Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-01-13 23:37

Aerob skrev:
bakerman22 skrev:Hur räknar ni på priset ? Är det beräknat hem till dörren, dvs inkl. frakt, tull och moms ?

Den enda fingervisning som finns är att jag valt att sätta taket till 400CAD. Det finns än så länge för många variabler involverade för att kunna säg mycket mer än så. Antalet element är en sak som starkt påverkar priset, nu verkar det ju finnas en del intresse och det är klart positivt på priset.

är det inte bättre att få fram 1 element och få det testat i både labb miljö och i låda med medföljande mätningar alla illka och får du då fram ett element som är av högt intresse så borde beställningarna hagla in och priset gå ner .

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-14 00:00

boom skrev:
Aerob skrev:
bakerman22 skrev:Hur räknar ni på priset ? Är det beräknat hem till dörren, dvs inkl. frakt, tull och moms ?

Den enda fingervisning som finns är att jag valt att sätta taket till 400CAD. Det finns än så länge för många variabler involverade för att kunna säg mycket mer än så. Antalet element är en sak som starkt påverkar priset, nu verkar det ju finnas en del intresse och det är klart positivt på priset.

är det inte bättre att få fram 1 element och få det testat i både labb miljö och i låda med medföljande mätningar alla illka och får du då fram ett element som är av högt intresse så borde beställningarna hagla in och priset gå ner .

Tanken är ju att göra just så, vilket jag beskrev på förra sidan. En budget att förhålla sig till måste man likväl ha.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-01-14 00:07

Aerob skrev:

Den enda fingervisning som finns är att jag valt att sätta taket till 400CAD.

För själva elementet, eller hem till dörren inkl. allt ?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-14 00:11

bakerman22 skrev:
Aerob skrev:

För elementet.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2013-01-14 01:53

Till rätt pris är det alltid intressant med nya baselement! (Ja, jag vet att jag inte har byggt klart mina nuvarande än...)

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-01-14 02:18

Bygg klart dina lådor först Svenne, tror royarna kommer räcka långt i ditt rum.. Svårt att se hur du ska kunna placera så stora lådor i ditt rum på ett vettigt sätt.

Dessutom är det imho dumt att ha ett gäng element till som ligger och samlar damm.. ;)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2013-01-14 02:31

-Palle- skrev:Bygg klart dina lådor först Svenne, tror royarna kommer räcka långt i ditt rum.. Svårt att se hur du ska kunna placera så stora lådor i ditt rum på ett vettigt sätt.

Dessutom är det imho dumt att ha ett gäng element till som ligger och samlar damm.. ;)

Ja, men om jag köper dessa så är det ju för att framtidssäkra när det kommer upp ett erbjudande som detta :) Finns ju polare som kan köpa mina roy sen när större rum är på tal.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-14 02:50

Jag vill ju inte pusha någon men bara informera att detta blir en grej som jag bara kör en gång. Gå vi in i skarpt läge så är det hög tid att bestämma sig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 03:26

Svenn3SaataN skrev:Ja, men om jag köper dessa så är det ju för att framtidssäkra när det kommer upp ett erbjudande som detta :) Finns ju polare som kan köpa mina roy sen när större rum är på tal.

Man kan aldrig ha för mycket kapacitet. Så tror man att behovet kan dyka upp så bör man kanske passa på när ett begränsat erbjudande dyker upp.

Hade jag inte redan haft basar så hade jag absolut vart intresserad.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-01-14 09:43

Svenn3SaataN skrev:
-Palle- skrev:Bygg klart dina lådor först Svenne, tror royarna kommer räcka långt i ditt rum.. Svårt att se hur du ska kunna placera så stora lådor i ditt rum på ett vettigt sätt.

Ja, men om jag köper dessa så är det ju för att framtidssäkra när det kommer upp ett erbjudande som detta :) Finns ju polare som kan köpa mina roy sen när större rum är på tal.

Absolut. Jag tar två! :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-14 10:39

Vill nog veta mer om tänkt låda och prestanda i sådan, ni som sitter och simulerar själv har säkert redan koll på vad ni vill ha.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-01-14 11:26

Aerob skrev:
bakerman22 skrev:
Aerob skrev:

För elementet.

Då är ju problemet att frakten är så förbannat dyr därifrån. När man sen slår tull och moms på hela kalaset så kommer ju ändå dessa element hamna runt 5000 spänn styck hem till dörren..

Det är ett jävla skit att det inte går att tillverka dom närmre... :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-14 11:35

bakerman22 skrev:Det är ett jävla skit att det inte går att tillverka dom närmre... :?

Blir själva elementen så mycket dyrare om man använder t.ex. Skaaning till det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-14 12:24

Ja
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-01-14 14:02

Kan nog vara intresserad av 4st.

Edit: Såklart stor eloge till Aerob (och alla andra som bidrar med kunnande) som drar i det hela :)
Senast redigerad av Empa 2013-01-14 19:08, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-01-14 18:29

bakerman22 skrev:
Aerob skrev:
bakerman22 skrev:
Aerob skrev:

För elementet.

Då är ju problemet att frakten är så förbannat dyr därifrån. När man sen slår tull och moms på hela kalaset så kommer ju ändå dessa element hamna runt 5000 spänn styck hem till dörren..

Stereo Integrity kostar runt 1000 kr och är troligen billigare om man beställer flera och jämför man mellan det som areob håller på med och Integrity 15d2 så skiljer det inte mycket i mellan elementen i simulation.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-14 18:42

bakerman22 skrev:
Aerob skrev:
bakerman22 skrev:
Aerob skrev:

För elementet.

Jag citerar dig men detta inlägg riktar sig till alla som läser.

Som både jag och Magnus påpekat så är det allt för tidigt att börja spekulera i priser. Det ända som finns är ett tak som inte ska överskridas. Med ökad volym så sjunker priset, dessa 400CAD är beräknade på ett element, inte femtio. Sedan så har vi fraktfrågan, och som det står i första inlägget så kommer det göras en insats för att hålla ner det priset maximalt. Det innebär alltså att det inte blir aktuellt att frakta lådorna med flyg styckvis utan på pall med båt för att sedan spridas till köparna när dom väl är i landet. Fraktpriset kommer att sjunka markant jämfört med frakt med flyg. Frakt kommer gissningsvis ligga någonstans runt 2-400SEK per element. Skulle lådorna skickas styckvis på flyg hade förmodligen frakten gått på 2-400 dollar istället. Tull och moms måste självfallet betalas men den summan sjunker ju också markant när fraktpriset sjunker.

Så, jag uppmanar alla att lägga fokus på det som är intressant, nämligen elementet. Skulle det i slutändan visa sig bli för dyrt så står det oss helt fritt att avstå från köp.

Passar även på att informera om att Josh Ricci på data-bass.com ställer upp som oberoende testare av elementet om det nu blir verklighet, så om vi vill så slipper vi frakta det över atlanten för att inspektera elementet.

Lennart

Inläggav Lennart » 2013-01-14 18:49

Mycket intressant initiativ och projekt! Sätt upp mig också på listan, behöver 4 st men vill granska lådförslagen (helst inte över 150 liter per låda) innan slutlig beställning.

/Lennart

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-01-14 18:57

Sätt upp mig som intresserad av 4st.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-14 18:57

boom skrev:Stereo Integrity kostar runt 1000 kr och är troligen billigare om man beställer flera och jämför man mellan det som areob håller på med och Integrity 15d2 så skiljer det inte mycket i mellan elementen i simulation.

För det första hänvisar jag till mitt förra inlägg, det finns ännu inget pris att jämföra med!

Det element som vi försöker förverkliga finns än så länge enbart på ett idéplan, men läser man det underförstådda i ditt inlägg så menar du alltså att du hade föredragit SI 15D2 över AE AV15H. Det står både dig och alla andra fritt att köpa SI's element, men starta då gärna en egen tråd om det, för det är inte vad denna tråd handlar om.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-01-14 19:58

Det här är om man bara tittar på siffror, potetentiellt ett mycket bättre element än SI HT15.

Dubbla känsligheten!

Betydligt lättare kon som kontrolleras av en betydligt starkare motor. Mycket lägre Le, Q osv. det med tänkt motor får iaf mig att tro att denna kommer ha lägre dist än SI HT15 vid stora konrörelser.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-14 20:00

Utan tvekan!
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-01-14 20:27

Aerob skrev:
boom skrev:Stereo Integrity kostar runt 1000 kr och är troligen billigare om man beställer flera och jämför man mellan det som areob håller på med och Integrity 15d2 så skiljer det inte mycket i mellan elementen i simulation.

För det första hänvisar jag till mitt förra inlägg, det finns ännu inget pris att jämföra med!

Det element som vi försöker förverkliga finns än så länge enbart på ett idéplan, men läser man det underförstådda i ditt inlägg så menar du alltså att du hade föredragit SI 15D2 över AE AV15H. Det står både dig och alla andra fritt att köpa SI's element, men starta då gärna en egen tråd om det, för det är inte vad denna tråd handlar om.

AE AV15H är ett element som har gått ur produktion för länge sedan.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-14 20:31

boom, om du inte läst tråden och inte är intresserad - sluta sabba den!

Vi behöver inte din hjälp här.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-14 20:40

Boom, som Magnus skrev...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-14 20:57

finns det andra korgar att tillgå, eller har ni bestämt just den som syns på bild i inlägg 1
Bikinitider

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-14 20:59

Nu måste jag ju försvara Boom lite här känner jag, han är inte minsta otrevlig och bara gjort påpekanden som säkerligen hade vart uppskattade om dom kommit ifrån någon annan.

Vet att han kan vara sådär som bara Boom kan vara, men just nu så var han faktiskt inte det. Så det så! ;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-14 21:08

NiklasF skrev:Nu måste jag ju försvara Boom lite här känner jag, han är inte minsta otrevlig och bara gjort påpekanden som säkerligen hade vart uppskattade om dom kommit ifrån någon annan.

Vet att han kan vara sådär som bara Boom kan vara, men just nu så var han faktiskt inte det. Så det så! ;)

Det finns liksom inget att försvara han mot. Vad han skriver här tyder på 1) han har inte läst tråden, och 2) han är inte intresserad.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-14 21:16

celef skrev:finns det andra korgar att tillgå, eller har ni bestämt just den som syns på bild i inlägg 1

Inget är bestämt, denna korgen lade Mark fram som ett förslag när vi diskuterade elementet då den tillåter längre slaglängd och har bättre ventilering än den korg som sitter på hans IXL-element. Jag tror att korgen ursprungligen är en JBL-konstruktion.

Hade du några tankar runt den får du gärna framföra dom!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-14 22:21

hur stor prestandaskillnad är det mellan olika motoralternativ?

hur påverkar dessa priset?

Om prestandan är snarlik mellan olika motoralternativ känns det väl rimligt att välja den billigare.
Vilken möjlighet finns det att utvärdera sådant?

För egen del känns 2500kr före frakt och moms dyrt.

T/S parametrarna känns rimliga.
Men jag hade inte haft nåt emot lite lägre konvikt och högre känslighet. Ställer mig även lite frågande till xmax. 23mm känns onödigt då en 100 liters låda bara medger cirka 15mm slag om lådvolymen ska vara i närheten av 100ggr pumpvolymen.
Dock verkar parametrarna ge möjlighet att använda elementen ända ner i 50 liter låda med väldigt lågt Q-värde. Men den användbara xmax blir ju som sagt lidande.
Konytan hade gärna fått vara större också så mindre xmax kan medges. En minskning av xmax borde ge bättre linjäritet eller har jag fel?

Tonvikt kunde i så fall läggas på att få kantupphängning och spider att vara mer linjär och att elementet har bättre mittläge (dvs inte förskjutet ut eller in från mittläget).

Men nu kanske jag frångår tråden 8)
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum