Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jesus vad mycket rappakalja JJ-hemsidan är besudlad med; det ser helt oseriöst ut i mina ögon. Gillar egentligen inte att stoppa pengar i fickorna på sådana bolag, men vi får hoppas rören är bra.
hifikg skrev:Vad kan ett komplett kit tänkas kosta? Finns/ingår en lämplig låda? Kan en glad amatör löda ihop det? Är flera som hört av sig om att få köpa Lodisen så varför inte? Försteg låter väl ändå likadant
Nu blev jag sugen på att växla till rör för första gången på ganska länge och den här gången ska jag stänga av all ström innan jag drar i kablarna!
Lasse- skrev:Går det med PCC88 Bhiab har Philips Siemens för 100 kr st ungefär
Morello Skrev:
Jesus vad mycket rappakalja JJ-hemsidan är besudlad med; det ser helt oseriöst ut i mina ögon.
Gillar egentligen inte att stoppa pengar i fickorna på sådana bolag, men vi får hoppas rören är bra.
grannilsson skrev:Morello Skrev:
Jesus vad mycket rappakalja JJ-hemsidan är besudlad med; det ser helt oseriöst ut i mina ögon.
Gillar egentligen inte att stoppa pengar i fickorna på sådana bolag, men vi får hoppas rören är bra.
Håller med dig därvidlag.
HiFi Industrin i stort är sjuk i sig, inte bara vad gäller pladdret på JJ Electronics hemsida, men sådant får man sålla bort helt enkelt.
Det Finns så många förståsigpåare utan att ha någon kunskap alls i områden de tror att de kan, eller behärskar, men man måste sållat bort sådant också.
Det jag redovisade som säljer rör var bara några få som jag kom på just för tillfället, och som gick att beställa ifrån, ingenting annat.
Jag brukar säga, har de samma data, låter de lika.
De som brukar vara bra rör, är de som gjordes på 60-70 talet då rörtillverkningen var på topp, och då fanns det ingen som tänkte i "HiFi banor utan man gjorde dem så tekniskt
bra som man kunde då.
Röret ECC88 var inte tänkt för "HiFi ändamål när det tillverkades (1958), de var oavkortat tänkt för TV-apparater ,VHF Antennförstärkare, Radio, även när förfinade
varianter kom, E88CC , 6922 , E188CC , CCa m.m så användes dessa främst inom flygindustrin (Militärt) och annan industri som krävde stöt tåligare varianter, men också längre livslängd
dessa var heller inte tänkt för Audio, det kom senare när man insåg potentialen även inom Audio området.
Kort sagt, ett idag mycket bra rör för Audio, och ett bra val för ett försteg som detta, skulle inte ha valt något annat rör för detta ändamål, well done Morello
/Göran
PS.
får man tag i gamla Europeiska Telefunken, Philips, Siemens från den tiden så brukar det vara ganska säkra kort, annars finns ryska rör, t.e.x. Sovtek 6922
PPS. Man ska inte förväxla ECC88 med E88CC , E188CC, CCa , 6922
ECC88 klara bara 130V max för anodspänningen, medans de andra (E88CC , E188CC, CCa , 6922) klarar 250v Max
sprudel skrev:Man kan förändra ljudupplevelsen en hel del genom att rulla rör, inget snack om saken. Det är en trevlig egenskap hos just rörförsteg.
petersteindl skrev:Däremot har jag för mig att E288CC har vissa fördelaktiga egenskaper, men jag minns inte vilka.
Morello skrev:Hur stor förstärkning får man med ett tridkopplat rör av typen EF86?
Fostex skrev:petersteindl skrev:Däremot har jag för mig att E288CC har vissa fördelaktiga egenskaper, men jag minns inte vilka.
E288CC är i princip en dubbel E88CC, alltså två parallella halvor av sagda modell i samma rör.
Plymotonic skrev:https://www.tube-town.net/cms/userfiles/images/info/svetlana-docs/Figure%203.jpg
/ply
Morello skrev:Fostex skrev:petersteindl skrev:Däremot har jag för mig att E288CC har vissa fördelaktiga egenskaper, men jag minns inte vilka.
E288CC är i princip en dubbel E88CC, alltså två parallella halvor av sagda modell i samma rör.
Nej, E288CC är en dubbeltriod precis som ECC88, men litet andra egenskaper.
Fostex skrev:Morello skrev:Fostex skrev:
Nej, E288CC är en dubbeltriod precis som ECC88, men litet andra egenskaper.
Precis det jag menade, en dubbeltriod som motsvarar ungefär två parallellkopplade E88CC.
petersteindl skrev:Plymotonic skrev:https://www.tube-town.net/cms/userfiles/images/info/svetlana-docs/Figure%203.jpg
/ply
Detta indikerar betydligt lägre spänningsförstärkning µ än vad jag hört tidigare att det blir.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 214 gäster