Du glömde TL som är betydligt bökigare än slitsar.adzer skrev:Och det är bökigare med plaströr än inga portar alls
Så nu har vi fastställt bökighetshierarkin

Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Du glömde TL som är betydligt bökigare än slitsar.adzer skrev:Och det är bökigare med plaströr än inga portar alls
Så nu har vi fastställt bökighetshierarkin
Johan_Lindroos skrev:Det verkar vara ett jättefint element. Alla parametrar känns precis lagom, så därför har jag inte känt något behov av att simulera något överhuvudtaget.![]()
Däremot är jag inte helt positiv att använda dem upp till 400 Hz. I och med att använda dem så högt upp och samtidigt så långt ned, kan det vara så att man skapar sig en hel del nya problem såsom VAR de ska placeras för att låta bra, och dessutom blir det då även väldigt trixigt med delningsfiltret. Din tanke får väl ses som god ändå, eftersom du då avlastar dina OA51 och de därmed kan spela starkare. Ändå tror jag att OA51orna kommer att begränsa ljudtryckskapaciteten, de är helt enkelt för små i förhållande till dessa subbaselement.
En kompromiss där du helt enkelt väljer 10-tums eller 12-tums varianter på element troligen skulle matcha kapaciteten hos OA51 lite bättre. Det kan även noteras genom att många andra valt att göra på det sättet. Alternativt att bygga MÅNGA lite mindre basmoduler som därmed är lättare att jämna till frekvensresponsen i rummet med, så är det många som gjort också. En delning i regionen 80 - 100 - 120 Hz är oftast bättre och enklare att få att integrera.
Doofus skrev:Är det någon som simulerat mer på detta element ? Jag funderar på att köpa 2, i 140 liters lådor avstämda till 16 hz och delade flackt vid 400 mot mina OA-51le2. Någon som har några invändningar / Förslag ?
Komorok skrev:Doofus skrev:Är det någon som simulerat mer på detta element ? Jag funderar på att köpa 2, i 140 liters lådor avstämda till 16 hz och delade flackt vid 400 mot mina OA-51le2. Någon som har några invändningar / Förslag ?
Det finns simuleringar på sidan ett.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster