Gruppköp Vifa TG9-10-04 till Mupps -AVBRUTET :-(

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2009-10-14 02:09

Det skulle vara superhäftigt om man lyckades få Tympany att ta fram ett anpassat element.

Ett av de orginalelement jag lyckades hitta (alla tillv. -06) distade duktigt till en början. Trodde det var trasigt när det t.o.m. skorrade men det gav med sig efter en tids inspelning. Man skulle gärna vilja se lite mätkurvor med Sirp. Jag tycker nog också att de dynamiska resurserna hos orginalet är något begränsat. Känns som 8 st slutna sateliter är ett minimum i hemmabiosammanhang med någorlunda anständiga dynamikresurser.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-14 08:08

n-puh skrev:Känns som 8 st slutna sateliter är ett minimum i hemmabiosammanhang med någorlunda anständiga dynamikresurser.
Medhåll. Det är två mer än mitt alternativ Ino a1 vilket innebär 6st. Dock till en fraktion av priset.

Ino a1 har dock en väldans fördel genom att de är så högohmiga.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-14 09:34

Mich skrev:Hej Peter
På sidan 36 (tor 21 maj 2009 01:29) så gjorde du ett långt inlägg med mycket info. Där nämns en resa till Tymphany, pratade du med dom om detta element?
I detta inlägg finns dessa data på en prototyp TG9FD-10-04-1.
Har det kommit någon mer prototyp efter denna?

Senaste info jag hittade var denna önskade data:
Naqref skrev:Min förhoppning är fortfarande att vi kan få fram ett element som har ungefärliga data:
fs=80Hz
Vas=3l
Qts=0.45
Re=3.15
Xmax=5.2mm p-p
Samt samma frekvensgång som vi har uppmätt med orginalelementen.

Tror ni Tymphany kan tillverka ett element som uppfyller era krav?

//Michael

Ja det tror vi. Problemet är att vi måste komma med tydliga förslag på hur man ska göra. Och det blir inte den enklaste vägen som man kan ta för att komma fram till målet. Och det kräver större arbetsinsatser från mitt håll än jag tycker är rimligt att lägga just nu. För oavsett om vi bara vill byta spindeln eller göra om en massa detaljer inkl magnetsystemet så kommer det kräva en stor investering i detta. Och den möjligheten finns inte i detta läge. Att detta inte förmedlades från mitt håll i tid är enbart mitt fel och ingen annans. Det finns ingen annan att skylla på.
Nu när man kan få tag på orginal-muppselementet för den summa man kan köpa dom från Holland (audiocomponents.nl) så är det ännu svårare att motivera både den finansiella och utvecklingsmässiga insatsen för att ta fram ett bättre element. Orginalelementet är inte helt optimalt men det verkar ju faktiskt fungera rätt bra i praktiken så jag tycker man inte ska vänta längre utan använda sig av det elementet.

Det om detta. Bara att beklaga att specialbeställningen inte blev av. Men så är livet. Bara att släppa det och gå vidare. Det tänker jag och fortsätter dagens arbete med att konstruera slutsteg.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-14 11:26

Stort tack Peter & Naqref. Nu klarnade det lite mera om läget. Jag behöver inga element nu, det är nog först om några år som jag kommer bygga hembio där de skulle passa i. Tycker bara det är lite synd att det inte blev något, ni har trots allt lagt ner en del tid på detta.

Vem vet, ni kanske får lust att ta tag i detta igen inom några år.

Ingen av oss är nog syssellös, finns roliga audio projekt att bita i :P

//Michael

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-14 12:16

Mich skrev:Ingen av oss är nog syssellös, finns roliga audio projekt att bita i :P

Precis! Nu är jag exempelvis strax färdig med caddandet av min 3886-modul som jag ska köra med i min 6-kanaliga förstärkare (inkl 6-kanalig fjärrad pot). :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-10-14 12:38

Kul! :)

Hoppas på lite byggbilder sen :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-10-14 13:07

Naqref skrev:Precis! Nu är jag exempelvis strax färdig med caddandet av min 3886-modul som jag ska köra med i min 6-kanaliga förstärkare (inkl 6-kanalig fjärrad pot). :D

Lyckans du. Var länge sedan jag caddade, lödde eller programmerade (vilket är jätte kul). Jag hoppas att kunna få tid och framförallt ork till det om några år. Annars börjar jag från botten. Det är ju kännt att rummet är en del av ljudanläggningen. Det tolkar jag som att det är bra med ett golv i rummet. Jag tog bort mitt, men har nu insett att jag måste ha ett golv :lol:

//Michael

Föregående

Återgå till DIY-forum