Moderator: Redaktörer
fiskbuljong skrev:
Till veckan börjar spackling, målning och slipning. Finns det någon gräns för hur många gånger man kan lägga slipgrund?
Fredrikb72 skrev:fiskbuljong skrev:
Till veckan börjar spackling, målning och slipning. Finns det någon gräns för hur många gånger man kan lägga slipgrund?
Slipar du ner slipgrunden innan du lägger nytt kan du lägga nytt hur många gånger du vill men slipgrunden blir väldigt hård och kan spricka med tiden om det blir för tjockt lager på mdf (har jag råkat ut för då jag lät några lådor ligga oslipade några månader)

Empa skrev:Kul! Minns jag inte helt fel så bodde du i närheten av Karlstad, jag är lite sugen på att höra Bremen basar så har du öppet hus för provlyssning så kikar jag gärna förbi

Bjorn_ skrev:Jag tycker inte det behövs sockel, snyggt som är! Om du vill lyfta upp allt är nog några snygga synliga ben att föredra, men då får du råttor och annat därunder, nä skit i det
Bumlig? Kanske saknas lite kräm i topparna för trummorna? Vart delar du dem?
Jag upplever att mycket av energin i trummor ligger högre upp i registret, har man otur kommer elbasar in och överröstar ("bumlar till") spåret i övrigt. Det är därför jag kör med stora (nåja) golvare i kombo med baslåda. Skruvat ner basen i stereon och tryckt på lite bas i bas-stärkaren. När jag får tid en dag skall jag bygga med tior eller tolvor som mellanregister (kanske åttor också)
fiskbuljong skrev:Men du menar att om man har ex. en receiver som försteg, och ett slutsteg till basarna, så kan man sänka basen i försteget och höja den i slutsteget för bättre resultat?
Bjorn_ skrev:fiskbuljong skrev:Men du menar att om man har ex. en receiver som försteg, och ett slutsteg till basarna, så kan man sänka basen i försteget och höja den i slutsteget för bättre resultat?
Njaa, är frontarna för små så hjälper det inte så mycket. De kanske kan spela lite högre om de slipper hantera basen men det är mer membranyta man är ute efter.
Elfsberg skrev:Jag tror inte du behöver ha några olika setups för film och musik. Dra inte för stora växlar nu, basarna är ju inte ens inspelade och du har inte mätt nånting.

CSMM skrev:Angående dippen vid 70 hz..
Jag hade någon liknande hos mig som jag blev av med på detta sätt:
Mät frontarna med substeget avstängt. Notera då avståndet som mätprogrammet säger att du har till dom.
Gör sedan samma sak med basarna fast med frontarna urkopplade. Justera delay/distance i hemmabion och minidsp så att du får samma avstånd på dom på mätningarna.
Detta gjorde en grym skillnad på min anläggning.
Elfsberg skrev:Stäng av YPAO helt och hållet är mitt råd. Hemma hos mig i min Yamaha-receiver blir det bara kattpiss med det på.
Du har ju mätgrejer!
Elfsberg skrev:Ställ delay/avstånd manuellt bara.
Testa!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster