peetwa skrev:Vispar, hi-hat, cymbaler, kvinliga sångares höga toner somt pianots höga toner är lite för påstridiga, inom vilket intervall ligger dessa ?
Jag antar att det är mellan 1000 Hz till 9000 Hz och sänker detta område med 1,5 dB.
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Det är ett större omfång på dem än man kan tro, speciellt nedåt...
Nattlorden skrev:Ber om ursäkt om jag inte läst tråden tillräckligt noga... men bara en undring... hur är filtret realiserat, är det mesta parallellt med elementet, eller blir där en bunke komponenter i serie också?
peetwa skrev:Baffelsteget och sugfiltret är i sin helhet kopplade i serie. Konjugat länken sitter parrallet med elementet.
Gick det att förstå?
paa skrev:Jo, men hur pass mycket litar du på mätningen? Hur många dB off tror du att det ligger jämfört med en state of the art mätutrustning?

paa skrev:peetwa skrev:Den övre kurvan kommer från harbeth
Jag tycker kurvorna är besvärande lika i alltför stora områden även här.
Har inte Svante några kommentarer kring detta?
Svante skrev:paa skrev:peetwa skrev:Den övre kurvan kommer från harbeth
Jag tycker kurvorna är besvärande lika i alltför stora områden även här.
Har inte Svante några kommentarer kring detta?
Hmm, vad skulle jag kommentera? De är ganska lika, men visst skiljer det en del? Ska det göra det?
PS. Det är en del brum i mätutrustningen i båda fallen.
bja47 skrev:Ett tips
JX 92 S bör spelas in i minst 50 timmar , helst 100 timmar innan elementet är ok att lyssna på. Sedan är Jordan ett kanonval.
Jag njuter av mina egendesignade MLTL.
/bengt
bja47 skrev:Övre mellanregister och diskanten påverkas betydligt. Hårdheten försvinner efter hand. Du kan ju testa med att byta till en helt ny oinspelad enhet. Resonansfrekvens och Qvärde ändras oxå. Så
stäm av basreflexen efter inspelningen, när du bygger BR-lådorna.
/bengt
Jag antar att det är mellan 1000 Hz till 9000 Hz och sänker detta område med 1,5 dB.
Användare som besöker denna kategori: Glebster och 14 gäster