Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev: Vill bara sätta ett frågetecken för att puckeln vid just 3,5 kHz har så speciellt mycket med baffeln att göra. Puckeln är ju nära 10 dB stor, och måste HUVUDSAKLIGEN beror av annat, närmare bestämt membranets eget beteende. Det ser man också av att den finns där i flera utstrålningsriktningar.
Vh, iö
peetwa skrev:Just nu undrar jag om någon råkar ha mättup Lvc (drivers voice coil impedance) för BBK200, om inte undrar jag om 0,4mH skulle kunna användas som en aproximation.
peetwa skrev:
Nä, nu får det vara nog. Tack för att ni har haft ett sådant tålamod med min okunskap om filter och dess ingående komponenter.
Jag ska sätta mig i lotusstälning med en konsensator och en spole i vardera hand och inte resa mig förens jag känner deras innersta väsen.
Jag saknar helt enkelt magkänsla i nuläget.
phon skrev:
Sen återstår den där vita geggan på insidan av konen. Den minskade i mitt fall bort en del liknande rippel. Det är vanlig flytande latex som är penslad på baksidan av konen. Inte helt optimalt med just latex men det gör ändå en del nytta ibland.
.
celef skrev:jovisst borde något av dessa bulgariska element vara de hifikit säljer som bbk-200, dock hittar jag inget element som stämmer med de data hifikit uppger, är de element hifikt säljer customvarianter månne, förmodligen inte
jag har inte mätt eller beräknat känsligheten på mina men jag upplever elementen som väldigt lågkänsliga, jag måste dämpa diskanten långt mer än jag är van och volymkontrollen måste användas mer våldsamt
det fanns några element på hemsidan som såg lite roligare ut, med inverterad gummikant och fetare magnet, undrar just hur dessa mäter
paa skrev:Det gäller fler element, att HiFiKit verkar speca nästan lite på måfå.
peetwa skrev:paa skrev:Det gäller fler element, att HiFiKit verkar speca nästan lite på måfå.
"Drömmen" vore att de hade en egen mätavdelning, typ som Icas provkök. Nu är ju mätprogram för flera parametrar nästan var man egendom i det digitala samhället, och ett grisigt bra studiokort typ m-audio audiophile 2496 kostar under 1000 kr. Dom kan ju ta den delen av lagret där dom har disco-ljus och bygga labbet.
paa skrev:peetwa skrev:paa skrev:Det gäller fler element, att HiFiKit verkar speca nästan lite på måfå.
"Drömmen" vore att de hade en egen mätavdelning, typ som Icas provkök. Nu är ju mätprogram för flera parametrar nästan var man egendom i det digitala samhället, och ett grisigt bra studiokort typ m-audio audiophile 2496 kostar under 1000 kr. Dom kan ju ta den delen av lagret där dom har disco-ljus och bygga labbet.
Jo, men varför specar dom elementen annorlunda än vad tillverkarna gör, utan att ha sådan mätavdelning?
celef skrev:ja nåt är galet, men det kanske är så att när jag har lättat på dom rörliga delarna på mina element så föll känsligheten, liksom tvärtom sunda förnuftet![]()
hur upplever du känsligheten på dina f-varianter?
peetwa skrev:phon skrev:
Sen återstår den där vita geggan på insidan av konen. Den minskade i mitt fall bort en del liknande rippel. Det är vanlig flytande latex som är penslad på baksidan av konen. Inte helt optimalt med just latex men det gör ändå en del nytta ibland.
.
Vilket material skulle vara helt optimalt för detta?
peetwa skrev:peetwa skrev:phon skrev:
.
Vilket material skulle vara helt optimalt för detta?
Gäller det även för bredbandsellement att styvare är bättre. Kan det inte vara så att det faktiskt är själva "uppsprickningen" eller asymetrin i rörelsena som tillåter den att spela 80 - 15000 Hz?
phon skrev:Hmmmm, verkar ha påverkat även den andra toppen ..... kanske det räcker med stagen ändå ?
Några bitar monteringsband och lite PL400.
Det går säkert bra med 4 halva klädnypor också .... eller vad som helst ....
.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 243 gäster