DIY-Projekt: DAC!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-01-14 21:12

Jag läste igenom ovan något halvlånga tråd och satte mig och kliade mig lite i skalpen undrandes varför så månget projektembryo rinner ut i finaste sand efter ett tag. Jag antar att det är lagen om de många viljorna som slagit till igen.

Detta med en universal-DAC som även kan ta 24bit/96kHz tror jag inte riktigt på utan jag säger som skomakaren, bliv vid din läst. Vad jag menar är att en DAC för CD ska vara en DAC för CD och optimerad för CD och inget annat.

S/P-DIF har en svaghet som till varje pris ska bekämpas om resultatet ska bli anständigt. Jitter.

Ofta är det så att en CD-spelare låter bättre med sin inbyggda mediokra DAC än med digital leverans till en annars så fin yttre DAC. Problemet är just den digitala leveransen. Mottagaren i en yttre DAC har som uppgift att återskapa bitklockan ur den digitala strömmen som kommer in och detta är den enskilt största anledningen till jitter. En inbyggd DAC har tillgång till sagda bitklocka internt och kan sålunda hålla jittret nere.

Nu finns det många byggen som försöker kringgå detta problem med diverse finurligheter, en av dem är återklockning där man helt rått klockar ut samplena på DACen med en egen klocka som inte ens är synkroniserad med bitströmmen. Förvisso minskar jittret markant men man får lite bitfel då och då. Det låter nog ändå bättre men lösningen är ju inte felfri.

Andra resamplar bitströmmen till 24/96 och det fungerar väl till viss mån bra men man behöver fortfarande ha en viss synkronism med inkommande bitström med jitter och allt. Även om omsamplingen är matematiskt rätt så tycker jag ändå att det inte är den optimala lösningen.

Nix. Jag tycker man ska ha rätt lösning till rätt problem. Rätt lösning är en DAC med tillhörande digitala lågpassfilter+rekonstruktionsfilter avsedd för just CD. Problemet är att bli av med jittret och min lösning på det är enkel, mata tillbaka klockan till CD-avläsaren istället. Det är bara en enda signal som behöver vara jitterfri, sampelklockan till DAC, resten är lite grann av skit samma. Så sätt denna klocka intill DACen. Isolera den och mata tillbaka den till CD-verket som får använda den istället för sin egen. Vad vi får är ett CD-verk som är synkroniserad till DACen i stället för tvärtom. Förvisso så uppstår jitter på denna tillbakamatade klocka som i sin tur jittrar till S/P-DIF-strömmen ut från avläsaren men så länge peak-to-peak jitter inte våldför sig på setup/holdtiden på den instans som ska ta emot bitströmmen så är det ingen fara.

Jag tror de flesta S/P-DIF-mottagarchip kan klockas externt.

Det om det. Analoga sidan då? Jag tillhör den hälft som anser att en DAC ska ha strömutgång. Jag tillhör dessutom de som anser att den bästa I/V-omvandlaren är en ren resistans. Eftersom jag dessutom är en rörtok så låter jag sagda resistans bilda gallerläcka på en triod. Sagda triod har en millerkapacitans som kan kväsas genom att till denna lägga till en ytte millerkapacitans som väljs så att man får en reell pol precis där vi vill ha vår rekonstruktionspol. Mer än en enkelpol ska inte behövas vid 16x översampling tycker jag.

Nu är ju inte alla frälsta av lysande svartkroppstrålare som jag så ett tänkt projekt bör vara av halvledande typ. Jag inbillar mig då att I/V fortfarande görs med en ren resistans följd av en spänningsförstärkare med hög inimpedans samt tillika låta denna förstärkare implementera vår pol. Endast en enda operationsförstärkare per kanal. Fortfarande bara en enkelpol i rekonstruktionen.

Tyvärr är det väl så att de flesta nyare DACar har en bipolär strömutgång, dvs de har en biasströmgenerator i sig som flyttar R-2R-ladderns ström lite grann. Det får man nog leva med. Ack saknaden av PCM63 är stor där biasgeneratorn var en option.

Nu till saken, jag har i 10 års tid planerat att bygga en rör-DAC. Jag har till och med de mesta materialet till en dylik, även en näve PCM63P-K 8O och det är nog dax att skrida till verket. Men jag hakar mer än gärna på ett projekt som nyttjar modernare komponenter, om inte annat än som en fin referens att jämföra min rör-DAC med. Speciellt som de övriga materialet jag har liggande är DF1700 filter och YM3623 S/P-DIF-mottagare. De båda kan nog bytas till modernare saker så länge interfacet ut är av samma typ som PCM63 vill ha.

Jag tror själv inte på balanserade DACar, jag tror man genererar mer problem än man löser med en dylik konfiguration.

Detta var bara mina två mynt av lägsta valör i valfri valuta.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-14 21:28

mycket intressant detta då kanske jag slipper byta cd

Föregående

Återgå till DIY-forum