MagnusÖstberg skrev:JM skrev:
Liten varning. Både Peter o jag påpekar att det brukar fungera med 4 subbasar i varje hörn.
JM
Njae, det är fundamental skillnad på det du skriver om det och den lösningen Peter skriver om.
På det vis du tänker det är du nog ensam om att tycka att det
brukar fungera bra

Men det är lite häftigt med 32 basar i ett rum, men det måste ta sjukt stor plats!

Jag tror, eller rättare sagt menar, nog att man även måste vara tydlig med vad man menar när man skriver "fungerar bra".
Jag skrev en stor artikel i MoLt om multipla basmoduler i ett lyssningsrum för en himla massa år sedan, och där för jag även igenom hur och varför resonanser undertrycks av en möblering med basar i många hörn (trots att basar i ett hörn ofta är en väldigt dålig ide).
Men det är väldigt viktigt, menar jag, att i detta fall skilja mellan vad som mätmässigt verkar vara bra, och vad som korrelerar med en upplevelse av ljud som verkligen kommer från ljudbilden.
Sen kan det självklart även vara så att inte alla människor hör problem med vissa uppställningar på samma sätt. Jag har träffat på rum som både uppfyller rimliga krav på tonkurva och som ägaren tycker är väldigt lyckade, som i mina öron är så jobbiga att lyssna på musik i att jag vill avstå, helt, oavsett musik.
Bas är klurigt på så vis att det är extra viktigt att kontemplera de psykoakustiska effekterna, samtidigt som basområdet är det lättaste att både beräkna och mäta. Då är det väldigt lätt att komma snett på grund av att man optimerar för de egenskaper som är lättast att mäta eller beräkna, men som ger en väldigt kognitivt dissonant ljusalstring.
Problemet är mest det att vi faktiskt måste låta rummet påverka i samma grad (varken mer eller mindre) som vi är förmögna att uppfatta att vi befinner oss i rummet. Det betyder inte att man inte kan göra något åt rummet - tvärtom faktiskt. Men det betyder att man måste jobba med rummet (och högtalarplaceringar) från en helt annan infallsvinkel än att tvinga det till en så rak tonkurva som möjligt på lyssningsplats. En så rak tonkurva som möjligt på lyssningsplats betyder nämligen ett illa sargat direktljud, vilket är olyckligt eftersom vi är så duktiga på att höra just direktljudet (som mätinstrumenten är så bedrövligt dåliga på att mäta).
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).