Solhagas AMT, Mk II

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

solhaga

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-07-30 00:55

Så blev två stycken byggda till slut; Mk II B:

Bild Bild

Två lager av magneter och endast främre polstyckena permanent (hoppas jag) fastsatta.
Bild Bild

Försökte också få till en initial hals mha smältlim, kunde inte slutföra det då dock pga att pistolen smälte.
Bild

Inte det snyggaste men definitivt ett av de dödligaste vapnen jag byggt.

Så nu kan jag testa både storlek och form och antal av de bakre polstyckena.
Även membranets och filtrets position är variabler.

Men först lite simuleringar...

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-07-30 01:01

Kan man tänka sig att för att kunna göra relativa jämförelser av hur magnetfältet ser ut i gapet, "invertera" motorn med var sin sänka/källa för att få till kretsarna?

I så fall skulle en Mk II med ett magnetlager kunna se ut så här:

Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-07-30 01:20

Bara visandes nivåer mellan 0,25 och 0,75 T skulle det då kunna gestaltas:
Bild

då fås en ganska varierande magnetisk flödestäthet för exempelvis aluminiumets ytterdel (röda strecket ovan):
Bild
där det slår, randerna oräknade, mer än +/- 0,5 T.

Det känns som om det inte bara är de oönskade reflektionerna från de bakre polstyckena som behöver dämpas...

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-07-31 00:28

Notera att för denna inverterade låtsasmotor, de verkliga magnetiska flödestäthetsnivåerna förmodligen inte ens är hälften av vad simuleringen ovan visar.
Även variationerna är då magnituden mindre, men jag tror att simuleringar enligt ovan duger för kunna göra jämförande studier.

Foilen är alltså parallell med den röda linjen enligt ovan, så membransidorna rör sig i takt med pålagd signal in och ut i papperets plan pga resulterande Lorentzkraft.
Det är ju inte så bra då att denna kraft varierar längs membransidan.

Visst, om membransidan är tillräckligt styv så spelar det mindre roll, men här så fås moder med resonansmönster och ökad distorsion.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-07-31 04:45

Dessa moder uppstår vid frekvenser motsvarande 10 mm till 310 mm och alla 10 mm steg därimellan (polstyckenas cc) plus halv- och kvartsvåglängder.
(Givetvis åttondels och så vidare, men amplituden från dessa försvinner i "bruset")
Alla moder ger givetvis upphov till nya moder (som ger upphov till nya moder) resulterande i än mer orolig frekvenskurva.

Så både Mk I och Mk II AMT är feldesignade.
Det gäller givetvis alla AMT:er av enklel gallertyp därute.

En AMT utan polstycken är ett sätt att lösa det, men då fås en svag och ickelinjär magnetiskt flödestäthet.

Att sätta polstyckena på icke repetetiva avstånd är ett annat sätt.
Men det bara tar bort antalet sekundära moder.

Ett tredje sätt är att...

Ledsen, men det får bli en annan gång. Eller, för att citera en annan berömd monolog: "II B or not II B".

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-07-31 10:07

Inte för att jag förstår teorierna i den här tråden. Men jag mycket imponerad av ditt kunnande och din ambition. Följer den här tråden med stort intresse. Jag tror det kommer att bli något riktigt bra av det här. Har ju hört den tidigare versionen av högtalaren och det var riktigt imponerande.
Medlem i MEK

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-07-31 12:22

Det är bara att fråga på, väldigt ofta ger frågan och svaret upphov till nya funderingar och lösningar.
Du är givetvis välkommen på ett återbesök, har ju även en del mekaniska byggproblem som du säkert kan hjälpa mig med.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-07-31 13:30

Inverterade vyn av Mk II B då med 15x2 mm järn som bakre polstycken (det kanske inte har framgått tidigare, men endast halva motorn är med här):

Bild

Magneterna är då här än mer isärdragna för att åskådliggöra det inre 20 mm höga magnetgapet:
Bild

Simulerat:
Bild

Magnetisk flödestäthet så som nedersta kanten på strömförande aluminiumstrip skulle se det:
Bild
Inget vidare.

Om membranet skulle flyttas 4 mm inåt, dvs uppåt i denna utfläkta motor:
Bild

Genast mycket bättre:
Bild

Jag vet ju inte om detta simulerade synsätt överensstämmer överhuvudtaget med verkligheten.
Men detta är ju snabbt vederlagt/visat genom att förändra membranets position.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-07-31 13:36

En tanke som slog mig (inte alls nödvändigtvis korrekt!) är att om man inte har centrerat membran så kanske disten under användning blir osymmetrisk. Och OM det i så fall är något problematiskt med det - skulle man kunna ha två membran istället - med samma offset från center - och fixa det på så vis?

...väldigt många om...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-07-31 13:37

Flyttar jag bak membranet, så förlorar jag ju utrymme för det material som skulle ligga mellan membranet och bakre polstyckena för att dämpa och diffraktera bakåtvågen och dess reflektion i de bakre polstyckena..
Vilket ju var ändamålet till Mk II B.

Kanske skulle man spetsa till det lite för att kompensera minskad diffraktion i alla fall:

Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-07-31 13:45

Nattlorden skrev:En tanke som slog mig (inte alls nödvändigtvis korrekt!) är att om man inte har centrerat membran så kanske disten under användning blir osymmetrisk. Och OM det i så fall är något problematiskt med det - skulle man kunna ha två membran istället - med samma offset från center - och fixa det på så vis?

...väldigt många om...

Bra ideér!
Här kan man också tänka sig att det bakre membranet aktivt skall dämpa bakåtvågen.
Tror dock att det dyker upp andra problem med att ha två membran, oavsett konfiguration/tänkt användning.

Men vad talar emot att faktiskt centrera membranet...
Och låta vågledaren börja ytterligare 5 mm in i motorn.
Att fästa membranet borde nu vara en barnlek, några duttar med limpistolen bara innan man monterar de bakre polstyckena.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-07-31 14:02

Simulation på sin spets:
Bild

En membransida på 6 mm skulle då flödestätheten ha denna variation längs en linje från mittpunkt till mittpunkt:
Bild

och denna i ytterst:
Bild

Detta måste ju bli superbra!

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-07-31 14:29

Tillbaka till den idealet där bakre och främre polstycken är solida.
Har lagt in en hylla/kant som membranet nu enkelt kan fästas vid.
Denna kant är fasad fram till främre polstycken för att få en liten expansion:

Bild
Foamen har som sagt fått maka på sig 5 mm, men fortsätter i verkligheten in i mellan de bakre polstyckena.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-07-31 14:40

Simulering från denna vyn då:
Bild

Magnetiskt flödestäthet i mitten på membranet:
Bild Bild

Och i en ytterkant:
Bild Bild

Ja, då är det till att bara klippa till 32 stycken 15x2 mm plåtbitar, 145 mm långa och slipa till dom lite i mitten där kanten möter membranet.
Samt fixa till två kanter för membranmonteringen.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-08-01 00:51

Funderade ett tag på att även få till en vinkel på de främre polstyckenas baksidor.
Men den reflektionen för den första ljudvågen skall gå rakt bakåt och inte blandas med de intilliggandes ljudvågor.
Bild

Och även om den magnetiska flödestätheten ökade med 5 %:
Bild
så är den ej längre linjär över hela membranytan:
Bild

Så den funderingen är härmed dokumenterad och glömd...

Lade till några materaltaggar (membrane, foam), förhoppningsvis kan de två vyerna förstås bättre nu. De ändar inget i simuleringen dock; de är som luft för FEMM-analysen.
Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-08-17 23:57

Tillbaks till verkligheten, slipade till de smalare (2x15 mm) bakre polstyckena:
Bild

Klämde in filterskummet mellan dom:
Bild

Har nu fastmonterat AMT i den större baffeln och måste fixa en ny vågledare. Gjorde en Q&D så länge:
Bild

Fortfarande några dB över 100 dBA uppmätt på 1 meters avstånd vid 1 W ineffekt.

Blev dock inte nöjd med frekvenssvaret, så jag fortsatte att mäta i närfältet (20 cm)
Fortfarande för stor nivåvariation, även om Q&D-vågledaren säkert är upphov till en del variation i LF.
Med eller utan diffrakterande vid de bakre polstyckena spelar mindre roll (grön = med filter):
Bild

Andra och tredje övertonsdistorsionerna:
Bild

Bild

Sticker ut hakan och påstår att nivån på tredje övertonsdistorsionen är tämligen låg nu.
Eftersom det nu är gott om utrymme framför och bakom membranet så finns det inte en tillstymmelse till durrningar.

Allt ovan är med 1/3-oktavs glättning.

Men även vid 1/24-oktav (röd) ser det mer eller mindre lika ut:
Bild

Nästa steg blir att ta bort filtret för att på så sätt kunna sätta membranet i mitten på gapet.
De bakre polstyckena kan skärpas ytterligare och vågledaren kan ju bli lite bättre.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-08-23 22:47

Har gjort små förbättringar:
De bakre polstyckena har blivit lite vassare mot membranet (mindre träffyta för bakåtvågen), själva membranet är förändrat så att anslutningarna är på samma sida.
Har även placerat membranet i mitten på gapet samt förbättrat membranets infästning.
Har fortfarande kvar filterskummet mellan bakre polstyckena.
Gjorde även marginella förbättringar av Q&D-vågledaren.

Detta gav små förändringar i mätningarna också, 50 cm (grön) och 1 m (röd), 1/12-oktavs utjämning,

Andratonsdistorsion:
Bild

Tredjetonsdistorsion:
Bild

Om en korrekt designad vågledare får kurvan att se bättre ut i LF (distortionen kommer från rummet i LF) så finns det bara en PEQ vid 4800 Hz -6 dB att göra.

Jag menar, distorsionsnivåerna är så låga nu, speciellt tredjetonsdistorsionen, att försök till at åtgärda någon topp säkerligen ger en topp någon annanstans i spektrat.

Naturligtvis blir jag gärna tillrättavisad.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-08-24 09:50

Bra jobbat! Jag ger dig nådigt tillstånd att PEQ:a. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-08-24 10:12

Almen skrev:Bra jobbat! Jag ger dig nådigt tillstånd att PEQ:a. :)

Tackar! Ja, det känns som det skulle vara ok att PEQ:a nu.

Skall dock testa att sätta dit en liten plastbit på det främre polstyckets baksida.
Den är trapetsformad mot membranet (baksidan av ett buntband).
Detta för att få en mjukare kompression från membran till mellanrummen i de främre polstycken.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-08-25 17:00

Hmm. Kan inte riktigt bestämma mig om det är madness eller sparta.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-08-25 19:03

Plastbitarna gjorde mycket liten skillnad på frekvenskurvan samtidigt som distorsionen faktiskt ökade (röd):

Bild

Bild

Så dom kan jag vara utan. Är inte säker på foamen mellan de bakre polstyckena dock (grön med foam och blå utan foam).
Det kommer dock att vara ganska enkelt att fortsätta att experimentera med det; tjocklek, ppi mm.
Jag måste i varje fall ha någon slags dämpning mellan AMT:ens baksida och pålen som basarna är monterade i.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-08-26 07:47

Sitter här o har ett par funderingar...... men kännar att jag måste ha svar på ett par frågor först.

Kommer inte ihåg vilken delningsfrekvens du har? Vill minnas att basarna klarar att gå upptill 900Hz men det
kan bli lite tufft har jag förståt.

Hur slår membranet, ut o in som ett dynamiskt element? Eller som ett "dragspel" i det veckade membranet?

Henrik

PS Ursäkta för att jag inte har bjudit in till provlyssning än, det har varit lite mycket ett tag.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-08-26 09:59

nuffe skrev:Sitter här o har ett par funderingar...... men kännar att jag måste ha svar på ett par frågor först.

Då måste jag ju svara.

nuffe skrev:Kommer inte ihåg vilken delningsfrekvens du har? Vill minnas att basarna klarar att gå upptill 900Hz men det
kan bli lite tufft har jag förståt.

Jag har ju även dipolkompensation mm i DSP (Frequency Allocator), men säg för enkelhetens skull att jag delar vid 250 Hz.

nuffe skrev:
Hur slår membranet, ut o in som ett dynamiskt element? Eller som ett "dragspel" i det veckade membranet?

En snabbkurs och en till.
Utöver den önskade kompression/dekompressionen pga att membransidorna "klappar händerna" i x-led, moduleras membranet oönskat i höjdled (y-led) pga återledarna och i z-led pga tryckvågen som "handklappet" åstadkommer.

nuffe skrev:PS Ursäkta för att jag inte har bjudit in till provlyssning än, det har varit lite mycket ett tag.

Det är lugnt.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-08-26 11:53

När du delar så lågt som 250Hz undrar jag om inte det blir dipol i basen under 250Hz och monopol i övre bas o mellan register.
Detta med tanke på på allt skum som finns på baksidan membranet. Du missar isåfall tillägget som du får av när fram o baksida
spelar i fas med varann, i ditt fall ganska lågt med tanke på din förhållandevis stora baffel.
Jag förstår att du har skummet där för att minska disten, men undrar om det kan lösas på ett annat sätt...... vet ej hur än :?

Membranet rörs alltså både som ett "dragspel" och något som ett dynamiskt element? Då blir min följdfråga varför inte du har membranet
centralt mellan främre o bakre polstycke?

Bara lite funderingar som kanske kan resultera i lite nya frågeställningar.

Hade planer att jag ska montera minna nya mellanregister innan jag bjuder in till lyssning men men, nån gång blir det gjort.

Henrik

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-08-26 12:21

nuffe skrev:När du delar så lågt som 250Hz undrar jag om inte det blir dipol i basen under 250Hz och monopol i övre bas o mellan register.
Detta med tanke på på allt skum som finns på baksidan membranet. Du missar isåfall tillägget som du får av när fram o baksida
spelar i fas med varann, i ditt fall ganska lågt med tanke på din förhållandevis stora baffel.
Jag förstår att du har skummet där för att minska disten, men undrar om det kan lösas på ett annat sätt...... vet ej hur än :?

Det jag främst vill åt med dipol är "utan låda" och ringa sidlober. Skulle det saknas någon dB pga för stor baffel i förhållande till AMT:n så blir det en PEQ-sak.
Plockar ju också upp några dB i LF med vågledaren.

nuffe skrev:Membranet rörs alltså både som ett "dragspel" och något som ett dynamiskt element?

Det är mer som att resonanser kan uppstå i z-led, det var förr bara 1 mm till polstyckena.

nuffe skrev:Då blir min följdfråga varför inte du har membranet

Det är numera monterat centralt: "Har även placerat membranet i mitten på gapet samt förbättrat membranets infästning."

nuffe skrev:Hade planer att jag ska montera minna nya mellanregister innan jag bjuder in till lyssning men men, nån gång blir det gjort.

Henrik

Väntar med spänning.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-08-26 13:03

nuffe skrev:När du delar så lågt som 250Hz undrar jag om inte det blir dipol i basen under 250Hz och monopol i övre bas o mellan register.

Membranet rörs alltså både som ett "dragspel" och något som ett dynamiskt element? Då blir min följdfråga varför inte du har membranet

Hade planer att jag ska montera minna nya mellanregister innan jag bjuder in till lyssning men men, nån gång blir det gjort.

Henrik

Lågt i frekvens ska det vara
Ursäkta felskrivningen.
Henrik

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-08-26 18:08

Jag läste "lågt i frekvens".

nuffe skrev:Jag förstår att du har skummet där för att minska disten, men undrar om det kan lösas på ett annat sätt...... vet ej hur än :?

Satsar mer på diffraktion där. Till att börja med så har jag satt upp en trekantslist på stolpen så att det blir två "avgasrör".
Det är 25 mm mellan AMT:en och spetsen på trekantslisten.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-08-27 08:12

Efter att sovit på saken dök det upp en ide. Undrar om inte det är bättre med isolering, typ Isover, eller kanske allra bäst
fårull istället för skum som dämpning?

Bara en ide som kanske är värd att prova.

Henrik

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-08-27 08:50

Ja, det blir något slags tvådelat "avgassystem".
Har fått lite tips om hur ett sådant skulle kunna se ut.

solhaga

Inläggav solhaga » 2015-08-29 22:00

Har nu färdigställt den andra AMT Mk II B (201).

Bild

Lite mer rumspåverkan i LF än den första (202) då jag hade lite kortare till bakre vägg.
Även lite lägre distorsion i HF.
Men de har tillräckligt liten skillnad i frekvenssvar.

Nästa mätningar blir i riggen:
Bild

Dels för att få fram en bra vågledaren men även för att se om någon dämpning eller diffraktion behövs bakom AMT:en
Senast redigerad av solhaga 2015-08-29 22:28, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum