ACE bygge börjar ta ton.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-23 19:33

Har du dämpmaterial i lådan? Var sitter miken?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-23 21:30

Svante skrev:Har du dämpmaterial i lådan? Var sitter miken?

En kvadratmeter av täckjacksfoder typ en centimeter tjockt längs väggarna, på en del ställen har jag fått vika det dubbelt för att få ner det.
Har en rulle till om det behövs mer. Har inte labbat nått med det egentligen.
Micken har jag borrat ett hål för mellan elementen 3 centimeter från vänsterkanten.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-23 21:52

Så miken är inuti lådan? Då tror jag att den är överstyrd vid fh och att det är därför nivån är så låg där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-23 22:09

Svante skrev:Så miken är inuti lådan? Då tror jag att den är överstyrd vid fh och att det är därför nivån är så låg där.

Hmm. jag ska göra en mätning i morgon på samma låda med flera olika ljudnivåer och visa här för det har dykt upp en fråga där.
Denna mätning är dock vid mycket låg nivå så jag tror inte det är överstyrning av mikrofonen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-23 22:25

mike34 skrev:
Svante skrev:Så miken är inuti lådan? Då tror jag att den är överstyrd vid fh och att det är därför nivån är så låg där.

Hmm. jag ska göra en mätning i morgon på samma låda med flera olika ljudnivåer och visa här för det har dykt upp en fråga där.
Denna mätning är dock vid mycket låg nivå så jag tror inte det är överstyrning av mikrofonen.

:) Nä det tror man inte förrän man har haft huvet i lådan :) Jag antar att du har tiltat tonkurvan med 12 dB/okt, om du provar att köra utan tilt är det lättare att se om det har överstyrt. Det blir ett platt "tak" då.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-23 22:28

Svante skrev:
mike34 skrev:

:) Nä det tror man inte förrän man har haft huvet i lådan :) Jag antar att du har tiltat tonkurvan med 12 dB/okt, om du provar att köra utan tilt är det lättare att se om det har överstyrt. Det blir ett platt "tak" då.

Det ska jag tänka på då. Så det blir platt tak i tonkurvemätningen? Platta tak har jag sett i det gröna ögat i bland. Det är inget plus va ? 8O

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-23 23:52

Jag får ingen ordning på detta element ......

....så började ett långt inlägg jag skrev ...... men naturligtvis gjorde jag fel .... 8O
fick ta till penna och miniräknare för att inse det ... 8O

(attans tur att jag såg det innan jag tryckte "skicka" ..... 8) )

...... men några data kan ju kollas ändå innan simulering nästa gång.

Sd, borde vara enkel att mäta, = 346cm2 eller nåt annat?
Re likaså, 3 eller 5 ohm?
Fs borde också vara enkelt att mäta på nån Hz när?

Här är iaf JBL's datablad:

http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes ... T100_f.pdf

Är elementet verkligen så in i **** olikt databladet?

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-24 00:34

phon skrev:Jag får ingen ordning på detta element ......

....så började ett långt inlägg jag skrev ...... men naturligtvis gjorde jag fel .... 8O
fick ta till penna och miniräknare för att inse det ... 8O

(attans tur att jag såg det innan jag tryckte "skicka" ..... 8) )

...... men några data kan ju kollas ändå innan simulering nästa gång.

Sd, borde vara enkel att mäta, = 346cm2 eller nåt annat?
Re likaså, 3 eller 5 ohm?
Fs borde också vara enkelt att mäta på nån Hz när?

Här är iaf JBL's datablad:

http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Boxes ... T100_f.pdf

Är elementet verkligen så in i **** olikt databladet?

Två versaler.
JA

Det är presis det databladet jag har här från kartongen. Heter GT4-10 här dock.
Har provat å gnugga in dom med de värsta vågformer. Lyckades för en kort stund få ner Fs en halv Hz eller nått.
Verkar va helt annorlunda än specarna i allafall. Ska mäta upp dom igen i morgon så se om nått förändrats.
Ska tilläggas att Svante själv säger att mätmetoden i Basta är beta och jag är på ute på hal is.
Men det uppmätta data ger i simuleringen rätt respons jämte mätning med mic, så jag antar att han inte misslyckats helt med den saken heller :)
Det är induktansen som fular sig eller hur ????
Jag mäter vad som helst, skriv ner här bara så börjar jag i morgon efter jobbet.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-24 17:49

Svante skrev:
mike34 skrev:

Här är en ryslig mätning med mic i lådan och 12 db lut på allt utom den översta svarta linjen som ska symbolisera max.
Den svarta i botten är brusnivån, den har 12 dB lut åxå.

Bild

Och när jag har tagit reda på vad Max är så mätte jag ACE igen.
Den svarta är maxnivån med 12 dB lutning, som man ser så går ACE ton kurva upp till max.
Den blå linjen är ett exempel på hur det kan bli om man överstyr.

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-25 11:02

Det är nästan ingen skillnad alls i respons mellan basreflex med Q=1 på porten och på en sluten låda med samma storlek, båda liknar dessutom dina mätningar.

Hur är det med spiralslangen, den kanske har precis så stora förluster som du tror? Fungerar kanske inte alls som port?

Det skulle vara intressant om du kunde byta ut slangarna mot två släta rör, 75mm avlopp eller papp eller nåt, och mäta igen. Montera utåt från baffeln så får dom plats, fast ta dom lite kortare då. Om du mäter på låg nivå behövs inga avrundningar.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-25 11:13

phon skrev:Det är nästan ingen skillnad alls i respons mellan basreflex med Q=1 på porten och på en sluten låda med samma storlek, båda liknar dessutom dina mätningar.

Hur är det med spiralslangen, den kanske har precis så stora förluster som du tror? Fungerar kanske inte alls som port?

Det skulle vara intressant om du kunde byta ut slangarna mot två släta rör, 75mm avlopp eller papp eller nåt, och mäta igen. Montera utåt från baffeln så får dom plats, fast ta dom lite kortare då. Om du mäter på låg nivå behövs inga avrundningar.

Ska kolla om diametern på yttertratten är samma som 110mm avlopp, i så fall har jag rör här som räcker till utsidan.
Nej det va så klart 5 mm för stort hålet, kanske går om man tätar lite med gaffa eller nått.

Tror annars att den delen av lådan som portarna sitter i ska bort med bandsågen nu snart :)
Såg Paa har nån slitsgrej på gång. Den kan jag ju prova, vad tror expertisen om det ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-25 11:23

mike34 skrev: Ska kolla om diametern på yttertratten är samma som 110mm avlopp, i så fall har jag rör här som räcker till utsidan.

Nej det va så klart 5 mm för stort hålet, kanske går om man tätar lite med gaffa eller nått.

Behövs välan ingen tratt för en liten mätning på låg nivå. Lite fogmassa, silikon eller nåt?

Såg Paa har nån slitsgrej på gång. Den kan jag ju prova, vad tror expertisen om det ?

Det skulle vara kul att höra vad dom tycker. Jag tyckte den såg enkel och smidig ut. Lättbyggt.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-25 11:25

phon skrev:
mike34 skrev: Ska kolla om diametern på yttertratten är samma som 110mm avlopp, i så fall har jag rör här som räcker till utsidan.

Behövs välan ingen tratt för en liten mätning på låg nivå. Lite fogmassa, silikon eller nåt?

Det skulle vara kul att höra vad dom tycker. Jag tyckte den såg enkel och smidig ut. Lättbyggt.

Frågan är hur lång den måste va för att nå ner till 22 Hz, tror inte djupet i lådan räcker till om man ska gå efter bilden på samma sätt.

Vad behöver jag för längd på 2 110 rör på den lådan jag har för 22 Hz ?
Kan du räkna på det så sågar jag här på jobbet å provar igen hemma.
volymen är fysikt sett 60 liter men det verkar va en skenbar ökning med 10 liter efter isoleringen , kan det va möjligt ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-25 15:31

I (latmask) SpeakerShop ger ett 110-rör (95cm2) ca 75cm med väl dämpad 60 liter box , två rör ger ca160cm styck för 22 Hz. Det beror lite på dämpningen, mindre dämpat ger längre rör.

Hade du så stora hål, var det inte 3-tum?

Långa rör ... 8O du får ju en pipresonans vid 100 Hz nånstans som kanske ställer till mätningarna. För att mäta kan det kanske räcka med ett 110-rör? Som borde vara runt 75 cm då. Täta det andra hålet med en skiva.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-25 15:46

mike34 skrev:
volymen är fysikt sett 60 liter men det verkar va en skenbar ökning med 10 liter efter isoleringen , kan det va möjligt ?

Ja det är fullt möjligt, men då är lådan nog lite väl väldämpad för att vara en sub. Ett tunt lager fluff (täckjacksfoder) runtom på väggarna räcker, typ den här vita mattan på H*F*K*t

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-25 16:07

phon skrev:
mike34 skrev:

Ja det är fullt möjligt, men då är lådan nog lite väl väldämpad för att vara en sub. Ett tunt lager fluff (täckjacksfoder) runtom på väggarna räcker, typ den här vita mattan på H*F*K*t

Jamen det va ju roligt å höra :) det är presis en sån jag har i en kvadratmeter av. 300 g.
Jag stoppar i ett rör och pluggar det andra med ett cd skivefodral och lite tejp.
Det brukar funka vid låga volymer.

Det är tratten som är så stor i monteringshålet för att den inre tratten ska kunna gå igenom hålet , man kan med andra ord ta ur hela rasket fast det är ihoplimmat.
Kolla på pdf:en över DLS flexirör om du ska ha bra grejer :twisted: .
Måste va nått jäkla lurt med detta. Jag har ju sett impedansdippen vid avstämningen, jag kan se hur konens amplitud minskar mot avstämmningen, men det kommer inget ljud ut enligt mätningen i lådan. Kvantumfysics ?
Ska jag mäta i röret å se hur det ser ut där ?

Svante gäller 12 db lutning där med ?

Provar i allafall om jag får dra hem micampen igen vill säga.

Det är 103 mm innermått på rören så jag drar till med 75 cm i allafall så kan jag kanske slita ut fodret och prova ochså.
Borde ligga någorlunda rätt då i frekvens i allafall.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-25 16:23

mike34 skrev:Det är 103 mm innermått på rören så jag drar till med 75 cm i allafall så kan jag kanske slita ut fodret och prova ochså.

Med 103mm blir det nog runt 67cm för 22Hz med foder, runt 23hz med 75cm utan foder, så du är nog rätt nära hur du än gör

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-25 16:54

phon skrev:
mike34 skrev:Det är 103 mm innermått på rören så jag drar till med 75 cm i allafall så kan jag kanske slita ut fodret och prova ochså.

Med 103mm blir det nog runt 67cm för 22Hz med foder, runt 23hz med 75cm utan foder, så du är nog rätt nära hur du än gör

Ja det va ungefär så jag syftade in mig, det borde ju gå att påvisa hur Q ändras i raka rör :)
Synd bara att jag inte kan lägga dom i vertikalled som de andra nu till större delen är monterade.
Vi får se.

Har nu lyckat ta ur ett rör utan att förändra dess böjning.
Med tummstock mätte jag till 74 cm längd det är med rörändarna inräknat. Tänkte det kunde va bra att dokumetera det åxå.
Det va ju lite längre än jag påstått förut, men och andra sidan så har jag ju inte sagt att det är 60 cm i böjt tillstånd heller :)
Vad ger 2 såna tuber i en 60(70) liters låda då ?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-25 18:40

BP-flexi 75? Två stycken 74 långa borde ge alldeles under 20hz säger SpeakerShop, men man får alltid ta det med en nypa salt. Då har jag satt upp din låda som 60l och hårt dämpad. Borde ju inte bli så hårt med bara lite foder runt väggarna, men högtalare är konstiga djur .... :D Spiralrör ger dessutom spiralresonans, lite skruvad sådär ... 8O

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-25 18:43

phon skrev:BP-flexi 75? Två stycken 74 långa borde ge alldeles under 20hz säger SpeakerShop, men man får alltid ta det med en nypa salt. Då har jag satt upp din låda som 60l och hårt dämpad. Borde ju inte bli så hårt med bara lite foder runt väggarna, men högtalare är konstiga djur .... :D Spiralrör ger dessutom spiralresonans, lite skruvad sådär ... 8O

Tycker det mesta verkar ganska skruvat här :)

Ok nu åker jag in efter micampen å är tebax om 20 minuter.
Sen ska jag tejpa å blåsa på. Mätresultat kommer om en timme eller nått. Tjo !!

Jahopp:
Nollställen

12.2
19.1
44.9
84.7
Snarlik den förra avstämmningen med andra ord. Och .. kurvan
virvel............

Den svarta linjen är mätningen med det raka röret.(knappt synlig)
Stoppade i en kvardrat meter till med duk bara fyllde på och mätte fram den röda linjen.
Drog ur röret å mätte till den blå.
Slet bort skivan som täckte det andra hålet å mätte till grön.
Slet ur all isolering och fick orange.
Tätade det ena hålet igen och fick brun.
Med röret i fick ceris eller va det heter.
Och slutligen med sluten låda den mörkgröna.

Bild
Senast redigerad av mike34 2005-05-28 00:12, redigerad totalt 1 gång.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-27 20:16

Nya mätningar i inlägget ovan.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-27 23:45

Jaha ja, och vad säger experterna om det? Svante, nu får du lotsa ut den här högtalaren ur rörträsket ... :D

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-27 23:57

phon skrev:Jaha ja, och vad säger experterna om det? Svante, nu får du lotsa ut den här högtalaren ur rörträsket ... :D

Tror Svante är urless på mina lådor om jag ska va ärlig :)

Vad kan det bero på att mina lådor vägrar befatta sig med helmholtz resonansen????
Kan ju säga att ett 110 rakrör varken turbulerade mindre eller kickade bättre i resonansen.
Haha, ska jag kolla om det är nån luft i lådan ?? Jag får tokspel på detta.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-30 19:25

Vad händer med lådan, tog luften slut helt? Kanske dags att skippa lägsta oktaven och kapa ner röret till 40cm. Då klarar du 32 Hz utan problem. Man får bara hörselskador av låga bastoner ändå .... :roll: :D

mike34

Inläggav mike34 » 2005-05-30 21:07

phon skrev:Vad händer med lådan, tog luften slut helt? Kanske dags att skippa lägsta oktaven och kapa ner röret till 40cm. Då klarar du 32 Hz utan problem. Man får bara hörselskador av låga bastoner ändå .... :roll: :D

Jaja, det ska nog ordna sig med hörselskador.
Sitter å klurar på om jag ska testa precis som du föreslår, lite olika avstämmningr och se var det slutar fungera om man får uttrycka sig så.
Det går ju och få ganska hög discopotential om man sliter ut rören helt. Vi får se, nu tar jag paus från lådan och går vidare med elektroniken och kortet skrotet ska sitta på.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-07-07 22:58

Ska sammanställa projektet lite så detta inlägg kommer att röra sig lite efter hand.

Frågor och oklarheter ska jag försöka redas ut om jag kan.
Har nån synpunkter på förbättringar så kom gärna fram med dom.

Fråga som uppstod va:

- Det finns två 3886 i schemat men jag kan bara se en per sida på kortet.
: Det är två helt separata moduler på ett kort, men de kan kopplas ihop så man kan driva last med lägre impedans tex 2 ohm.
Och man behöver bara bestycka det ena filtret.

- Kondensatorn C5 behövs bara om man inte använder DC servot.
Lyxar man till det med DC servo så koppla förbi/kortslut C5.

-Det finns en inverterande och en icke inverterande ingång, Kretsarna jobbar i inverterande konfiguration så för att få fasen rätt så monterar man in det inverterande motståndet och matar den vägen.

Kortet kan användas för att göra vanliga förstärkare med 3886 i olika konfigurationer. Som vanligt stereosteg, bryggat eller parallellkopplat.
Alla varianter som finns i dokumentationen för kretsen från National går att bygga med detta kort. För 200 W versionen behövs dock 2 kort.

Har inte provat att köra bryggat än ska tilläggas.

Bild

Kondensatorn i rött är ej värdet uträknat, det ska va en lämplig delay om man vill ha sådan, annars så kan man skippa kondesatorn helt och hållet.
Jag har ingen i min konstruktion men om man vill ha delay så får man ta reda på lämpligt värde.
Bild

Bild
Bild

Här är en postscriptfil på layouten för de som vill/kan göra egna mönsterkort.
http://vector.niwa.nu/ACE/ace7.ps

Här är en postscript fil över komponenternas placering.

http://vector.niwa.nu/ACE/ACEkomp.ps

Ska försöka sammanställa komponentlistan med elfa artikelnummer så man lätt kan hitta lämpliga delar.

Mer kommer

Föregående

Återgå till DIY-forum