Gruppköp Vifa TG9-10-04 till Mupps -AVBRUTET :-(

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-11 20:49

Richard skrev:Därför att filtret är lanserat och beskrivet i detalj på lts hemsida. Har du inte läst det ?
Aha, så även trots att du VET Att det inte är en LTS-konstruktion så tycker du att det är en bra idé att kalla det LTS-filtret?

Det låter helt rimligt.

Så nu når vi rett ut det, så kanske du kan förklara hur du kommer fram till att MUPPS knappt går ner till 80Hz?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-10-11 20:50

petersteindl skrev:
Erik_Johansson skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit. :wink:

Jag pratade med Stefan på Hifikit om priset INNAN artikeln var tryckt i MoLT. Han var rätt less på inköpsturerna och snurren på Thympany och tyckte att det var tråkigt att nästa batch var så prishöjd.

Din bild är alltså att Hifikit är ena jävla skurkar som passar på att höjja priset för att LTS har redovisat en liten högtalare med elementet i?

Jag tror du ger en orättvis bild av Hifikit som jag tycker är ett mycket seriöst företag, och som jag vet att Ingvar är mycket glad åt också.

Det kanske är bäst vi frågar dem?

Jag känner mig rätt säker på att priset gick upp ett tag. Ett mycket kort tag dock. Hifikit måste haft otur och köpt då. Det är dock ställt utom allt tvivel att det nu sjunkit markant. Audiocomponents hade för något år sedan ett pris på runt 20 euro för elementet men nu är det nere på drygt 10 euro. Så gott som alla element från Tymphany har gått ner i pris känns det som. Min känsla är att det skedde ganska så samtidigt som Scan-Speak blev ett separat företag och lanserade Discoveryserien. Men det kanske är en helt ovidkommande slump.

/Erik

Både ja och nej. Scan-Speak hade turen att köpa upp resterande varulager från Tymphany på saker som Tymphany inte var så intresserade av. Jag vet inte vilka delar som ingick i dealen.

Andra återförsäljare kunde köpa delar av Tymphanys varulager d v s färdiga högtalarelement billigt. Varulagret fanns i Köpenhamn och delarna som däri ingick skulle varit för dyrt att fraktas över till Kina för att därefter fraktas tillbaks till kunder.

Vad gäller mitt engagemang i frågan angående specialmuppselement så kan jag idag säga att det för mig känns avlägset att lägga ner tid för att få fram ett perfekt muppselement. Det får anstå till en annan gång då Bremen har kommit längre i processen att lansera äggen. Sett i backspegeln så var det helt enkelt för många turer kring Tymphany för att kunna påbörja ett helt nytt projekt.

En sak har jag lärt mig från Tymphanys turer: Kontinuitet är viktigt för ett företag och det är svårt att ha kontinuitet själv då man är i beroendeställning till annat företag utan kontinuitet, särskilt då man själv har begränsade resurser.

Hittar ni mupps för 100 kr :) så slå till direkt.

MvH
Peter

Hej!

De lägre priser jag pratar om nu gäller alltså element som levereras från Kina. De 12-tums SLS basarna jag beställde i somras fick jag vänta en dryg månad på för de skickades från fabriken samma dag som jag lade min order. Detsamma gäller TG9 (muppselementen) som vi nu sitter och väntar på och som kommer i början av November.

Vad gäller Scan-Speaks Discoveryelement så är det samma sak där. Bra priser på helt nya element men gemensamt för dem alla att de är nytillverkade hos Scan-Speak och alltså inget från gamla lager. Det kan ses på etiketterna på elementen att de är tillverkade efter sommaren. ;)

Dock kan det ju mycket väl vara så att vissa återförsäljare kan haft tur och fått tag på extra billiga element från Scan-Speak. Men min reflektion kring priser gäller alltså deras nuvarande sortiment.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-10-11 20:59

petersteindl skrev:snip...Vad gäller mitt engagemang i frågan angående specialmuppselement så kan jag idag säga att det för mig känns avlägset att lägga ner tid för att få fram ett perfekt muppselement... snip
MvH
Peter
Innebär ovanstående att detta gruppköp inte kommer att bli av???
//RoBeRt

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 21:04

Erik, köper du direkt från Tymphany eller från någon annan som köper från Tymphany?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-11 21:17

Richard skrev:Nu övertolkar du helt sjukt igen. Jag har aldrig påstått att hifikit "är ett par jävla skurkar". Vad har du fått dessa dumheter ifrån?

Du påstår ju att Hifikit specifikt skulle höjt priset efter att LTS genom en artikel skapat efterfrågan på det.

Är det inte det du menat med det här, särskillt med tanke på din smile på slutet:

Richard skrev:Det höjda priset beror också på den löjligt höga efterfrågan det blivit på elementet. Priset är ju bara högre på hifikit. :wink:

Eftersom man med 6st Mupps element kunde bygga en surroundanläggning för samma pris som 1 Ino a1:a så förstår jag att det blev rusning efter det här till det priset mycket kompetenta elementet. Över 400 kronor skulle jag däremot inte betala. Men för i runda slängar runt 200-250 kronor så är det ett fynd. Vilket var priset när projektet skapades.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-11 21:18

petersteindl skrev:Erik, köper du direkt från Tymphany eller från någon annan som köper från Tymphany?

MvH
Peter
Via återförsäljare i Holland skulle jag gissa.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-10-11 21:26

The-Master skrev:
petersteindl skrev:snip...Vad gäller mitt engagemang i frågan angående specialmuppselement så kan jag idag säga att det för mig känns avlägset att lägga ner tid för att få fram ett perfekt muppselement... snip
MvH
Peter

+1, vore bra om man kunde få ett besked för att kunna fatta beslut om åtgärd.
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 21:34

The-Master skrev:
MvH
Peter

Jag inser idag inte vitsen av att försöka organisera fram ett så pass stort gruppinköp. Det är faktiskt slitsamt tycker jag. Jag orkar helt enkelt inte med mer arbete än vad jag redan har. Hur många element rör det sig om idag som alla vill köpa? Jag har i alla fall inte möjlighet att för närvarande ägna nödvändig tid åt supermuppselement också. Om Naq kan organisera upp allt utan att jag ens behöver närvara, så är det kanske möjligt. Men om det redan finns muppselement runt hörnet för 100 kr/st så är det väl bara att köpa. Det finns liksom inget att förlora. Det är ju bara några hundra kronor per person det rör sig om för surroundhögtalare i ett system.

Efter det att äggen någon gång lanseras så skall det komma mindre Bremenägg och ner i storleksordningen till 1,5 literslådor. Vilka element som då är bäst att använda återstår att se. Men idag har jag tyvärr inga möjligheter att dra i tåtarna. pK tar för närvarande mycket tid i anspråk och övrig tid måste läggas på äggen. Vill man vid den tidpunkten när det blir dags hoppa på superdupermuppselement om sådant tillfälle ges, så är det bara att ta ställning till det då. Jag har liksom inte gett upp hoppet, men jag inser att det krävs en stor arbetsinsats som tar den tid i anspråk som under de närmaste månaderna inte finns tillgängligt på min karta.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-11 21:37

För de som vill ha orginalelementet finns det på www.europe-audio.com för 150kr. Beställer man från andra sidan pölen kan man kanske komma ännu lite billigare undan, beroende på vad man får betala för frakt, moms och tull.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-10-11 21:40

Tack för ditt svar, Peter. Klargör endel för mig.
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-11 21:41

Om man vill bygga slutna surroundhögtalare kanske man vill titta på

http://www.madisound.com/catalog/product_info.php?products_id=8659

8$ styck (+frakt+tull och +moms)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-10-11 21:43

Tack för svaret Peter då vet man att det inte är någon ide att vänta längre... Synd som F-n...
//RoBeRt

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-11 21:57

Jag undrar om Peter pratat med Alexi om detta?

Jag undrar därför att han frågat mig om hur det ligger till :?

Jag tycker också att det här gruppköpet har sköts riktigt dåligt, oavsett hur goda intentionerna varit.

Det kan tyckas elakt, men när man på det här sättet har haft möjlighet att flera gånger backa tillbaka och ordna ett köp av standardelement så har man envist fortsatt att hävda att det absolut blir av. Det senaste var att Naqref sa att det ser ut att bli av.

Jag är glad att jag följde min intuition och ordnade ett eget gruppköp, men jag är samtidigt ledsen för alla som hoppats och väntat.

Nu tycker jag tråden kan låsas och inblandade kan meddela LTS om att gruppköpet är avbrytet.

Det ser så illa ut som att man sket i det här därför att det var mer intressant att genomföra ett annat gruppköp med element som en av de inblandade hade liggandes på hyllan. Det gruppköpet har ju Peter varit betydligt mer engagerd i.

Ja, jag är mycket besviken på hänsynstagandet till både LTS- och Faktisktmedlemmar över hur det här hanterats. Tar man på sig en uppgift så gör man sitt yttersta för att leverera. annars skall man låta bli. För allas skull. Så är det bara.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-11 22:14

Nu tycker jag att man kan ta det hela lite grann med en klackspark, det var ju tydligt redan förra hösten att det skulle bli en långbänk. Jag hängde på för att jag inte var tidsberoende och det hade blivit väldigt intressant om det hade gått som man hoppades.

Däremot kan man se att det bästa kan fördriva det goda. Med facit i hand kan man ju se att det hade varit bäst att klippa till på ordinarie element och det hade man kanske också kunnat gissa sig till efter ett tag i början redan. Att förhandla om omkonstruktion på ett såpass billigt element är nog i grunden väldigt osäkert.
Att prisläget dessutom skulle bli ofördelaktigt kunde man dock inte veta.

Frågan är hur originalelementet håller för kvalitetsnivå ? Dvs jag tycker mig ha hört att prestanda varierar mer än väntat mellan element och element ?
En annan sak är om det finns några vettiga tweaks man kan göra på elementen för att få dem att prestera bättre. Vilket kanske är överoptimistiskt av mig ?

Min ursprungliga idé med elementen är nu överspelad m t p pK som jag hoppat på. Men de är ju fortfarande intressanta som budget-surround!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 22:28

MagnusÖstberg skrev:Jag undrar om Peter pratat med Alexi om detta?

Jag undrar därför att han frågat mig om hur det ligger till :?

Jag tycker också att det här gruppköpet har sköts riktigt dåligt, oavsett hur goda intentionerna varit.

Det kan tyckas elakt, men när man på det här sättet har haft möjlighet att flera gånger backa tillbaka och ordna ett köp av standardelement så har man envist fortsatt att hävda att det absolut blir av. Det senaste var att Naqref sa att det ser ut att bli av.

Jag är glad att jag följde min intuition och ordnade ett eget gruppköp, men jag är samtidigt ledsen för alla som hoppats och väntat.

Nu tycker jag tråden kan låsas och inblandade kan meddela LTS om att gruppköpet är avbrytet.

Det ser så illa ut som att man sket i det här därför att det var mer intressant att genomföra ett annat gruppköp med element som en av de inblandade hade liggandes på hyllan. Det gruppköpet har ju Peter varit betydligt mer engagerd i.

Ja, jag är mycket besviken på hänsynstagandet till både LTS- och faktisktmedlemmar över hur det här hanterats. Tar man på sig en uppgif så gör man sitt yttersta för att leverera. annars skall man låta bli. För allas skull.

Nej, jag bestämde mig i samma andetag då jag läste om 100 kr/st för befintligt element. Alexi har svarare på. 100 kr/st är betydligt lägre pris än vad jag får ge för elementen inklusive frakt och tullavgift från Kina samt moms. Jag har gjort mitt yttersta för att kunna skapa en leveranssituation. Det har inte varit en rolig situation kan jag förtälja. Du har inte en aning om hur mycket jag snackat med Tymphany om dessa högtalarelement. De vill ha cash upfront med leveranstrygghet samt ingågna avtal och det är på mer än bara 1000 element. Jag är beredd på det, men inte idag.

Är ett element en lagervara så är det betydligt enklare att organisera.

Magnus, det är lätt att från sidan av hålla på och kritisera. Men att ta ansvar och förbinda sig i förväg på kommande inköp kanske du vill ta på dig. Jag har helt enkelt inte de resurserna för tillfället. Dessutom är det ju så att de inköp som redan har organiserats fram vid sidan av har varit bra, men troligtvis också hämmande för ett fullt gruppinköp. Men om du Magnus vill ta tag i saken och fixa de där elementen från Holland så varför gör du inte det istället för att kritisera.

Dessutom så ignorerar du det jag nämde att Naq kanske kan fixa det på egen hand. Det får Naq svara på. ErikJohansson kanske kan fixa. Han har ju redan kontakterna i Holland som du säger.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-11 23:20

Nu känns det mest aktuellt att Alexi får besked så han kan meddela LTS att det är avblåst.

Sedan kan den här tråden låsas tycker jag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-12 00:04

MagnusÖstberg skrev:

Nej Magnus, det är inte så som du vill göra gällande. Muppselementen tar tid i anspråk och inköp av Muppselement är idag avhängigt på inköp av de andra högtalarelementen för äggen. Så enkelt är det inte att köpa element direkt från Tymphany i Kina. Utan inköp av de andra elementen för Bremen så skulle det vara omöjligt med utveckling av supermuppselement för min del.

För att kunna beställa hela paketet behöver jag specificera exakt leveransdatum och för att kunna göra detta behöver jag komma vidare med alla andra delar till äggen såsom t.ex. verktygen och det tar för tillfället min huvudsakliga tid i anspråk. För att snabbare komma vidare med hela processen så beslutade jag att erbjuda de Bremenelement som jag har på lager.

Skulle jag inte sälja dessa till Naqs pK-projekt så skulle jag i nuvarande situation avvakta än mer med nya inköp av element och då skulle mupps i så fall bli än mer fördröjt. Det är ett dominospel där de resurser som finns tillgängligt bestämmer vad som kan åstadkommas för tillfället. Så är det att bedriva företag, Magnus. Då jag lägger ett P.O. d v s ett purchase order till Tymphany eller till Scan-Speak på nya högtalarelement så är läget ljusare för mupps :) eller andra roligheter :) för den delen, men ännu kan det inte ske.

Men, med ett pris för Muppselementen på 100kr ink moms införtullat i EU så faller dock, som jag ser det, hela idén med stora gruppköp för att få bättre pris. Ett stort gruppköp borde ge fördelar framför enskilda köp och jag kan idag inte få fram dessa fördelar eller ens inse hur det skulle kunna gå till. Jag kan inte sälja under inköpspris Magnus och detta pris om 100kr/st fick jag veta ikväll genom att läsa i denna tråd.

Varför är du besviken? Varför är du inte glad? Elementen finns ju där till ett lägre pris än vad jag kan fixa dessa för. Om jag hade ordnat upp inköp av Mupps original så hade priset blivit högre. Det borde i rimlighetens namn vara bra med de nya låga priserna. Det finns nog de som har glatts åt att kunna få köpa ett vidareutvecklat muppselement och det är beklagligt att det har varit så svårt med Tymphany under de senast 2 åren. Det hade varit kul att få fram det men det får anstå tills vidare. Magnus, varför klagar just du? Klagar du för att jag inte har fått fram specialmuppselement? Anser du verkligen att det är så att om du hade dragit lasset själv så skulle du minsann ha fixat allt? Kanske, men uppriktigt sagt Magnus, jag tror inte det. Får jag fråga dig en sak. Detta med Mupps började ju under en tid då du var ordförande i LTS. Anser du att du verkligen hann med allt på ett föredömligt sätt som du hade åtagit dig inom LTS? Jag bara undrar. Du behöver inte svara men du kan ju fundera på det. För att spetsa till det, hade du kunnat ta på dig ytterligare arbete under den tiden och lyckats med det? Innan du kastar sten Magnus, så kolla om det inte är glas runtomkring.

Gläds istället åt det nya låga priset på muppselementet, och organisera själv ett inköp, istället för att klaga på andra. Du har ju redan gjort det en gång så en gång till borde inte vara så svårt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-12 00:11

Tack för din förklaring Peter.

Det ändrar inte min bild av att det här hade kunnat skötas bättre. Det känns dock inte fruktsamt för någon att älta det här vidare. Gör nu ett bra avslut på det istället.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-10-12 00:38

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Nej Magnus, det är inte så som du vill göra gällande. Muppselementen tar tid i anspråk och inköp av Muppselement är idag avhängigt på inköp av de andra högtalarelementen för äggen. Så enkelt är det inte att köpa element direkt från Tymphany i Kina. Utan inköp av de andra elementen för Bremen så skulle det vara omöjligt med utveckling av supermuppselement för min del.

För att kunna beställa hela paketet behöver jag specificera exakt leveransdatum och för att kunna göra detta behöver jag komma vidare med alla andra delar till äggen såsom t.ex. verktygen och det tar för tillfället min huvudsakliga tid i anspråk. För att snabbare komma vidare med hela processen så beslutade jag att erbjuda de Bremenelement som jag har på lager.

Skulle jag inte sälja dessa till Naqs pK-projekt så skulle jag i nuvarande situation avvakta än mer med nya inköp av element och då skulle mupps i så fall bli än mer fördröjt. Det är ett dominospel där de resurser som finns tillgängligt bestämmer vad som kan åstadkommas för tillfället. Så är det att bedriva företag, Magnus. Då jag lägger ett P.O. d v s ett purchase order till Tymphany eller till Scan-Speak på nya högtalarelement så är läget ljusare för mupps :) eller andra roligheter :) för den delen, men ännu kan det inte ske.

Men, med ett pris för Muppselementen på 100kr ink moms införtullat i EU så faller dock, som jag ser det, hela idén med stora gruppköp för att få bättre pris. Ett stort gruppköp borde ge fördelar framför enskilda köp och jag kan idag inte få fram dessa fördelar eller ens inse hur det skulle kunna gå till. Jag kan inte sälja under inköpspris Magnus och detta pris om 100kr/st fick jag veta ikväll genom att läsa i denna tråd.

Varför är du besviken? Varför är du inte glad? Elementen finns ju där till ett lägre pris än vad jag kan fixa dessa för. Om jag hade ordnat upp inköp av Mupps original så hade priset blivit högre. Det borde i rimlighetens namn vara bra med de nya låga priserna. Det finns nog de som har glatts åt att kunna få köpa ett vidareutvecklat muppselement och det är beklagligt att det har varit så svårt med Tymphany under de senast 2 åren. Det hade varit kul att få fram det men det får anstå tills vidare. Magnus, varför klagar just du? Klagar du för att jag inte har fått fram specialmuppselement? Anser du verkligen att det är så att om du hade dragit lasset själv så skulle du minsann ha fixat allt? Kanske, men uppriktigt sagt Magnus, jag tror inte det. Får jag fråga dig en sak. Detta med Mupps började ju under en tid då du var ordförande i LTS. Anser du att du verkligen hann med allt på ett föredömligt sätt som du hade åtagit dig inom LTS? Jag bara undrar. Du behöver inte svara men du kan ju fundera på det. För att spetsa till det, hade du kunnat ta på dig ytterligare arbete under den tiden och lyckats med det? Innan du kastar sten Magnus, så kolla om det inte är glas runtomkring.

Gläds istället åt det nya låga priset på muppselementet, och organisera själv ett inköp, istället för att klaga på andra. Du har ju redan gjort det en gång så en gång till borde inte vara så svårt.

MvH
Peter

Jag vill bara försiktigt inflika att de 10 euro jag nämnde var exklusive moms och frakt. Innan jag har elementen hemma hos mig hamnar priset runt 125kr/st inkl allt. Fortfarande billigt, men vill ändå undvika missförstånd. :)

/Erik

PS. Hoppas allt klaffar med äggen. ;)
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-12 00:43

Erik_Johansson skrev: Jag vill bara försiktigt inflika att de 10 euro jag nämnde var exklusive moms och frakt. Innan jag har elementen hemma hos mig hamnar priset runt 125kr/st inkl allt. Fortfarande billigt, men vill ändå undvika missförstånd. :)

/Erik

Tackar :)

Men Erik, kan det inte fixas med din kontakt med Mupps så att andra kan haka på?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-10-12 01:02

Jag kan ju inte prata för andra, men varför jag inte har köpt original elementen var just för att få dessa "specialelement"...
Så jag tror att fler än jag FORTFARANDE är intresserad av och om det skulle komma ett "specialelement" till ett lite högre pris än 100kr...
Hoppas det är möjligt ännu...
//RoBeRt

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-10-12 01:11

Jag tycker också det skulle vara fränt med en liten faktiskt-batch som presterar lite bättre :)

Annars får det bli originalelement...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-10-12 08:04

petersteindl skrev:
Erik_Johansson skrev: Jag vill bara försiktigt inflika att de 10 euro jag nämnde var exklusive moms och frakt. Innan jag har elementen hemma hos mig hamnar priset runt 125kr/st inkl allt. Fortfarande billigt, men vill ändå undvika missförstånd. :)

/Erik

Tackar :)

Men Erik, kan det inte fixas med din kontakt med Mupps så att andra kan haka på?

MvH
Peter

Jag fixade hem 30 element utöver de jag skulle jag själv men känner att det vore jobbigt just nu att hantera många hundra element. Jobbet tar upp mycket tid och i helgen satt jag och klurade på hur jag ska gå vidare med trevägarna och då kommer även det bygget ta mycket tid i anspråk. Många här på Faktiskt är ju bekanta med Audiocomponents så det är inga problem att bara lägga en order.

MVH,
Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-10-12 18:38

Precis hemkommen från Helsingfors...

Jag trodde allt i princip var klart och det snart var dags att rulla igång med gruppköpet, så blev väldigt förvånad när jag läser här att det är nedlagt :(

Det har ju redan gjorts en heldel separata gruppköp av originalelementet, så jag antar att det inte är någon idé att gå tillbaks till det.

Tråkigt att det här beslutet från Peters håll inte hade kunna kommit iaf. ett par månader tidigare, så hade vi säkert kunnat få till ett riktigt bra pris på originalelementet.

Elementet som Magnus länkade till verkade intressant:
Jag kommer nog beställa ett gäng sådana för egen del, till mina tomma lådor.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-10-12 18:46

Alexi skrev:Elementet som Magnus länkade till verkade intressant:
Jag kommer nog beställa ett gäng sådana för egen del, till mina tomma lådor.

Hur liten sluten låda kan man göra till den ca???
//RoBeRt

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-12 19:07

"Tyvärr" uppmärksammades väl min länk så väl att det idag bara finns 6st kvar..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-12 19:09

Hej Peter
På sidan 36 (tor 21 maj 2009 01:29) så gjorde du ett långt inlägg med mycket info. Där nämns en resa till Tymphany, pratade du med dom om detta element?
I detta inlägg finns dessa data på en prototyp TG9FD-10-04-1.
Har det kommit någon mer prototyp efter denna?

Senaste info jag hittade var denna önskade data:
Naqref skrev:Min förhoppning är fortfarande att vi kan få fram ett element som har ungefärliga data:
fs=80Hz
Vas=3l
Qts=0.45
Re=3.15
Xmax=5.2mm p-p
Samt samma frekvensgång som vi har uppmätt med orginalelementen.

Tror ni Tymphany kan tillverka ett element som uppfyller era krav?

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-12 19:11

Det kan de, men ingen lär dra i det här nu..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-13 23:52

MagnusÖstberg skrev:Det kan de, men ingen lär dra i det här nu..

men, varför gjorde dom inte det då?

Sedan kan man undra hur det skall gå att tillverka flera element, när de inte ens får fram en prototyp med rätt data.

//Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-14 00:14

Mich skrev:Hej Peter
På sidan 36 (tor 21 maj 2009 01:29) så gjorde du ett långt inlägg med mycket info. Där nämns en resa till Tymphany, pratade du med dom om detta element?
I detta inlägg finns dessa data på en prototyp TG9FD-10-04-1.
Har det kommit någon mer prototyp efter denna?

Senaste info jag hittade var denna önskade data:
Naqref skrev:Min förhoppning är fortfarande att vi kan få fram ett element som har ungefärliga data:
fs=80Hz
Vas=3l
Qts=0.45
Re=3.15
Xmax=5.2mm p-p
Samt samma frekvensgång som vi har uppmätt med orginalelementen.

Tror ni Tymphany kan tillverka ett element som uppfyller era krav?

//Michael

Hej Mich

Jag tror att det är möjligt för Tymphany att tillverka element med den specifikation jag vill ha. Frågan är vad priset blir.

Vi har inte fått mer prototyper men vi har fått beräkningar och simuleringar på de indata som vi givit. För att optimera elementet bör vi gå ett steg ytterligare framåt med en stor omdimensionering av magnetsystemet. Just nu måste jag dock koncentrera mig på annat som måste ske innan det finns en möjlighet att gå vidare med ett 9-10 cm element. Så fort möjligheten ges, kan vi fortsätta. Jag tog upp detta element med Tymphany då jag besökte dem i Kina och vi tittade på olika alternativ hur man kunde gå framåt. I nuläget kan jag inte ge mer info.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum