petersteindl skrev:boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
På vilken sida skall högtalarelementet sitta? Är det i locket? Eller är det sidan mot dina fötter?![]()
MvH
Peter
I locket .
Moderator: Redaktörer
single_malt skrev:boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
Den ser alldeles för klen ut. Har du provat att böja på pinnarna innan du limmade fast dom?
boom skrev:single_malt skrev:boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
Den ser alldeles för klen ut. Har du provat att böja på pinnarna innan du limmade fast dom?
satt domkraften i lådan och pumpade upp den ganska bra utan att lådan rör sig .
PetterPersson skrev:Stagningen ser lite klen ut...Med så mycket väggtjocklek och tunn
stagning får du inte optimalstyva väggar. Så här gjorde jag i mina
170-liters BR-lådor till 15". Skit i mattan, den är utbytt mot skumgummi.
Rundgående stag förhindrar vibrationer mycket effektivare.
boom skrev:petersteindl skrev:boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
På vilken sida skall högtalarelementet sitta? Är det i locket? Eller är det sidan mot dina fötter?![]()
MvH
Peter
I locket .
boom skrev:petersteindl skrev: På vilken sida skall högtalarelementet sitta? Är det i locket? Eller är det sidan mot dina fötter?![]()
MvH
Peter
I locket .
petersteindl skrev:boom skrev:petersteindl skrev: På vilken sida skall högtalarelementet sitta? Är det i locket? Eller är det sidan mot dina fötter?![]()
MvH
Peter
I locket .
Finns det någon orsak till att du valt att inte ha stag på den sidan som är mot dina fötter?
boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
bakerman22 skrev:Varför göra stagningen så komplicerad...?
Räcker det inte med några stag rakt över från vägg till vägg...?
steveo1234 skrev:boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
Det där är i min uppfattning inte ens i närheten av tillräckligt. Du behöver ha multipla rejäla stag mellan motstående sidor i lådan där utbuktiningarna är som störst, dvs i mitten..
Är tanken att klä den lådan med ett extra lager MDF med lim imellan? Annars är det nog en bra ide...
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Varför göra stagningen så komplicerad...?
Nej, det räcker inte. Men, det hade varit bättre än så som det är gjort nu.
boom skrev:steveo1234 skrev:boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
Det där är i min uppfattning inte ens i närheten av tillräckligt. Du behöver ha multipla rejäla stag mellan motstående sidor i lådan där utbuktiningarna är som störst, dvs i mitten..
Är tanken att klä den lådan med ett extra lager MDF med lim imellan? Annars är det nog en bra ide...
Tänket på stagningen är om man tänker hur spanntet på ett båt skrov är uppbyggt med dom innrekrafterna som upp kommer
Och får man ingen större rörelse i den med en dom kraft på 2 ton så tror jag att stagningen kommer att räcka.
Glebster skrev:boom skrev:steveo1234 skrev:boom skrev:stagningen om, någon har någon invändning
Tänket på stagningen är om man tänker hur spanntet på ett båt skrov är uppbyggt med dom innrekrafterna som upp kommer
Och får man ingen större rörelse i den med en dom kraft på 2 ton så tror jag att stagningen kommer att räcka.
Stagen i en båt är såklart placerade som de är för att möjliggöra fri passage och rörelse i sittbrunnen. Sett ur ett optimalt hållfasthetsperspektiv hade det sett annorlunda ut.
Glebster skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Varför göra stagningen så komplicerad...?
Precis, logiskt sätt vill man reducera "momentarmen" och genom att placera ett stag centrerat i lådan så halveras momentet.
steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Varför göra stagningen så komplicerad...?
Precis, logiskt sätt vill man reducera "momentarmen" och genom att placera ett stag centrerat i lådan så halveras momentet.
Det är inte bara jag som får lite hemska minnen hör jag
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elastiska_linjens_ekvation
Genom att hela tiden tänka: Vilken punkt på denna ytan har möjlighet att flexa ut mest? Och sen åtgärda den möjliga utböjningen med ett stag mot motstående yta så får man en stabil låda. Sen är det en iterativ process med att finna och åtgärda utböjningar tills man är nöjd....
boom skrev:...och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
boom skrev:steveo1234 skrev:Glebster skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Varför göra stagningen så komplicerad...?
Det är inte bara jag som får lite hemska minnen hör jag
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elastiska_linjens_ekvation
Genom att hela tiden tänka: Vilken punkt på denna ytan har möjlighet att flexa ut mest? Och sen åtgärda den möjliga utböjningen med ett stag mot motstående yta så får man en stabil låda. Sen är det en iterativ process med att finna och åtgärda utböjningar tills man är nöjd....
På dom här lådorna så kommer det att bli ca 10cm i mellan stagen och sedan kommer stagen att sitta tillsammans med bafflen .
men om man ser på dom lådor jag byggde när man höll på med spl cirkusen så var dom stagade på samma sätt och dom flexade noll och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
Naqref skrev:boom skrev:...och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
Det betvivlar jag dock.
boom skrev:Naqref skrev:boom skrev:...och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
Det betvivlar jag dock.
12000 watt en 35 liter låda med en soundsteram spl 15
6Tusen på varje spole .
boom skrev:Naqref skrev:boom skrev:...och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
Det betvivlar jag dock.
6Tusen på varje spole .
Naqref skrev:boom skrev:Naqref skrev:boom skrev:...och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
Det betvivlar jag dock.
6Tusen på varje spole .
Spelar ingen roll hur mycket man matar in. Det blir en fysisk begränsning vid 194dB som gör att man inte kan spela högre med mindre än att man får en tryckmässig offset. I en dykarklocka som är minst 10 meter under havsytan kan man däremot nå 200dB.
boom skrev:Naqref skrev:boom skrev:Naqref skrev:boom skrev:...och på dom lådorna så var nog det interna trycket runt 200 db .
Det betvivlar jag dock.
6Tusen på varje spole .
Spelar ingen roll hur mycket man matar in. Det blir en fysisk begränsning vid 194dB som gör att man inte kan spela högre med mindre än att man får en tryckmässig offset. I en dykarklocka som är minst 10 meter under havsytan kan man däremot nå 200dB.
Och vad har dom mätt upp rymdfärjan till vid start ???
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 244 gäster