8" bas till mindre lådor, förslag välkommet!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: 8" bas till mindre lådor, förslag välkommet!

Inläggav Tarzan » 2016-11-14 22:49

Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-11-15 22:19

Tarzan skrev:Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.

Aha! Tackar. :D
Det är förmodligen väldigt basic men när man inte pysslar med detta ständigt så faller de enklaste detaljerna bort. :(
Senast redigerad av bornsloppy 2016-11-15 22:32, redigerad totalt 1 gång.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-11-15 22:26

Cortado skrev: ... tipsa herrn om att fullversionen av Basta! numera är gratis och tycker därför att du ska simulera baselementet lite i en låda efter de parametrar den har enligt databladet.

Om du ska komplettera 5"-aren med en bas senare (eller samtidigt) så kanske den inte behöver portas för att komma ner till 100Hz - en sluten låda blir ju såklart rätt mycket enklare än en portad låda. Som sluten låda så är ju 8 liter rätt mycket för en 5"-are, gissar att den skulle kunna vara mycket mindre - kanske halva den volymen.

Hur kom du fram till filtret?

Basen kan ta vid både vid 200 och 300 hz. Inte så kinkigt. Det blir mao. ingen renodlad subblåda till dessa.

Filtret fick jag fram genom HiFikits program för låd- och filterberäkning. Samma värden får jag genom webb-baserade filtergeneratorer.

Slänger in 2 bilder från Basta!
Är dock novis på det här programmet men jag tror jag fick med det viktigaste ang. element och delning.

Bild 1 - 14 liters portad låda.
Bild nr 2 - 14 liter sluten.
Bilagor
14_liter_portad.png
14_liter_portad.png (60.95 KiB) Visad 4261 gånger
14_liter_sluten.png
14_liter_sluten.png (53.48 KiB) Visad 4261 gånger

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-11-15 23:59

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-16 03:53

Tarzan skrev:Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 1.2 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-11-16 08:54

Känns som R på lågpassfiltret är väl stort? 12 Ohm?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-11-16 09:03

Får inte ihop det alls, vilket element är det som syns på Bastas grafer? Är det Seas 5" som delad med både lågpass och högpass?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-16 14:10

darkg skrev:
Tarzan skrev:Nä. Spolar och motstånd funkar så som du beskriver, men kondensatorer parallellkopplas för att få ett större värde. 1,5 uF parallellt med 5,6 uF blir 7,1 uF tillsammans. I serie blir det istället 4,1 1.2 uF. Nu pratar jag om i serie eller parallellt med varandra, inte med något element, bara för att förtydliga.
:oops:

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-11-16 19:59

Yes. Har kollat på den sidan. Tyckte det såg bättre ut med 14 liter portad i Basta! men jag har säkert fel.

Hade tänkt köra på deras rekommendationer rakt av först ....

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2016-11-16 20:03

Emanuelgbg skrev:Känns som R på lågpassfiltret är väl stort? 12 Ohm?

Kolla i grafen på SEAS ER15RLY. Kika just på 3400 hz cirka så ser du att det blir just 12 ohm.
SÅ här gjorde jag förra gången jag snickrade ihop ett delningsfilter. Och enligt folk på forumet här var det rätt OK och det lät bra ur burkarna ..... men jag är ju glad amatör so .... :lol:

https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... ne-woofer/

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2017-01-26 21:17

Slog till på ett par 5" Seas Prestige H1455 ER15RLY
En upptäckt jag gjorde var att baffeln satt skruvad i lådan och var lättare att plocka bort än jag trodde.
Så jag gjorde nya. Skulle det inte låta bra med dessa placeringar är det bara att kapa nytt.
Bilagor
DSC_0088.JPG
DSC_0088.JPG (182.8 KiB) Visad 3940 gånger
DSC_0082.JPG
DSC_0082.JPG (198.24 KiB) Visad 3940 gånger

Användarvisningsbild
bornsloppy

Inläggav bornsloppy » 2017-04-23 19:16

Hur tjock kabel ska man hålla sig till inne i lådan?

Behöver lite kabel till delningsfiltret troligen och mellan delningsfilter och element ....
Förra gången tog jag vad jag hade men nu måste jag köpa.

Tips är välkommet!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-23 21:26

bornsloppy skrev:Hur tjock kabel ska man hålla sig till inne i lådan?

Behöver lite kabel till delningsfiltret troligen och mellan delningsfilter och element ....

Tips är välkommet!

Har du kikat på kabeln som går från elementet in i spolen? :)

Du kan använda vad som helst, skulle jag säga. Ingvar kör väl EKUA i sina högtalare, men det är en enkardelig kabel och den kan vara lite bökig att hantera. Men du kan köra lampsladd som är 2x0,75mm^2 - funkar.

Kul att du är igång igen. Du får berätta lite mer om högtalaren och om du haft möjlighet att mäta eller så.. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-23 22:18

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:Hur tjock kabel ska man hålla sig till inne i lådan?

Tips är välkommet!

Har du kikat på kabeln som går från elementet in i spolen? :)

Du kan använda vad som helst, skulle jag säga. Ingvar kör väl EKUA i sina högtalare, men det är en enkardelig kabel och den kan vara lite bökig att hantera. Men du kan köra lampsladd som är 2x0,75mm^2 - funkar.

Kul att du är igång igen. Du får berätta lite mer om högtalaren och om du haft möjlighet att mäta eller så.. :)

Det beror även på längden av kabeln hur tunn den kan vara.
Förlusten i anslutning till elementet är liten för att den är kort.
30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.
Minst 1.5 mm tvärsnitt skulle jag rekommendera men gärna 2.5mm av god kvalitet.
Gärna mångkardelig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-24 07:05

Perfector skrev:Det beror även på längden av kabeln hur tunn den kan vara.

Jo, det håller jag väl med om.

Perfector skrev:Förlusten i anslutning till elementet är liten för att den är kort.

Säkert helt sant också. Men hur stor är förlusten över sladden som går från elementets terminal till talspolen?.. och hur stor är förusterna för resten av internkablaget i högtalaren?

Perfector skrev:30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.

Det där vart väl lite fel?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 08:26

Cortado skrev:

Perfector skrev:Förlusten i anslutning till elementet är liten för att den är kort.

Säkert helt sant också. Men hur stor är förlusten över sladden som går från elementets terminal till talspolen?.. och hur stor är förusterna för resten av internkablaget i högtalaren?

Perfector skrev:30 Hz 100 Watt effekt drar Ca: 15 ampere ström och då räcker inte elsladd långt eftersom den är specad 10 Ampere oavsett spänning.

Inte om du vill ha dynamiken kvar.
Jag tror Bertil Hellsten på Elektronikvärlden kom fram till det, och hans omdöme duger för mig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-24 09:01

Perfector skrev:
Cortado skrev:

Jag tror Bertil Hellsten på Elektronikvärlden kom fram till det, och hans omdöme duger för mig.

Hur vore det om du räknade på det istället för att tro. Eventuellt tror du till och med på något du missförstått eller feltryckts.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 09:05

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:
Cortado skrev:

Hur vore det om du räknade på det istället för att tro. Eventuellt tror du till och med på något du missförstått eller feltryckts.

Jag tror ingenting om vad som är.
Det fick jag mig till livs personligen på en mässa där han mätte upp högtalarna jag byggt och jag har ingen anledning att tro att han skulle fara med osanning.
Om det inte har nå'n bärighet kan du ju förklara varför man har slutsteg som kan lämna 60 Ampere i strömstöten till en högtalare.
(Harman Kardon PM 660)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-24 09:11

Perfector skrev:Om det inte har nå'n bärighet kan du ju förklara varför man har slutsteg som kan lämna 60 Ampere i strömstöten till en högtalare.
(Harman Kardon PM 660)

Strömpeakar har ingen relevans för kabelns spec - den uppvärmningseffekt för förekommer har inget att göra med elkabelns spec - den gäller kontinuerlig effekt. Och att slutstegen inte klarar, eller behöver ge, 60A eller mer i permanent drift antar jag att du förstår med tanke på hur många tunga slutsteg det går att köra på en normal säkring.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 09:14

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Om det inte har nå'n bärighet kan du ju förklara varför man har slutsteg som kan lämna 60 Ampere i strömstöten till en högtalare.
(Harman Kardon PM 660)

Strömpeakar har ingen relevans för kabelns spec - den uppvärmningseffekt för förekommer har inget att göra med elkabelns spec - den gäller kontinuerlig effekt. Och att slutstegen inte klarar, eller behöver ge, 60A eller mer i permanent drift antar jag att du förstår med tanke på hur många tunga slutsteg det går att köra på en normal säkring.

Vad den dra och vad den ger är 2 skilda saker.
Primärt från väggen klarar man sig med 10 A.
Från slutstegen med den lägre utgående spänningen blir det nå't annat.
Ju lägre lasten blir, desto mer ström går det åt att driva signalen.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-04-24 09:45

Om detta:

Perfector skrev:Inte om du vill ha dynamiken kvar.

..är ett svar på detta:

Cortado skrev:

.. så har du inte svarat på frågan. Antingen förstår jag inte vad du skriver och då behöver jag få det förklarat tills jag förstår, eller så är det så att du säger felaktigheter och inte själv förstår det.

Perfector skrev:Jag tror Bertil Hellsten på Elektronikvärlden kom fram till det, och hans omdöme duger för mig.

Det är lite olyckligt att du så ofta drar in Bertil i dina inlägg för att validera det du skriver. Jag tror att om man frågar Bertil Hellsten om Ohms lag så kommer han ha helt andra svar än vad du skriver. Är det så att Bertil gett dig fel information eller att du förstått honom fel?

Tolkar jag honom rätt så behöver man inte kunna Ohms lag om man bara vill lyssna på musik, om man däremot vill förstå saker så är det väldigt bra att kunna:
http://www.ljudochbild.se/nyheter/tekni ... impedansen

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-04-24 09:53

Hur grov tråd är det i talspolarna då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 10:20

paa skrev:Hur grov tråd är det i talspolarna då?

Tunn, men återigen är det längden på den som avgör.
Från slutsteg till element genom filter bör man ha minst 1.5 kvmm tvärsnitt om man vill att högtalaren skall låta naturligt och oansträngt.
Vilket ju var det jag skrev från början.
Sedan har ni gått in på det som jag inte kommenterade alls.

Rollo

Inläggav Rollo » 2017-04-24 10:36

Perfector skrev:

Från slutsteg till element genom filter bör man ha minst 1.5 kvmm tvärsnitt om man vill att högtalaren skall låta naturligt och oansträngt.

Är "från slutsteg till element genom filter" någon obskyr brittisk längdenhet? Vid vilka längder krävs större tvärsnittsyta?
Gäller 1,5mm[sup]2[/sup] oavsett hur mycket effekt man tänkt mata högtalaren med och oavsett högtalarens impedans?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-04-24 10:41

Precis som att 30 Hz inte har nåt med strömmen som behövs för 100 W att göra har inte 1.5 kvmm nån som helst koppling till "naturligt och oansträngt".
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 10:41

Rollo skrev:
Perfector skrev:

Är "från slutsteg till element genom filter" någon obskyr brittisk längdenhet? Vid vilka längder krävs större tvärsnittsyta?
Gäller 1,5mm[sup]2[/sup] oavsett hur mycket effekt man tänkt mata högtalaren med och oavsett högtalarens impedans?

du har ju förluster i alla kablar baserat på längden.
Hur nära har du dina högtalare?
Jag har Ca: 2 meter mellan slutsteg och varje högtalare
Har du längre kabeldragning behövs grövre tvärsnitt för att hålla ner förlusterna.
Det bör tom. finnas en tabell för att räkna på det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 10:42

UrSv skrev:Precis som att 30 Hz inte har nåt med strömmen som behövs för 100 W att göra har inte 1.5 kvmm nån som helst koppling till "naturligt och oansträngt".

Tunn sladd ger förluster och sämre ljud, men det är hur jag räknar och därför hellre tar i än snålar när jag bygger.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-04-24 10:54

Nej, tunn sladd ger inte sämre ljud. Förluster möjligtvis men om det sen är önskat eller inte är en annan fråga.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 11:10

UrSv skrev:Nej, tunn sladd ger inte sämre ljud. Förluster möjligtvis men om det sen är önskat eller inte är en annan fråga.

:-)
Mina öron säger sämre ljud och det är vad jag går efter
Jag bytte på mina Perfector Original från 0.75 till 2.5 mm tvärsnitt och det är en jevvla skillnad.
Men som sagt, det är jag det.
Hellre ta i i överkant än snåla och få sämre resultat.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-04-24 11:11

Måste väl för en gångs skull hålla med perfector.
Det skadar väl knappast med fetare kabel och kostnaden är försumbar

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum