Två Bremenbasar -Byggstadiet-

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Mät i många punkter

Inläggav lennartj » 2013-12-02 01:55

Har du kollat hur mycket frekvensgången skiljer sig när du flyttar mätmikrofonen i t.ex. 20 cm steg i olika riktningar, framåt/bakåt, höger/vänster samt uppåt/nedåt?
Då får du en känsla för hur fel det kan bli på andra platser i rummet om du eq'ar endast efter en mätning på en plats i rumet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-12-02 13:59

fiskbuljong skrev:
Elfsberg skrev:Ställ delay/avstånd manuellt bara.

Testa!

Ska jag absolut ta och göra. Lite osäker på hur YPAO funkar, gör den något mer med ljudet än mäter avstånd och ställer nivåer?

Har inte hunnit med några mer mätningar än, ska eventuellt försöka hinna med någon under veckan. Går på pappaledighet imorgon, så det enda man hinner med då är den där 1,5 timmen junior sover.

Läste för övrigt att jag behöver fixa lite grejor i REW om man ska skicka ljudet med HDMI som jag gör. Hittade ett par bra nybörjarguider på miniDSP's hemsida som jag tänkte följa. Ska bli intressant att se hur mätvärdena kommer förändras.

Ypao ställer in eq också samt fas.

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-12-02 21:43

landa skrev:
fiskbuljong skrev:
Elfsberg skrev:Ställ delay/avstånd manuellt bara.

Testa!

Ska jag absolut ta och göra. Lite osäker på hur YPAO funkar, gör den något mer med ljudet än mäter avstånd och ställer nivåer?

Har inte hunnit med några mer mätningar än, ska eventuellt försöka hinna med någon under veckan. Går på pappaledighet imorgon, så det enda man hinner med då är den där 1,5 timmen junior sover.

Läste för övrigt att jag behöver fixa lite grejor i REW om man ska skicka ljudet med HDMI som jag gör. Hittade ett par bra nybörjarguider på miniDSP's hemsida som jag tänkte följa. Ska bli intressant att se hur mätvärdena kommer förändras.

Ypao ställer in eq också samt fas.

Där ser man. Kan man på något sätt gå in och feppla med dessa parametrar manuelt I Yamaha's interface? Har kikat runt, men inte hittat något.

Basen skall den I alla fall lämna helt obehandlad som jag förstått det hela. Med undantag för nivå och avstånd då...

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-12-03 10:46

Ja, man kan gå in och ändra PEQ, fas och avstånd manuellt i menyerna. Iaf på min Yamaha (RX-V2700).

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-03 12:34

Jopp. Det ska också vara möjligt att stänga av EQ helt och hållet.
Jag tror du gör rätt i att reboota din Yamaha snart.. :-P
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-12-03 17:55

Vilken modell har du?
/landa som också har en 2700

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-12-10 12:38

Fy fasiken, åkte på första förkylningen på ett par års tid. Räckte för att slå knock på mig i totalt sju dagar. :/

landa skrev:Vilken modell har du?
/landa som också har en 2700

Jag har en RX-A1020. Har inte haft tid att detaljrota mer i menyerna sedan era svar trillade in, men får ta mig en koll under morgonen. Jag tycker att menyerna är lite krångliga att förstå sig på, men alla undermenyer till höger och vänster.

Har heller inte heller haft tid att pilla mer med mätningarna, tror jag ska strunta i att sova om nätterna i fortsättningen så man får lite mer tid över.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-12-10 12:52

Har lite fullt upp nu fram tills Jul men i mellandagarna kan jag kika ut om du vill ha hjälp med inställningar och mätningar.

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-12-15 22:36

Empa skrev:Har lite fullt upp nu fram tills Jul men i mellandagarna kan jag kika ut om du vill ha hjälp med inställningar och mätningar.

OM jag vill! :)

Har själv ganska fullt upp fram till jul, (som resten av Svea rikes befolkning). Men därefter ska jag ha all tid i världen. Hojta bara till i tid så ska jag se till att ha lite finmjöd hemma, och frugan och barn bortkörda. :)

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Re: Två Bremenbasar -Byggstadiet-

Inläggav fiskbuljong » 2016-04-18 22:18

Hej hopp!

2,5 år har gått, och basarna har tillfört väldigt mycket mumsighet till min anläggning. Problemet är att nu vill jag ha mer bas och är inte så speciellt sugen på att byta ut elementen. Det finns möjligen ingen här som har - eller vet någon som vill kränga ett par luftförflyttare till av modell Bremen?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-19 09:02

Hur tänker du driva dem?

Det är inte alla steg som klarar av dem parallellkopplade, det blir låg impedans.

En annan fråga - är det verkligen basarna som du driver till max - eller är det ditt steg som kanske är flaskhalsen?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2016-04-19 14:07

MagnusÖstberg skrev:Hur tänker du driva dem?

Det är inte alla steg som klarar av dem parallellkopplade, det blir låg impedans.

En annan fråga - är det verkligen basarna som du driver till max - eller är det ditt steg som kanske är flaskhalsen?

Hej Magnus!

Drivmedlet för basarna är en T-Amp TA2400 så den borde(?) inte vara begränsande.

En av anledningarna är att vi under sommaren skall flytta till nytt, och rummet som anläggningen kommer stå i ligger på ~70-80m2.
Den andra anledningen är att jag är lite uppgraderingssugen.

Föregående

Återgå till DIY-forum