Intresserad av kapabelt 15" element? Insamling startar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-14 22:38

Jag tror att den här motorn verkligen är linjär genom sin linjära slaglängd 8)

Spelar man 15mm xmax med en 15" bas och det håller sig inom 100ggr pumpvolymen så tycker jag att det räcker, skulle det komma något dynamiskt så har man fortfarande god marginal till xmax (för att inte tala om xmech) och det blir lite extra dist pga av lådkompression. Men många specar xmax som där disten ligger på 10% så...tja...

Jag hade nog personligen inte tänkt nyttja mer än 10mm slaglängd i normalfallet så för mig är parametrarna perfekta. Det är såklart därför jag är intresserad av 8 stycken.

Motorn är det jag främst är intresserad av således.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 22:41

Ja mycket tillgänglig slaglängd är ju aldrig fel. Om det skulle komma riktigt lågfrekvent dynamiskt innehåll så kommer du vara glad att du har marginal.

Detta är ju så länge man inte designar stor slaglängd på bekostnad av parametrar som påverkar kvalitén på ljudet.

Magnus plan med 8st långslagiga 15" låter som en sund dimensionering :D
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-01-15 08:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-01-14 22:43

Kraniet skrev:...Ställer mig även lite frågande till xmax. 23mm känns onödigt då en 100 liters låda bara medger cirka 15mm slag om lådvolymen ska vara i närheten av 100ggr pumpvolymen.
...

Är det där med 100 ggr pumpvolymen något som är generellt antaget?

"Mellan tummen o pekfingret" får jag 3.3% "luftdist" med 100l låda (161.5 dB i låda) och 2.2% vid 150 liter (157.9 dB).

Med Xmax på 15mm blir siffrorna 2.1% (100l, 157.7 dB) resp. 1.4% (150l, 154.1 dB).

Är skillnaden avgörande?

Finns det andra parametrar förrutom "luftdist" som gör att THD ökar pga (ljud)trycket i lådan?
.....

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-14 22:46

Kraniet skrev:hur stor prestandaskillnad är det mellan olika motoralternativ?

hur påverkar dessa priset?

Om prestandan är snarlik mellan olika motoralternativ känns det väl rimligt att välja den billigare.
Vilken möjlighet finns det att utvärdera sådant?

För egen del känns 2500kr före frakt och moms dyrt.

T/S parametrarna känns rimliga.
Men jag hade inte haft nåt emot lite lägre konvikt och högre känslighet. Ställer mig även lite frågande till xmax. 23mm känns onödigt då en 100 liters låda bara medger cirka 15mm slag om lådvolymen ska vara i närheten av 100ggr pumpvolymen.
Dock verkar parametrarna ge möjlighet att använda elementen ända ner i 50 liter låda med väldigt lågt Q-värde. Men den användbara xmax blir ju som sagt lidande.
Konytan hade gärna fått vara större också så mindre xmax kan medges. En minskning av xmax borde ge bättre linjäritet eller har jag fel?

Tonvikt kunde i så fall läggas på att få kantupphängning och spider att vara mer linjär och att elementet har bättre mittläge (dvs inte förskjutet ut eller in från mittläget).

Men nu kanske jag frångår tråden 8)

Jag tycker inte du frångår tråden det minsta, snarare tvärtom! Men som sagt, jag tycker inte vi ska hänga upp oss på priset ännu, mycket kan hända...

Jag ska forska lite mer i dom olika alternativ på motorer som finns så återkommer jag.

Angående xmax så resonerar jag som MÖ, men kanske skulle man kunna optimera andra parametrar om man minskade xmax? Det handlar förmodligen också till viss del om att kunna använda standarddelar så långt det går för att göra det så kostnadseffektivt som möjligt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-14 22:53

Alltså 10mm från en 15" är som +20mm på 12" bas. Fast med mycket bättre koppling till luften.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-14 23:32

personligen är jag inte så imponerad av extrem xmax.
Jag dimensionerar för 75% av xmax för att ha marginal. Men då ska man komma ihåg att xmax baserat på distorsionkriteria ofta är längre än den matematiska (vc-hg/2).
Nu kanske jag tappat bort vilken idealvolym vi pratar om. Men tar man 100 liter som exempel så skulle en sd på 850cm2 kräva en xmax på 11,8mm. Kan man få sd till 900cm2 behövs drygt 11mm. Lägger man på 25% marginal så är det drygt 14-15mm. Nu vet jag inte vad korgen tillåter och vilken slags kon som finns att tillgå. Även lämplig kantupphängning är nödvändigt.

Jag menar bara att om man kan få samma prestanda distmässigt från en enklare motor med kortare slag för en lägre kostnad är det bara positivt.
Alla här är ju beredda på att använda flera lådor. Extrem xmax känns då tämligen bortkastat.

Kan nämna att de element jag kikat på och övervägt är i huvudsak element från BMS, Faital Pro, 18sounds. Alla har gemensamt att de har enkel eller dubbel kortslutningsring, xmax runt 10-15mm och väldigt linjära/symmetriska upphängningar, BL, och Le kurvor. (har inte sett mätdata från alla, främst BMS. Uppskattar att andra tillverkare lyckas någorlunda lika bra), de har också högre känslighet och lägre konmassa. De har dock även det gemensamt att de kostar närmare 3-4kkr.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-01-15 00:06

Hmm... Jag bottnar fyra LMS 5400 U på 24 kvadrat... :oops:

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-15 00:16

Kraniet skrev:personligen är jag inte så imponerad av extrem xmax.
Jag dimensionerar för 75% av xmax för att ha marginal. Men då ska man komma ihåg att xmax baserat på distorsionkriteria ofta är längre än den matematiska (vc-hg/2).
Nu kanske jag tappat bort vilken idealvolym vi pratar om. Men tar man 100 liter som exempel så skulle en sd på 850cm2 kräva en xmax på 11,8mm. Kan man få sd till 900cm2 behövs drygt 11mm. Lägger man på 25% marginal så är det drygt 14-15mm. Nu vet jag inte vad korgen tillåter och vilken slags kon som finns att tillgå. Även lämplig kantupphängning är nödvändigt.

Jag menar bara att om man kan få samma prestanda distmässigt från en enklare motor med kortare slag för en lägre kostnad är det bara positivt.
Alla här är ju beredda på att använda flera lådor. Extrem xmax känns då tämligen bortkastat.

Kan nämna att de element jag kikat på och övervägt är i huvudsak element från BMS, Faital Pro, 18sounds. Alla har gemensamt att de har enkel eller dubbel kortslutningsring, xmax runt 10-15mm och väldigt linjära/symmetriska upphängningar, BL, och Le kurvor. (har inte sett mätdata från alla, främst BMS. Uppskattar att andra tillverkare lyckas någorlunda lika bra), de har också högre känslighet och lägre konmassa. De har dock även det gemensamt att de kostar närmare 3-4kkr.

Idealvolym beror ju på vad man satsar på för Q men i mitt fall är målsättningen en låda på ca. 70l och Q=0,5. Linjär Bl(x) och Le(x) är två punkter som varit med på listan sedan dag ett, vi får se hur och om Mark löser detta på ett godtagbart vis.

Jag har formulerat ett mail angående dina kommentarer runt xmax, upphängning/spider, Sd, påverkan av Bl och Le, får se vad vi får för svar.

I slutändan handlar allt om kompromisser...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-15 00:19

70 liter, q=0,5 är jag inte förtjust i ett dugg :)

Då är det här projektet inte för mig :(
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-15 00:28

Det är förvisso inget skrivet i sten, mer en förhoppning från min sida om att hålla ner storleken hyggligt. Vi har talat om lådstorlekar mellan 70-150 liter i tråden, och jag antar att folk har olika preferenser när det gäller Qb. Vad hade du tänkt dig?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-15 00:42

bakerman22 skrev:Hmm... Jag bottnar fyra LMS 5400 U på 24 kvadrat... :oops:

Det säger egentligen inte så mycket - man måste veta vid vilken frekvens det gäller.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-15 00:46

Runt det dubbla. Med så lågt q-värde kommer man behöva lyfta en del vilket ökar slaglängdsutnyttjandet. Ja, och så behöver man ju fler eftersom verkningsgraden är låg.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-01-15 01:02

MagnusÖstberg skrev:Runt det dubbla. Med så lågt q-värde kommer man behöva lyfta en del vilket ökar slaglängdsutnyttjandet. Ja, och så behöver man ju fler eftersom verkningsgraden är låg.

Hur mycket slaglängd man utnyttjar påverkas väl inte av q-värdet förutsatt eq till tänkt målkurva?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-15 01:22

Nä, det är mest ineffekten som behöver ökas och med varmare talspole ökar q-värdet. Därför vill jag inte ha för liten låda.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-01-15 06:53

MagnusÖstberg skrev:Nä, det är mest ineffekten som behöver ökas och med varmare talspole ökar q-värdet. Därför vill jag inte ha för liten låda.

70 liter Q 0.5454
100 liter Q 0.4905
150 liter Q 0.4412
Och det med en talspole på 80 grader och 65% med fyllning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-15 09:06

Tack boom!

Hmm, jag skulle vilja ha lite lättare kon och mindre BL :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-01-15 11:25

AndersD skrev:
Kraniet skrev:...Ställer mig även lite frågande till xmax. 23mm känns onödigt då en 100 liters låda bara medger cirka 15mm slag om lådvolymen ska vara i närheten av 100ggr pumpvolymen.
...

Nej.

AndersD skrev:
Kraniet skrev:Är det där med 100 ggr pumpvolymen något som är generellt antaget "Mellan tummen o pekfingret" får jag 3.3% "luftdist" med 100l låda (161.5 dB i låda) och 2.2% vid 150 liter (157.9 dB).

Med Xmax på 15mm blir siffrorna 2.1% (100l, 157.7 dB) resp. 1.4% (150l, 154.1 dB).

Är skillnaden avgörande?

Finns det andra parametrar förrutom "luftdist" som gör att THD ökar pga (ljud)trycket i lådan?

Ja. Luftdisten är inte ens den parameter som påverkar mest vid låga frekvenser.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2013-01-15 18:09

MagnusÖstberg skrev:Runt det dubbla. Med så lågt q-värde kommer man behöva lyfta en del vilket ökar slaglängdsutnyttjandet. Ja, och så behöver man ju fler eftersom verkningsgraden är låg.

Om jag inte är helt ute och cyklar så måste man få en viss pumpvolym för att uppnå ett visst ljudtryck ochatt man då skulle få större slaglängds uttnyttjande bara för att Q skulle vara lägre förstår jag inte.

Om man har en starkare motor på ett element så får man väl generellt ett lägre q-värde och högre känslighet framförallt vid högre frekvenser och samtidigt ett mindre resonant system eller har jag totalt misstagit mig.

MagnusÖstberg skrev:Tack boom!

Hmm, jag skulle vilja ha lite lättare kon och mindre BL

Att en lägre konvikt förbättrar verkningsgraden köper jag men ett lägre BL höjer väl bara Q och sänker känsligheten vid högre frekvenser.

/Örjan

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-01-15 19:02

Hmm, jag skulle vilja ha lite lättare kon och mindre BL :D

Att ingen kollade först hur den skulle uppföra sig i en simulation och jämför man med den basen jag pratade om så ser det bättre ut med den i smulation. Därav min kritik.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-15 19:24

steveo1234 skrev:Ja. Luftdisten är inte ens den parameter som påverkar mest vid låga frekvenser.

Tell me more...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-15 19:52

70 liter tycker jag också är en rimlig siffra. mina nuvarande lådor är på 70 liter. Det är en behändig storlek och jag har inga problem att driva basarna till den nivå som krävs.

basarna är dessa
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4486
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-01-15 20:29

Till alla som är potentiellt intresserade av detta element så vill jag bara säg att det är jättesvårt att hitta en gyllene medelväg som alla känner är perfekt för just deras ändamål. För det första så avspeglas prestanda allt som oftast i priset. Vad som är prestanda värt att betala för är individuellt. Somliga vill ha extrem slaglängd, andra extremt låg distorsion, den tredje har pris som första prioritet, osv. På något sätt så hoppas jag att vi alla kan hjälpas åt att balansera detta element så att det för det första hand blir prisvärt. Att dom mekaniska egenskaperna blir tillfredsställande. Att det får låg distorsion, att det får adekvat slaglängd och T/S-parametrar som gör elementet tillräckligt flexibelt för att kunna fungera i olika tillämpningar, hos olika människor med olika preferenser.

Att konstruera ett element handlar i mångt och mycket om kompromisser. Att köpa ett färdigt element handlar oftast än mer om kompromisser. Min målsättning är att detta element ska bli så kompromisslöst som möjligt, för så många som möjligt.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-01-15 22:22

Steveo
Citeringsfunktionen har tydligen ballat ur fullständigt, jag kan inte citera hela din senaste post.
Vad är det du svarar "Nej" på?

steveo1234 skrev:
AndersD skrev:Finns det andra parametrar förrutom "luftdist" som gör att THD ökar pga (ljud)trycket i lådan?

Ja. Luftdisten är inte ens den parameter som påverkar mest vid låga frekvenser.

Kan du utveckla?
.....

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-01-15 23:03

ORgANic skrev:

Om jag inte är helt ute och cyklar så måste man få en viss pumpvolym för att uppnå ett visst ljudtryck ochatt man då skulle få större slaglängds uttnyttjande bara för att Q skulle vara lägre förstår jag inte.

Om man har en starkare motor på ett element så får man väl generellt ett lägre q-värde och högre känslighet framförallt vid högre frekvenser och samtidigt ett mindre resonant system eller har jag totalt misstagit mig.

Att en lägre konvikt förbättrar verkningsgraden köper jag men ett lägre BL höjer väl bara Q och sänker känsligheten vid högre frekvenser.

/Örjan

Så tänker jag också.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-15 23:05

Kraniet skrev:70 liter tycker jag också är en rimlig siffra. mina nuvarande lådor är på 70 liter. Det är en behändig storlek och jag har inga problem att driva basarna till den nivå som krävs.

basarna är dessa

Hur stämmer t/s-parametrarna mot databladet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-16 01:39

DQ-20 skrev:
ORgANic skrev:

/Örjan

Så tänker jag också.

/DQ-20

Ja alltså, att Q ökar är just det jag vill. Jag vill ha bättre kvot mellan slaglängdmöjlighet och lådstorlek. Q är skitlågt och BL är svinstarkt. Motsvarande högpretandasystem är inte så extrema på de värdena.

Det jag är ute efter i första stycket är att ett så lågt Q gör att elementet faller TIDIGT i en låda av vettig volym. Man måste börja kompensera tidigt vilket gör att det går åt mer effekt. Mycket ineffekt är inte bra för ett lågdistande system i min bok. Simulera med parametrarna om ni inte tror mig.

Det var många ostrukturerade tankar samtidigt från mig, och lådvolymen kom in där samtidigt. Jag vidhåller att om man siktar på en lådvolym på 70 liter, så kan man skita i den där korgen, och man kan halvera ellementets slaglängd. Den kommer ju aldrig att kunna utnyttjas vettigt iallafall.

Ett element som inte kan utnyttjas till fullo därför att man lagt parametrarna på det sättet blir bara onödigt dyrt. Det är precis det jag har emot LMS-elementet. Massa effekt in i ett relativt oeffektivt element som passar i en låda som inte tillåter att man kan utnyttja hela pumpkapaciteten med ett vettigt Q utan att låddisten stiger. Vad är poängen?

Jag har INGET emot att man siktar på 70 liters lådvolym, men gör då ett element som blir billigare konstruktionsmässigt och med 10mm X-max och 25mm xmech. För mig vore det perfekt iallafall ;) Då kan jag få ännu bättre koppling mot luften och dubblera antalet. Förmodligen borde ett sådant element kunna kosta under 2 papp i handen.

Så ett element som kan slå 20 mm linjärt i 140 liter låda eller ett som kan slå 10 mm. Det är jag med på. Men ett element som kan slå 20 mm i 70 liters låda är galen optimering och inget för mig då det blir ett dyrare element som man inte kan utnyttja til fullo.

Inos 12" bas, Ino-W121 - den sitter i 60 liters sluten låda och kan slå under 17mm linjärt. Se det som en jämförelse.

Äsch, jag kanske bara skall droppa den här tråden, ni är fler som verkar vilja ha den här lösningen. Det är bara det att det för mig känns det fel att lägga pengar på saker jag inte kan använda fullt ut.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-16 01:44

Kraniet skrev:70 liter tycker jag också är en rimlig siffra. mina nuvarande lådor är på 70 liter. Det är en behändig storlek och jag har inga problem att driva basarna till den nivå som krävs.

basarna är dessa

Ursäkta Kraniet, men du vet väl inte vilken nivå som krävs för någon annan än dig, inte heller huruvida vi eventuellt skulle vilja flytta 32 gånger så mycket luft vid 5 Hz som vid 80Hz ;)
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-16 07:45

MagnusÖstberg skrev:

basarna är dessa

Ursäkta Kraniet, men du vet väl inte vilken nivå som krävs för någon annan än dig, inte heller huruvida vi eventuellt skulle vilja flytta 32 gånger så mycket luft vid 5 Hz som vid 80Hz ;)

det är ju klart jag spelar ju "bara" ner till 15Hz.. :)

Annars instämmer jag i det du sa ovan. det var det jag försökte få fram också. Det finns ju begränsad vits med att ha ett element med väldigt hög xmax ifall det inte går att utnyttja.
Konyta är jag också intresserad av. Tycker den bör maximeras för den korg som används. Fokuserar man på väldigt hög slaglängd blir konytan automatiskt mindre (då "fatboy"upphängningen tar plats).
850-900cm2 med en slaglängd på 10mm borde vara rimligare då som sagt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-16 08:43

Jodå, men vem har pratat om "fatboy" kantupphängningar?

De är ju mest designgrejjer.

Dessutom är det inte kantupphängningen som är problemet med 70 literslådor utan parametrarna som är lagda för att det skall vara en lämplig lådvolym. Men det är klart, vill man inte djupare än 15Hz så behöver man ju klart mindre sammantagen pumpkapacitet :)

I grund och botten tycker jag ju om fler lådor som var och en slår kortare, men idag anser jag nog att 20mm är rätt förnuftigt för ett 15" element (oavsett diskussionen om kantupphängningen) men då får man nog ta sig i kragen och förstå att för att kunna nyttja det så kan man inte ha samma lådvolym som för ett 12" element. Om man har höga krav på systemet.

Tycker jag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2013-01-16 11:02

Är nog också lite mer inne på Magnus linje där. Känns dumt att ta fram ett specialtillverkat element där man gör kompromisser för att komma ner i lådstorlek och på så sätt inte kan utnyttja elementet "fullt ut".

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum