Enkel, bra (ofärgande) förförstärkare..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2004-09-14 11:30

Hej på er allihopa hjälpsamma själar.

Jag har monterat allt på ett experimentkort med kopparbanor.
Som jag tolkat ditt schema Naqref så kommer dioderna först sedan ett par kondningar.
Monteras båda dessa med minuspolen till jorden?
Efter det ligger L7815CV in, jord, ut. På andra sidan sitter L7915CV vänd åt samma håll? D.v.s. ryggarna åt samma håll eller sitter den negativa åt andra hållet. D.v.s. jag kan läsa texten på dem båda två samtidigt. Då sitter benen i ordningen jord, in, ut. Något fel har jag fortfarande då den bara ger +-7V dippande ganska omgående.
Efter detta två kondningar. Minusbenen till jorden?
Sedan glättningskondningarna (?) innan IC.

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-14 11:51

Ang kondingarna efter dioderna och före spänningsregulatorerna: Den som sitter på den (ovan)sidan som är avsedd att leverera plusspänning ska sitta med minuspolen mot gnd. Den som sitter på (nedan)sidan som är avsedd att leverera minusspänning ska sitta med pluspolen mot gnd.

Spänningsregulatorerna är inte alls kopplade likadant benmässigt sådu kan inte bara koppla in dem på samma sätt och få det att funka. Den spänning som är före regulatorerna ska kopplas till benet som heter 'input'. Spänningen här bör ligga runt +/-18Vdc relativt jord. ground-benet ska kopplas mot gnd d v s jord. Och på benet som heter output så ska man koppla vidare mot glättningskondingarna efter regulatorerna och här kommer det då finns den reglerade spänningen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2004-09-14 13:16

Hej igen!

Det går inget vidare det här!

Hur ska de två 2200uF sitta förhållande till jord? Alltså de efter spänningsreglerarna!

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-14 13:32

De två efter ska sitta pss som de före.

Kolla på den här bilden på en liknande nätdel. Ic1 är en 7815 och Ic2är en 7915. De mörkare delarna på ellyterna är minus-polen. Bortse från motstånden och extraparet kondingar till höger så är det en identisk nätdel.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2004-09-14 13:36

Då kör vi igen.

Jag hör nog av mig fler gånger ska du se... :oops:

- Tack Naqref!!!

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2004-09-14 19:11

- Jaha då har vi kört så det ryker! 8)

Jag har sedan mitt sista meddelande sprängt en L7815CV samt eldat upp en likadan. Mycket rök ur något så litet kan jag säga!

Hur jag än gör så går det åt fanders!

Nu måste jag till Elfa för att fixa lite komponenter igen. Det blir dyrt det här.

Någon som har något uppslag?
Jag är i behov av en hjälpande hand.

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-14 19:39

Kan du fixa bilder på felkopplingarna? Det är lättare att se vad som är fel då nämligen.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2004-09-14 19:59

Hej.

Ska försöka fixa bilder lite senare. Det blir dock svårt att se något på dem tror jag.

Så jag lämnar en liten beskrivning i detalj hur det ser ut.

Jag har ett experimentkort med kopparbanor.
Min strömförsörjning tar upp 5 st banor.
De två yttersta är (överst är + eller bana ett, underst är - eller bana fem) + repsektive -.
Den i mitten är jorden (bana tre).
De två närmast jorden är de utgående från L7815CV (bana nummer två uppifrån (+ eller plus ut)) samt utgående från L7915CV (bana nummer fyra uppifrån (- eller minus ut)).

12VAC i på bana ett samt tre.
Första dioden mellan bana 3 samt ett (släpper från jord till ett m.a.o.)
Andra diod ligger längsmed bana ett (släpper bara i riktning bort från 12VAC).
2200uF 25V + på bana ett minus till jord (bana 3).
2200 uF 25V + på bana tre (jorden) - på bana 5 (minus banan).
Pinne 1 (in) på L7815CV bana ett. Pinne 2 (jorden) på L7815CV till bana tre (jorden). Pinne 3 (ut) till bana två (plus ut).
Pinne 1 (jord) på L7915CV till bana tre. Pinne 2 (in) till bana fem. Pinne 3 (ut) till bana fyra (minus ut).

De små 0.1uF är inte inkopplade ännu saknas gör även resten av försteget.

Hoppas att någon inser vad som felar. Vilket kan vara precis allt då jag är en riktig nybörjare!!!

Mvh Magnus Eriksson

air

Inläggav air » 2004-09-14 20:46

Manga_X: Hej, det där lät ganska invecklat :)

Om du kollar på bilden som naqref nyss länkade.

12VAC ena polen går direkt till jord. Den andra polen går till diodernas gemensamma punkt. Efter dioderna kan du på ena dioden nu få ut positiv spänning, och på den andra negativ spänning (om du svängt dioderna rätt). Börja med att kolla detta! Plocka bort allt annat, så riskerar du inte att bränna mera komponenter. Kontrollmät dc-potential från ändan av dioderna till gnd. OBS! om du sätter en diod att gå längsmed banan, så måste du skrapa bort banan under kortet!

När du har en + och en - spänning så kan du koppla in kondensatorerna, som naqref berättade. Efter det, så är det kontrollmätning att du har en stabil likspänning, sedan kan du börja tänka på att regulera.
//air

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2004-09-14 22:26

Tjenare Air.

Där har vi det!!!
Jag har inte kapat kopparbanan under den ena dioden. :cry:
- Tack än en gång Air!

Skönt att få veta detta. Synd att man inte tänker på sånt själv samt INNAN det blir en Crash and Burn!

Mvh Magnus Eriksson
Senast redigerad av Manga_X 2004-09-14 23:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-14 22:59

Manga_X: du är inte ensam om att göra det felet! :wink:

Bra att du hittade det dock.

air

Inläggav air » 2004-09-14 23:09

Manga_X: Det var ju tur.. observera dock att diod2 inte skall vara mellan bana 1 och 2 (ac in 1, ac in 2) utan mellan ac in 1 och - (5?)
//air

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2004-09-14 23:18

Ja just det.

Diod1 mellan - och + (5 och 1),
DIOD2 löper längs med bana 1 (dock utan att kopparn finns kvar under den!!!) :lol:

Det har jag lärt mig att inte glömma nu!!!

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Lassen

Ballad utgång

Inläggav Lassen » 2004-09-15 12:02

Har en fundering angående schemat på den balanserande utgången: är op:n som används till detta även den en 2134?

Dessutom: tappar man något om man driver den med 12VDC? Funderar på att kunna köra den på valbart nät eller batteri.
Vet att det står lite om detta tidigare, men går det att ansluta batterispänningen efter regulatorerna men innan 2200uF kondingarna (med brytare mellan nät respektive batteri)?
Eller bör man göra en helt separat matning för detta?

Ni som byggt, är ni nöjda? Har ni jämfört den med något annat?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-15 13:26

L:2134 även till den ballade utgången, det bör funka bra med 12Vdc och man kan koppla om på det viset du föreslår.

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2004-09-15 22:49

Klarar det av att driva två slutsteg med vardera 10kOhms inimpedans (borde ju bli 5kOhm) utan att man måste lägga till fler utgångar enligt vad som redan nämnts?

Funderar nämligen på att bygga en balanserad version som sedan skall driva 4 st monomoduler dvs 2 per kanal.

Behöver jag ändra något?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-15 22:57

Larsen skrev:Klarar det av att driva två slutsteg med vardera 10kOhms inimpedans (borde ju bli 5kOhm) utan att man måste lägga till fler utgångar enligt vad som redan nämnts?

5k är inga problem. Kommer du neråt 500 ohm så börjar det däremot ta emot lite på högre nivåer :wink:

air

Inläggav air » 2004-09-15 23:10

Jag har nu nästan knepat ihop mitt nya försteg (opa627bp) men så började jag tänka på att jag har ju balanserat in till mina monoblock.

Är det att föredra att köra obalanserat (mindre komponenter i signalväg) eller att balansera signalen innan utgången på försteget?

Om man skulle ha balanserat ut på sin cd, hur gör man då försteget balanserat rakt igenom? Blir det i princip som ett 2-kanalersförsteg för vänster signal och likadant för höger eller?
//air

Användarvisningsbild
Lassen

VA

Inläggav Lassen » 2004-09-17 10:25

Ehm... hur mycket förbrukar eg denna förförstärkare?
Tänkte på hur pass mycket VA trafon bör ha som minimum. En vän hade ett gäng kretskortstrafos liggande och jag tänkte på antingen 2*12VAC eller 2*15VAC.
Antar att op:n inte förbrukar särskilt mycket, men det är väl en del förbrukning via regulatorer, ev lysdioder m.m. + att jag ska använda dubbla op för att köra balanserat.

Tips?

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-09-17 13:00

Du behöver 5-8 VA max. Troligen räcker det med 2-3 VA om det handlar om att driva en eller två OPA2134.

Kolla här, hörlurssteg med 4.4 VA

Bild
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Lassen

op

Inläggav Lassen » 2004-09-20 21:19

Tackar för svaret.
Funderar på en annan sak:
om jag ändå skall använda 2 st 2134 för att även skapa balancerade utgångar, kan det överhuvudtaget finnas fördelar att separera kanalerna så mycket som möjligt, dvs där en 2134 sköter tex höger kanals förstärkning samt invertering till den balancerade utgången?
Menar att jag rent fysiskt separerar kanalerna från varandra mer, men det kanske inte finns risk ens för mätbar överhörning i en op, eller?
Eller har min tanke nackdelar? Spelar ingen roll?

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-09-20 22:56

Finns en kurva på det i databladet, som sämst 130 db inom audioområdet.

Användarvisningsbild
Macken

Inläggav Macken » 2004-10-14 13:15

Jag har byggt mig ett försteg nu. Obalanserat och med i tråden nämd inköpslista. Jag har problem med att den förstärker för mycket. Kan knappt röra någonting på volympotten innan det blir för högt. På låga volymer så hörs det bara/mest i vänster kanal. Hur dämpar jag lämpligast detta? Motstånd i serie med potten?

Jag har även ett litet brum. Inte så att det stör, men det är där. Hör det bara om jag lägger örat emot. Det har konstant volym och ändrar sig inte med volympotten. Förslag på vad det kan bero på? Får se om jag orkar fixa det.

/Marcus

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-10-14 13:22

Är det hårt (100Hz+ övertoner) eller mjukt (50Hz) brum?

Hårt brum => matningsspäningen, sättet hur signaljorden möter kraftjorden.

Mjuk brum => problem med signaljordningen, jordslinga
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Macken

Inläggav Macken » 2004-10-14 14:06

Vet inte om det är hårt eller mjuk brum. Får analysera det när jag kommer hem. Tack så myclet för infon i alla fall.

Några förslag på hur jag lämpligast dämpar förstärkningen?

/Marcus

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-10-14 18:31

Rita hur du har kopplat och kolla så att inte något har blivit fel.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-14 20:29

Blir förstärkningen för hög så kan man sätta ett seriemotstånd till till poten och minska motståndet som sitter efter poten en del. Eller hellre att minska förstärkningen genom att ta bort motstånden som sköter det och bara återkoppla direkt från utgången till minusingången.

Användarvisningsbild
Bison

Inläggav Bison » 2004-10-19 00:07

Macken skrev:Jag har byggt mig ett försteg nu. Obalanserat och med i tråden nämd inköpslista. Jag har problem med att den förstärker för mycket. Kan knappt röra någonting på volympotten innan det blir för högt. På låga volymer så hörs det bara/mest i vänster kanal. Hur dämpar jag lämpligast detta? Motstånd i serie med potten?

/Marcus

Hej!
Det låter som att du har kopplat potentiometern fel. Mät inimpedansen och kontrollera så att du har konstant impedans. Om du har kopplat potten fel så kan det betyda att du kortsluter signalkällan och volympotentiometern fungerar då som en shunt till jord.
Lycka till!

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-10-19 11:17

Kanske en Faktiskt-minimalistisk-preamp1 designad i turbofart? :)
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Macken

Inläggav Macken » 2004-10-19 13:00

Tack för alla tips. Testade att koppla ett motsånd i serie med potten. Detta sänkte visserligen nivån, men inte på önskat sätt. Har fått för mig att problemt ligger i att potten är linjär. Det händer massa i början och sedan väldigt lite i ljudnivå. Är det bara jag som upplevt detta problem? Vet en kompis som byggt, och han tycker också volymen höjs lite för fort, när man vrider på potten på låga volymer.

Är sugen på att byta till en logaritmisk pot. Är det något som behöver ändras i övrigt om jag gör det? Av vilken anledning valdes en linjär pott i konstruktionen? Vilka fördelar har en sådan gentemot en logaritmisk?

Vad det gäller brummet, så tror jag att det är mjukt brum, som jag får se om jag orkar fixa. Tar det met volymkontrollen först.

Ha de

/Marcus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum