortom mina preferenser gällande basljud.

Jag har även testat att mata på med tyngsta trumsession; introspåret från Phil Collins "Finally... the first farewell tour" från Paris. Men inte heller här lyckas jag vränga slaven ur korgen 8).

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-16 19:50

9mm låter ju himla bra de! En sån där EQ sitter polarn på i sin partyanläggning :)
Jag suktar efter en minidsp, och tror jag ska gå på revB då jag tror jag har 1.2V på preout..

Undrar hur hur fasen min kunde gå så pass åt skogen! Måste varit nån klantig designer på konstruktionen Host(Boom)host!
Slaven skulle ha 33mm oneway, men men..
Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-06-16 20:51

Beijergard skrev:9mm låter ju himla bra de! En sån där EQ sitter polarn på i sin partyanläggning :)
Jag suktar efter en minidsp, och tror jag ska gå på revB då jag tror jag har 1.2V på preout..

Undrar hur hur fasen min kunde gå så pass åt skogen! Måste varit nån klantig designer på konstruktionen Host(Boom)host!
Slaven skulle ha 33mm oneway, men men..
Bild

Du kan få telnr till Dan Wiggins så kan du fråga honom.
sen hade du för lite viktning på dom.

Beijergard

Inläggav Beijergard » 2012-06-16 22:15

Jag byggde efter dina råd.

Murkas

Inläggav Murkas » 2012-08-16 23:43

Har Peerless slutat att tillverka XLS-serien, eller vet ni någon svensk/europeisk återförsäljare som säljer dessa?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-17 08:04

Murkas skrev:Har Peerless slutat att tillverka XLS-serien, eller vet ni någon svensk/europeisk återförsäljare som säljer dessa?

Ja, så är det nog. Trots att XLS fortfarande finns i sortimentet på Tymphany's hemsida så verkar det vara XXLS som ersatt XLS. Jag köpte fyra av de sista som Europe Audio hade i lager tidigare i somras. Enstaka ex kan kanske finnas hos andra försäljare.

Annars är det ju Scanspeak som tagit över tillverkningen av XLS men kallar den Discovery. Jag tror att de elementen är ganska lika varandra.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-08-17 08:29

Kalejdokom skrev:
Murkas skrev:Har Peerless slutat att tillverka XLS-serien, eller vet ni någon svensk/europeisk återförsäljare som säljer dessa?

Ja, så är det nog. Trots att XLS fortfarande finns i sortimentet på Tymphany's hemsida så verkar det vara XXLS som ersatt XLS. Jag köpte fyra av de sista som Europe Audio hade i lager tidigare i somras. Enstaka ex kan kanske finnas hos andra försäljare.

Annars är det ju Scanspeak som tagit över tillverkningen av XLS men kallar den Discovery. Jag tror att de elementen är ganska lika varandra.

De element som SS producerar ligger närmare XXLS.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: XLS-basar - nu med slavbas.

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-02 12:23

Bumpar den här tråden för en fortsatt fundering kring avstämning med slavbas.

Mina nuvarande XLS-subbar med slavbas är väldigt små till volymen - endast drygt 20 liter netto. Uppmätt avstämning ligger runt 20Hz. Jag är mycket nöjd med dessa och är på väg att bygga två till med samma bestyckning. Det jag funderar på är vad som händer om jag ökar volymen till ca 30 liter? Jag kan inte minska mms på slaven så rimligtvis får jag alltså lite lägre avstämning, gissningsvis mellan 15-18Hz. Frågan är vad det har för betydelse? Spelar det någon roll om avstämningen ligger så lågt om jag begränsar omfånget med ett brant HP-filter vid 25Hz?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2014-07-02 13:44

Kalejdokom skrev:Bumpar den här tråden för en fortsatt fundering kring avstämning med slavbas.

Mina nuvarande XLS-subbar med slavbas är väldigt små till volymen - endast drygt 20 liter netto. Uppmätt avstämning ligger runt 20Hz. Jag är mycket nöjd med dessa och är på väg att bygga två till med samma bestyckning. Det jag funderar på är vad som händer om jag ökar volymen till ca 30 liter? Jag kan inte minska mms på slaven så rimligtvis får jag alltså lite lägre avstämning, gissningsvis mellan 15-18Hz. Frågan är vad det har för betydelse? Spelar det någon roll om avstämningen ligger så lågt om jag begränsar omfånget med ett brant HP-filter vid 25Hz?

Mata in parametrarna i ett program e.g. basta! och se vad som andras.
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-02 17:12

Jo, men jag tänkte mer i beskrivande ordalag från någon som tror sig veta. Simulerade kurvor med slavbas brukar ju inte se ut som något man vill lyssna på...

Jag tänkte mig mer svar av typen: "Nej det går inte - elementen bottnar redan på låg volym" eller "Jo, det går utmärkt så länge du har ett brant HP-filter" eller "Det funkar bra, men du tappar effektivitet i låga frekvenser - du behöver eq och ett kraftigt slutsteg" ...

Jag har alltså ingen aning, men vill veta åt vilket håll det lutar. Jag tänker nog bygga en testlåda så småningom, men är redan nyfiken på om det är värt att öka storleken lite (subbarna skall integreras i en större flervägs högtalare, så måtten på lådan är intressant/kritisk av flera anledningar).

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2014-07-02 18:24

Kalejdokom skrev:Jo, men jag tänkte mer i beskrivande ordalag från någon som tror sig veta. Simulerade kurvor med slavbas brukar ju inte se ut som något man vill lyssna på...

Jag tänkte mig mer svar av typen: "Nej det går inte - elementen bottnar redan på låg volym" eller "Jo, det går utmärkt så länge du har ett brant HP-filter" eller "Det funkar bra, men du tappar effektivitet i låga frekvenser - du behöver eq och ett kraftigt slutsteg" ...

Jag har alltså ingen aning, men vill veta åt vilket håll det lutar. Jag tänker nog bygga en testlåda så småningom, men är redan nyfiken på om det är värt att öka storleken lite (subbarna skall integreras i en större flervägs högtalare, så måtten på lådan är intressant/kritisk av flera anledningar).

Hade jag inte varit på mobilen hsfe jag slängt upp kurvor, de hade gett svaren på dina frågor.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-02 19:23

Snel hest! :) .

Ska se om jag kanske kan meka ihop lite kurvor själv 8) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-02 21:07

Jag kunde!

Hade Woofer Box i burken och den funkar bra även för slavbaslådor. Det märkliga är att just 30 liter ser ut att bli helt perfekt. Jag mätte upp mina nuvarande lådor lite noggrannare och de är är på ca 24 liter netto. Uppmätt avstämning ligger på ca 21 Hz. Men när jag simulerar med 30 liter får jag också 21 Hz:

Bild

Kan det vara isotermisering som spökar? Mina nuvarande lådor har rätt mycket fluff i. Men det borde väl få omvänd effekt?

Med vanliga BR-rör är min erfarenhet dock att det oftast krävs lite kortare rör för att nå önskad avstämning, jämfört med beräknad teoretisk dito. I så fall kan det ju stämma någorlunda. Vad tror ni om att inte ha något dämp i lådan?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2014-07-02 23:22

Prova mata in parametrarna i basta! och se om du far samma resultat :o

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-03 09:35

Jag har tyvärr ingen full-licens av Basta! Fixar gratisversionen slavbas?

Edit: kollade Basta! och det verkar funka med slavbas. Jag fattar dock inte alla parametrar och får lite olika kurvor beroende på inmatade uppgifter, men i princip kommer jag rätt nära den kurva som Woofer Box genererar.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2014-07-03 11:30

Kalejdokom skrev:Jag har tyvärr ingen full-licens av Basta! Fixar gratisversionen slavbas?

Edit: kollade Basta! och det verkar funka med slavbas. Jag fattar dock inte alla parametrar och får lite olika kurvor beroende på inmatade uppgifter, men i princip kommer jag rätt nära den kurva som Woofer Box genererar.

Kolla kurvorna for extension pa slavbasen, det ar nog det som forrst berattar om du behover HPF eller inte

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-07-03 12:17

Var dyker f3db se hellre på det.

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-03-31 17:29

Hej. Intressant tråd!

Jag har köpt en begagnad subwoofer med 2st parallellkopplade 10" XLS + ett 10" XLS slavelement. Elementen är placerade ovanpå varandra riktade neråt, isobarik. Slavelementet sitter på sidan.
I dagsläget drivs lådan av ett Zachry D-250 med lågnivå från Pioneer VSX-922.

Jag är inte riktigt nöjd med ljudet och misstänker att steget är boven.
Finns det något program eller ännu bättre ett webb-formulär där man kan dubbelkolla uträkningen av lådkonstruktionen?
Om nu lådan är korrekt konstruerad har jag två val.

1. Skaffa kraftigare/bättre steg.
2. Reducera lådan till ett element + slav.

Tacksam för hjälp.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-03-31 18:06

I regel är 1st slav för lite tillsammans med 1st element utav samma dimension men läste här att dom beskriver en kombo med 1st slav. http://www.parts-express.com/peerless-830452-xls-10-subwoofer--297-604 förhoppningsvis är det 8ohms element i din låda annars blir impedansen 2ohm om det är dagens 4ohms XLS som finns att köpa.
1.24 cu. ft rekommenderas för 1st slav och 1st 10" för att få lämplig avstämning, jag hade gjort som du säger plockat bort 1st aktivt element och byggt en låda till med en slav då dom inte är dyra att köpa men dubbelkolla volymen på din befintliga låda så allt blir rätt.

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-03-31 20:16

Okej! 1,24 cu.ft är 35 liter. Det lät mycket.
De flesta rekommendationer till XLS 10 + slav jag har sett är 30 liter. I min sönderlästa Ljudia-katalog står det 15-25 liter till den kombon och "20 liter låda når man -3db vid 30hz".
(SWR269-830452 och SWR269 passive-830468)

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2015-03-31 21:16

Kanske är för man räknar bort volym? fast man brukar inte skriva så. Har läst lite mer nu också och som du säger 25-30liter effektiv volym och 15-20liter sluten. Slavarna verkar inte gå att få tag på men scanspeak funkar ju men jag hade inte kört 2st lådor med olika slavar. Isf 2-4st slutna burkar taktiskt placerade. Elementen kostar ju under 1000lappen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-01 09:00

Hej Supersub och välkommen till Faktiskt.se!

XLS-10 funkar mycket bra som enda element tillsammans med 10" slavbas i ganska små lådor. Jag har två sådana på drygt 20 liter, men optimalt bör vara ca 30 liter netto. Jag är på G (i en annan byggtråd) att bygga en kombinerad slavbassub och dipolbas, med XLS-10. Den slavbaslådan baseras på en DIY-lösning av Sander Sassen kallad XA-10S. Jag hittar ingen länk till den sidan på nätet men jag har en PDF nersparad som jag kan mejla till dig om du skickar ett PM med din mejladress till mig.

Vad som händer om man kopplar två XLS-10 i isobaric med slavbas vet jag inte, men det låter liksom onödigt på något sätt. Passande slavbasar finns att köpa från t.ex. Europé Audio:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8087

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-04-01 12:02

Tackar!

Ja, den har jag läst tidigare: http://www.hardwareanalysis.com/content ... subwoofer/

Även denna var intressant: http://vikash.info/audio/xls10/design.asp

Då kanske Zachry-steget fungerár bättre till den här typen av låda.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-01 12:35

Ja, där var ju länken!. Zachry D250 är ökänt för att ha ett mysko lågpassfilter. Jag har själv haft ett sådant steg och det funkade ok om man kopplade ur filtret och körde fullfrekvens och med separat delningsfilter. Sen mår XLS-10 bra av lite mer pulver i kanonen. Jag driver idag två XLS-10 med ett iNuke 1000 digitalsteg. Billigt och kraftfullt!

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-04-01 13:02

Jag har tittat lite på gamla Denon POA 4400/6600. Det borde väl räcka. Filter behöver jag inte eftersom det är sub-out från 7.1 stärkaren.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-01 20:40

Eftersom jag börjat gnälla så kan jag väl fortsätta. Att förlita sig på filtren i en AV-receiver innebär stora begränsningar. De flesta AVR har LP-filter på 24 dB/okt. Det är i många fall lite flackt och dessutom finns inga möjligheter att variera övriga filterparametrar som t.ex. fas och delay. Dessutom är det sannolikt att du behöver justera tonkurvan för bra integrering med rummet och huvudhögtalarna - och då behöver du en parametrisk EQ.

Rekommendationen är alltså att du skaffar ett slutsteg med inbyggd DSP eller ett separat aktivt filter med DSP-möjligheter.

Edit: Det här inlägget kanske blev lite väl mästrande - det var inte avsikten. Självklart kan man komma långt med enklare lösningar, men har man väl börjat meka med en DSP så finns det ingen väg tillbaka :) .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-04-01 21:03

Bra inlägg tycker jag :) . Min personliga erfarenhet är att inte ha dsp'n inbyggd i slutsteget då du då inte kan lägga delay på topparna, i förhållande till basarna.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-04-08 12:31

Kalejdokom skrev:Eftersom jag börjat gnälla så kan jag väl fortsätta. Att förlita sig på filtren i en AV-receiver innebär stora begränsningar. De flesta AVR har LP-filter på 24 dB/okt. Det är i många fall lite flackt och dessutom finns inga möjligheter att variera övriga filterparametrar som t.ex. fas och delay. Dessutom är det sannolikt att du behöver justera tonkurvan för bra integrering med rummet och huvudhögtalarna - och då behöver du en parametrisk EQ.

Rekommendationen är alltså att du skaffar ett slutsteg med inbyggd DSP eller ett separat aktivt filter med DSP-möjligheter.

Edit: Det här inlägget kanske blev lite väl mästrande - det var inte avsikten. Självklart kan man komma långt med enklare lösningar, men har man väl börjat meka med en DSP så finns det ingen väg tillbaka :) .

Intressant! :D Tack för tipsen.
Planen är nu att plocka bort ett av elementen och minska ner volymen i lådan.

Vilken exakt volym ska jag sikta efter?
Ska slaven eller det aktiva elementet vara riktat neråt golvet, eller båda åt sidan?
Ett begagnat Cerwin Vega CV-2800 är nu påväg för att testköra suben med istället för Zachry-steget. Ena kanalen är ur funktion på CW-steget och lämnar därför 600w @ 8ohm. Kanske är för mycket pulver ändå? :mrgreen:
Tips på separat filter med DSP-möjligheter?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-08 19:00

Man kan aldrig få för mycket pulver :) .
Betr förslag på DSP så använder många MiniDSP, men jag har ingen egen erfarenhet av dessa:
http://www.minidsp.com/

Supersub

Inläggav Supersub » 2015-07-22 21:06

Hej igen!

Nu har jag tagit bort ett element och bantat ner volymen till 25,8 liter netto, genom att göra lådan trapetsformad istället.
Jag vet att det går att räkna ut men, eftersom lådvolymen kring 25 liter verkar vara omtyckt, kanske någon även kan tipsa om lämplig vikt till slaven?

Jag antar att vadd inte är att tänka på?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum