rajapruk skrev:Cortado skrev:rajapruk skrev:Vad är teorin bakom den vinklade baffeln (underbettet) på Ful-dist? Varför är det så, DanNorman/Cortado?
Nöjet av frågan, såklart.
Nä, men 12 grader lutning tillsammans med WG-djupet gör att de är i fas kring delningen. 0-axeln lutar med andra ord ned 12grader och är paralell med golvet.
Känner mig dum nu... Men fattar inte. Rent fysiskt känns det som att diskanthornet borde sitta längre fram (närmare lyssnaren) än woofern för att de ska hamna i fas liksom, eftersom WG väl är djupare än woofern? Har det att göra med de passiva delningsfiltrens olika fördröjning i tid? Eller blir det i fas fast en hel cykel fel?
Går det att förklara "for dummies"? För mig känns det helskumt.
Rajapruk- inga frågor är för dumma att ställa.
Jag kan prova att koppla om till helaktivt utan HYBRIDbox fast med equaliserade element, lägga på ett skolboks 48 dB linkwitz Riley filter vid 2,6 kHz samt med delay av boomern i 1 cm steg göra mätningar med LTS logaritmiska sinussvep. Då kommer dippen vid delningen om jag fasvänder diskanten att blir som djupast vid korrekt avstånd. Jag använde den metoden med Jbl 530, det är väldigt avslöjande.
Om jag använder ett väldigt brant filter så kommer det synas väldigt tydligt på mätningarna.
Miken bör då placeras på minst 1,3 meters avstånd och parallellt med golvnivån, siktande mellan waveguiden och boomern.
En annan sak som inte har med det tekniska att göra, är att jag gillar ljudet från en högtalare som är lite vinklad uppåt