Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag tror Chrisss har rätt att waveguiden inte påverkar minimumfasegenskaperna, utan att det enbart är den akustiska frekvensgången som ger fasgången för ljudvågorna.
Att det sedan kan vara mer eller mindre svårt att få till filtret beroende på utgångsvärdena är en annan sak.
chrisss skrev:Jag har läst att drivers normalt är min-fas-devices men har aldrig sett något exempel på driver som inte är det.
IngOehman skrev:Du kan lokalt öka spridningen lite genom att vid den frekvens där du vill
att basen skall likna diskanten mera (strax under delningen?) skaffa dig lite
kantreflexer som hamnar ur fas med direktljudet. Det betyder att det skall
vara en våglängd till kanten. En våglängd vid 1500 Hz är sisådär 23 cm. Det
betyder 46 cm tvärs över*.
Men du måste vara beredd på att en bieffekt blir en liten svacka i samma
frekvensområde, så det kan bli knepigare att åstadkomma delningsfiltret.
Hur stor svacken blir beror på baselementets grundtonkurva, dess grund-
spridning och på hur stor del av baffelkanten (är baffeln rund, kvadratisk,
rektangulär...) som hamnar på just det avståndet.
Vh, iö
- - - - -
*Förvisso kan det verkliga avståndet behöva bli ett lite annat eftersom det
inte är riktigt så enkelt som att mekaniska och akustiska avstånd är samma,
särskilt inte när elementets membran är koniskt, men även ljudhastigheten i
konen kommer in. Om baffel inte är rund utan rektanulär (två kanter snarare
än hela omkretsen på ett visst avstånd) så skall den om man skall vara noga
vara mindre bred än 46 cm (typ knappt 40 cm) för att ge en svacka vid samma
frekvens som en cirkulär baffel med en diameter om 46 cm. Det gäller även,
omän i något mindre grad, om tre av de fyra kanterna är på samma avstånd
från basens centrum.
Utan att veta hade du nog rätt. Knöligheten (tejp) försvann när jag bytte till en waveguide av en bit 12mm plywood. Det är den som syns i de senaste mätningarna.rotel2 skrev:Snyggt jobbat Tarzan!![]()
Utan att veta, i vanlig ordning, så tror jag faktiskt att "knögglet" i din tejpade waveguide kommer att påverka dina mätningar mycket.
rotel2 skrev:Tarzan, du är ambitiös. Det gillar jag!
Snyggt arbete med plyfan. Har du handfilat eller är rundning gjord med fräs?
Jag skrev:CC måttet mellan diskant och bas kommer at kluras en hel del på för att få till den där eftertraktade raka tonkurvan 45° uppåt...
paa skrev:45 grader uppåt är väl inte hugget i sten? Det beror ju på takhöjden i förhållande till lyssningsavståndet vilken vinkel som blir gynnsammast.
Tarzan skrev:mindre värmeutveckling och därmed linjärare beteende, eller?
gopnik skrev:Tarzan skrev:mindre värmeutveckling och därmed linjärare beteende, eller?
Värmeutvecklingen är inte så intressant som minskningen av känsligheten, och linjäritet vet jag inte vad du menar med. Det som händer är att man får en serieresistans. Det vill säga som en förstärkare med låg dämpfaktor eller för tunn högtalarkabel - tonkurvan kommer allt mer att likna impedanskurvan ju större serieresistansen är. Även filterfunktionerna påverkas. Simulera filtret med ett virtuellt motstånd i serie med varje spole, motsvarande spolens serieresistans. Ibland kan resistansen i en mycket tunn, billig spole ersätta ett motstånd och spara både en komponent och en massa pengar. Oftast vill man nog ha så grova spolar man anser sig ha råd med.
paa skrev:Lägg in spolarnas resistans som en serieresistor i filterkretsen i simuleringen så ser du vart det barkar hän med olika grovlek/resistans.
MagnusÖstberg skrev:Ja, men lite koll vill man ju ha på hur man tänkt sig filtret innan man bygger slutliga lådan, eller så får man köpa läget att man får göra en eller flera testlådor innan man hamnar rätt. Det är nog det normala, men ett steg många hoppar över.
Jag tycker du har kloka tankar och förnuftig utvecklingsfas. Många kan lära av den här tråden. Mycket bra!
Svante skrev:Man kan, utan prestandaförluster, ta en tunnare och billigare tråd och minska seriemotståndet en gnutta.
gopnik skrev:Svante skrev:Man kan, utan prestandaförluster, ta en tunnare och billigare tråd och minska seriemotståndet en gnutta.
Jo, jag sa ju det.Också.
darkg skrev:Madrassens funktion är spännande, alltså.
(Jag bygger just nu i 18 mm hyllplan med korrekt kritiskt mått. Även om det inte är korrekt-korrekt, som i rätt. Det är konsekvent i alla fall. För det mesta.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 212 gäster