Moderator: Redaktörer
Chopha skrev:...
PS.
Söker tips!
På vilket sätt lossar ni infällt och tight sittande element från ett kabinett? När vi skruvade ihop prototypen lämnade vi en ut- och invänd skruv i ett av skruvhålen att dra i med en polygrip. Att köra ner en mejsel i springan och bända skulle troligtvis bara spräcka träet. Vi funderar på att överhandsfräsa en halvmåne med 8 mm stålet på ena sidan av elementhålet, som är lika djup som elementet är nerfällt. Då skulle man kunna nå under kanten på korgen.
Är det en bra idé tror ni?
DS.
Johan_Lindroos skrev:Jag rankar ingvar Öhmans variant som den överlägset bästa. Han tar och slipar till en gammal skruvmejsel så att den påmonner lite om en virknål. Man petar då in en lite spets åt sidan under korgkanten och drar uppåt. Kanske måste man se den för att fatta...
Tell skrev:Faan va saftigt! Bra byggt, hoppas nu ni får ihop en trevlig fest med antagligen Stockholms göttaste ljudsystem ^^
Kalejdokom skrev:Tänk nu bara på att hålla avstånd, hälla spriten på händerna och begränsa personantalet till 50... ha så trevligt!
Fet rigg, snyggt byggt! Är det dock inte läge med några massiva stålstag framför basarna?
Imbecillen skrev:Snyggt! Kul med mätningar också. Jag har precis som dig dip vid 120 respektive 220hz på kick-lådorna trots att mina är något bredare. Ska försöka slåss för att jämna ut dessa med dämpmaterial och prova mig fram på olika sätt. Vad har du fyllt med för dämpmaterial?
Imbecillen skrev:Hur löste du terminal på baksidan? Blir ju lite dumt med vända element så där.
Imbecillen skrev:Du har inga problem med glapp i elementen? Jag har problem med en av anslutningarna oturligt nog, men ska ta loss elementet och kolla läget. Förhoppningsvis lätt ordnat, kanske en kallödning eller någon skruv som sitter löst.
Imbecillen skrev:Subbarna blev bra maffiga, de ser musikaliska ut på något sätt. Hoppas de låter lika bra som de ser ut!
Imbecillen skrev:Förresten kan man mäta volt RMS med multimeter men... Mätning gör du helt enkelt på terminalen på elementet eller på slutsteg. Man mäter i AC så poler ska kvitta, men sätt rött på rött så blir det bra...
Kalejdokom skrev:Ja, vanligt galler skulle ju sänka designen, men jag tänkte mig något liknande som lastbilar har på fronten som skydd för småvilt på vägarna...
Chopha skrev:Imbecillen skrev:Förresten kan man mäta volt RMS med multimeter men... Mätning gör du helt enkelt på terminalen på elementet eller på slutsteg. Man mäter i AC så poler ska kvitta, men sätt rött på rött så blir det bra...
Jag har en multimeter i jobbet som är mer kapabel än mig själv så att sägaJag är inte ute efter att mäta känsligheten per Watt/ 2,83 V på högtalarna utan snarare mäta hur hög spänning de olika högtalarna arbetar med/ drar när ljudet är inställt och vi lirar runt 100-110 dB. Slutstegen till mid- och subbasar (The T.Amp E800 respektive E1500) har förutom Speakon även vanliga skruvterminaler. Är dessa länkade? Kan jag mäta på skruvterminalerna hur mycket mid- och subbasarna drar ur Speakon-kontakterna per kanal?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster