haha, nej, jag har sett den horisontella spridningen och känner igen fenomenet från mina magnepan mg12 (som VERKLIGEN dog direkt man ställde sig upp, helt surrealistiskt!

).
ja, jag kommer nog inte beställa något riktigt än, jag har läst på om mtm i olika konstruktioner och jag vete fan om det inte är lite skrämmande att göra. jag har istället börjat kolla på en trevägarsmöjlighet, där jag ska ha en tia eller tolva som avlastar mellanregistret uppemot 4-500hz, sen köra ett bra mellanregister med hög känslighet uppemot kanske 2-2500 och därefter beyman.
då jag har min soffa så pass nära högtalarna så behöver jag verkligen spridningen om man ska vara fyra i den, men jag fann ett baselement som spred nästan rakt uppemot 500, samt att det har hög känslighet och tål stryk så in i helvete.
det rullar på flertalet tankar, vi får se om det blir en mtm-lösning eller kanske en vanlig tråkig bmt eller en mer spännande (men troligtvis totalt idiotisk) btm-konstruktion. men jag läser på och ser vad det skulle kosta och såna saker. jag går ganska mycket på graferna som påvisas i databladen när mina elementförslag tas upp.
inget är bestämt ännu, förutom beyman. ju mer man läser cookbooken desto bättre verkar typ alla konstruktioner att göra, och jag bollar lite ideer just nu i triggerfasen av det hela. när det är definitivt vilja element jag helst skulle vilja använda så kommer jag att få börja se om det är möjligt att använda dom elementen i en låda som kan passa mitt rum. om det fungerar så kan bygget sättas igång, men jag har helt för lite på fötterna för att kunna bestämma mig för konstruktion än.
det är lite som på universitetet, ju mer man läser, desto mindre vet man