Sigurd_Ruschkowski skrev:Låg dist (THD) är enkelt att uppnå idag. Superlåg dist t o m! Billigt blir det oxå-
Min erfarenhet är att låg dist INTE är så viktigt.
Däremot kan den spektrala fördelning av THDn vara viktig.
Håller inte med dig om att det är så lätt att uppnå superlåg dist, men att den spektrala fördelningen har betydelse stämmer - dock är den spektrala fördelningen ett utslag av distorsionens tendens att öka med amplituden! Därför går det inte att skilja begreppen åt.
En grunka med låg nivå på distorsionen men med "elak fördelning" av övertuderna kommer att vid en lite högre nivå ha hög distorsion!
THD är en statisk mätning och musik är inte alls statisk. Den dynamiska förmågan hos apparater (inkl högtalare) tycker jag är mkt viktigare.
De hänger ihop rätt bra. Du har rätt i att THD inte är de man hör först i normalfallet, men de distorsionskomponenter man hör brukar kunna förtsägas utmärkt väl från information om THD och fördelningen av övertonerna.
Nu finns det ju annan dist än bara THD. IMD, TIM, samt fasdist.
Kanske är just fasdist viktigare än THD.
Svårt att jämföra viktighet mellan olik distformer...

De mäts ju inte ens i samma enheter, hur skall man då kunna avgöra ilken av dem som är viktigare än den andra?
Jag tror du fokuserar för mkt på det statiska och för lite på det dynamiska.
Då är du väldigt mycket ute och cyklar.
"Säg att jag sätter ihop 2st förstärkare med under -100dB
Och i den ena stoppar jag in dyrkondare, tror du då att du kommer höra vilken förstärkare som är avkopplad med dyrkondarna?"
Vad är "kondare"? Kond, kondare, kondast... Kondare än vad då?
Min erfarenhet är att olika kopplingskondingar påverkar musiken på ett klart märktbart sätt. Liksom motstånd. Liksom layout.
Min erfarenhet är att de som säger så sällan kan visa det i blindtest, men att det trots det inte går att utesluta att det finns fall där någon har kunnat göra det, med stor svårighet.
Det kan du kanske oxå upptäcka om du bygger två st exakt likadana först som har enda skillnaden att den ena har kondingar A och den andra kondingar B.
Att så är fallet trodde jag var allmän kännedom.....
Njae... Det är välkänt att alla som inte insett vidden av placebo, inte vidtar lämpliga åtgärder för att tillse att studier av sådana fenomen sker blindt...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).