Hur gick det här då?
- Sådär ...

Sensommaren/hösten 2016 tyckte jag att jag fick ihop det hela bra och limmade ihop lådan till 17L efter tester.
(Som sedan slutmålades, etc)
Och det skulle jag ju inte ha gjort.
Minns inte allt som i går längre ... men när högtalaren väl var "försluten" med slutbyggda filter och på lyssningsplats så tycker jag igen att det bumlar för mycket i basen. Den resonerar helt enkelt. Ibland "nästan acceptabelt", oftare fel eller galet fel.
Så under vinterhalvåret (kan inte längre labba) så pluggade jag igen basporten och det blev lite "uthärdligare". Men ändå inte så bra jag tyckte det var i "labbet".
Där har åbäket stått och spelat på måttliga volymer ibland men inte så ofta som önskat.
Rotade fram grejerna nu i somras för att försöka fixa, modda eller annat.
Men tröttnade. Har istället planer på andra högtalare med element "med lägre Q" som jag tror är melodin för att lyckas bättre. (Annan ny byggtråd "jonasby bygger en safe liten högtalare" kommer ...

)
Vad göra med denna högtalare?
Q-värdet är högt i detta element och volymen är för stor. Jag trodde man kunde bygga så och få djup bas. Och imponerande djup bas får man förvisso, men icke så värst välljudande. Så, gissar att rätt drastiska åtgärder skulle krävas:
- Byta ut till annat baselement som passar i hålet. Dvs en HDS-version av samma element. (Räcker nog inte som ensam åtgärd.)
- Sätt in 2 basar. Hålet för basport är placerat (med flit) för att kunna ökas till ett baselement till.
- Göra volym ännu mindre (8-11L) genom att lägga in "sandpåsar" (?) eller att kapa lådan och göra om till stativare. Kanske tillsammans med HDS-versionen.
- Hårt beskära med filter/aktiva filter?
Men inget av detta känns speciellt lockande just nu iaf. Högtalaren får stå där och spelas "ljust och lågt", ibland.
Nä, nu lockar en annan liten högtalare mer ...
Men efter den så ... kanske.

---------------
Och för att svara på min ursprungsundran vad man kan åstadkomma med mycket billigare element, är nog svaret typ;
- Antagligen mycket, men det krävs också kunskap!Dvs, jag skulle aldrig har försökt bygga en stor volym (23L i originalidé) med sådant element (Perless SDS-134) med högt Q-värde och samtidigt försöka få djup bas. Och tro att det låter bra.
Jag tror iofs fortfarande att det skulle gå utmärkt med en (klart) mindre volym och högre basavstämning. Att undersökas en annan gång. För nu funderar jag alltså på ett annat projekt som är mer "safe". (inbillar jag mig

)