Bra Jonas att du hör om intresset här. För jag tänker att det beror på vilka prioriteringar som görs. Förvisso borde det vara ett stort intresse då potentialen till god
återgivning är förmodligen större än något annat i Faktiskt historia men samtidigt kan det för många kännas som att ’köpa grisen i säcken’. Jag ser inga som helst problem med att uppnå världsklass men så kanske inte alla känner (om man inte har provat att bygga själv med högklassiga element).
Jonasp skrev:Så har du några konkreta förslag på hur man kan parametrisera det hela vore det ytterst välkommet! En sak som är svår att återge i tabellform är ju hur bra spridningsegenskaperna matchar varandra. Man hade kanske räkan ut vågtalet kr* för de olika elementen vid delningarna, tex. För riktigt bra jämförelse borde man kanske räkna ut något godhetstal men jag tror i praktiken det är för svårt inom ramen för detta projekt - vi får tillsammans sitta och titta på mätdata för elementen helt enkelt!!
En annan parameter jag brukar ägna en del tid åt innan jag börjar bygga är hur dynamiskt matchade de inbördes elementen är. Blir extra viktigt i en trevägare.
Spridningen kanske man lämna därhän i nuläget och helt enkel utgå från att diametern på elementen avgör denna fråga. För egen del upplever jag att utmaningen just nu är få lite mer koll på alla variationer/kombinationer av element.
jonasp skrev:Nu slänger jag lite slarvigt fram några förslag på konfigurationer varav en är den som jag ursprungligen tänkte bygga själv. (Ni kan nog gissa vilken - men detta är alltså inte satt i sten på något sätt!)
Tabellen är för närvarande ytterst kortfattad, den är mest till för att illustrera vad det är för kostnader vi talar om med några kombinationer.
3w initial confs.png
Ska det vara någon mening med tabellen bör man egentligen helst gå in på portdimensioneringar, baffelstorlekar, lådvolym osv. Jag tänkte att vi kanske kan komma in på det gradvis vad det lider. Jag hintade om 38 cm baffel tidigare, det är mest så att man får i en 12" utan att det ser konstigt ut. Jag är inte främmande för ännu bredare baffel. Men nu förhastar jag mig igen...
Varje konfiguration har fått en designation för att underlätta diskussionen. Om vi går igenom dem i tur och ordning:
f18 är vald för att vara prisvärd. BMS-elementets känslighet om 95 dB i 2 pi steradianer ger med ett fullt baffelstöd 89 dB (jag har tidigare designat med 4 dB) och då måste mellanregistret och diskanten har minst samma känslighet vilket inte riktigt stämmer för SB15NBAC-4 (88 dB enligt datablad). Denna konfigurationen får man alltså antingen bygga som aktiv design, eller gå upp till SB17NBAC. Även då har man inga marginaler.
f30 är en I-or rekommendation - dubbla RSS315HFA ger en känslighet om 84 dB i fritt fält. Ja, den basen är tämligen trögdriven. Lite för låg känslighet för min smak. Notera att jag här beräknat känslighet från tillverkarens elementdata, de påstår själva 85,7 dB. Förutom den smärtsamt låga spänningskänsligheten bör denna konfiguration naturligtvis fungera ytterst väl.
f32 är ett exempel på vad som händer med kostnaden om vi hoppar upp till Bliesma och Purifi. En faktor x3,2 jämfört med f30... nu undrar ni kanske varför det finns en Scan-speak bas i detta exempel. Tja, det är mest för att jag har fyra sådana liggande. En Magico-wannabe? Eller kanske till och med en Magico-dödare? Den som lever får se.
f34 och f32+b24 visar på kostnadskänsligheten för basar. Att uppgradera till dubbla 32W/4878T00 gör att priset springer iväg något ohyggligt. Det är antagligen den basen jag hade valt om pengar inte spelade någon roll alls. Men för en lägre summa får man istället - om man håller sig till 30W/4558T00 - istället fyra basar till! Möjlighet att laborera med dessa som antingen basstöd eller basmodul kommer i samtliga fall vara mer värdefullt än den något högre prestandan hos 32W/4878T00 enligt mitt förmenande.
Här finns ju närmast oändligt med ytterligare kombinationsmöjligheter. Och nu hoppas jag att Maarten släpper taget om klippkanten och hoppar in i tråden igen. Och allas kommentarer är självklart alltid välkomna!

Spontana reflektioner till ovan:
Valen ovan är förmodligen mycket bra och man ska inte underskatta erfarenhet (som du har) och val genom "
heuristik".
Men det finns ju fler kombinationer med olika för- och nackdelar. T ex f18 med annan bas, 3034558, Rss315, wo24p etc.
Jag funderar också på om man kan bortse från kraven på Vd för mellanregister, förutsatt delning 300 Hz och istället fokusera mer på
distorsion, kompression och effekttålighet? T ex, sb17nbac har yta om 118 cm^2 och uppgiven Xlin om 5,5 mm, men i praktiken 2,8 mm med bibehållen låg distorsion enligt Erin. Vi räknar med det låga värdet och får då Vd = 0,033 liter. Om vi antar att brant delning vid 300 Hz och kraven på Vd ökar omvänt kvadratiskt med frekvensen, så behövs Vd = 100 * 0,033 = 3,3 liter vid 30 Hz. Nu har vi ju portad låda så vi kanske kan halvera denna siffra (snitt beroende på frekvens). Men det krävs ett BMS18N862 som har Vd = 2,3 liter för att överskrida denna gräns. De Scanspeak vi pratar om ligger ju runt 0,5-0,7 liter om jag inte minns fel. Allmänt, se även denna tråd
Basbygge AE TD15H, samt samt
Portad låda till BMS 18n862Gällande effekttålighet och kompression kommer ju ganska stor del av effekten att hamna i mellanregistret, så denna del är jag mer fundersam över.
Utmaningarna som jag ser är med diskuterade element; Tillräckligt låg distorsion under 600 Hz. Tillräckligt effekttålighet i mellanregister och diskant (och i viss mån distorsion).
En annan möjlig ansats?Att folk här får posta olika förslag på kombinationer och gärna ta med lite simuleringar av MOL, lådstorlek/avstämning, samt ett estimat av distorsion @ca 2,83 V eller ca 85-90 dB.
Då kan en gemensam utvärdering göras och olika byggalternativ kan kristalliseras. Kom bara överens om förutsättningarna så att simuleringarna blir jämförbara.
Ytterligare en möjlig ansats?Om vi ska testa en lätt nördig men också strukturerad ansats i likhet med projektmetodik, så bör vi efter denna initiala brain-storming fortsätta med att
prioritera kraven. Just nu föreslår jag att vi tittar på distorsion, ljudtrycksförmåga, kompression, storlek, samt pris. Detta eftersom frekvensgång kan ekvaliseras och spridning i mångt och mycket beror på elementens diameter, samt baffelns utformning inkl ev waveguide. (Om vi utgår från aktivt i basen så behöver känsligheten inte beaktas).
Så en möjlighet är att intressenter skriver ner deras prioriteringsordning, typ;
1: distorsion,
2: ljudtrycksförmåga,
3: kompression,
4: storlek
5: kostnad
6: Passiv, halvaktiv (basen) eller aktiv delning.
Nästa steg skulle kunna vara att vi försöker kvantifiera ovan variabler för olika element. Vilket du Jonas redan gjort till viss del.
T ex:
Distorsion; medelvärde linjär frekvensskala 20-600 Hz (bra med minst en oktav över tänkt delning). Anledningen till linjär skala är att jag vill prioritera högre register (>100 Hz) som är mer känsliga för distorsion än djupbasen.
Ljudtrycksförmåga = Vd
Kompression: Uppvärmning och kylning av talspole. Lämplig kombination effekten som krävs för att uppnå ett visst ljudtryck, samt, gissningsvis, talspolens yta (slaglängd och diameter) som ett estimat av både den kylande ytan och storlek på magnet. Vet ej hur denna faller ut, bara en idé.
Storlek och kostnad är vad de är.
Om man sen normaliserar ovan genom att dividera var och en med det minsta värde, t ex, om 0,1% distorsion i medelvärde för det bästa elementet, nästa 0,15%, nästa igen 0,3 osv, erhåller de ett normaliserat värde om 1, 1,5 resp. 3. Alternativt rankar man dem (
såsom Linkwitz gjorde). Ranking missar dock storleken på skillnaderna.
Sen gör man motsvarande för de andra parametrarna.
Då kanske man landar i en tabell;
Element: A, B, C…
Distorsion: 1, 1,5, 3…
Ljudtrycksförmåga: 1, 1,15, 1,25, 1,5…
Storlek: 1, 1,3, 1,4, 2…
Pris: 1, 3, 6, 10…
Nu kommer det kniviga, hur ska en individuell prioritering väga ovan kvantiering? Ja, det kanske det här lilla projektet inte ska svara på, utan det får var och en göra sin avvägning. Men man har då ett bättre beslutsunderlag och det har dessutom genomgått flera iterationer. Chansen att projektet landar i samma topp men olika basar ser jag som god. Då kommer individuell anpassning kunna göras avseende kostnad och storlek.
Bara några funderingar, jag vet inte vad ni andra tycker och framförallt vad du Jonas tycker? Intresset från andra kommer ju avgöra vilka varianter som är värda att jobba vidare med.
Ps. Jag kommer att bygga ett par Rävar till i golvstående variant och vill generellt inte ha jättestora lådor i en lägenhet. Möjligen skulle en mindre trevägare vara intressant för min del. Sen tycker jag att ett sånt här projekt är intressant och kul!