Moderator: Redaktörer
zartok skrev:Inget nytt under solen?
MattiasBGD skrev:Detta element är tänkt till en relativt liten låda för ett 15" element med detta Xmax vilket betyder stark luftfjäder i lådan kan den uppmätta BL kurvan vara till fördel i inåtrörelsen? att det på så vis kompenserar för elementet är väl fortfarande bara testat i testrigg? Vad skulle hända i en 90liters sluten låda?
IÖ verkar inte intresserad utav en analys.
sebatlh skrev:P = k/V (också känt som allmänna gaslagen fast lite förenklad)
initaialvilkor: P = 1, V = 1, k = 1
Vmin = V/2 -> P = 2
Vmax = V+V/2 -> P = 1/(1+0.5) = 0,666...
deltaP_Vmin = 1
deltaP_Vmax = -0,33...
paa skrev:Alltså en luftfjäder blir inte symmetrisk utan progressiv, och tillför distorsion, så som framgick av det lilla räkneexemplet här ovan.
Trots detta kan luften vara mindre olinjär än många elements egen fjädring, specielt om lådan inte är för liten.
Bl.a Svante har redogjort för hur stor låda det behövs för olika nivåer med olika mycket dist, det är ju bara att söka.
AndersD skrev:paa skrev:Alltså en luftfjäder blir inte symmetrisk utan progressiv, och tillför distorsion, så som framgick av det lilla räkneexemplet här ovan.
Trots detta kan luften vara mindre olinjär än många elements egen fjädring, specielt om lådan inte är för liten.
Bl.a Svante har redogjort för hur stor låda det behövs för olika nivåer med olika mycket dist, det är ju bara att söka.
Det jag menade med symmetriskt, när jag tänkte snabbt o fel, var att delta p över konen blir samma i båda ändlägena.
Ung som i en öppen baffel, det kan väl ändå kallas symmetri? (samma kraft behövs för både utåt- som inåtgående rörelse)
sebatlh skrev:P = k/V (också känt som allmänna gaslagen fast lite förenklad)
initaialvilkor: P = 1, V = 1, k = 1
Vmin = V/2 -> P = 2
Vmax = V+V/2 -> P = 1/(1+0.5) = 0,666...
deltaP_Vmin = 1
deltaP_Vmax = -0,33...
Kraniet skrev:Knepig distpeak(om jag läser det rätt) där runt 50-60Hz. är ju ett par magnituder mer dist där än övrigt.
Framgår inte vilken ljudnivå det mäts i men att ha en så skarp ökning runt en viss frekvens betyder väl ändå nåt. Är ju låg dist i övrigt.
Ser i tabellen att xmax värderas till högre än 20mm för alla kriterier och till 64,5mm enligt IM dist kriteriet.
Men Xsym är -13,16mm vilket ju är ganska stor avvikelse från 0.
ber om ursäkt om jag dragit några tokiga slutsatser. men det är vad jag kan få ut av det iaf. Dom andra kurvorna säger inte mig så mycket
AndersD skrev:Nu ska jag vara negativ.......
Vi har betalat för en prototyp och vi har betalat för test av denna!
Vi fick en söndrig prototyp och en massa opålitliga testresultat och dessutom mörkas det faktum att drivern kördes sönder!
Detta är inte "trist" eller "snöpligt", det är rent ut sagt för djävligt!!
Har jag fått något om bakfoten eller är det något i den här soppan som vi inte fått kännedom om?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster