Zartoks NYA Umeå-projekt. Just nu:Teori och planering toppar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-27 10:58

Vertikalt är det nog inga större problem, jag ska ha högtalarna med diskanten så nära sitthöjd som möjligt. Är det +-20 cm så tror jag själv inte det gör något, men rätta mig gärna om jag har fel.

Nej, egentligen inte, men det man ska komma ihåg är att det här är ett framtidsbygge, precis som mina basar. När jag väl är färdigutbildad så blir det att flytta för att tjäna mer pengsr på min utbildning. Därefter så kommer jag i framtiden även att få större möjligheter at bygga en riktig bio i ett framtida hus och när jag kan dra på hur mycket jag vill så finns det större behov för utrustning som klarar högre påfrestningar.

Jag tror att jag har ett bassystem som räcker för allt jag kommer att räcka för alla mina behov nu, då återstår toppar till samma framtida behov. Och när man ändå ska bygga så är det lika bra att göra det ordentligt på en gång. Det är ett once in a lifetime, ungefär som komorok resonerade när han gjorde sina rätt skrämmande prylar :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-27 12:14

Ville bara informera dig om vertikala spridningen så att du inte blir överraskad :)
Men jag hinner kanske bygga klart mina frontar innan du beställer något (~4 veckor bort) så du kan få chansen att provlyssna diskanten.

Pratade med generalagenten för denna diskant och han tyckte inte att det var skillnad i ljudet i sig mellan vanliga TPL och hornvarianten. Största skillnaden var bara att hornet hade en mer kontrollerad spridning horisontellt, en linjärare frekvensgång och högre känslighet. Den upplevdes inte som "för på" jämfört med vanliga TPL.

Han sa att beslutet om man ska använda vanliga eller med horn, bör tas med rummet och sittavstånd i åtanke istället.

Så ljudkaraktären verkar vara bibehållen. Men du vill ju dock ha mer spridning oavsett så då är ju vanliga TPL:en det du bör sikta på.

Vi får se om du tycker att det är ett problem eller ej när du kikar förbi sen :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-27 13:09

haha, nej, jag har sett den horisontella spridningen och känner igen fenomenet från mina magnepan mg12 (som VERKLIGEN dog direkt man ställde sig upp, helt surrealistiskt! :D).

ja, jag kommer nog inte beställa något riktigt än, jag har läst på om mtm i olika konstruktioner och jag vete fan om det inte är lite skrämmande att göra. jag har istället börjat kolla på en trevägarsmöjlighet, där jag ska ha en tia eller tolva som avlastar mellanregistret uppemot 4-500hz, sen köra ett bra mellanregister med hög känslighet uppemot kanske 2-2500 och därefter beyman.

då jag har min soffa så pass nära högtalarna så behöver jag verkligen spridningen om man ska vara fyra i den, men jag fann ett baselement som spred nästan rakt uppemot 500, samt att det har hög känslighet och tål stryk så in i helvete.

det rullar på flertalet tankar, vi får se om det blir en mtm-lösning eller kanske en vanlig tråkig bmt eller en mer spännande (men troligtvis totalt idiotisk) btm-konstruktion. men jag läser på och ser vad det skulle kosta och såna saker. jag går ganska mycket på graferna som påvisas i databladen när mina elementförslag tas upp.

inget är bestämt ännu, förutom beyman. ju mer man läser cookbooken desto bättre verkar typ alla konstruktioner att göra, och jag bollar lite ideer just nu i triggerfasen av det hela. när det är definitivt vilja element jag helst skulle vilja använda så kommer jag att få börja se om det är möjligt att använda dom elementen i en låda som kan passa mitt rum. om det fungerar så kan bygget sättas igång, men jag har helt för lite på fötterna för att kunna bestämma mig för konstruktion än.

det är lite som på universitetet, ju mer man läser, desto mindre vet man :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-27 22:55

efter att ha toksimulerat flertalet olika element så finner jag faktiskt att faital pro 8pr200 är ett väldigt kapabelt element, och definitivt kommer att kunna fungera i min tankesmedja. det blir nog riktigt bra det här misstänker jag. det finns säkert bättre element där ute, men jag orkar inte lusläsa allihopa och börja kolla in alla möjliga morel och allt vad dom nu heter.

ju mer jag läser om mtm desto mer osäker blir jag däremot. det svåra i kråksången verkar vara att man ska ha så små element som möjligt för ett bra resultat samtidigt som man ska sitta långt ifrån högtalaren. jag kommer sitta max 3 meter ifrån, plus att jag använder åtta-tummare. rätt stora element. plus att tweetern är stor den med.

fördelen däremot... ja, det är att man får ett korrekt ljud där man sitter. det kanske skrivs om detta värre än det egentligen är?

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2014-01-28 00:03

Har du funderat på att köra 2,5vägare mmt? Alltså t ex 2 8pr200 upp till typ 300hz där baffelsteget kommer in och därefter en upp till diskanten.

Eller helt enkelt en mt 2-vägare? Om du ändå ska dela mot basar kanske det räcker? Annars kan man ju köra en 12a eller 15. Beyman går ju att dela lågt
Senast redigerad av dukanvadet 2014-01-28 00:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-28 00:06

njae, det har jag faktiskt inte gjort. men det går nog att räkna på hur det skulle se ut också. då har jag något att göra imorgon :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-28 00:20

Minns väl att 80 Hz delning inte är hugget i sten.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-28 01:02

Nej, jag kan tänka mig att dela på uppemot 120 har jag tänkt, så det är inga problem att köra lite högre. Men helst inte över det :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-29 11:27

Stämmer det att mitten av diskanten och mitten av midwoofrarna behöver väl vara en våglängd ifrån varandra där man ska dela högtalaren? Det skulle ge ca 16 cm för en delning i 2000. 

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-01-29 11:57

zartok skrev:Stämmer det att mitten av diskanten och mitten av midwoofrarna behöver väl vara en våglängd ifrån varandra där man ska dela högtalaren? Det skulle ge ca 16 cm för en delning i 2000. 
Finns ingen sådan generell regel. Det betyder bara att ljudet rakt upp i taket är i fas mellan diskant och mellanregister och typ helt ur fas 45grader vertikalt, ungefär där takreflexen brukar ligga. Förutsatt att elementen spelar i fas rakt framåt och kombinationen mellanregister/diskant är fashomogena.

Vill man istället ha "nästa lobe" i takreflexens riktning. Alltså 45grader uppåt bör man sätta elementen sqrt(2)*våglängden från varandra. Det blir 24cm vid 2000Hz.

Det beror på vilket lobingmöster man är ute efter. Ett tips är att simulera det med tex xdir eller något annat lobingsimuleringsverktyg för att få en bild av hur det hänger ihop.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-29 12:02

Jag tar med mig din generösa information och ska se om jag inte kan börja simulera på detta när jag kommit in och börjat läsa lite om lobeing. Om det är så det heter :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-29 19:17

jag har talat lite med min konstruktör nu och han rekommenderar att jag använder mig av en tmm-lösning han också. det är ingen som går igång på min tanke på mtm verkar det som, så det kanske är dags att släppa den iden...

det blir trist, men jag misstänker att det är en rätt idiotsäker lösning med en 2 eller 2.5-vägare tmm, det är ju ändå rätt vanligt med detta. suck. vanligt. blä! *asg*

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-29 19:21

Ska bli spännande att lyssna på detta sen.
Är det spikat med elementval nu då?

1st TPL150 & 2st Faital Pro 8 PR200?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-29 20:05

när det blir en tmm så finns det ju teoretiskt möjlighet att börja se över efter andra element, men jag tror nog inte att jag kommer att göra det eftersom elementen ändå kommer att passa mina behov. högtalaren ser enligt preliminära ritningar från min sida rätt så förjävligt ful ut, men jag tror att den kommer låta bättre än den kommer se ut iaf. den kommer bli extra ful med tmm-konstruktion imo *asg*

men håll inte andan, jag kommer hinna fixa ihop mina väldigt många små öppna linjehögtalare innan frontarna är klara.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-30 15:00

Min konstruktör håller med mig i mina simuleringar på faitalen, den presterar bäst bas av alternativen och bör därför passa bäst till ändamålet :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-01-30 15:25

Kan inte någon av er byta bild till något annat: allt jag ser är rosa pudlar? :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-30 15:31

Sist jag försökte så kunde jag inte logga in på flera dagar! :D

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-30 15:31

Bäst bas...

vad är bas?
Den ska väl användas delad, då spelar det den väl egentligen ingen bas alls, utan snarare mid-bas. Jag vet inte vart man drar gränsen.

Varför har ni fastnat för just 8Pr200?
Har du distmätningar på den?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-30 15:48

Ja, jag ber om ursäkt för basen. Bäst ner till runt 100hz ska jag nog skriva. Jag har fastnat för det elementet eftersom det sprider ljudet väldigt bra inom dess tilltänkta användningsområde (100-2000 ca) och har en lång slaglängd, vilket gör att den klarar av midbas bra. Utöver det så har det en hög kanslighet och tål rätt många watt. Den passade bäst in på mina ideala kriterier.

Jag har inga distmätningar på den, men misstänker att den kommer klara att leverera väldigt distfritt uppemot 100db (2w in). Utöver den volymen så vete katsingen om jag behöver mer. Då kroknar nog mina ino d3 snabbt. Kanske.

Någon som vet hur mycket effekt en ino d3 klarar av?

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2014-01-30 16:09

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-30 16:25

Intressant!

Frågan är bara vad de där värdena betyder..

Jag letar efter ett större element, därför frågar jag om just ditt elementval. :-)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-30 19:06

dukanvadet skrev:Här finns distmätningar

http://techtalk.parts-express.com/showt ... ting/page2

Vet inte om jag är blind? 8 PR200 nämns i tråden, men jag kan inte läsa att det elementet varken monterats eller uppmätts i något av inläggen?

Det testas däremot ett annat Faital Pro element där.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-30 19:13

JonasW skrev:
dukanvadet skrev:Här finns distmätningar

http://techtalk.parts-express.com/showt ... ting/page2

Vet inte om jag är blind? 8 PR200 nämns i tråden, men jag kan inte läsa att det elementet varken monterats eller uppmätts i något av inläggen?

Det testas däremot ett annat Faital Pro element där.

Jag blir inte heller riktigt klok, elementet som nämns är APR200A, den enda sida google hittar där den benämningen används är just den tråden. Kanske ett utgånget element?

Summer Passing

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-30 19:27

Elfsberg skrev:Intressant!

Frågan är bara vad de där värdena betyder..

Jag letar efter ett större element, därför frågar jag om just ditt elementval. :-)

ska du ha större element så säljer ju aerob ett par 15" som jag själv nog hade kunnat tänka mig om jag inte hade vissa storlekskrav som högtalaren hade behövt passa in till :)

dom här är bara 8", men jag ska ha två stycken så att dom iaf får en hög känslighet. sen sprider dom rätt fint också. det är av samma anledning varför jag valde att köra på tpl 150, jag vill ha en högtalare som ger spridning.

däremot så ska jag nog också undersöka distmätningar. har noll koll på det hela :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-30 19:28

Verkar så.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-30 19:33

zartok skrev:det är av samma anledning varför jag valde att köra på tpl 150, jag vill ha en högtalare som ger spridning.

Fast du ska nog inte köpa TPL150 av den anledningen än en gång. AMT:erna sprider ju betydligt snävare än en domediskant oavsett om det är vanliga TPL eller med horn.

Vill du ha mycket spridning så är nog en AMT fel väg att gå.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-30 19:51

zartok skrev:ska du ha större element så säljer ju aerob ett par 15" som jag själv nog hade kunnat tänka mig om jag inte hade vissa storlekskrav som högtalaren hade behövt passa in till :)

Dom är inte till salu längre, verkar som det blir ett bygge trots allt! Fram å tillbaka, fram å tillbaka... :P

Summer Passing

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-30 19:59

Aerob skrev:
zartok skrev:ska du ha större element så säljer ju aerob ett par 15" som jag själv nog hade kunnat tänka mig om jag inte hade vissa storlekskrav som högtalaren hade behövt passa in till :)

Dom är inte till salu längre, verkar som det blir ett bygge trots allt! Fram å tillbaka, fram å tillbaka... :P

Skoj! Du får uppdatera oss när du kommer igång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-30 20:18

då är det bara att gratulera aerob! kommer bli ett fabulöst bygge! :D

jonas: det är en diskant som folk bara har bra att säga om samtidigt som den är flexibel i delningen och är en banddiskant. det är självklart just därför jag köper den :D

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-31 00:06

finns inga distmätningar på nätet på detta element verkar det som. inga som jag kan hitta iaf.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum