Moderator: Redaktörer
skrutten skrev:
Ur mitt bassbox får jag följande:
CA12 i 3 literslåda normal dämpning 19,2*3,2 basrör. 103dB vid 55 Hz / -3dB 72 Hz / uppskattad frekvensgång i rum* 58 Hz -3dB
CA15 i 12 literslåda normalt dämpad och 20*4,3 basrör. 103dB vid 35Hz / -3dB 60 Hz / uppskattad frekvensgång i rum* 31 Hz -3dB
*mitt eget rum
niklas skrev:dd5348 skrev:vissa tycks vara mer inne på en extremt liten låda som skall fungera som "datorhögtalare" och om man väljer en väldigt liten låda (och därmed små element) minskar väl möjligheten att leverera det nödvändiga "tryck" som krävs för längre (3 meter mot 50 cm) avstånd.
Det får vi inte hoppas! Det enda jag tror vi förlorar på den mindre lådan är att den undre gränsfrekvensen blir något högre samt att känsligheten ev. blir något lägre. Det första borde inte vara så stor nackdel då det större alternativet (ca 10 liter) inte heller går "ända ner". Dvs båda varianterna behöver basmoduler för att återge hela registret.
phloam skrev:Om en liten högtalare inte går "ända ner" - gör det så mycket?
Nej, det är inte så man gråter äver storleken.. Dessutom ger det möjligheter till stor variation. Man kan ha den fristående, man kan dela vid 80hz eller 300hz beroende på hur man vill använda eventuellt basstöd (rakt under som stativ är ju klockrent 300hz medans utplacerat ger den naturliga delningen 80hz).Kraniet skrev:men 12 liter är väl fortfarande inte speciellt stor låda, typ 20x20x30 cm
niklas skrev:phloam skrev:Om en liten högtalare inte går "ända ner" - gör det så mycket?
Nej, precis! Det var ju det som var min poäng...![]()
Nu verkar det ju iofsig som att fler är inne på en större låda. Lite tråkigt tycker jag, eftersom det redan finns sådana alternativ.
Kaffekoppen skrev:Dessutom ger det möjligheter till stor variation. Man kan ha den fristående, man kan dela vid 80hz eller 300hz beroende på hur man vill använda eventuellt basstöd (rakt under som stativ är ju klockrent 300hz medans utplacerat ger den naturliga delningen 80hz).
skrutten skrev:
Jag har ju aldrig hört CA15..... Seas H1283 (diskanten) har dokumenterat låg distorsion ovan 3 kHz, jag är dock lite rädd för att ljudet ur den smakar aluminium.
Martin skrev:Kraniet: Har man nytta av distmätnigar över 10kHz i praktiken?
Det är sant!Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:Dessutom ger det möjligheter till stor variation. Man kan ha den fristående, man kan dela vid 80hz eller 300hz beroende på hur man vill använda eventuellt basstöd (rakt under som stativ är ju klockrent 300hz medans utplacerat ger den naturliga delningen 80hz).
Nu gråter IÖ floder...
Skulle vi på faktiskt låta utseendet gå före funktion? Var i hela världen fick du den tanken ifrån?Haakan_W skrev:kan vi inte bygga nåt seriöst och snyggt framförallt?
eps tex skulle jag inte ens stoppa in i garaget....varför inte tumma kanske lite och göra nåt snyggt
dd5348 skrev:Jaha, ett alternativ tycks ha utkristaliserat sig i alla fall:
2-vägs basreflex, ca. 12 liter
- phontratt eller böjd slitsport
- Waveguide
- aludome (Seas H1283?/!)
- 5-5.5' (Seas CA15rly?/!)
Samt option i form av basdel.
ovanstående bygger jag gärna så; snälla, snälla kör på den
skrutten skrev:Nej nej sädår lätt får det inte gå, betänk att inget forum diy projekt på detta forum någonsin slutförts(OBS vinylsnurran är dock på god väg)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 237 gäster