Lång dag...men nu står de hemma i mitt vardagsrum. Allt är nu klart för att börja mäta och pilla filter. Sånär som på en liten detalj som inte gick som planerat (se längre ner).
Här kommer lite bilder. Glömde tyvärr min riktiga kamera så det fick bli kameran i mobiltelefonen. Den är uppenbarligen inte så bra på färger (notera det kraftiga gulsticket), bilderna gör tyvärr inte verkligheten rättvisa.
Dämpningen av lådorna gjordes färdig och baffeln limmades fast:
Sedan anslöts elementen och monterades:
9 element monterades framgånsrikt. När jag höll på att skruva fast sista diskanten tappade jag för ett ögonblick koncentrationen (trötthet kombinerat med ryggskott) och elementets magnetfält sög åt sig verktyget vilket for rakt igenom beryllium-membranet och krossade detta!!!
(Verkar som att Focal räknar med att det händer sådana olyckor. I förpackningen till diskanten hittade jag en klisterlapp man ska använda för att försegla beryllium-krosset samt en förslutningsbar plastpåse som man ska stoppa det hela i och sedan skicka tillbaka. Är det för att beryllium är dyrt eller giftigt tror ni?

)
Nåväl...en ny diskant beställs i morgon och när chocken släppt lyckades jag ta två bilder till:
Och nu, som sagt, står de hemma i vardagsrummet!
Impedansmätningar hann jag förresten också med. Ser bra ut, och till min glädje är puckeln vid 80 Hz som noterades vid mätningen av provlådan nu helt borta. Nu ska det sovas.
EDIT: Ja just det, de plupparna ovan och under diskanterna ska ju monteras också.