Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Re: Intresserad av kapabelt 15

Inläggav zartok » 2014-10-21 23:06

Inget nytt under solen?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-22 15:00

zartok skrev:Inget nytt under solen?

Jag har i vart fall inte fått nåt napp.

Har däremot granskat de dokument som Klippel har. Det knepiga är att mätresultaten inte tillhör de som Klippel anger som exempel. BL kurvan har ett utseende som liknar det exempel som står under kapitel 7.2 i dokumentet nedan. Dock lutar ju kurvan på ett sätt som inte finns representerat.
På samma sätt är Le-kurvan lite udda där Le ökar vid rörelse ut från motorn. Det positiva är att inåtgående rörelse visar på att det finns kortslutningsringar som stabiliserar Le. Men att Le ökar vid rörelse utåt skulle betyda att det finns metall utanförgapet. Kanske är polstycket förlängt utanför gapet för att skapa mer symmetrisk BL? Ökningen av Le kan då tänkas vara orsakad av frånvaro av kortslutningsring i utåtgående riktning.
Kurvan för KMS ser rätt normal ut och visar på en ganska bra symmetri.
Tittar man på den uppmätta kurvan för Hx(f) så visar upphängningen ingen tecken på det som kallas creep (ökat motstånd mot lägra frekvenser) vilket tyder på att upphängningen är ganska linjär mot lägre frekvenser.

Resultatet för BL och Le blir svårtolkat för en lekman då de inte uppfyller exempelbeteenden som brukar fås.

http://www.klippel.de/uploads/media/Lou ... oms_01.pdf

Som kuriosa kan jag lägga in en bild på Scan-Speak 32W. Hela polstycket utom själva gapet är omgärdat av koppar.
Bild
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 6580_o.jpg
http://www.htguide.com/forum/printthrea ... =35&page=3
Mvh
Magnus

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-10-23 06:40

Detta element är tänkt till en relativt liten låda för ett 15" element med detta Xmax vilket betyder stark luftfjäder i lådan kan den uppmätta BL kurvan vara till fördel i inåtrörelsen? att det på så vis kompenserar för elementet är väl fortfarande bara testat i testrigg? Vad skulle hända i en 90liters sluten låda?
IÖ verkar inte intresserad utav en analys.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-10-23 07:58

MattiasBGD skrev:Detta element är tänkt till en relativt liten låda för ett 15" element med detta Xmax vilket betyder stark luftfjäder i lådan kan den uppmätta BL kurvan vara till fördel i inåtrörelsen? att det på så vis kompenserar för elementet är väl fortfarande bara testat i testrigg? Vad skulle hända i en 90liters sluten låda?
IÖ verkar inte intresserad utav en analys.

Luftfjädern blir symmetrisk!
När allt kommer omkring är det deltatrycket över konen som skapar luftfjädern och det blir väl samma oavsett om den är längst ut eller längst in?

Sådär lite snabbt tänkt innan morgonkaffet.......
.....

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-10-23 08:43

P = k/V (också känt som allmänna gaslagen fast lite förenklad)

initaialvilkor: P = 1, V = 1, k = 1

Vmin = V/2 -> P = 2
Vmax = V+V/2 -> P = 1/(1+0.5) = 0,666...

deltaP_Vmin = 1
deltaP_Vmax = -0,33...

:(
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-10-23 08:45

sebatlh skrev:P = k/V (också känt som allmänna gaslagen fast lite förenklad)

Vmin = V/2 -> P = 2

deltaP_Vmin = 1
deltaP_Vmax = -0,33...

Tack, detdär var bättre än morgonkaffe!
.....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-23 09:32

Alltså en luftfjäder blir inte symmetrisk utan progressiv, och tillför distorsion, så som framgick av det lilla räkneexemplet här ovan.
Trots detta kan luften vara mindre olinjär än många elements egen fjädring, specielt om lådan inte är för liten.
Bl.a Svante har redogjort för hur stor låda det behövs för olika nivåer med olika mycket dist, det är ju bara att söka.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-10-23 09:52

paa skrev:Alltså en luftfjäder blir inte symmetrisk utan progressiv, och tillför distorsion, så som framgick av det lilla räkneexemplet här ovan.
Trots detta kan luften vara mindre olinjär än många elements egen fjädring, specielt om lådan inte är för liten.
Bl.a Svante har redogjort för hur stor låda det behövs för olika nivåer med olika mycket dist, det är ju bara att söka.

Det jag menade med symmetriskt, när jag tänkte snabbt o fel, var att delta p över konen blir samma i båda ändlägena.
Ung som i en öppen baffel, det kan väl ändå kallas symmetri? (samma kraft behövs för både utåt- som inåtgående rörelse)
.....

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-10-23 10:11

Ok, jag hänger med det var väl det som var mest logiskt att trycket ökar progressivt och kommer på samma sätt avta progressivt påväg ut igen då krävs samma kraft i båda riktningar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-23 13:07

AndersD skrev:
paa skrev:Alltså en luftfjäder blir inte symmetrisk utan progressiv, och tillför distorsion, så som framgick av det lilla räkneexemplet här ovan.

Det jag menade med symmetriskt, när jag tänkte snabbt o fel, var att delta p över konen blir samma i båda ändlägena.
Ung som i en öppen baffel, det kan väl ändå kallas symmetri? (samma kraft behövs för både utåt- som inåtgående rörelse)

Jaha, men det är ju precis så det inte blir i en sluten låda.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-10-23 14:42

men sett till det faktum att tryckökningen för inåtriktad rörelse är större än tryckminskningen vid utåtriktad rörelse, kan det finnas en vits med att motorn är starkare vid rörelse inåt i lådan?

Skulle varit väldigt intressant att se tester utförda i låda..
Mvh
Magnus

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-10-23 17:04

Tack Kraniet för att jag kanske inte är helt ute och cyklar. Ibland kan osäkerhet göra att många inte vågar fråga men jag ser hellre att diskussionen fortsätter. :)

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2014-10-23 21:50

sebatlh skrev:P = k/V (också känt som allmänna gaslagen fast lite förenklad)

Vmin = V/2 -> P = 2

deltaP_Vmin = 1
deltaP_Vmax = -0,33...

Det där kan inte stämma.

Jag kan tänka mig detta

initialvilkor: P = 1, k = 1, V= 1, Vbox=lådvolym, Vd = Sd*Xmax, deltaV = Vd/Vbox

Vmin = V-deltaV -> P_Vmin = 1/(1-Vd/Vbox)
Vmax = V+deltaV -> P_Vmax = 1/(1+Vd/Vbox)

Med detta element i en 120l låda så blir det

deltaP_Vmin = 1/(1-8,55*0,2/120)-1 = 0,01446
deltaP_Vmin = 1/(1+8,55*0,2/120)-1 = -0,01405

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-10-24 08:39

Jag valde bara en annan låda. En väldigt liten låda ;)

Det är som Paa säger, lådvolymen i den aktuella konstruktionen påverkar hur olinjärt det blir.

Visst borde man kunna kompensera för detta i motorsystemet. Ljuftfjärdern går ju att beskriva som en enkel funktion f(x). Alltså, kraften är entydigt* bestämd av konens läge. Givet en specifik låda då.

Hur det är med just det här elementet och mätningarna som visats är jag inte ens i närheten av att kunna säga något om.
Jag är ju också bara en glad amatör :)

*Basreflexer har säkert lite latjo grejjer för sig så att det inte är sant. Eller om lådan är för stor. Eller om man väljer att ta in det varierande rumstrycket (ljud som studsar runt i rummet) etc. Men det är ju överkurs :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2014-10-24 10:53

Jag hoppas och håller alla tummar att det går bra för
er med allt arbete och tid ni lagt på det här projektet.....Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-10-24 16:17

Är det inte märkligt att baselementbyggaren inte kan ge svar på edra frågor, jag tycker då det, han om någon har väl / bör väl ha kunskapen om just detta!?
Bikinitider

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-10-31 19:36

En länk till en beskrivning utav talspoleoffset på ett annat element för oss som inte är riktigt lika djupt pålästa.
http://www.hometheatershack.com/forums/sub-zone-subwoofer-testing/66876-rythmik-audio-gr-research-f12g-direct-servo-subwoofer.html#post605317

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2014-11-11 23:42

Kraniet skrev:Knepig distpeak(om jag läser det rätt) där runt 50-60Hz. är ju ett par magnituder mer dist där än övrigt.
Bild

Framgår inte vilken ljudnivå det mäts i men att ha en så skarp ökning runt en viss frekvens betyder väl ändå nåt. Är ju låg dist i övrigt.

Ser i tabellen att xmax värderas till högre än 20mm för alla kriterier och till 64,5mm enligt IM dist kriteriet.
Men Xsym är -13,16mm vilket ju är ganska stor avvikelse från 0.

ber om ursäkt om jag dragit några tokiga slutsatser. men det är vad jag kan få ut av det iaf. Dom andra kurvorna säger inte mig så mycket :)

Undrar om inte den distpeaken helt enkelt kan vara ett mättekniskt fel.
En reflex från kanske en vägg har stört mätningen.
Men som jag förstår så finns det lite information om förhållandena vi mätning!

Linäritetsmätningarna av Bl tyder jag också som att något är fel.

Har detta element ett T-format polstycke?

Matti.

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2014-12-21 19:19

Har det dött av det här eller finns någon ny status?
Akustikkonsult på Akustikverkstan.
Fd Akustikchef på Sounds of Science

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-01-19 22:47

Jag kan ge mer pengar om det behövs :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-01-20 13:19

Ja vad hände egentligen med detta? Jag mailade lite fram och tillbaka efter sista testen då det var ett par frågetecken runt resultatet. Det visade sig slutligen att Patrick hade blåst elementet någonstans i testprocessen. För mig innebar det ett förtroendebrott, jag anser vi borde ha fått veta att elementet inte överlevde testerna. Vilka mätvärden är pålitliga och vilka är det inte? Hur som helst så stannade det upp lite här, och jag har funderat på hur/om vi ska gå vidare med detta. Nu såg jag att AVS-forum kör ett gruppköp från IST, 100 bokade UXL18 på två dagar (!) så jag tror Mark är en ganska upptagen man den närmsta tiden.

"I have a feeling that the peak you noticed on the one measurement could be
where the voice coil let go. I pushed the driver pretty hard in my tests
and when Patrick tested it, the driver blew on him. He was able to get
the T/S parameters which I sent you."

Summer Passing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-20 14:15

:( Trist
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-20 14:24

Det var ju snöpligt. Och lite konstigt? Talar kanske inte för en robust konstruktion?

Men jag vet inte, det kanske är vanligt med sådana missöden? Det var ju ändå en prototyp förstås.

Men ja frågan är ju vad som händer då. Vårt lilla projekt verkar Mark kanske inte ha så mycket förtroende för enligt tidigare mail. Ett gruppköp på ett redan utvecklat element smäller ju förstås högre.
Vore synd dock med tanke på allt arbete som är nedlagt (främst från dig Aerob) i detta projekt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-01-20 14:28

Att dom lyckades köra sönder den är inget som oroar mig, allt går ju att ha sönder under rätt (fel) förutsättningar, men att det inte framkom förrän långt senare stör jag mig lite på. Om nu Mark har pushat det hårt kan man då vara säker på att det inte var skadat redan innan han lämnade det till Patrick? Vad säger då de siffror som Patrick mätte fram under Klippel-analysen?

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2015-01-20 15:04

Nu ska jag vara negativ.......

Vi har betalat för en prototyp och vi har betalat för test av denna!
Vi fick en söndrig prototyp och en massa opålitliga testresultat och dessutom mörkas det faktum att drivern kördes sönder!

Detta är inte "trist" eller "snöpligt", det är rent ut sagt för djävligt!!

Har jag fått något om bakfoten eller är det något i den här soppan som vi inte fått kännedom om?
.....

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-20 15:24

AndersD skrev:Nu ska jag vara negativ.......

Vi har betalat för en prototyp och vi har betalat för test av denna!
Vi fick en söndrig prototyp och en massa opålitliga testresultat och dessutom mörkas det faktum att drivern kördes sönder!

Detta är inte "trist" eller "snöpligt", det är rent ut sagt för djävligt!!

Har jag fått något om bakfoten eller är det något i den här soppan som vi inte fått kännedom om?

Ur det perspektivet känns det inte helt rätt nej..

Jag har följt ert arbete på lite distans och måste säga att jag är förvånad av den i mit tycke usla prestandan hos elementet. De befintliga produkterna AE säljer presterar mycket bättre vilket är lite svårt att acceptera..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2015-01-20 16:30

Riktigt uselt och fult gjort att mörka men frågan är som sagt hur man ska gå vidare.

Användarvisningsbild
RuneStone

Re: Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Inläggav RuneStone » 2016-05-08 08:23

Bumpar lite.. Har vi lagt ner det här helt ellerka vi prova att gå vidare på något vis?
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
RuneStone

Re: Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Inläggav RuneStone » 2016-08-02 10:38

Hur vore det om vi gick vidare med detta projekt men vi byter konstruktör?
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-08-03 12:14

Jag tror att intresset för att bygga ett customelement åt oss blir ointressant för tillverkarna pga den minimala serie det blir frågan om.
Fick man iväg 250 - 500 element vore det en annan femma. Då hade dom sett oss ordentligt.
Nä, men får nog hitta ett lämpligt basreflexelement med bra egenskaper, ev med ett testelement översänt till oss för utvärdering och sen gruppköp tillsammans med alla forum man känner till.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum