Löda ihop kommer nog inte att bli det största problemet ..... Efter bygge och provlyssning så skall det ju knåpas ihop något trevligt att stoppa kortet i .... hehe ...
Mvh
zikkan
Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Har fått ett antal mail som jag ska svara på måndag om ni som har skickat dem undrar.
Hade hoppats hinna med att lägga ut byggbeskrivningen idag men den får vänta lite oxå. Måste fixa lite till imorgon...
Dellstig skrev:Var det en liten komponentlista på g också?
karneolen skrev:Ciao!
Jag + två till är intresserade av att vara med på ett gruppköp av
komponenter om det blir av.
// karneolen
n3mmr skrev:borde jag inte fått mina kort ???
n3mmr skrev:borde jag inte fått mina kort ???
RogerGustavsson skrev: De dyra kondensatorerna håller 1% tolerans och de är dyra på de flesta håll om man överhuvudtaget får tag i dem på annat håll...
phon skrev:RogerGustavsson skrev: De dyra kondensatorerna håller 1% tolerans och de är dyra på de flesta håll om man överhuvudtaget får tag i dem på annat håll...
Ett alternativ till dyra kondensatorer med 1% tolerans är att använda billigare, men fortfarande bra, kondensatorer med större tolerans, och mäta upp dem istället. Förutsätter förstås en (dyr?) mätmöjlighet, men den har man kanske redan, eller har användning för senare i livet också.
GrodanB skrev:Finns det ersättare till de komponenter som ELFA markerat som utgånde?
Dvs:
65-106-06
65-106-63
75-002-18
GrodanB skrev:Behöver man inte joxa med strömbegränsade motstånd om man byter diod?
Eller det kanske inte sitter ett?
Har inte kollat... Men det är ju populärt att det skall var blåa dioder hos vissa
Naqref™ skrev:Mmmm normalt klarar dioderna minst 20mA och man vill oftast inte ligga över 10mA så man kan ju ange ett minvärde på R13 vid 20mA och för en röd diod (störst ström för ett givet motstånd i o m lägst framspänning).
15V-2.0V/20mA=650 ohm
Man bör alltså inte gå under denna resistans för dioder som tål 20mA.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster