Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Har du dämpmaterial i lådan? Var sitter miken?
Svante skrev:Så miken är inuti lådan? Då tror jag att den är överstyrd vid fh och att det är därför nivån är så låg där.
mike34 skrev:Svante skrev:Så miken är inuti lådan? Då tror jag att den är överstyrd vid fh och att det är därför nivån är så låg där.
Hmm. jag ska göra en mätning i morgon på samma låda med flera olika ljudnivåer och visa här för det har dykt upp en fråga där.
Denna mätning är dock vid mycket låg nivå så jag tror inte det är överstyrning av mikrofonen.
Svante skrev:mike34 skrev:Svante skrev:Så miken är inuti lådan? Då tror jag att den är överstyrd vid fh och att det är därför nivån är så låg där.
Hmm. jag ska göra en mätning i morgon på samma låda med flera olika ljudnivåer och visa här för det har dykt upp en fråga där.
Denna mätning är dock vid mycket låg nivå så jag tror inte det är överstyrning av mikrofonen.Nä det tror man inte förrän man har haft huvet i lådan
Jag antar att du har tiltat tonkurvan med 12 dB/okt, om du provar att köra utan tilt är det lättare att se om det har överstyrt. Det blir ett platt "tak" då.
phon skrev:Jag får ingen ordning på detta element ......
....så började ett långt inlägg jag skrev ...... men naturligtvis gjorde jag fel ....![]()
fick ta till penna och miniräknare för att inse det ...![]()
(attans tur att jag såg det innan jag tryckte "skicka" .....)
...... men några data kan ju kollas ändå innan simulering nästa gång.
Sd, borde vara enkel att mäta, = 346cm2 eller nåt annat?
Re likaså, 3 eller 5 ohm?
Fs borde också vara enkelt att mäta på nån Hz när?
Här är iaf JBL's datablad:
http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes ... T100_f.pdf
Är elementet verkligen så in i **** olikt databladet?
Svante skrev:mike34 skrev:Svante skrev:Så miken är inuti lådan? Då tror jag att den är överstyrd vid fh och att det är därför nivån är så låg där.
Denna mätning är dock vid mycket låg nivå så jag tror inte det är överstyrning av mikrofonen.Nä det tror man inte förrän man har haft huvet i lådan
Jag antar att du har tiltat tonkurvan med 12 dB/okt, om du provar att köra utan tilt är det lättare att se om det har överstyrt. Det blir ett platt "tak" då.
phon skrev:Det är nästan ingen skillnad alls i respons mellan basreflex med Q=1 på porten och på en sluten låda med samma storlek, båda liknar dessutom dina mätningar.
Hur är det med spiralslangen, den kanske har precis så stora förluster som du tror? Fungerar kanske inte alls som port?
Det skulle vara intressant om du kunde byta ut slangarna mot två släta rör, 75mm avlopp eller papp eller nåt, och mäta igen. Montera utåt från baffeln så får dom plats, fast ta dom lite kortare då. Om du mäter på låg nivå behövs inga avrundningar.
mike34 skrev: Ska kolla om diametern på yttertratten är samma som 110mm avlopp, i så fall har jag rör här som räcker till utsidan.
Nej det va så klart 5 mm för stort hålet, kanske går om man tätar lite med gaffa eller nått.
Såg Paa har nån slitsgrej på gång. Den kan jag ju prova, vad tror expertisen om det ?
phon skrev:mike34 skrev: Ska kolla om diametern på yttertratten är samma som 110mm avlopp, i så fall har jag rör här som räcker till utsidan.
Nej det va så klart 5 mm för stort hålet, kanske går om man tätar lite med gaffa eller nått.
Behövs välan ingen tratt för en liten mätning på låg nivå. Lite fogmassa, silikon eller nåt?Såg Paa har nån slitsgrej på gång. Den kan jag ju prova, vad tror expertisen om det ?
Det skulle vara kul att höra vad dom tycker. Jag tyckte den såg enkel och smidig ut. Lättbyggt.
mike34 skrev:
volymen är fysikt sett 60 liter men det verkar va en skenbar ökning med 10 liter efter isoleringen , kan det va möjligt ?
phon skrev:mike34 skrev:
volymen är fysikt sett 60 liter men det verkar va en skenbar ökning med 10 liter efter isoleringen , kan det va möjligt ?
Ja det är fullt möjligt, men då är lådan nog lite väl väldämpad för att vara en sub. Ett tunt lager fluff (täckjacksfoder) runtom på väggarna räcker, typ den här vita mattan på H*F*K*t
mike34 skrev:Det är 103 mm innermått på rören så jag drar till med 75 cm i allafall så kan jag kanske slita ut fodret och prova ochså.
Borde ligga någorlunda rätt då i frekvens i allafall.
phon skrev:mike34 skrev:Det är 103 mm innermått på rören så jag drar till med 75 cm i allafall så kan jag kanske slita ut fodret och prova ochså.
Borde ligga någorlunda rätt då i frekvens i allafall.
Med 103mm blir det nog runt 67cm för 22Hz med foder, runt 23hz med 75cm utan foder, så du är nog rätt nära hur du än gör
phon skrev:BP-flexi 75? Två stycken 74 långa borde ge alldeles under 20hz säger SpeakerShop, men man får alltid ta det med en nypa salt. Då har jag satt upp din låda som 60l och hårt dämpad. Borde ju inte bli så hårt med bara lite foder runt väggarna, men högtalare är konstiga djur ....Spiralrör ger dessutom spiralresonans, lite skruvad sådär ...
phon skrev:Jaha ja, och vad säger experterna om det? Svante, nu får du lotsa ut den här högtalaren ur rörträsket ...
phon skrev:Vad händer med lådan, tog luften slut helt? Kanske dags att skippa lägsta oktaven och kapa ner röret till 40cm. Då klarar du 32 Hz utan problem. Man får bara hörselskador av låga bastoner ändå ....![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster