rajapruk skrev:Ett tips, försök att undvika att göra korrigeringar uppåt + så att säga i dsp, gör hellre - på andra sidan istället. Om du fattar vad jag menar. Risk annars att det klipper digitalt i processingen.
Tack för tipset
Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Ett tips, försök att undvika att göra korrigeringar uppåt + så att säga i dsp, gör hellre - på andra sidan istället. Om du fattar vad jag menar. Risk annars att det klipper digitalt i processingen.
niclas_f skrev:Kul att du har så mycket lovord om den. Idag skruvar jag ihop det sista så att jag kan provlyssna. Det kommer ju att krävas inspelning dock.
NADifierad skrev:Kul att det blir bra, och att du är kvar på forumet .
Tangband skrev:Provade ett nytt mätprogram till iPad. Lavinia. Programmet har korrigering av den interna miken i iPad Pro. Fan trot. Men resultatet stämde väl med de mätningar jag gjort med audiotools. Jag har inte lärt mig detta program ännu, så ni får ha överseende med om vissa inställningar kan vara fel.
Tangband skrev:Jo, Lavinia är ett riktigt bra program
Såhär ser högtalaren med front ut.
Tangband skrev:En liten korrigering + 1,5 dB ovanför 10 kHz i dsp:n gör att inget i toppen fattas.
Mätmässigt ser det dock rakt ut on axis 1 meter ifrån, även utan korrigering.
Tangband skrev:niclas_f skrev:Kul att du har så mycket lovord om den. Idag skruvar jag ihop det sista så att jag kan provlyssna. Det kommer ju att krävas inspelning dock.
Ja, det tar en vecka innan ljudet låter betydligt bättre.
Här är fronterna , tyg och dubbelhäftande monteringstejp från biltema samt masonit 3mm . Kostnad 200 kr för båda. Sätts fast med två kardborrerondeller ( Claes Ohlsson ) i mitten av baffeln på högtalaren.
Används såklart inte vid finlyssning.
Nedan ses två andra mätningar utan smoothing på samma avstånd, 1,1 meter med mikrofonen siktande mellan elementen på en högtalare. Den nedre bilden med fasvänd diskant. Ökas avståndet till 1,5 meter blir kurvan rakare.
Varje ändring i dsp filtret jag gör jämtemot detta upplevs som en försämring .
RogerGustavsson skrev:Tangband,
Är det dbx Driverack du använder? Måste man välja färdiga filterlutningar som Linkwitz-Riley, Butterworth etc? Det går inte att grafiskt ""rita" en egen kurva? Det är ju ett krux med aktiva filter att de inte kan modifieras till en önskad överföringsfunktion. Passiva filter kan fås att samverka med drivelementens impedanskurva.
Thomas_A skrev:Tangband skrev:niclas_f skrev:Kul att du har så mycket lovord om den. Idag skruvar jag ihop det sista så att jag kan provlyssna. Det kommer ju att krävas inspelning dock.
Ja, det tar en vecka innan ljudet låter betydligt bättre.
Här är fronterna , tyg och dubbelhäftande monteringstejp från biltema samt masonit 3mm . Kostnad 200 kr för båda. Sätts fast med två kardborrerondeller ( Claes Ohlsson ) i mitten av baffeln på högtalaren.
Nedan ses två andra mätningar utan smoothing på samma avstånd, 1,1 meter med mikrofonen siktande mellan elementen på en högtalare. Den nedre bilden med fasvänd diskant. Ökas avståndet till 1,5 meter blir kurvan rakare.
Dippen när du fasvänder verkar vara ganska grund. Lirar elementen i fas vid delningen?
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband,
Är det dbx Driverack du använder? Måste man välja färdiga filterlutningar som Linkwitz-Riley, Butterworth etc? Det går inte att grafiskt ""rita" en egen kurva? Det är ju ett krux med aktiva filter att de inte kan modifieras till en önskad överföringsfunktion. Passiva filter kan fås att samverka med drivelementens impedanskurva.
Jo, ett driverack pa2 från Dbx.
Du kan få vilken lutning på delningen som helst genom att använda shelving filter med valfri avrullning och q. Kombinerat med de vanliga filtrena. Så du kan göra allt som du kan göra med passiv teknik, tex motverka en diskant-höjning pga impedanskurvan för ett diskantelement.
Detta görs med en precision på 0,1 dB.
Utvecklingen med dsp- filter har gått framåt
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Tangband skrev: Ja, det tar en vecka innan ljudet låter betydligt bättre.
Dippen när du fasvänder verkar vara ganska grund. Lirar elementen i fas vid delningen?
Ja det gör de. Jag mäter i rum så dippen blir aldrig lika djup som i ljuddämpad kammare eller utomhus. Men det går säkert att optimera ännu bättre. Tex genom att låta shelvingfunktionerna samverka med delningen så det akustiskt blir perfekt. Då kan man göra 9 dB/okt filter mm...
Thomas_A skrev:Tangband skrev:Thomas_A skrev:
Ja det gör de. Jag mäter i rum så dippen blir aldrig lika djup som i ljuddämpad kammare eller utomhus. Men det går säkert att optimera ännu bättre. Tex genom att låta shelvingfunktionerna samverka med delningen så det akustiskt blir perfekt. Då kan man göra 9 dB/okt filter mm...
Ok så detta är inte mätt med fönster/gating? Annars borde det vara djupare även om det är mätt i rum.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster