Soffsub

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Re: Soffsub

Inläggav Baffel » 2021-02-21 17:57

Kalejdokom skrev:
I-or skrev:Man kan separera försteg och effektsteg i Naim XS och får då koppla via DIN-anslutningarna. Naim XS pre-amp out --> XS223 --> Naim XS power amp in (DIN-RCA-kablage med RCA-XLR-adaptrar). Sedan kopplar man XS223 --> DSP 4x4 (XLR-telepropp-kablage) och DSP 4x4 --> A800 (telepropp-telepropp-kablage).

Ingen har kommenterat varför man inte kan/ska/bör använda delningsfiltret i DSP 4x4. Där borde finnas alla möjligheter att justera filter, delay m.m. Att lägga till ytterligare ett filter i signalflödet är väl inte optimalt?

Aha I-or hade gjort en förklaring med pryttlar / kablar/ inkopplingar och :arrow: för varje steg. Missade det. Sen är ju din fråga Kalejdom intressant . :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-21 18:08

eljulio skrev:- Avlastning för äggen = minskad oro för att något händer. Jag lyssnar ibland på James Blake och då kan det ibland bli påfrestande, tex. denna: https://open.spotify.com/track/33BnSMHg ... rFCuh-oFdg Att äggen "slipper" ta hand om de låga frekvenserna bör minska risken att jag spelar sönder dem helt enkelt, även om de verkar tåla väldigt mycket.
- Förmågan att spela högre, bastung musik, även discobas bör öka rejält = kul, även om det inte är ofta det händer.
- Totalt sett renare återgivning med hjälp av DSP och avlastning för äggen?

Om inte annat så är medelnivå ca 10 dB högre än mera dynamisk musik.

blake.gif
blake.gif (31.86 KiB) Visad 3796 gånger

Kalejdokom skrev:Ingen har kommenterat varför man inte kan/ska/bör använda delningsfiltret i DSP 4x4. Där borde finnas alla möjligheter att justera filter, delay m.m. Att lägga till ytterligare ett filter i signalflödet är väl inte optimalt?

Har möjligen kommenterats, att man inte vill ha en extra ADC-DAC i högpassdelen.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2021-02-21 18:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-21 18:50

Ja, detta har kommenterats ovan. Att DSP 4x4 med ganska stor sannolikhet kan ge en oönskad hörbar påverkan på högpassignalerna kan vi utgå ifrån. ADC+DAC är billiga saker, sannolikt CS4270, med endast hyggliga prestanda (märkligt nog har ADC:n bättre prestanda än DAC:en). För basmodulbruk räcker de dock och blir över.

Vill man spara en tusenlapp kan man prova att köra utan LD X223, vilket antagligen fungerar tillräckligt bra i de flesta fallen. Nu var dock förutsättningarna sådana att vi med säkerhet inte skulle försämra situationen för äggen, så vi behöver ta lite höjd genom att hålla högpassignalerna i den analoga domänen rakt igenom.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-21 20:06

I-or skrev:Ja, detta har kommenterats ovan. Att DSP 4x4 med ganska stor sannolikhet kan ge en oönskad hörbar påverkan på högpassignalerna kan vi utgå ifrån. ADC+DAC är billiga saker, sannolikt CS4270, med endast hyggliga prestanda (märkligt nog har ADC:n bättre prestanda än DAC:en). För basmodulbruk räcker de dock och blir över.

Vill man spara en tusenlapp kan man prova att köra utan LD X223, vilket antagligen fungerar tillräckligt bra i de flesta fallen. Nu var dock förutsättningarna sådana att vi med säkerhet inte skulle försämra situationen för äggen, så vi behöver ta lite höjd genom att hålla högpassignalerna i den analoga domänen rakt igenom.

Vill ju gärna fortsatt använda min befintliga DAC om möjligt. Men det borde väl gå kan jag tycka. För övrigt blir det till att möblera om i stereohyllan. Subhårdvaran får ställas längst ned och Naimprylarna en hylla upp. Och skivspelaren upp på toppen. Visst såg det lite väl luftigt ut när jag byggde stereohyllan, men, tänkte jag då. Lite extra plats är alltid bra att ha. Och det var det ju! :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-22 09:55

I-or skrev:Vi har ändrat en del i och med att den bryggkopplingsbara A800 kom in i bilden. Nu kör vi serieparallell, som STDI beskriver ovan, för de fyra spolarna för en total resistans om 3,7 ohm:

SB1koppling.png

Ungefär så här ska impedanskurvan se ut, minimumimpedansen ligger på ca 4 ohm (jag lade ned lite tid på att stämma av modellen bättre än tillverkardata, vilka som vanligt inte stämmer fullt ut med impedanskurva och frekvensgång).

sb1imp.jpg

Det blir bra tryck också med 800 W, "konerna" kan drivas till xmax ända ned till 30 Hz, där porten blir den begränsande faktorn även om den klarar långt högre ljudtrycksnivåer än en konventionell cirkulär port (nivåerna motsvarar mellan tummen och pekfingret vad eljulio får i lyssningspositionen när distorsionen börjar bli påtaglig utom nedåt 15 Hz, där man får lägga till ca 15 dB). Runt 110 dB någorlunda distorsionsfritt ända ned till 30 Hz och ca 100 dB vid 20 Hz räcker för de flesta:

sb1maxspl.jpg

Kom att tänka på hur jag ska komma åt att koppla ihop basarna? Jag tänker på cylindern som ska byggas och där ena basen ska skruvas fast på ovanifrån, den basen som spelar upp i locket på lådan. Antar att kopplingarna i den basen måste göras innan den skruvas fast och sen släppa ned/ut kablarna under? Men sen ska den ju kopplas ihop med den andra. Måste cylindern vara helt tät? eller kan jag lämna öppning i cylindern för att "släppa ut" kablarna för att få ihop med den andra basen som spelar ned i golvet?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2021-02-22 10:03

Borra tight och täta med silicone
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-22 10:11

NADifierad skrev:Borra tight och täta med silicone

Låter rimligt. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-22 10:15

Undras hur tunna/ tjocka kablarna i internkablaget behöver vara? Så tunna som möjligt borde väl vara smidigast , om det nu ska borras hål och dras kablar genom det borrade dvs. Vilken typ av kablar dessutom? Styva? Nita fast kablarna som ligger i lådan? Tänker rent praktiskt nu.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-22 11:12

RogerGustavsson skrev:
eljulio skrev:- Avlastning för äggen = minskad oro för att något händer. Jag lyssnar ibland på James Blake och då kan det ibland bli påfrestande, tex. denna: https://open.spotify.com/track/33BnSMHg ... rFCuh-oFdg Att äggen "slipper" ta hand om de låga frekvenserna bör minska risken att jag spelar sönder dem helt enkelt, även om de verkar tåla väldigt mycket.
- Förmågan att spela högre, bastung musik, även discobas bör öka rejält = kul, även om det inte är ofta det händer.
- Totalt sett renare återgivning med hjälp av DSP och avlastning för äggen?

Om inte annat så är medelnivå ca 10 dB högre än mera dynamisk musik.

blake.gif

Kalejdokom skrev:Ingen har kommenterat varför man inte kan/ska/bör använda delningsfiltret i DSP 4x4. Där borde finnas alla möjligheter att justera filter, delay m.m. Att lägga till ytterligare ett filter i signalflödet är väl inte optimalt?

Har möjligen kommenterats, att man inte vill ha en extra ADC-DAC i högpassdelen.

Japp, tänkte inte på denna som särskilt välljudande. Då mer att det kan fladdra till i konerna, särskilt i vissa passager. ...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-22 12:47

För internkabeln räcker det väl med en tvärsnittsarea om 1 mm2 även om man går "den långa vägen" från kortsidan. Då motsvarar kabelresistansen runt 1 % av systemresistansen för elementen, d.v.s. en nivåreduktion om knappt 0,1 dB, vilket man kan leva med. Har man lite lampkabel om 0,75 mm2 som ligger och skräpar kan man i princip lika gärna använda denna. Det kan vara lämpligt att förtenna ändarna så att de blir enkla att hantera.

Sedan kan man avsluta med en infälld 2-polig högtalarterminal som man kanske placerar på den portfria kortsidan eller på undersidan om man vill ha en renare design.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-22 12:53

I-or skrev:För internkabeln räcker det väl med en tvärsnittsarea om 1 mm2 även om man går "den långa vägen" från kortsidan. Då motsvarar kabelresistansen runt 1 % av systemresistansen för elementen, d.v.s. en nivåreduktion om knappt 0,1 dB, vilket man kan leva med. Har man lite lampkabel om 0,75 mm2 som ligger och skräpar kan man i princip lika gärna använda denna. Det kan vara lämpligt att förtenna ändarna så att de blir enkla att hantera.

Sedan kan man avsluta med en infälld 2-polig högtalarterminal som man kanske placerar på den portfria kortsidan eller på undersidan om man vill ha en renare design.

Utmärkt! Där jag ska seriekoppla. Rekommenderar du att de anslutningarna lödas ihop innan de fästs i elementen, eller räcker det att tvinna ihop dem och sen ansluta till elementet?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-22 13:20

Frågan enligt nedan:

elementkoppling.jpg
elementkoppling.jpg (71.86 KiB) Visad 3613 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-22 13:30

Ja, det blir bäst så. Fullösningen är att bara tvinna ihop kablarna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-02-22 13:49

Lod på kabeländar är ett bra recept för framtida glappkontakt och/eller distorsion tillsammans med anslutningspaneler. Mitt råd är att du löder kabeltåtarna där på samma ställe som talspolens anslutningsflätor istället.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-22 14:32

Ja, att genomgående utnyttja lödda kopplingar är alltid bäst.

Det är dock inte direkt novisanpassat, vilket är ett krav här (i värsta fall löder man loss utledningstrådarna) och det är en nackdel om man av någon anledning skulle behöva montera ur elementen.

För element med bra fjädrar i kontakterna, vilket dessa element ser ut att ha, räcker kontaktkraften och blir över. Dessutom fungerar fjäderbelastade kontakter annorlunda än skruvkontakter i t.ex. förstärkare som kan vålla problem när lodet med tiden kryper och kontaktkraften går mot noll. Man bör dock tvinna ihop kablarna jämnt och snyggt och inte kladda mer lod än man behöver så att de snyggt och prydligt passar i kontakthålen.

Om man vill slippa lödningen fungerar det med att bara tvinna ihop trådarna också om man är noggrann.

Distorsion från oxiderade kontaktytor är i det närmaste en total skröna, speciellt när det gäller basmoduler som har betydligt lägre krav.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-02-22 14:40

Är man riktigt petig pressar man såklart på hylsor på kablarna. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-22 14:53

Exakt, det är snyggt.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-22 14:58

Morello skrev:Är man riktigt petig pressar man såklart på hylsor på kablarna. :)

Hur ser det ut? Finns det bild? Jag är bildbaserad i mitt sätt att förstå.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-22 15:26

Vad är på gång här? 8)

sågat.jpg
sågat.jpg (1.94 MiB) Visad 3555 gånger

från sidan_plyfa.jpg
från sidan_plyfa.jpg (1.96 MiB) Visad 3555 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2021-02-22 16:34

Slitsport! 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-22 17:11

Gissar på den där ringen som behövs för det bakmonterade elementet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-22 17:16

eljulio skrev:
Morello skrev:Är man riktigt petig pressar man såklart på hylsor på kablarna. :)

Sådana här träs över kabeländen och pressas fast.

Bild

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-22 17:46

eljulio skrev:Vad är på gång här? 8)

sågat.jpg

från sidan_plyfa.jpg

Det där är till.....byggde inte du någon altan, utbyggnad uteplats eller vad det nu var? Fast massa räfflor ...hmm . Vad skulle det vara bra för.

Annars ser det ju böjt ut så det är väl till slitsporten som Kalejdokom var inne på. :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-22 18:08

Det måste vara elementtorn. Antingen gör man så, eller också tar man en kort bit gjutrör. Ytterligare en möjlighet är några plywoodbitar och figursågning.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-22 18:23

RogerGustavsson skrev:
eljulio skrev:

Sådana här träs över kabeländen och pressas fast.

[ Bild ]

Ok, tack!

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-22 18:24

I-or skrev:Det måste vara elementtorn. Antingen gör man så, eller också tar man en kort bit gjutrör. Ytterligare en möjlighet är några plywoodbitar och figursågning.

Japp, stämmer. Det är ett test. Får nog hem plywood imorgon. Får se hur lång jag hinner i veckan. Nästa vecka bör det finnas något färdigt. Jag kommer att fota kontinuerligt och lägga upp, med "torrmontering", innan något limmas/kexas.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-22 18:33

eljulio skrev:
I-or skrev:Det måste vara elementtorn. Antingen gör man så, eller också tar man en kort bit gjutrör. Ytterligare en möjlighet är några plywoodbitar och figursågning.

Japp, stämmer. Det är till elementtornet, dock ett test. Får nog hem plywood imorgon. Får se hur lång jag hinner i veckan. Nästa vecka bör det finnas något färdigt. Jag kommer att fota kontinuerligt och lägga upp, med "torrmontering", innan något limmas/kexas.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-22 18:38

Du må vara nybörjare med högtalarbyggeri eljulio men en sak är ju säker . Det är action när du drar igång. Du vilar inte på hanen . Det beställs och fixas . Tummen upp för det. :mrgreen:

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-22 18:45

Baffel skrev:Du må vara nybörjare med högtalarbyggeri eljulio men en sak är ju säker . Det är action när du drar igång. Du vilar inte på hanen . Det beställs och fixas . Tummen upp för det. :mrgreen:

Japp, när jag väl vill något så ska det vara klart igår. Sån är jag... 8)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-23 10:52

Elementen är nu funktionstestade. Allt ok vad jag kunde höra.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum