Jämförande filterfunktion

SB Acoustics TX hög bas = blå
SB Acoustics TX låg bas = rosa
Galder hög bas = grön
Galder låg bas = röd
Moderator: Redaktörer
galder skrev:En kort sammanfattning så här långt: då det tidigare fanns några outredda oklarheter så har detta hela tiden funnits i bakhuvudet i form av ett misslyckande vad gäller konstruktionen. Tänker då närmast på den s.k. förtätningen. Om vilken jag hade misstankar om att mätningarnas utförande inte hade skett på rätt sätt. Så efter ett utdraget letande efter en fungerande vridplatta så kunde jag då äntligen få svar på mina misstankar. Men då skall vi inte förglömma att jag också har infört en delningsfilterförändring i form av den s.k. quickfixen. Så denna nya mätomgång ger väl i.o.f.s. inte svaret på vad som egentligen ligger bakom det förändrade resultatet angående detta.
Men de horisontella mätningarna visar dock en klar förbättring, då den s.k. förtätningen numera lyser med sin frånvaro. Check!
Det finns dock en liten som vissa benämner som en skönhetsfläck, i form av en svag höjning i horisontella vinklar i området 3 – 4kHz. Denna borde kanske ses över.
galder skrev:Något annat som jag har noterat på senare tid, förutom då det suveräna hjälpmedlet Spinorama för att bedöma kvaliteten på högtalare, är I-or’s ovärdeliga råd. När man läser om vad han skriver så kommer man förhoppningvis till insikt med hur stor okunskap det förekommer i branschen, och guidar oss, (läs mig) hur vi uppnår välljud och kan runda alla fällor från branschens metod att skapa osäkerhet hos kunder i tron att de besitter kunskaper om hur man uppnår ljudnirvana. Tycker att man kan dra en liknelse med prästerskapet här. Oops!
Så nu kan man borsta av axeln från den där osäkerheten som alltid har suttit där och viskat i örat, grundad i okunskap och har drivit på uppgraderingshetsen.
I-or skrev:Det är mycket ovanligt (läs icke förekommande) med optimala lådor och filter från elementtillverkare. Utvecklingsresurserna är alldeles för små för detta.
Front baffle consists of two types of roundovers, both have elliptical profile, small one around woofer, and large one for mid and tweeter part. In combination with WG this all eliminates any diffractions.
...
I was curious to see how it performs here in much wider cabinet with larger roundouvers. It is good to see perfectly smooth on axis and off axis responses, free of any diffractions. This is the moment where all the work with front baffle pays off.
galder skrev:Har vidare kontaktat SB Acoustics Ulrik/Mark eller annan kontakt i syfte av rådgivning med högtalaren. Funderar på att köpa en annan diskant och testa SB Acoustics filter.
Så lite pyssel finns framgent. Vad detta medför får vi (läs jag) se vart detta tar vägen. Problemen kommer sannolikt inte att kunna lösas fullt ut.
Jag avser att fortsätta med detta utan att uppföljning i denna tråd, till största delen p.g.a. utebliven respons.
Maarten skrev:Sen kanske man ska tänka att på det är +7000 visningar, dvs många fler läser än kommenterar och att den skillnaden kanske har ökat på sista åren?
Användare som besöker denna kategori: rqu och 216 gäster