av paa » 2006-11-18 01:56
Silikonfett används mest för att det inte är giftigt och inte koksar och hartsar, men bättre smörjförmåga har det väl inte?
Om man använder smörjning i lagret är det inte självklart att PTFE är lika överlägset som om man kör smörjfritt. Acetal kan då fungera lika bra glidmässigt och med bättre livslängd t.o.m!
Jag har kört med ren STP i ett par lager som jag inte fått sluta att rappla mer än kortare stunder med andra alternativ (det är tjockt som sirap och dunstar/torkar inte i första taget).
Fetter är inte tjockare rent smörjmässigt än oljor, det är bara olja inbäddad i förtjockningsmedel typ såpa eller tvål, och smörjer således sämre än ren olja. Fördelen med fettet är att det inte rinner bort så lätt.
Kom just att tänka på att det finns ett fett som Mecman använder i sina pneumatikcylindrar vid långsamma applikationer, som är speciellt komponerat för stick-fri gång, kanske kan vara något att prova för skivspelarlager? Kommer inte ihåg om det är silikonbaserat dock. Kanske kan jag jaga rätt på beteckningen till veckan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.