Purifi Ny tillverkare av högtalarelement

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Purifi Ny tillverkare av högtalarelement

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 21:38

jonasp skrev:
petersteindl skrev:
jonasp skrev:Du menar alltså att investernas beräkning på bolagets framtida avkastning skulle hänga på ett amatörmässigt test på en internetssida av en trasig prototyp som de själva inte ens skickat in? Och att deras tekniska due diligence helt skulle omkullkastas av ett enda test på nätet?

Igen, det är naturligtvis fria fantasier och saknar helt verklighetsförankring.

Nej, det du skriver stämmer inte in på någon investerare jag träffat på och jag har träffat på många. Deras tekniska due diligence verifieras knappast av testen. De har 2 produkter (klass D slutsteg, högtalarelement) varav den ena produkten än så länge har frågetecken. Investerare kommer avvakta. Jag kan också säga att om ledningen i Purifi skulle ursäkta sig till investerare med det du skriver, nämligen, att deras produkt fått ett amatörmässigt test på en internetssida (som visserligen är den ledande), av en trasig prototyp som de själva inte ens skickat in (utan deras distributör/återförsäljare), så skulle vilken investerare som helst som jag kommit i kontakt med tacka för sig och önska bolaget lycka till. Det är tvivelsutan.

Mvh
Peter

Jag har också träffat många investerare, vilket jag tror du egentligen vet. (Nu ska vi inte göra diskussionen till Argumentum ad verecundiam!) Och de investerare jag har träffat har i de allra flesta fall utmärkt sig genom att vara både kunniga och gjort sin hemläxa. Och jag skrev inte att deras tekniska due diligence skulle verifieras av testen, utan tvärtom att den inte skulle omkullkastas av testen.

I mina ögon är det du skriver direkt häpnadsväckande, och faktiskt en smula löjeväckande, då du mer eller mindre skriver att alla investerare du kommit i kontakt med är fullständigt inkompetenta. Vi får väl hoppas att de inte läser på faktiskt.io. :) Jag har som du förstår en diametralt annorlunda uppfattning.

Till yttermera visso är en av grundarna Peter Lyngdorf. Jag tvivlar på att de söker särskilt mycket externt kapital - men det vet jag förstås ingenting om.

Jag vet att du inte vet, men jag kanske vet.

Vad gäller testet så radar jag upp 3 alternativ.

Alternativ 1.) Taskig test såsom de fick av ARV.
Alternativ 2.) Fantastisk test av ARV med massor med beröm.
Alternativ 3.) Ingen test alls.

Frågan är, anser du att det skulle vara någon skillnad om det istället var alternativ 2 eller alternativ 3? Och speciellt alternativ 2?

För övrigt anser jag att ditt val av adjektiv är opassande. De investerare jag kommit i kontakt med har haft ungefär 20-30 investerarobjekt att välja på under samma tidsperiod och det är efter det att de redan sållat bort 200-300 investerarobjekt. Utav dessa 30 som är kvar skall 27-29 sållas bort och det kan faktiskt bli att de sållar bort alla 30.

Om det är så att Purifi legat med bland dessa 1 till 2 till 3 bolag det är tänkt att investeras i så är min bedömning att under tiden som investerare sållar bort investerarobjekt så kan en sådan test vara förödande och utslagsgivande. Det beror på att risken ökat ganska mycket och det är dessutom i tryck offentligt. Det betyder att om investering sker och det inte blir lyckat så har investeraren faktiskt gjort bort sig och det är en situation som investerare normalt sett inte ger sig in i. Då är det brukligt att priset justeras eller att investerare kräver mer säkerhet i form av olika säkerhetslösningar. Då handlar det om lån med säkerhet eller villkorade aktieägartillskott eller andra typer av optioner. Dessutom har investerare rådgivare som ger sina råd och om de ger rådet att investera i objektet med taskiga reviews och det går snett så är de därefter inte längre rådgivare åt den investeraren.

Du och jag har helt olika uppfattning gällande investerare och hur de agerar i olika situationer. Det är klart. Det finns väl olika investerare. Jag kan dock till viss del säga att tar man statliga låneinstitutioner som investerare såsom Almi så kan testerna sippra igenom med en nypa salt, men inte med privatinvesterare som jobbar professionellt med investeringar i Start-up bolag.

Nog om detta. Jag anser att Alternativ 2 hade gett Purifi-högtalaren den proof of concept som den behöver då det gäller det tekniska och det hade inneburit en väsentligen bättre situation för Purifi. Alternativ 3 vore bättre än Alternativ 1.

Med dina resonemang så gör det ingen skillnad mellan Alternativen. Där har vi olika uppfattning.

Jag har precis under skrivandets gång hunnit prata med investerare i USA. Lyngdorf kände inte till testet innan jag skickade länk till investeraren. Lyngdorf visste inte att en sådan högtalare var skickat för test till ASR. Det blev en nyhet för Lyngdorf. Det är ingen höjdare och tarvar en rejäl och godtagbar förklaring. Har investerare andra investeringsobjekt att välja på parallellt, så är ett sådant test en total pain in the ass för Purifi. Den informationen räcker för mig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 21:47

Belker skrev:
petersteindl skrev:Det kallas jäv och är i princip samma sak som korruption. Audiosciencereview har anknytning till Harman. Harman äger flera märken bl.a. Revel. Men det är så att Samsung äger Harman. Det finns ekonomiska branschanknytningar som jag ser som direkt skadligt i sammanhanget och ger en oacceptabel jävsituation.

Mvh
Peter

Ursäkta att jag ältar ett gammalt citat, men jag kände mig tvungen att kolla om det finns något talar för jävsanklagelsen. Att Amir är öppen med sina affärsmässiga kopplingar är känt, men hur ligger det till med själva testresultaten? Har de tendens? Om syftet med ASR är att gynna Harman och, när andan faller på, slakta uppstickare i branschen, gör han ett bra jobb. I synnerhet vad gäller Purify har han kört ett otroligt utstuderat ”long game”...
8228B225-23FE-416E-9C35-1F54FF76CB4A.png

6DE0B38B-6A98-445B-82EE-6D2C545ACC04.jpeg

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/master-review-index.11398/

Möjligtvis kan man tycka att han testat oproportionerligt många Revelhögtalare.

Fast, det är fortfarande jäv.
Wiki skrev:Jäv är en rätts- eller beslutssituation där en person kan tänkas vara partisk eller där det finns någon särskild omständighet som kan rubba förtroendet för personens opartiskhet. Den som invändningen riktas mot kallas jävig. En jävig person får inte delta i beslutet i fråga eller i förberedelserna för beslutet. För att jäv ska föreligga krävs det inte att personen är partisk utan bara att situationen är sådan att det typiskt sett finns skäl att misstänka partiskhet, vilket inte alltid är helt oproblematiskt.

De brukar inte rekommendera produkter vars pris har en extra nolla bakom sig oavsett märke.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-29 21:50

petersteindl skrev:
Belker skrev:
petersteindl skrev:Det kallas jäv och är i princip samma sak som korruption. Audiosciencereview har anknytning till Harman. Harman äger flera märken bl.a. Revel. Men det är så att Samsung äger Harman. Det finns ekonomiska branschanknytningar som jag ser som direkt skadligt i sammanhanget och ger en oacceptabel jävsituation.

Mvh
Peter

Ursäkta att jag ältar ett gammalt citat, men jag kände mig tvungen att kolla om det finns något talar för jävsanklagelsen. Att Amir är öppen med sina affärsmässiga kopplingar är känt, men hur ligger det till med själva testresultaten? Har de tendens? Om syftet med ASR är att gynna Harman och, när andan faller på, slakta uppstickare i branschen, gör han ett bra jobb. I synnerhet vad gäller Purify har han kört ett otroligt utstuderat ”long game”...

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/master-review-index.11398/

Wiki skrev:Jäv är en rätts- eller beslutssituation där en person kan tänkas vara partisk eller där det finns någon särskild omständighet som kan rubba förtroendet för personens opartiskhet. Den som invändningen riktas mot kallas jävig. En jävig person får inte delta i beslutet i fråga eller i förberedelserna för beslutet. För att jäv ska föreligga krävs det inte att personen är partisk utan bara att situationen är sådan att det typiskt sett finns skäl att misstänka partiskhet, vilket inte alltid är helt oproblematiskt.

De brukar inte rekommendera produkter vars pris har en extra nolla bakom sig oavsett märke.

Mvh
Peter

Tänk att jag var nästan säker på att du skulle fokusera på ordet jäv i din replik. Sakfrågan, då? Tror du fortfarande att Amir har en agenda att sänka Purify?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-29 21:55

petersteindl skrev:.....

Jag har precis under skrivandets gång hunnit prata med investerare i USA. Lyngdorf kände inte till testet innan jag skickade länk till investeraren. Lyngdorf visste inte att en sådan högtalare var skickat för test till ASR. Det blev en nyhet för Lyngdorf. Det är ingen höjdare och tarvar en rejäl och godtagbar förklaring. Har investerare andra investeringsobjekt att välja på parallellt, så är ett sådant test en total pain in the ass för Purifi. Den informationen räcker för mig.

Mvh
Peter

Vad menar du? Har du meddelat Lyngdorfs investerare om testet utan att varken de eller Lyngdorf kände till det? Det var ju omtänksamt i så fall.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-29 21:55

Purifi SPK5 är en demonstrationsplattform för Purifi-elementet. Det är inte en högtalare som de tänkt sälja som produkt.
https://purifi-audio.com/tech/
Although extremely simple, with numerous possibilities for enhancement by the skilled speaker designer, the SPK5 design very successfully demonstrates the tremendous improvements in sound quality which is possible to achieve when using the long-stroke ultra-low-distortion PTT6.5W04 woofer from PURIFI Transducer Technology.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 22:35

Belker skrev:
petersteindl skrev:.....

Mvh
Peter

Vad menar du? Har du meddelat Lyngdorfs investerare om testet utan att varken de eller Lyngdorf kände till det? Det var ju omtänksamt i så fall.

Exakt, de hade faktiskt ingen aning. Vi är personliga vänner sedan 44 år tillbaka. Jag skickade länken och frågade vad de tycker. Svaret blev kort: "Ingen bra test".

Vid 2 tillfällen har jag diskuterat med Peter Lyngdorf gällande investeringar i Bremen och vid ett 3e tillfälle diskuterade vi angående konsultuppdrag där Bremen d v s jag och lilltroll skulle utveckla billig DAC och ingångssteg till Purifi klass D-slutsteg. Nu blev det inte så av olika orsaker.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 22:40

rajapruk skrev:Purifi SPK5 är en demonstrationsplattform för Purifi-elementet. Det är inte en högtalare som de tänkt sälja som produkt.
Although extremely simple, with numerous possibilities for enhancement by the skilled speaker designer, the SPK5 design very successfully demonstrates the tremendous improvements in sound quality which is possible to achieve when using the long-stroke ultra-low-distortion PTT6.5W04 woofer from PURIFI Transducer Technology.

Jo, det vet jag. År 2017 var jag och Lilltroll hemma hos Peter Lyngdorf och vi diskuterade möjligt samarbete och de höll på med högtalarelementet och med klass D slutsteget.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 22:43

Belker skrev:
petersteindl skrev:
Belker skrev:Ursäkta att jag ältar ett gammalt citat, men jag kände mig tvungen att kolla om det finns något talar för jävsanklagelsen. Att Amir är öppen med sina affärsmässiga kopplingar är känt, men hur ligger det till med själva testresultaten? Har de tendens? Om syftet med ASR är att gynna Harman och, när andan faller på, slakta uppstickare i branschen, gör han ett bra jobb. I synnerhet vad gäller Purify har han kört ett otroligt utstuderat ”long game”...

Mvh
Peter

Tänk att jag var nästan säker på att du skulle fokusera på ordet jäv i din replik. Sakfrågan, då? Tror du fortfarande att Amir har en agenda att sänka Purify?

Oavsett, så är skadan skedd. Hade det gällt Toole, så hade det inte skett. Det är min bestämda uppfattning.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-29 22:44

Så först går du fullständigt i taket för att ASR publicerat ett inte helt positivt test (men uppenbarligen inte pga Purifis teknik om man läser noga), för att det riskerar Purifis eventuella kapitaltillskott, sen är du den förste att meddela investeraren detta?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-29 23:01

Ja, det förefaller vara ett ytterst märkligt agerande. :?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-29 23:14

Men vilka är de tilltänkta kunderna för Purifi? Är det hemmapulare som skickar ihop sina egna högtalare så är det väl självklart att vad Amir skriver tas i beaktande för val av element. Är kunderna profesionella högtalartillverkare så har de nog allt listat ut det som framkommit i denna tråd och bortser från det vid köp. Utifrån det resonerar väl potentiella investerare. Kan jag tänka mig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-29 23:19

Baffel skrev:Men vilka är de tilltänkta kunderna för Purifi? Är det hemmapulare som skickar ihop sina egna högtalare så är det väl självklart att vad Amir skriver tas i beaktande för val av element. Är kunderna profesionella högtalartillverkare så har de nog allt listat ut det som framkommit i denna tråd och bortser från det vid köp. Utifrån det resonerar väl potentiella investerare. Kan jag tänka mig.

Purifi riktar sig självfallet till OEM-kunder.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-29 23:22

Okej.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-29 23:26

rajapruk skrev:Purifi SPK5 är en demonstrationsplattform för Purifi-elementet. Det är inte en högtalare som de tänkt sälja som produkt.

Ja, det måste man hålla i åtanke. Personligen hade jag valt en annan portlösning och en annan diskant i ett demonstrationssystem - portresonansen påverkar tonkurvan högst negativt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 23:37

Belker skrev:Så först går du fullständigt i taket för att ASR publicerat ett inte helt positivt test (men uppenbarligen inte pga Purifis teknik om man läser noga), för att det riskerar Purifis eventuella kapitaltillskott, sen är du den förste att meddela investeraren detta?

Vad menar du? Ett inte helt positivt test!! Har du tappat konceptet? Är ni blinda? Vad försöker du insinuera?
Belker, du försöker vränga till något som blir till totallögn!
Det accepterar inte jag.

Det är väl självklart att jag undrar om Lyngdorf och investerare sett testen. Har du problem med det? Jag frågade dem om de sett testen och vad de ansåg. Vi får se hur Peter Lyngdorf och Purifi kommer agera. Om det vore rätt så är det Amir som borde dra tillbaka testen och skriva att hanångrar det han skrivit och att han hoppas kunna testa fullvärdiga icke transportskadade Purifi. Då vore det någon form av heder i karln.
Om jag skulle råka ut för sådant och Lyngdorf eller investeraren hade sett en sådan test så hade de mailat mig. Konstigare än så är det inte. Hade testen varit bra så hade jag skrivit och gratulerat och vice versa. Du kanske har problem med det också? Jag kanske inte får ha kontakt med mina vänner enligt dig? Du inkräktar faktiskt på andras integritet. Är du medveten om det?

Testen är ett veritabelt totalt övertramp från Amirs sida!!

Jag blev mäkta förvånad då jag läste den. Vad gäller kapitaltillskott så finns det massor med olika sätt att göra sådant på. Det kan vara investerare som investerar i andra företag som Peter Lyngdorf äger där sedan Peter Lyngdorf portionerar ut pengarna mellan sina bolag. Det finns ytterligare flera olika sätt. Allt beror på i vilket skede kapitaltillskott sker. Är det Start-up eller är det expansion. Är expansionen med skriftliga order eller är det tilltänkt möjlig expansion.
Oavsett vilket så är en test på en transportskadad produkt helt förkastligt och det kan innebära mycket tråkiga och onödiga konsekvenser. Varför testar man en transportskadad produkt och sedan skriver ned den. Varför inte skicka tillbaks den och begära en ny? Varför inte testa en icke transportskadad produkt? Det är en betydligt mer intressant frågeställning än det ni på forumet försöker insinuera.

Skall du anklaga mig för något, så se till att du har byxorna på!

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-29 23:39

Peter, får man rekommendera några djupa andetag?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 23:40

jonasp skrev:Ja, det förefaller vara ett ytterst märkligt agerande. :?

Vad menar du? Vilket agerande?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 23:45

Morello skrev:Peter, får man rekommendera några djupa andetag?

De har jag tagit för länge sedan. Det som nu är i tråden från Belker och jonasp är horribelt.

Hade något sådant hänt dina slutsteg på någon sajt och jag sett det, så hade jag mailat dig med länk och frågat om du känner till det.

Jag kör inga strutsmetoder.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-29 23:47

petersteindl skrev:

Jag tror istället du får förklara vad du menade i följande stycke (min understrykning):

petersteindl skrev:...
Jag har precis under skrivandets gång hunnit prata med investerare i USA. Lyngdorf kände inte till testet innan jag skickade länk till investeraren. Lyngdorf visste inte att en sådan högtalare var skickat för test till ASR. Det blev en nyhet för Lyngdorf
...

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-30 00:08

Peter, jag varken förvränger eller påstår. Jag har i mina två senaste inlägg kontrollfrågat om jag verkligen förstått rätt av vad du skrivit i den här saken. Jag tycker din kritik mot ASR är orimlig, i synnerhet sett till hela recensionsindustrin. Jag tycker ditt agerande mot Putifi/Lyngdorf och eventuell investerare verkar märklig utifrån vad du skrivit. Jag fick intrycket av att Purifis finansiering och fortsatta verksamhet hängde på en oerhört skör tråd, med tanke på din reaktion kring recensionen, vilket fick det att verka en aning märkligt att du direkt informerade investeraren om sakers tillstånd. Men fine, om ni är bästisar och bundis sen 40 år tillbaka, så visst. Det var inget som framgick, därav mina kontrollfrågor.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-30 00:29

jonasp skrev:
petersteindl skrev:

Jag tror istället du får förklara vad du menade i följande stycke (min understrykning):

petersteindl skrev:...
Jag har precis under skrivandets gång hunnit prata med investerare i USA. Lyngdorf kände inte till testet innan jag skickade länk till investeraren. Lyngdorf visste inte att en sådan högtalare var skickat för test till ASR. Det blev en nyhet för Lyngdorf
...

Eftersom jag var helt övertygad om att Peter Lyngdorf initierat testet och därmed visste om testet så skrev jag endast till den andre personen och frågade hur han såg på testet. Jag ville inte störa Lyngdorf. Investeraren brukar skicka alla olika tester på Lyngdorfs olika produkter till mig, oavsett om de är bra eller dåliga. Vi tre känner varandra sedan mitten på 70-talet. Varför skulle jag skicka länken till Lyngdorf då jag var övertygad om att han kände till den. Sedan är det så att investeraren är involverad i projekt på helt annat sätt än det låter då man säger investerare. Det är deras privata angelägenheter och sådant är inget jag tänker skriva om. Att jag skriver att Lyngdorf inte kände till det fick jag reda på ikväll då jag ringde. Då skrev jag det. Har du problem med det? Anser du att jag har någon slags redovisningsskyldighet inför dig? Du beter dig så!

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-30 00:47

Belker skrev:Peter, jag varken förvränger eller påstår. Jag har i mina två senaste inlägg kontrollfrågat om jag verkligen förstått rätt av vad du skrivit i den här saken. Jag tycker din kritik mot ASR är orimlig, i synnerhet sett till hela recensionsindustrin. Jag tycker ditt agerande mot Putifi/Lyngdorf och eventuell investerare verkar märklig utifrån vad du skrivit. Jag fick intrycket av att Purifis finansiering och fortsatta verksamhet hängde på en oerhört skör tråd, med tanke på din reaktion kring recensionen, vilket fick det att verka en aning märkligt att du direkt informerade investeraren om sakers tillstånd. Men fine, om ni är bästisar och bundis sen 40 år tillbaka, så visst. Det var inget som framgick, därav mina kontrollfrågor.

Du insinuerar och tolkar saker på så maximalt negativt sätt som möjligt. Då vet jag vad du representerar för personlighet. Det framgår med all önskvärd tydlighet. Det är din ensak. Jag ville belysa att det i tester handlar om mer saker än bara om en produkt. Det är för att ge er alla en helhetsbild över olika frågeställningar som finns i samband med officiellt publicerade tester. Amir har betett sig synnerligen oseriöst och det skriver även I-or. . .

I-or skrev:Högtalaren var defekt när Amir tog emot den och även om han har försökt att reparera den, så fungerar den inte som avsett. Detta framgår också tydligt i mätningarna, framförallt i impedanskurvan och frekvensgångskurvorna för element och port runt portavstämningsfrekvensen. I övrigt är det svårt att veta vad som har skadats under transporten. Högtalaren kan mycket väl ha sina problem även i intakt skick, men det var direkt oseriöst att publicera detta.

. . . och I-or har helt rätt.

Hur andra recensenter fungerar i en slags jämförelse är helt ovidkommande. Det är billiga ursäkter att peka på andra då man vill skylla ifrån sig. Jamen han ba va ju dålig, då kan ju Amir vara nästan lika dålig eller lika dålig. Vad är det för dumheter? Amir har begått ett plumpt övertramp. Men det visar ju på att om du varit recensent så hade du publicerat tester på trasiga produkter som gått sönder i transporten och jonasp hade gjort likadant. Ni representerar ju samma tänk och anda. Annars så skulle ni inte försvara det hela såsom ni gör.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-30 01:08

Peter, alla fattar att det inte är Purifis nya element som är problemet i recensionen. Det inkluderar alla eventuella investerare, annars har de inte förstått vad de investerar i. Det finns ett enormt uppdämt intresse bland ASRs medlemmar att veta mer om elementet och Amir gjorde väl bedömningen att det trots allt var värt att publicera. Det kan man ha åsikter om, men jag tror inte någon normalbegåvad läsare missade alla brasklappar.

Och lugna dig lite med personlighetsanalyserna, är du snäll.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-11-30 01:53

Det är oseriöst och riskerar att drabba även ASR:s anseende om inte annat. Amir säger sig ha lagat högtalarna innan han börjar testa. När han sedan kan (borde) konstatera att det ändå är något som inte stämmer så skulle det ha blåsts av givetvis. Istället publiceras det.

Detta är inte audio science research...snarare desperat kvällstidningsmanér
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-30 02:37

juanth skrev:Det är oseriöst och riskerar att drabba även ASR:s anseende om inte annat. Amir säger sig ha lagat högtalarna innan han börjar testa. När han sedan kan (borde) konstatera att det ändå är något som inte stämmer så skulle det ha blåsts av givetvis. Istället publiceras det.

Detta är inte audio science research...snarare desperat kvällstidningsmanér

Jag håller med både dig, ior och Peter att det är totalt oseriöst att göra en recension av en ofärdig produkt som dessutom var trasig vid ankomst. Jag kan liksom Peter inte tro att Amir hade publicerat testet ifall det kom från något av de företag han själv är återförsäljare för.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-30 10:43

Belker skrev:Peter, alla fattar att det inte är Purifis nya element som är problemet i recensionen. Det inkluderar alla eventuella investerare, annars har de inte förstått vad de investerar i. Det finns ett enormt uppdämt intresse bland ASRs medlemmar att veta mer om elementet och Amir gjorde väl bedömningen att det trots allt var värt att publicera. Det kan man ha åsikter om, men jag tror inte någon normalbegåvad läsare missade alla brasklappar.

+1

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-30 10:50

ASR har publicerat tester av defekta produkter flera gånger förr. Några exempel ur minnet:

En gång var det Denon eller Marantz-receiver (minns inte vilket) som hade produktionsfel på någon batch av komponent (typ kondensator eller liknande). Tillverkaren hittade problemet tack vare ASR, och lovade att byta ut alla skeppade dåliga enheter.
Det var något annat fel också i en hemmabioreceiver, som ASR hittade. Tillverkaren hittade problemet tack vare ASR. Minns inte exakt var det var, om det var att allt nerkonverterades till 16-bitar av misstag, eller något sådant. Tillverkaren åtgärdade problemet i firmware och skickade in en ny till test, har jag för mig.
Orchard Audio skickade in en dac som inte alls uppfyllde de egna uppgivna specarna. De använde ASR som betatestning av ny ofärdig produkt typ, klantigt!

Inte helt jämförbart med en transportskadad demonstrationsplattform med låda byggd av tredje part, men ändå.

Jag tror Amir inte idiotförklarar sina läsare på det sättet att de inte kan förstå vad det står i testet. Sen blir det kanske lite eld i baken på Purifi och/eller lådbyggaren att skicka in något fungerande till honom, vilket alla hans läsare mycket gärna vill se.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-30 11:38

OM ASR skulle har någon illasinnad agenda mot Purifi så vore det väldigt konstigt tycker jag, då de topptestat Purifis klass-D förstärkarmögul tidigare. Det tror jag verkligen inte.
Skickar man något till Amir så testar han det och publicerar resultatet. Något annat hade varit korrupt, kan man se det som.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-30 12:01

rajapruk skrev:klass-D förstärkarmögul

Känns som ett Morellouttryck :lol:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-30 12:02

Belker skrev:Peter, alla fattar att det inte är Purifis nya element som är problemet i recensionen. Det inkluderar alla eventuella investerare, annars har de inte förstått vad de investerar i. Det finns ett enormt uppdämt intresse bland ASRs medlemmar att veta mer om elementet och Amir gjorde väl bedömningen att det trots allt var värt att publicera. Det kan man ha åsikter om, men jag tror inte någon normalbegåvad läsare missade alla brasklappar.

Och lugna dig lite med personlighetsanalyserna, är du snäll.

Exakt så.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum