JB skrev:Typ, dipol?
Detta, http://www.hometheatershack.com/forums/ ... z2JmHpNqqo
Moderator: Redaktörer
kodapa skrev:JB skrev:MagnusÖstberg skrev:Man kan inte stämma av lådor hur man vill, åtminstone inte om man vill att det skall låta bra.JB skrev:bakerman22 skrev:JB skrev:Annars är det väl bara att bygga nya portade lådor till LMSarna och stämma av runt 15 hz? :)
Är verkligen slutna lådor så optimalt om man vill spela infra bas?
15Hz är ju midbas.![]()
För avgrundsdjup bas finns väl inget annat alternativ än slutet.
=D
Funkar basportar dåligt vid jättelåga frekvenser?
Eller blir dom 7 meter långa om man vill stämma av vid runt 5 hz?
Det går bara att nå riktigt djupt med aktivt kompenserade slutna lådor. Verkar som om den här trådskaparen har behov av 16 LMS-lådor.
Okej, så då måste man alltså bygga slutna lådor vilket kräver mer slaglängd, då förstår jag varför det krävs så grymt många (och gärna stora) basar för att spela den där djupaste infra-basen :)
Eller så bygger du med oändlig baffel.
MagnusÖstberg skrev:kodapa skrev:JB skrev:MagnusÖstberg skrev:Man kan inte stämma av lådor hur man vill, åtminstone inte om man vill att det skall låta bra.JB skrev:bakerman22 skrev:JB skrev:Annars är det väl bara att bygga nya portade lådor till LMSarna och stämma av runt 15 hz? :)
Är verkligen slutna lådor så optimalt om man vill spela infra bas?
15Hz är ju midbas.![]()
För avgrundsdjup bas finns väl inget annat alternativ än slutet.
=D
Funkar basportar dåligt vid jättelåga frekvenser?
Eller blir dom 7 meter långa om man vill stämma av vid runt 5 hz?
Det går bara att nå riktigt djupt med aktivt kompenserade slutna lådor. Verkar som om den här trådskaparen har behov av 16 LMS-lådor.
Okej, så då måste man alltså bygga slutna lådor vilket kräver mer slaglängd, då förstår jag varför det krävs så grymt många (och gärna stora) basar för att spela den där djupaste infra-basen :)
Eller så bygger du med oändlig baffel.
Tja, man måste likväl ha pumpkapaciteten. Skillnaden är väl att lådvolymen inte syns i rummet.
Harryup skrev:bakerman22 skrev:Undrar vad det finns för information i Skyfall när tåget kraschar genom taket ner i tunnelbanan.
Det bottnade i alla fall riktigt jävla elakt då, trots väldigt moderat volympådrag..
Inget trasigt tack och lov..
Folk i Saltsjöbaden kan jämföra mot verkligeheten och jag tror de upplever Skyfall som komprimerad.
mvh/Harryup
bakerman22 skrev:Det hela handlar väl om att flytta en viss mängd luft vid dom frekvenserna man önskar kunna återge ?
Hur man kommer dit har väl ingen större betydelse ?
Jag kan väl flytta runt 30 liter luft, men i mitt rum med mina krav är det tydligen inte tillräckligt..
kodapa skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är mycket sällan det görs små IB-system
Japp och min referens är definitivt inget undantag...
MagnusÖstberg skrev:Det är mycket sällan det görs små IB-system
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Det hela handlar väl om att flytta en viss mängd luft vid dom frekvenserna man önskar kunna återge ?
Jag kan väl flytta runt 30 liter luft, men i mitt rum med mina krav är det tydligen inte tillräckligt..
Måste bara fråga.. Har du kalibrerat ditt system a la THX-style?
Kör du lite extra kräm till LFE? Hur starkt spelar du?
Med min futtiga 20liters lösning klarar jag att spela WOTW med +10 på LFE utan att de går i botten. Jag kan inte ens föreställa mig hur starkt man behöver lira för att inte bara behöva 30liter utan att tom vara begränsad av det...
bakerman22 skrev:Om jag skulle göra något skulle det vara betydligt bättre att smälla på några lager OSB på den befintliga väggen för att styva upp den..
Men det drar ju med sej så mycket, och jag är inte så säker på att jag är så sugen på det just nu..
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Det hela handlar väl om att flytta en viss mängd luft vid dom frekvenserna man önskar kunna återge ?
Med min futtiga 20liters lösning klarar jag att spela WOTW med +10 på LFE utan att de går i botten. Jag kan inte ens föreställa mig hur starkt man behöver lira för att inte bara behöva 30liter utan att tom vara begränsad av det...
Jag har väl haft basen en hel del "hot".
Alexi skrev:Ingvar rekomenderar hård frontvägg, för alla rum han bygger har jag förstått. Så mer än basen borde bli bättre med en hårdare vägg.
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Det hela handlar väl om att flytta en viss mängd luft vid dom frekvenserna man önskar kunna återge ?
Jag har väl haft basen en hel del "hot".
Hur mycket? Du tycker inte att det blir lite för "bottentungt" med så mycket extra oompf?
NiklasF skrev:FOTP hos dig var det jävligaste jag har vart med om!
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 12 gäster