pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-11 21:24

Richard skrev:Ditt inlägg har fått mig att inte lämna tråden!
Mobben ska inte få styra, tycker jag. Speciellt som vissa ständigt och jämt diskuterar personfrågor istället för sak, i detta fall Densen.
Var beredd på en del vassa frågor framöver... :P
Ja Richard, du är verkligen utsatt! Stackars dig.

Kan du inte börja med att leverera lite vassa svar på de relevanta frågor som har ställts till dig istället för att formulera fler påståenden omskrivna till frågor?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2009-10-11 21:33

Hej Peter

Du kan lägga till BR-rör på mig, tror jag glömde det.

Mvh Åke
R1T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-11 21:33

Richard skrev:Oj- här tände det till !

Ja man hinner inte mer än göra ett ytligt besök på ett av våra kvarvarande kärnkraftverk, köpa sig lite mer franskrost* och göra ett snabbt inhopp i en av våra alternativa klädbutiker så har det nästan hunnit bryta ut ett fjärdedels världskrig! 8O

Tagga ner lite alla. Detta ska ju vara kul! :D I o f s är det ju kul när det blir lite liv och rörelse men lite hyfs får det väl vara? :)

*Nu är ju just denna franskrost vanligen så orostig att besiktningsmännen inte ens bemödar att kolla efter rosthackan! :D Elfel är däremot vanligar och på min fråga om allting fungerade i elväg (denna har modellens alla elektriska attribut dessutom) så fick jag ett jakande svar. Till min oförställda glödje visade det sig att lampan till air-bag-funktionen lös så klart när jag skulle testa bilen. :D Lite sunkig var den med fast monterade takräcken, skön wunderbaumdoft *urk* och det klassiska klonkandet i framvagnen efter brustna krängningshämmarstag. Vad det var för skönhet? En tyskimporterad skogsgrönmetallic Xantia Activa Turbo CT -96. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 21:35

Rundberg skrev:
Richard skrev:Ditt inlägg har fått mig att inte lämna tråden!
Mobben ska inte få styra, tycker jag. Speciellt som vissa ständigt och jämt diskuterar personfrågor istället för sak, i detta fall Densen.
Var beredd på en del vassa frågor framöver... :P
Ja Richard, du är verkligen utsatt! Stackars dig.

Kan du inte börja med att leverera lite vassa svar på de relevanta frågor som har ställts till dig istället för att formulera fler påståenden omskrivna till frågor?

MVH

/Mattias

Jag vill börja med att fråga Naqref, konstruktören till pK: Vilken psykoakustisk filosofi har du använt vid konstruktionen av pK ? Är insignalen referensen, eller är liveframträdandet referensen ?
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 21:37

Naqref skrev:
Richard skrev:Oj- här tände det till !

Ja man hinner inte mer än göra ett ytligt besök på ett av våra kvarvarande kärnkraftverk, köpa sig lite mer franskrost* och göra ett snabbt inhopp i en av våra alternativa klädbutiker så har det nästan hunnit bryta ut ett fjärdedels världskrig! 8O

Tagga ner lite alla. Detta ska ju vara kul! :D I o f s är det ju kul när det blir lite liv och rörelse men lite hyfs får det väl vara? :)

Du har rätt i det- nu ska vi diskutera sakfrågor, inte person. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-11 21:38

lemmts skrev:Jag tycker naqrefs uppställning på sidan 61 är riktigt snygg. Mineralull till vänster och glasull till höger bakom högtalarna? Hög WAF. :D

Skoja bara. Snyggt jobbat.

:D Man vill ju inte få upp förhoppningarna för mycket om att detta är ett bildskönt bygge. Så visa gärna upp bilderna för era respektive och säg att så här snyggt blir era nya högtalare. Jag gissar att de då kommer få större acceptans när de visas upp i slutgiltigt skick. ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-11 21:40

Richard och ni andra: Jag kommer att besvara ett antal inlägg nu på raken så ni får gärna avvakta lite med att komma med nya inlägg under tiden. Det är inte en förmaning utan mer bara en önskan. :)

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-11 21:40

Richard skrev:Jag vill börja med att fråga Naqref, konstruktören till pK: Vilken psykoakustisk filosofi har du använt vid konstruktionen av pK ? Är insignalen referensen, eller är liveframträdandet referensen ?

Du har redan fått svar på en massa av dina frågor, skulle inte du kunna svara på någon av de frågor som ställts dig först? Det blir lite ensidigt som det är just nu, som jag skrev tidigare så kan ju vi andra faktiskt lära oss ngt av dina frågeställningar om mer information ges...

Edit: skrev samtidigt som naq, skulle annars såklart ha väntat en stund med att skräpa ner tråden med inlägg som varken tillför information eller hjälper någon att lära sig något...
Senast redigerad av LasseA 2009-10-11 21:41, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-11 21:41

Naqref skrev:Richard och ni andra: Jag kommer att besvara ett antal inlägg nu på raken så ni får gärna avvakta lite med att komma med nya inlägg under tiden. Det är inte en förmaning utan mer bara en önskan. :)

Ja, jag skall ivartfall lyssna.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-11 21:42

Richard skrev:Det vore intressant med en jämförelse mellan pK och piP.
Men då borde en opartisk person kanske göra mätningarna.

Det har du rätt i. Har du något förslag på en opartisk persion som besitter kunskapen att väga samman alla mätningarna på ett psykoakustiskt sätt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 21:42

R1T skrev:Hej Peter

Du kan lägga till BR-rör på mig, tror jag glömde det.

Mvh Åke
R1T

Antecknat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-11 21:46

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:Ingvar har gjort oerhört många fler sorters mätningar än de som Naqref och Peter hittills redovisat. Frekvensgång och spridning är en sak- lavindistortion och förmågan till att återge en fyrkantvåg korrekt är en annan.

Ja, vad kul. Kan du inte redovisa de mätningarna i en mättråd?

Det vore väldigt kul att se hur piP hanterar de här sakerna och också hur piP klarar av att återge djupbas. Kanske är det där piP har sin brist?

Jag förstår om du missat den här frågan Richard, du är ju upptagen med att ställa så många frågor och påståenden.

Skulle du kunna svara på den här iallafall kanske?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-10-11 21:47

Densen skrev:Du har problem Richard då du inte inser att ditt sätt att angripa denna konstruktion på inte uppskattas av övriga medlemmar. Det du kallar vassa frågor är inget annat än insinuationer om att denna konstruktion är underlägsen pIP. Varför du har drivit denna kampanj och inte svarat på motfrågor om vad du vill åstadkomma med detta har du undvikit att svara på och låtit påskina ett tekniskt intresse, när det är så uppenbart vad du vill försöka uppnå. Så tack om du nu äntligen lämnar tråden, igen.
Jag tycker att du skall fundera på varför du har hamnat i detta läge och försöka lära dig något om uppbyggligt umgänge.
Instämmer helt och fullt med vad LasseA här ovan skrev, kunde inte själv uttryckt det lika bra.

Personligt påhopp, jupp, och det står jag för. :twisted:

Jag har inte upplevt Richards frågor som provocerande. Jag har också beställt en kit och ser fram emot en kompetent transducer (ett par egentligen).
Alla Richards frågor var riktade till Anders och Peter. Mest Anders såsom varande konstruktören. De har svarat på alla frågor utan alltför tydlig otålighet. Ja, viss grad av puttighet kunde förnimmas.

Saken är den att en högtalare som har avseglat under pKflagg måste stå ut med att skärskådas i varje detalj, just med objektet som avses i namnvalet som jämförelse. Det kanske tom är konstigt att det bara är Richard som har kommit med sådana funderingar. Möjligen är det så att alla svar som kunnat ges redan har givits. Då återstår det i så fall real life konfrontation. Och konfrontation måste väl vara oundviklig med hänsyn till namnvalet.

Sedan kan jag tycka att det är lite kul att de upprörda rösterna inte har kommit från Anders eller Peter utan från andra. Varför "kul" då? Jo, det kanske kan hjälpa till att nyansera synen på företeelser som har benämnts med "svans", "sekt", "hangarounds" oa när det gällde en annan forummedlem.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-11 21:51

Naqref skrev:
Richard skrev:Det vore intressant med en jämförelse mellan pK och piP.
Men då borde en opartisk person kanske göra mätningarna.

Det har du rätt i. Har du något förslag på en opartisk persion som besitter kunskapen att väga samman alla mätningarna på ett psykoakustiskt sätt?

Vi kan väl skicka dem till Floyd E. Toole eller någon liknande för opartisk uppmätning & utvärdering. Det lär väl braka loss på 50-60 tusen, men det kan det väl vara värt att slå ut på alla byggsatserna så Richard verkligen får veta?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-11 21:53

Richard skrev:1. Ingvar har gjort oerhört många fler sorters mätningar än de som Naqref och Peter hittills redovisat. Frekvensgång och spridning är en sak- lavindistortion och förmågan till att återge en fyrkantvåg korrekt är en annan. Men det finns många fler sätt att mäta en högtalare på.*
Den viktigaste parametern kanske ändå är psykoakustik. Hur uppfattar lyssnaren ljudet från högtalaren ? Då behövs det forskning inom psykoakustik.
2. Har Peter och Nagref forskat inom detta ämne ?
3. Är insignalen referensen ? ( som i IÖ.s konstruktioner ). Är livemusiken referensen ? ( som i Peter Stendls konstruktioner ).
4. Redan här skiljer sig den psykoakustiska infallsvinkeln på ett fatalt sätt. Och jag säger inte att det endast finns en sanning här.

Hur kan det komma sig att piP är en så sällsam konstruktion, på så sätt att både linnister och naimägare, tillsammans med helt vanliga audiofiler eller musikentusiaster gillar ljudet i så sällsynt hög grad, att denna högtalare fått det i särklass högsta betyget av tex. prisjakts alla kunder ? Vad det gäller den subjektiva "tunedemmetoden" så presterar piP oerhört bra.
5. Spelar pK lika bra ?

*Men detta hindrar ju inte att många fler mätningar av pK faktiskt gjorts- och då är det ju bara att redovisa dessa.

Brasklapp- med risk att vara en böld i ögat- men jag är faktiskt uppriktigt intresserad över pk konstruktionen: hur mycket har konstruktörerna tänkt- och vilken filosofi rent psykoakustiskt har man följt ? Är pK en "piP killer" på riktigt, eller bara på låtsas ?

Är insignalen referensen? Är livemusiken referensen ?**

** Är pK-konstruktionen konstruerad efter "livehärmning" ( som den ju är om livemusiken är referensen) så kan de två konstruktionerna inte överhuvudtaget jämföras alls. PiP är konstruerad enligt "öppet fönster", dvs insignalen är referensen, inte livemusiken.
Detta är en väldigt stor skillnad rent psykoakustiskt.

1. Det är möjligt att IÖ har gjort fler mätningar än vi har men hur många av dessa har han redovisat? Jag kan inte påminna mig en enda förutom fyrkantspulsen för pi60 och impedansgångarna. Men du kanske har referenser till fler mätningar som han har publicerat?

2. Varken Peter eller jag har gjort någon akademisk forskning iinom detta område men det har å andra sidan inte IÖ heller gjort. Inte heller har han fått någon av sina artiklar vetenskapligt granskade av andra än han själv. Däri skiljer det inget. Vad vi däremot har gjort är att vi har tillgodogjort oss information från de som har gjort akademiskt erkända och granskade studier. Jag har bara skrapat där det har varit väsentligast men jag skulle tro att Peter har gått till grunden med information som har sträckt sig över tiotusentals sidor material.

3. Är det någon skillnad? Retorisk fråga som jag ska försöka besvara i ett separat inlägg.

4. Fatalt betyder dödligt och så illa ska det väl inte gå för någon av oss p g a "fighten" mellan pK och piP hoppas jag.

5. Det är ju en subjektiv fråga och jag tycker nog den enda som kan besvara den för din räkning är just du Richard. Du är välkommen när som helst att jämföra pK med piP.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-11 22:00

Bäst att fixa referenspopcornBild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-11 22:05

Richard skrev:Naqref: Vilken referens har du använt vid konstruktionen av högtalaren pK? Insignalen eller livemusiken ?

Mycket bra fråga Richard! :D Jag skulle lite kryptiskt vilja svara att jag har samma referens som när jag konstruerar andra högtalare nämligen både insignalen och livemusiken! De är nämligen svåra att separera.

När man har ett liveframträdande så finns dess egenskaper bara i de akustiska vågorna och i lyssnarens medvetande. När man transformerar ljudfältet till elektriska vågor så sker det med en process där man inte har något före och efter som kan jämföras direkt. Man kan bara tala om en referens/jämförelse når man har likartade typer av signaler som låter sig jämföras. En elektrisk signal i en förstärkare låter sig inte jämföras direkt med den akustiska signal som når våra öron efter transformationen i högtalarna. Så det enda sättet att kunna få till en relevant referens är att man ignorerar den elektriska signalkedjan (eller gör den irrelevantt på andra sätt, exempelvis genom att använda utrustning som inte har kunnat detekteras hörbart i f/e-lyssningstest. Då har man helt plötsligt två signaler man kan jämföra. Den som finns vid liveframförandet och den som strömmar ut ur våra högtalare in i lyssningsrummet. I detta fall så blir livemusiken som användes vid ursprungsframförandet detsamma som insignalen. De går inte att separera.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-10-11 22:07

petersteindl skrev:Bäst att fixa referenspopcornBild

+1

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-10-11 22:09

det ar markligt att innan ens hogtalaren ar konstruerad att den hojs till skyarna
helt utan en kritisk granskning av det hela
folk bara vallar in sig i farskocken och braker pa :lol:

och nar nagon staller fragor blir folk forbannade???

markligt

fast den blev nog kanon anda det var ju komptetent folk bakom

fast nu far vi hoppas att en massa folk som bestallt inte hoppar av sina bestallningar
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-10-11 22:10

det har ju hant forr att en del inte kan betala
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-11 22:16

Richard skrev:
TygelBy skrev:
Richard skrev:Tack för svaret. Jag ser fram emot din musikfilosofi under din tråd.

Naqref: Vilken referens har du använt vid konstruktionen av högtalaren pK? Insignalen eller livemusiken ?

Men han har ju redan svart just dig, på just den frågan... :roll:

/TygelBy

Jag tror inte att naqref, undertecknad och IÖ är helt överens om vad som är "livehärmande". Det framgår av naqrefs svar i länken.

Vi är inte uppenbart överens om hur orden ska användas men det betyder inte att vi inte kan ha gemensamma ståndpunkter i det faktiska utförandet.

Man kan jämföra med vattnets fryspunkt 0 meter över havet. Man kan ange detta på olika sätt men ändå avse exakt samma sak.

Person ett kan säga 32 °F
Person två kan säga 0 °C
Person tre kan säga 273,15 K

De säger olika saker men menar ändå exakt samma temperatur. Jag och IÖ är inte överens om bruket av orden men kan ändå avse samma sak.

pK är designad ljudmässigt för att motsvara det IÖ kallar "Öppet fönster".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-11 22:16

profbd skrev:det ar markligt att innan ens hogtalaren ar konstruerad att den hojs till skyarna
helt utan en kritisk granskning av det hela
folk bara vallar in sig i farskocken och braker pa :lol:

och nar nagon staller fragor blir folk forbannade???

markligt

fast den blev nog kanon anda det var ju komptetent folk bakom

fast nu far vi hoppas att en massa folk som bestallt inte hoppar av sina bestallningar

Jag har kritiska frågor.

Jag är kritisk till att man just varit så okritisk, men det som framlagts har varit mycket bra, och det har dessutom förklarats att det kommer redovisas alternativa justeringar till filtret.

Men jag vill ha mer frågor, och mindre insinueringar. Jag vet inte hur du läser de frågor som kommit in från Richard, eller om du ens gjort det. Men för mig har hans anslag inte varit inriktat på att få fram svar, utan på att påstå saker på ett insinuerande sätt. Jag reagerar mer på hur han "kritiserar" än att han gör det.

Jag tror inte jag är ensam.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-11 22:21

petersteindl skrev:
Rullake skrev:Peter, vill komplettera min beställning med SD-kuddar dvs det blir "all-in".

Vet du förresten villken ncs kod som den vita lacken kommer att få?

Antecknat.

Nej, jag har ingen aning om deras NCS kod. Naq får informera om detta.

MvH
Peter

Kolla på NCS Viewer på i2studios.com. Du kan där ange RGB-värden och få motsvarande NCS-kod.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-11 22:22

Richard skrev:Jag lämnar den nu- men du har fel i att jag inte skulle vara intresserad, för det är jag. Och det krävs enligt min mening väldigt mycket talang och en hel del tidskrävande utveckling för att förbättra en högtalare som piP- där allting tänkts igenom noggrant. Det är inte något man kan göra med mindre än månaders/års jobb bakom.

Jag skulle vilja säga som så att det tog kanske 20 år att bygga den första fungerande datorn men det betyder inte att det tar 20 år till att göra den andra som är bättre.

Nu drar jag till med mitt favoritcitat:
Sir Isaac Newton skrev:If I have seen further it is only by standing on the shoulders of giants.

Det är fritt att tolka vem eller vilka som är giganterna.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-11 22:28

Det är fritt att tolka vem eller vilka som är giganterna.

ARNOLD SCHWARZENEGGER :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-11 22:34

:mrgreen:

Nu har jag inte identifierat mer konkreta frågot som jag kan besvara just nu så jag fortsätter på min pilsner ett tag och slösurfar runt innan jag ser om det har kommit intressanta följdfrågor. Om inte så tar jag paus idag och försöker tillägna mig kvällens litteratur i form av instruktionsböcker på franska. :P

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-10-11 22:36

i skrev:
petersteindl skrev:
Rullake skrev:Peter, vill komplettera min beställning med SD-kuddar dvs det blir "all-in".

Antecknat.

MvH
Peter

Kolla på NCS Viewer på i2studios.com. Du kan där ange RGB-värden och få motsvarande NCS-kod.

Hur hjälper denna sida med att få fram vilken NCS kod som vita PK kommer att få?
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-11 23:02

Naqref skrev: Om inte så tar jag paus idag och försöker tillägna mig kvällens litteratur i form av instruktionsböcker på franska. :P

Grattis till skönheten! :)

Många klockor att hålla reda på ..... 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-11 23:12

Ja det det här är väl GAS i dubbel bemärkelse...

(GAS, Gear Acquisition Syndrome)

:)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-11 23:33

Rullake skrev:
i skrev:
petersteindl skrev:

Antecknat.

MvH
Peter

Hur hjälper denna sida med att få fram vilken NCS kod som vita PK kommer att få?

Jag trodde du var tankeläsare ? Skämt åsido, jag utgick i hastigheten från att du visste hur färgen såg ut - och ville veta NCS-koden utifrån det.
Mundus Vult Decipi

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum