Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Observera att dämpmaterialet inte skall tryckas mot bakvägg, utan ta
stöd mot sidoväggar och placeras direkt bakom elementet. Storleken
på skivan är lämpligen 130 * 130 *90 mm (B*H*D)
Funtar på att leka med en magnet på elementen...
phon skrev:MagnusÖstberg skrev:Observera att dämpmaterialet inte skall tryckas mot bakvägg, utan ta
Nån som kollat av tredjeton före/efter?
Funtar på att leka med en magnet på elementen...
Det har jag gjort i mina muppisar (förstås ...), men det räcker ändå inte riktigt helt ut.
![]()
Stenberg skrev:phon skrev:MagnusÖstberg skrev:Observera att dämpmaterialet inte skall tryckas mot bakvägg, utan ta
Nån som kollat av tredjeton före/efter?
Är det något smart sätt att kolla att dämpningen är bra?
Förklara gärna vad man man får reda på genom att mäta tredjeton.
Ja, det är då som problemen kan uppstå.Stenberg skrev: Hur funkar det med att ha dämpning vid elementet (man kan väl få ner q-värdet med lite flödesmotstånd på så sätt?)?
Jag använde en magnet som var ungefär lika som den som sitter där. Inte färdig än med ena, respektive låter skit om den andra ....MagnusÖstberg skrev:Vilken magnet använde du, och hur blev resultatet?
phon skrev:Jag använde en magnet som var ungefär lika som den som sitter där. Inte färdig än med ena, respektive låter skit om den andra ....MagnusÖstberg skrev:Vilken magnet använde du, och hur blev resultatet?... jaja, har inte hunnit mäta än, mäter det bra så låter det bra ......
![]()
... measure them, you know .....
Stenberg skrev:En basfälla kanske skulle kunna fungera.
Jag vet inte om jag har kvar lådor med samma mått som bottendelen på miniOA (så man skulle kunna göra en liten basfälla/sockel i ett).
De som labbat med basfällor kan säkert avgöra om det är ide att försöka dämpa vid 250 Hz med basfälla.
Stenberg skrev:Det går säkert bra det också, kanske är bättre t o m.
Det är ju iofs smidigt att kunna ändra värden mha att byta rör och dämpning.
Det är känns som att det blir svårare att ändra värden på filterkomponenter (men
det beror väl lite på vad man har för grejor hemma).
KarlXII skrev: ...
Fast i mitt fall funkar det inte. OA-51 lådan är lite för stor redan som det är, har jag upptäckt. Har du några lådor kvar av de andra modellerna?
hifikitTimpolanen skrev:Hur gör man ifall man vill köpa dessa fina element nu då? Skulle behöva 2st alt 4st...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster