Vad gör en woofer lämplig att användas i en subwoofer?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Vad gör en woofer lämplig att användas i en subwoofer?

Inläggav petersteindl » 2016-10-09 22:34

MagnusÖstberg skrev:Det är en möjlig väg. Inte den väg jag skulle välja, men en duglig lösning för många. Jag har dock Lyssnat på många sådana försök och de har inte varit fullt tillgodo för mig.

Hur många sådana installationer har herrr Steidl utfört?

Jag har lyssnat på en sådan hemma och jag är tämligen övertygad om att varken du eller någon annan hört en sådan lösning. Det som jag läst att andra har gjort har inte varit likadant som mitt utförande. Det handlar om i vilket fasläge man vid rumsresonans genererar basen bakom sig. Jag förändrar alltså inte det främre systemet och lokalisation av ljudobjekt förändras därmed inte. Direktljudet är helt intakt. Däremot blir basen rak på lyssnarplats och med stor marginal därikring.

Denna princip funkar i princip i de absolut flesta rum.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-09 22:42

Du har alltså en installation klar.

Kul. Lycka till. Tumme upp.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-09 22:43

MagnusÖstberg skrev:Du har alltså en installation klar.

Kul. Lycka till. Tumme upp.

:D Tackar!

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2016-10-10 07:39

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är en möjlig väg. Inte den väg jag skulle välja, men en duglig lösning för många. Jag har dock Lyssnat på många sådana försök och de har inte varit fullt tillgodo för mig.

Hur många sådana installationer har herrr Steidl utfört?

Jag har lyssnat på en sådan hemma och jag är tämligen övertygad om att varken du eller någon annan hört en sådan lösning. Det som jag läst att andra har gjort har inte varit likadant som mitt utförande. Det handlar om i vilket fasläge man vid rumsresonans genererar basen bakom sig. Jag förändrar alltså inte det främre systemet och lokalisation av ljudobjekt förändras därmed inte. Direktljudet är helt intakt. Däremot blir basen rak på lyssnarplats och med stor marginal därikring.

Denna princip funkar i princip i de absolut flesta rum.

Med vänlig hälsning
Peter

Instämmer med Peter - fyra hörnplacerade subbasar är vetenskapligt förankrat och ger korrekt installerade vanligen en bred lyssningsposition utan större ombyggnad av rummet med stora basfällor mm. Floyed Toole beskriver hur utförligt i sin bok. Det finns flera varianter hur subbasarna integreras i rummet. Jag vet att Peter har sin egen variant.

Det verkar vara en utbredd missuppfattning att subbasar skall placeras vid framväggen invid framhögtalarna. Finns inget vetenskapligt stöd för detta. Det är svårt att hitta mer resonansstimulerande och ljudförstörande subbasplacering. Placeringen fungerar bara vid onödig, rumsförstörande och dyr rumsombyggnad.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-10 08:07

Det finns en mycket stor anledning till varför Peter gör de komplicerade sakerna han gör, och det har med återgivningen att göra och inte för att det är roligt att fasvrida och tidsförskjuta.

Tvärtom finns det väldigt stora vetenskapliga skäl till varför det görs.

Men du gör som du vill, det är ju inte jag som skall lyssna hos dig på daglig basis. Jag rekommenderar ingen att placera dem enligt dina tankegångar som inte är en mikrofon.

Jag vet inte hur du kan tolka placering efter 1/4 rumsmått på det viset du gör, men så förstår jag inte hur du resonerar över återgivning i stort heller.
Jag saknar dig.

mawes

Inläggav mawes » 2016-10-10 09:36

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nu handlade det om placering av basmoduler i alla hörn. Rekommenderar Peter Steindl det?

Definitionsdebatten i övrigt är jag mindre intresserad av, men jag försöker att inte sitta bakom scenen.

God kväll.

Japp, jag försöker i möjligaste mån att placera basarna i hörn. Däremot frekvenskompenserar jag då basarna och de bakre 2 basarna tidsfördröjer jag i förhållande till de främre. Tidsfördröjningen räknas fram och är beroende på avståndet mellan främre vägg d v s ljudfondväggen och lyssnarens bakre vägg.

Med vänlig hälsning
Peter

Hej Peter, vill du utveckla lite om hur du räknar och resonerar kring delat på de bakre basarna?

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-10 10:32

mawes skrev:
petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nu handlade det om placering av basmoduler i alla hörn. Rekommenderar Peter Steindl det?

Definitionsdebatten i övrigt är jag mindre intresserad av, men jag försöker att inte sitta bakom scenen.

God kväll.

Japp, jag försöker i möjligaste mån att placera basarna i hörn. Däremot frekvenskompenserar jag då basarna och de bakre 2 basarna tidsfördröjer jag i förhållande till de främre. Tidsfördröjningen räknas fram och är beroende på avståndet mellan främre vägg d v s ljudfondväggen och lyssnarens bakre vägg.

Med vänlig hälsning
Peter

Hej Peter, vill du utveckla lite om hur du räknar och resonerar kring delat på de bakre basarna?

Ja, detta är hyperintressant.
Har redan letat fram tigersågen...

En subbaslåda i varje hörn med en TD15H i varje, 20 - 80 Hz.
Som frontar en OB-bas med en TD15H (80-300 Hz) med en linje-AMT (300 - 20 kHz) ovanpå som ett stort utropstecken.

JM

Inläggav JM » 2016-10-10 11:01

solhaga skrev:
mawes skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Som frontar en OB-bas med en TD15H (80-300 Hz) med en linje-AMT (300 - 20 kHz) ovanpå som ett stort utropstecken.

Med dina AMT som dipoler + 15" dipol borde låta utmärkt och du kommer få en bättre spatial upplevelse, stereobreddning mm i rummet.

Liten varning. Både Peter o jag påpekar att det brukar fungera med 4 subbasar i varje hörn. Det finns en överkursdel när hörnmodellen inte räcker till. I boken beskriver F Toole mfl på ett mer sofistikerat sätt att angripa rummets resonanser utifrån identifiering av resonansernas mest störande tryckgradientsmaxima/minima. Nu placeras subbasarna i relation till tryckgradientsmaxima/minima och är omväxlande i o ur fas, beroende på mätresultaten, för att skapa ännu bättre bas återgivning.
Köp boken.

Bild
https://www.amazon.com/Sound-Reproducti ... 0240520092
Boken är inte lätt läst men sanslöst bra. Ibland hjälper det att kolla referenserna.

JM
Senast redigerad av JM 2016-10-10 12:01, redigerad totalt 3 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

mawes

Inläggav mawes » 2016-10-10 11:08

Jag har den som e-bok, helt hopplös att läsa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-10 11:10

solhaga skrev:
mawes skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Du måste frekvenskompensera basen och det är troligtvis att sänka nivån runt 80 Hz med parametrisk EQ. Sedan bör du öka nivån på området 20 Hz till 80 Hz. Jag rekommenderar dock även att prova lite högre delningsfrekvens och höja nivån på hela paketet. Någonstans i frekvensområdet fås en destruktiv interferens på direktljudet som uppstår från reflexer från närliggande väggar och golv/tak. Hemma har jag de främre basarna i hörn mot tak.

Sedan skall de bakre basarna vara tidsförskjutna så att de ligger efter i tiden jämfört med de främre basarna. OBS! Det handlar inte om att skapa samma tid vid lyssnaren. Det handlar om att lura basen att tro att den står i ett större rum d v s att undvika stående våg mellan främre och bakre vägg utan att för den skull eliminera ljudvågorna kring den frekvensen. De bakre basarna skall inte generera bas i motfas vid denna rumsresonans. Då elimineras inte bara resonans utan hela ljudvågorna vid den frekvensen. Det handlar alltså inte om att skapa ett perfekt nollställe, som om det vore frifält. Det är på denna punkt alla andra som jag sett gör kardinalfel. Mer än så vill jag ännu inte beskriva mitt koncept. Lycka till.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-10 12:02

JM skrev:
solhaga skrev:
mawes skrev:

Med dina AMT som dipoler + 15" dipol borde låta utmärkt och du kommer få en bättre spatial upplevelse och stereobreddning i rummet.

Liten varning. Både Peter o jag påpekar att det brukar fungera med 4 subbasar i varje hörn. Det finns en överkursdel när hörnmodellen inte räcker till. I boken beskriver F Toole mfl på ett mer sofistikerat sätt att angripa rummets resonanser utifrån identifiering av resonansernas mest störande tryckgradientsmaxima/minima. Nu placeras subbasarna i relation till tryckgradientsmaxima/minima och är omväxlande i o ur fas, beroende på mätresultaten, för att skapa ännu bättre bas återgivning.
Köp boken.

[ Bild ]
https://www.amazon.com/Sound-Reproducti ... 0240520092
Boken är inte lätt läst men sanslöst bra.

JM

Tänkte mig minst 120 cm hög AMT.
Vid sweetspot (2,6 m) skulle jag då ha cylindrisk utbredning för frekvenser över 1260 Hz.
Med ett baselement som bas, skulle fronten då bli 1,6 meter hög.

Har faktiskt boken sedan länge, men läser om den (igen) nu när jag fått en mer konceptuell förståelse.

petersteindl skrev:
solhaga skrev:
mawes skrev:

Du måste frekvenskompensera basen och det är troligtvis att sänka nivån runt 80 Hz med parametrisk EQ. Sedan bör du öka nivån på området 20 Hz till 80 Hz. Jag rekommenderar dock även att prova lite högre delningsfrekvens och höja nivån på hela paketet. Någonstans i frekvensområdet fås en destruktiv interferens på direktljudet som uppstår från reflexer från närliggande väggar och golv/tak. Hemma har jag de främre basarna i hörn mot tak.

Sedan skall de bakre basarna vara tidsförskjutna så att de ligger efter i tiden jämfört med de främre basarna. OBS! Det handlar inte om att skapa samma tid vid lyssnaren. Det handlar om att lura basen att tro att den står i ett större rum d v s att undvika stående våg mellan främre och bakre vägg utan att för den skull eliminera ljudvågorna kring den frekvensen. De bakre basarna skall inte generera bas i motfas vid denna rumsresonans. Då elimineras inte bara resonans utan hela ljudvågorna vid den frekvensen. Det handlar alltså inte om att skapa ett perfekt nollställe, som om det vore frifält. Det är på denna punkt alla andra som jag sett gör kardinalfel. Mer än så vill jag ännu inte beskriva mitt koncept. Lycka till.

Mvh
Peter

Tackar allra ödmjukast för designprincipen.
Har redan DSP (Frequency Allocator) men behöver fler DAC-kanaler alternativt ha en separat lösning för de bakre subbasarna, exempelvis en Raspberry Pi.

JM

Inläggav JM » 2016-10-10 12:13

Jag misstänker att vad Peter bla gör mha tidsfördröjning på bakhögtalarna är att skapa i rummet variabla tryckmaxima/minima som placeras i rummets stationära mest störande resonanser. En gammal o beprövad teknik.

JM

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-10 12:20

JM skrev:Jag misstänker att vad Peter bla gör mha tidsfördröjning på bakhögtalarna är att skapa i rummet variabla tryckmaxima/minima som placeras i rummets stationära mest störande resonanser. En gammal o beprövad teknik.

JM

Det borde väl vara något man kan räkna sig fram till alternativt mäta och lyssna?

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-10-10 14:38

MagnusÖstberg skrev:
mawes skrev:Movin`on.
Några andra 12:or jag tittat på:
BMS 12s330 http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=12s330_curves ca 1700kr
Dayton 315HF 2100kr
SCAN-SPEAK DISCOVERY 30W/4558T00 2560kr

Dayton är svårslagen i pumpvolym per krona bland 12"-elementen, om det nu är +-14,3mm linjär slaglängd

Det sista elementet är mycket bra.

Det finns så mycket mer än slaglängd per krona att tänka på, jag anser mellanskillnaden väl värd men orkar inte argumentera.

Jag tycker 12" är en bra storlek, men leker själv med 10" element, men de jag har är meningslösa att rekommendera till dig även om de passar dig som handsken - de går inte att köpa i butik. Men det klarar sig i 25 liters låda och levererar nästan samma pumpkapacotet som Dayton och det med talspolen mitt i magnetgapet hela tiden. Det är synd att det inte finns att få tag på :cry:

Funderar på en subbas, och efter mycket letande och räknande på olika element fastnade jag på också på SCAN-SPEAK DISCOVERY 30W/4558T00. Såg ditt inlägg och är nyfiken på varför du tycker den är bra?

Tänkte bara ha en låda med basreflex då jag ha dåligt med plats, (läs en ledig plats). Det jag får fram är en rak kurva från 200-30Hz då jag tänkte köra surround högtalarnas bas i suben och så har den hyffsat lång slaglängd.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-10 17:11

Tiger75 skrev:Funderar på en subbas, och efter mycket letande och räknande på olika element fastnade jag på också på SCAN-SPEAK DISCOVERY 30W/4558T00. Såg ditt inlägg och är nyfiken på varför du tycker den är bra?

Tänkte bara ha en låda med basreflex då jag ha dåligt med plats, (läs en ledig plats). Det jag får fram är en rak kurva från 200-30Hz då jag tänkte köra surround högtalarnas bas i suben och så har den hyffsat lång slaglängd.

Jag tycker det elementet mer ser ut som att det skulle passa i en sluten låda. Då blir lådan heller inte så stor.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-10-10 20:31

JM skrev:
Liten varning. Både Peter o jag påpekar att det brukar fungera med 4 subbasar i varje hörn.

JM

Fan vad fläskigt med 16 baslådor!! :D

JM

Inläggav JM » 2016-10-10 20:34

bakerman22 skrev:
JM skrev:
Liten varning. Både Peter o jag påpekar att det brukar fungera med 4 subbasar i varje hörn.

JM

Fan vad fläskigt med 16 baslådor!! :D

Den bjuder jag på.

JM

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-10 21:23

JM skrev:

JM

Njae, det är fundamental skillnad på det du skriver om det och den lösningen Peter skriver om.

På det vis du tänker det är du nog ensam om att tycka att det brukar fungera bra :D

Men det är lite häftigt med 32 basar i ett rum, men det måste ta sjukt stor plats! 8)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-10 21:34

Tiger75 skrev:
MagnusÖstberg skrev:
mawes skrev:Movin`on.
Några andra 12:or jag tittat på:
BMS 12s330 http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=12s330_curves ca 1700kr
Dayton 315HF 2100kr
SCAN-SPEAK DISCOVERY 30W/4558T00 2560kr

Dayton är svårslagen i pumpvolym per krona bland 12"-elementen, om det nu är +-14,3mm linjär slaglängd

Det sista elementet är mycket bra.

Det finns så mycket mer än slaglängd per krona att tänka på, jag anser mellanskillnaden väl värd men orkar inte argumentera.

Jag tycker 12" är en bra storlek, men leker själv med 10" element, men de jag har är meningslösa att rekommendera till dig även om de passar dig som handsken - de går inte att köpa i butik. Men det klarar sig i 25 liters låda och levererar nästan samma pumpkapacotet som Dayton och det med talspolen mitt i magnetgapet hela tiden. Det är synd att det inte finns att få tag på :cry:

Funderar på en subbas, och efter mycket letande och räknande på olika element fastnade jag på också på SCAN-SPEAK DISCOVERY 30W/4558T00. Såg ditt inlägg och är nyfiken på varför du tycker den är bra?

Elementet är välkonstruerat, har låg dist, hyfsad (lagom) slaglängd och bra parametrar. Kan användas i basreflexlåda, men också som nämnts i sluten låda och aktivt kompenserad. Men då krävs fler än en om man skall kunna spela led lite ljudnivå.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-10 22:25

Den Scanspeak-basen har väl rätt mycket gemensamt med Peerless tidigare XLS/XXLS-varianter? Jag har och har haft flera subbar med både 10- och 12-tums XLS-basar och alltid imponerats över hur bra de presterat i slutna lådor men även med slavbas. Jag hade en 12 tum med slav och den var riktigt potent :-) . Nu kör jag 6 x XLS-10 i dipol och har aldrig varit nöjdare med ljudet!

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-10-11 07:36

DQ-20 skrev:
Tiger75 skrev:Funderar på en subbas, och efter mycket letande och räknande på olika element fastnade jag på också på SCAN-SPEAK DISCOVERY 30W/4558T00. Såg ditt inlägg och är nyfiken på varför du tycker den är bra?

Jag tycker det elementet mer ser ut som att det skulle passa i en sluten låda. Då blir lådan heller inte så stor.

/DQ-20

Kör jag sluten så måste jag kompensera rätt mycket med förstärkaren för att komma ner till 20-30hz. Bifogat Win ISD plot, men jag får samma i andra program. Jag har en del plats så lite större basreflex funkar bra, tänkte horn från början men det blev för stort.
ScanSpeak 30W Comparison.png
ScanSpeak 30W Comparison.png (6.89 KiB) Visad 6176 gånger

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-11 07:41

Såg att man i Basta kan lägga till room gain.
Tar/Kan Win ISD med det?

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-10-11 07:50

solhaga skrev:Såg att man i Basta kan lägga till room gain.
Tar/Kan Win ISD med det?

Nej, det kan man inte vad jag kan se, dock ska jag ta en titt på Basta, ställde frågan om rummets påverkan tidigare utan att få svar.

Hur är lättast att kolla room gain?

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-10-11 09:51

Hitta detta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-14 09:40

Tiger75 skrev:Tänkte bara ha en låda med basreflex då jag ha dåligt med plats, (läs en ledig plats). Det jag får fram är en rak kurva från 200-30Hz då jag tänkte köra surround högtalarnas bas i suben och så har den hyffsat lång slaglängd.

Finns det bas i surroundkanlerna?

Användarvisningsbild
Tiger75

Inläggav Tiger75 » 2016-10-14 10:17

RogerGustavsson skrev:
Tiger75 skrev:Tänkte bara ha en låda med basreflex då jag ha dåligt med plats, (läs en ledig plats). Det jag får fram är en rak kurva från 200-30Hz då jag tänkte köra surround högtalarnas bas i suben och så har den hyffsat lång slaglängd.

Finns det bas i surroundkanlerna?

Körde dom som huvud högtalare när jag målade om mina LTS-F1or och förvånandsvärt bra bas, men teoretiska kurva dippar runt 100 Hz, så jag täntke testa lite olika delningar runt det. (Seas P14RC i portade lådor).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-10-14 10:59

RogerGustavsson skrev:Finns det bas i surroundkanlerna?

Surroundkanalerna är full range i de flesta lagringsstandarder, ja (DD, DTS, etc.). Eller hur menar du?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-14 11:04

Bara undrade eftersom surroundsystem i regel är så små och ofta bara går ner till ca 80 Hz.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-10-14 11:26

RogerGustavsson skrev:Bara undrade eftersom surroundsystem i regel är så små och ofta bara går ner till ca 80 Hz.

Ja och då är de delade och subben tar hand om surroundkanalernas bas.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-14 18:12

MagnusÖstberg skrev:
JM skrev:

JM

Njae, det är fundamental skillnad på det du skriver om det och den lösningen Peter skriver om.

På det vis du tänker det är du nog ensam om att tycka att det brukar fungera bra :D

Men det är lite häftigt med 32 basar i ett rum, men det måste ta sjukt stor plats! 8)

Jag tror, eller rättare sagt menar, nog att man även måste vara tydlig med vad man menar när man skriver "fungerar bra".

Jag skrev en stor artikel i MoLt om multipla basmoduler i ett lyssningsrum för en himla massa år sedan, och där för jag även igenom hur och varför resonanser undertrycks av en möblering med basar i många hörn (trots att basar i ett hörn ofta är en väldigt dålig ide).

Men det är väldigt viktigt, menar jag, att i detta fall skilja mellan vad som mätmässigt verkar vara bra, och vad som korrelerar med en upplevelse av ljud som verkligen kommer från ljudbilden.

Sen kan det självklart även vara så att inte alla människor hör problem med vissa uppställningar på samma sätt. Jag har träffat på rum som både uppfyller rimliga krav på tonkurva och som ägaren tycker är väldigt lyckade, som i mina öron är så jobbiga att lyssna på musik i att jag vill avstå, helt, oavsett musik.

Bas är klurigt på så vis att det är extra viktigt att kontemplera de psykoakustiska effekterna, samtidigt som basområdet är det lättaste att både beräkna och mäta. Då är det väldigt lätt att komma snett på grund av att man optimerar för de egenskaper som är lättast att mäta eller beräkna, men som ger en väldigt kognitivt dissonant ljusalstring. :?

Problemet är mest det att vi faktiskt måste låta rummet påverka i samma grad (varken mer eller mindre) som vi är förmögna att uppfatta att vi befinner oss i rummet. Det betyder inte att man inte kan göra något åt rummet - tvärtom faktiskt. Men det betyder att man måste jobba med rummet (och högtalarplaceringar) från en helt annan infallsvinkel än att tvinga det till en så rak tonkurva som möjligt på lyssningsplats. En så rak tonkurva som möjligt på lyssningsplats betyder nämligen ett illa sargat direktljud, vilket är olyckligt eftersom vi är så duktiga på att höra just direktljudet (som mätinstrumenten är så bedrövligt dåliga på att mäta).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum