Moderator: Redaktörer
Tarzan skrev:Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.
Cortado skrev: ... tipsa herrn om att fullversionen av Basta! numera är gratis och tycker därför att du ska simulera baselementet lite i en låda efter de parametrar den har enligt databladet.
Om du ska komplettera 5"-aren med en bas senare (eller samtidigt) så kanske den inte behöver portas för att komma ner till 100Hz - en sluten låda blir ju såklart rätt mycket enklare än en portad låda. Som sluten låda så är ju 8 liter rätt mycket för en 5"-are, gissar att den skulle kunna vara mycket mindre - kanske halva den volymen.
Hur kom du fram till filtret?
Tarzan skrev:Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 1.2 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.
darkg skrev:Tarzan skrev:Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 1.2 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.
RSG skrev:http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en.htm?http://www.lautsprechershop.de/chassis2/seas-er15rly-_en.htm
Bara för lite inspiration.
/Johan
Emanuelgbg skrev:Känns som R på lågpassfiltret är väl stort? 12 Ohm?
bornsloppy skrev:Hur tjock kabel ska man hålla sig till inne i lådan?
Behöver lite kabel till delningsfiltret troligen och mellan delningsfilter och element ....
Förra gången tog jag vad jag hade men nu måste jag köpa.
Tips är välkommet!
Cortado skrev:bornsloppy skrev:Hur tjock kabel ska man hålla sig till inne i lådan?
Behöver lite kabel till delningsfiltret troligen och mellan delningsfilter och element ....
Förra gången tog jag vad jag hade men nu måste jag köpa.
Tips är välkommet!
Har du kikat på kabeln som går från elementet in i spolen?
Du kan använda vad som helst, skulle jag säga. Ingvar kör väl EKUA i sina högtalare, men det är en enkardelig kabel och den kan vara lite bökig att hantera. Men du kan köra lampsladd som är 2x0,75mm^2 - funkar.
Kul att du är igång igen. Du får berätta lite mer om högtalaren och om du haft möjlighet att mäta eller så..
Perfector skrev:Det beror även på längden av kabeln hur tunn den kan vara.
Perfector skrev:Förlusten i anslutning till elementet är liten för att den är kort.
Perfector skrev:30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.
Cortado skrev:Perfector skrev:Det beror även på längden av kabeln hur tunn den kan vara.
Jo, det håller jag väl med om.Perfector skrev:Förlusten i anslutning till elementet är liten för att den är kort.
Säkert helt sant också. Men hur stor är förlusten över sladden som går från elementets terminal till talspolen?.. och hur stor är förusterna för resten av internkablaget i högtalaren?Perfector skrev:30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.
Det där vart väl lite fel?
Perfector skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Det beror även på längden av kabeln hur tunn den kan vara.
Jo, det håller jag väl med om.Perfector skrev:Förlusten i anslutning till elementet är liten för att den är kort.
Säkert helt sant också. Men hur stor är förlusten över sladden som går från elementets terminal till talspolen?.. och hur stor är förusterna för resten av internkablaget i högtalaren?Perfector skrev:30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.
Inte om du vill ha dynamiken kvar.
Jag tror Bertil Hellsten på Elektronikvärlden kom fram till det, och hans omdöme duger för mig.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Cortado skrev:
Jo, det håller jag väl med om.
Säkert helt sant också. Men hur stor är förlusten över sladden som går från elementets terminal till talspolen?.. och hur stor är förusterna för resten av internkablaget i högtalaren?
Inte om du vill ha dynamiken kvar.
Jag tror Bertil Hellsten på Elektronikvärlden kom fram till det, och hans omdöme duger för mig.
Hur vore det om du räknade på det istället för att tro. Eventuellt tror du till och med på något du missförstått eller feltryckts.
Perfector skrev:Om det inte har nå'n bärighet kan du ju förklara varför man har slutsteg som kan lämna 60 Ampere i strömstöten till en högtalare.
(Harman Kardon PM 660)
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Om det inte har nå'n bärighet kan du ju förklara varför man har slutsteg som kan lämna 60 Ampere i strömstöten till en högtalare.
(Harman Kardon PM 660)
Strömpeakar har ingen relevans för kabelns spec - den uppvärmningseffekt för förekommer har inget att göra med elkabelns spec - den gäller kontinuerlig effekt. Och att slutstegen inte klarar, eller behöver ge, 60A eller mer i permanent drift antar jag att du förstår med tanke på hur många tunga slutsteg det går att köra på en normal säkring.
Perfector skrev:Inte om du vill ha dynamiken kvar.
Cortado skrev:Perfector skrev:30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.
Perfector skrev:Jag tror Bertil Hellsten på Elektronikvärlden kom fram till det, och hans omdöme duger för mig.
paa skrev:Hur grov tråd är det i talspolarna då?
Perfector skrev:paa skrev:Hur grov tråd är det i talspolarna då?
Tunn, men återigen är det längden på den som avgör.
Från slutsteg till element genom filter bör man ha minst 1.5 kvmm tvärsnitt om man vill att högtalaren skall låta naturligt och oansträngt.
Rollo skrev:Perfector skrev:paa skrev:Hur grov tråd är det i talspolarna då?
Tunn, men återigen är det längden på den som avgör.
Från slutsteg till element genom filter bör man ha minst 1.5 kvmm tvärsnitt om man vill att högtalaren skall låta naturligt och oansträngt.
Är "från slutsteg till element genom filter" någon obskyr brittisk längdenhet? Vid vilka längder krävs större tvärsnittsyta?
Gäller 1,5mm[sup]2[/sup] oavsett hur mycket effekt man tänkt mata högtalaren med och oavsett högtalarens impedans?
UrSv skrev:Precis som att 30 Hz inte har nåt med strömmen som behövs för 100 W att göra har inte 1.5 kvmm nån som helst koppling till "naturligt och oansträngt".
UrSv skrev:Nej, tunn sladd ger inte sämre ljud. Förluster möjligtvis men om det sen är önskat eller inte är en annan fråga.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster