Alla dessa kondingar..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-07 14:34

Sigurd_Ruschkowski skrev:LW - nu sa jag inget om dist utan att om man inte har en bre referensanläggning som har förmågan att ge skillnader, så blir det inte relevanta resultat.

Ungefär som att försöka mäta dist på -120dB när man har ett brusgolv på 90dB.
Disten försvinner i brusmattan.

hmm det låter ungefär som om man skulle försöka sig på att mäta cd spelarens dist via mic mot högtalaren :)

Men som du säkert vet så har t.ex inte distorsion vs kostnad något direkt samband. Det finns yberdyra prylar med hög distorsion och det finns relativt billiga prylar med låg dist (gäller både högtalare och förstärkare)

Säg att jag sätter ihop 2st förstärkare med under -100dB
Och i den ena stoppar jag in dyrkondare, tror du då att du kommer höra vilken förstärkare som är avkopplad med dyrkondarna?

Alltså om redan den med traditionella kondesatorer har data i världsklass när det gäller bandbredd, dist och lasttålighet mm.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-07 14:53

Sigurd_Ruschkowski skrev:En viktig sak är att du då måste ha en tillräckligt bra testanläggning och musik som har förmågan att skilja på olika kondingar.
Annars kommer ju alla kondingar att låta lika....

Jag vill nog att det ska vara "life like situations", vad det nu innebär. Kolla i andra forum där folk pratar superkondingar de stoppar in i förstärkare byggda med IC-kretsar eller billiga trissor de köpt på ELFA.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-08 01:25

soundbrigade skrev:Du har en utgång och hänger på två laster parallellt över den. Hur skulle något kunna bli annorlunda om du ansluter lasterna lite hursom? Strömmen vet ju inte vad som väntar i andra änden, om man nu inte rabblat Bhagadvadghita och smort in kablarna med ormolja först....

Du tänker fel.

Glöm den där ändan av kablarna, där du ansluter förstärkaren, och
tänk på de andra ändarna av kabeln istället!

Det är i högtalarändan som signalerna bli olika när du biwirar. Och det
är ju där som högtalaren "lyssnar" på den elektriska signalen, alltså
EFTER kablana. Kabelpåverkan som är klart under hörbar påverkan i normalfallet, blir mycket mera märkbar när den blir en differentiell effekt mellan högtalarelementen.

Ok?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-08 08:59

Men du har ju ett filter som silar och "släpper tillbaka" de delar av signalen (HP resp LP) som inte passerar genom resp. element.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-08 09:53

IngOehman skrev:Du tänker fel.
Glöm den där ändan av kablarna, där du ansluter förstärkaren, och
tänk på de andra ändarna av kabeln istället!

Det är i högtalarändan som signalerna bli olika när du biwirar. Och det
är ju där som högtalaren "lyssnar" på den elektriska signalen, alltså
EFTER kablana. Kabelpåverkan som är klart under hörbar påverkan i normalfallet, blir mycket mera märkbar när den blir en differentiell effekt mellan högtalarelementen.
Ok?
Vh, iö

Ingvar, det är många högtalare som har de olika filtren vid de olika elementen så det kan gå upp emot 5dm kabel enskilt till varje element direkt från terminalen och sen kommer filtret.

Borde inte dessa 5dm ge samma påverkan av ljudskillnaden som en biwiring ger om högtalaren står 5dm från sitt monblock?

Och isf. vid vilken längd av högtalarkabel börjar det bli märkbar skillnad med biwiring? Jag har aldrig kört biwiring själv men tycker att det är ett klart intressant fenomen att undersöka.

Är det så stor skillnad så man kan se det i en mätning av högtalaren(typ storleksordningen 0.5dB) om man drar ut 20m Biwiring vs 20m traditionell koppling?

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-08-09 12:11

Låg dist (THD) är enkelt att uppnå idag. Superlåg dist t o m! Billigt blir det oxå-
Min erfarenhet är att låg dist INTE är så viktigt.
Däremot kan den spektrala fördelning av THDn vara viktig.

THD är en statisk mätning och musik är inte alls statisk. Den dynamiska förmågan hos apparater (inkl högtalare) tycker jag är mkt viktigare.

Nu finns det ju annan dist än bara THD. IMD, TIM, samt fasdist.
Kanske är just fasdist viktigare än THD.

Jag tror du fokuserar för mkt på det statiska och för lite på det dynamiska.

"Säg att jag sätter ihop 2st förstärkare med under -100dB
Och i den ena stoppar jag in dyrkondare, tror du då att du kommer höra vilken förstärkare som är avkopplad med dyrkondarna?"

Min erfarenhet är att olika kopplingskondingar påverkar musiken på ett klart märktbart sätt. Liksom motstånd. Liksom layout.

Det kan du kanske oxå upptäcka om du bygger två st exakt likadana först som har enda skillnaden att den ena har kondingar A och den andra kondingar B.

Att så är fallet trodde jag var allmän kännedom.....

Prova, prova, prova.

Mvh
Sigurd

Lazyworm skrev:
Sigurd_Ruschkowski skrev:LW - nu sa jag inget om dist utan att om man inte har en bre referensanläggning som har förmågan att ge skillnader, så blir det inte relevanta resultat.

Ungefär som att försöka mäta dist på -120dB när man har ett brusgolv på 90dB.
Disten försvinner i brusmattan.

hmm det låter ungefär som om man skulle försöka sig på att mäta cd spelarens dist via mic mot högtalaren :)

Men som du säkert vet så har t.ex inte distorsion vs kostnad något direkt samband. Det finns yberdyra prylar med hög distorsion och det finns relativt billiga prylar med låg dist (gäller både högtalare och förstärkare)

Säg att jag sätter ihop 2st förstärkare med under -100dB
Och i den ena stoppar jag in dyrkondare, tror du då att du kommer höra vilken förstärkare som är avkopplad med dyrkondarna?

Alltså om redan den med traditionella kondesatorer har data i världsklass när det gäller bandbredd, dist och lasttålighet mm.
Innehar företaget Coset.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-10 10:15

Sigurd_Ruschkowski skrev:Låg dist (THD) är enkelt att uppnå idag. Superlåg dist t o m! Billigt blir det oxå-
Min erfarenhet är att låg dist INTE är så viktigt.
Däremot kan den spektrala fördelning av THDn vara viktig.

Håller inte med dig om att det är så lätt att uppnå superlåg dist, men att den spektrala fördelningen har betydelse stämmer - dock är den spektrala fördelningen ett utslag av distorsionens tendens att öka med amplituden! Därför går det inte att skilja begreppen åt.

En grunka med låg nivå på distorsionen men med "elak fördelning" av övertuderna kommer att vid en lite högre nivå ha hög distorsion!

THD är en statisk mätning och musik är inte alls statisk. Den dynamiska förmågan hos apparater (inkl högtalare) tycker jag är mkt viktigare.

De hänger ihop rätt bra. Du har rätt i att THD inte är de man hör först i normalfallet, men de distorsionskomponenter man hör brukar kunna förtsägas utmärkt väl från information om THD och fördelningen av övertonerna.

Nu finns det ju annan dist än bara THD. IMD, TIM, samt fasdist.
Kanske är just fasdist viktigare än THD.

Svårt att jämföra viktighet mellan olik distformer... :? De mäts ju inte ens i samma enheter, hur skall man då kunna avgöra ilken av dem som är viktigare än den andra?

Jag tror du fokuserar för mkt på det statiska och för lite på det dynamiska.

Då är du väldigt mycket ute och cyklar.

Och i den ena stoppar jag in dyrkondare, tror du då att du kommer höra vilken förstärkare som är avkopplad med dyrkondarna?"

Vad är "kondare"? Kond, kondare, kondast... Kondare än vad då?

Min erfarenhet är att olika kopplingskondingar påverkar musiken på ett klart märktbart sätt. Liksom motstånd. Liksom layout.

Min erfarenhet är att de som säger så sällan kan visa det i blindtest, men att det trots det inte går att utesluta att det finns fall där någon har kunnat göra det, med stor svårighet.

Det kan du kanske oxå upptäcka om du bygger två st exakt likadana först som har enda skillnaden att den ena har kondingar A och den andra kondingar B.

Att så är fallet trodde jag var allmän kännedom.....

Njae... Det är välkänt att alla som inte insett vidden av placebo, inte vidtar lämpliga åtgärder för att tillse att studier av sådana fenomen sker blindt...

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-10 12:10

soundbrigade skrev:Men du har ju ett filter som silar och "släpper tillbaka" de delar av signalen (HP resp LP) som inte passerar genom resp. element.

Ja, exakt!

Det är just därför som respektive filterhalva belastar så frekvensberoende, och att spänninsfallet över respektive halva kabel vid biwiring, uppvisar fasdistorsion. :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-10 12:27

IngOehman skrev:

Vad är "kondare"? Kond, kondare, kondast... Kondare än vad då?

Vh, iö

hehe Kondare blev ett uttryck sen en kille här på forumet spammade ner Morello och mig på mIRC angående delningsfilter, han sa alltid kondare och jag tyckte att det lät ganska roligt och tar fram det uttrycket då och då men framförallt när Morello och jag snackar :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-10 13:02

I Sverige pratar vi svenska - inget annat. Konding heter det. Vill ni prata arabiska eller turkmeniska kan ni ju åka till Sinaiöknen eller Långtbortistan och snacka "kondare" med varandra. :wink:

Ibland kör folk sådana konstiga uttryck; kallar transformator för transing men det är ju en trissa (transistor) osv. Transformator heter trafo.

Användarvisningsbild
GrodanB

Inläggav GrodanB » 2007-08-10 13:28

OT

Sist jag kollade hette transformator, transformator på svenska...
Kondensator var visst kondensator...

Kollade på SAOB.se och där hittade jag bara kondesator, inga andra av de här använda varianterna fanns...

Allt annat var slang, dialekt och då har båda rätt och fel på samma gång :)

Men jag skulle inte heller kalla en kondesator för någont annat än kodring om jag ville frångå korrekt svenska. Men det är faktist inte rätt det heller!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-10 13:39

soundbrigade skrev:I Sverige pratar vi svenska - inget annat. Konding heter det. Vill ni prata arabiska eller turkmeniska kan ni ju åka till Sinaiöknen eller Långtbortistan och snacka "kondare" med varandra. :wink:

Ibland kör folk sådana konstiga uttryck; kallar transformator för transing men det är ju en trissa (transistor) osv. Transformator heter trafo.

Håller med om varanda ord av det du skriver.

Även om det finns flera slangsynonymer än de du nämner. "Kondare" är inte en av dem. 8)

Vh, iö

- - - - -

PS. Finns i någon tråd en väldig uppräkning av en massa alernativa slanguttryck om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2007-08-10 13:46

F d psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialitet = studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum.
Även Ch. R&D åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino) :) .

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-10 13:48

Varför hänga upp sig på ett ord som alla uppenbarligen förstod vad som avsågs? :roll:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-10 13:56

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-10 13:56

DrMabuse skrev:F d psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialitet = studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum.
Även Ch. R&D åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino) :) .

Que?

Vh, iö

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-10 15:06

Naqref™ skrev:Varför hänga upp sig på ett ord som alla uppenbarligen förstod vad som avsågs? :roll:

Principer, Nagref - PRINCIPER. :D

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-08-10 22:52

Jag ville lära mig lite om nätdelar till transistorförstärkare, så jag googlade lite och hamnade på tnt-audio.com
Där läste jag detta som fick mig att undra lite...
...Also, this view completely disregards capacitor charge and discharge speeds - good quality caps are expensive precisely because they are, among other things, very fast.
By way of example, a typical commercial value capacitor, rated at 10,000uF/63V and costing some Euro 8-9, will have a speed of 30-40V/uS at best. An equivalent Elna for Audio series black, costing some Euro 15-25, will have a speed in the range of 80-90V/uS, i.e. at the very worst, double the speed of the best case in commercial cap land. A Siemens Sikorel cap, costing some Euro 20-30, will slew at over 100V/uS - but at a price.

And this is hard to ignore if you want good quality sound. What's the use of ultra fast electronics, capable of tremendous speeds, if they will be bogged down by slow capacitors, which will appear as speed limiters

Stämmer det han skriver om att en bra nätdel har "snabba" kondensatorer och att det finns "snabb elektronik"?

Eller är författaren en sån där hifigalning som kör på "dyrt är bra" och satsar mest krut på kablar!! Ni vet vad jag menar...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-11 07:59

Om du ser till att ha tillräckligt långa anslutningar till de dyra supersnabba kondingarna är de lika dåliga eller bra som långsamma.

Konstruktionen - den elektriska och elektromekaniska - måste vara bra annars är pengarna bortkastade. Genom att använda 4-polsanslutningar minskas serieresistans i ledningar och det går att använda "långsamma" kondingar. Man kan också parallellkoppla slöa kondingar med snappa polypropylenkondingar osv osv.

Jag ser en slik artikel mer som en ursäkt att plocka okunniga kunder på pengar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-11 08:03

IngOehman skrev:
DrMabuse skrev:F d psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialitet = studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum.

Que?

Vh, iö
Anmärkningar på saker som antingen är förkortningar (man kan inte utgå från att alla vet vad de står för) eller saker som är egenhändiga förkortningar eller felstavningar samt grammatiska fel.

OrDBAjS allts.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-08-11 09:04

ollebolle skrev:Jag ville lära mig lite om nätdelar till transistorförstärkare, så jag googlade lite och hamnade på tnt-audio.com
Där läste jag detta som fick mig att undra lite...
...Also, this view completely disregards capacitor charge and discharge speeds - good quality caps are expensive precisely because they are, among other things, very fast.
By way of example, a typical commercial value capacitor, rated at 10,000uF/63V and costing some Euro 8-9, will have a speed of 30-40V/uS at best. An equivalent Elna for Audio series black, costing some Euro 15-25, will have a speed in the range of 80-90V/uS, i.e. at the very worst, double the speed of the best case in commercial cap land. A Siemens Sikorel cap, costing some Euro 20-30, will slew at over 100V/uS - but at a price.

And this is hard to ignore if you want good quality sound. What's the use of ultra fast electronics, capable of tremendous speeds, if they will be bogged down by slow capacitors, which will appear as speed limiters

Stämmer det han skriver om att en bra nätdel har "snabba" kondensatorer och att det finns "snabb elektronik"?

Eller är författaren en sån där hifigalning som kör på "dyrt är bra" och satsar mest krut på kablar!! Ni vet vad jag menar...

Han menar väl den oundvikliga kombinationen av inre resistans och induktans i kondensatorn. Man måste ju leda in strömmen i kondensatorkonstruktionen.

Det får man ju försöka tänka på.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-11 14:00

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:

Que?

Vh, iö
Anmärkningar på saker som antingen är förkortningar (man kan inte utgå från att alla vet vad de står för) eller saker som är egenhändiga förkortningar eller felstavningar samt grammatiska fel.

OrDBAjS allts.

Det finns utrymme för ett ändigt antal tecken i fotnoten. Förkortningarna är
ofriviliiga. Men oavsett det - vad har min fotnotstexten med tråden att göra?

Varför citerar DrMabuse texten okommenterat???

Vh, iö

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-11 17:39

Nu har man kommet längre från ämnet än man nånsin kommer på den Uppna Diskussionen .... 8)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-08-11 18:47

Nej inte alls! En tråd om basmoduler övergick nyligen i en diskussion om saffranglass :)

Tack för svaren hörni! Jag tolkar det som att "snabba kondensatorer" är kanske lite överskattat :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-11 19:43

Nej inte alls. M;en det är viktigt att, om man vill ha ett nätaggregat med snabba svarstider, ska man läsa kondingarnas datablad noga, lusläsa prislistan och studera The Art Of Constructing A Fast Power Supply Unit, samt skita i saffransglassen (inte bokstavligt).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-12 02:58

ollebolle skrev:Tack för svaren hörni! Jag tolkar det som att "snabba kondensatorer" är kanske lite överskattat :)

Visst är det så. Men framförallt är snabbhet något som ofta inte är en så enkel egenskap att den kan tillägnas den enskilda komponenten, ensam. Både kringegenskaper och belastningssituation påverkar vad som är snabbt och vad som inte är det, och inte minst vilka egenskaper som gör något snabbt i den specifika applikationen.

Beroende på applikation kan det därför också vara vitalt att skilja mellan ESR och induktans, och att verkliggen inte under några omständigheter tro att "snabbhet" är något entydigt hos kondensatorer.

Vh, iö

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-08-12 08:56

Tack för klargörandet! :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-10-05 13:10

Vad är det som är så bra med bipolära elektrolytkondensatorer?
Bild

Den lilla plastkondnesatorn ligger på 2.2µF och tål 250V.
De stora elektrolyterna har ju inte speciellt mycket högre kapacitans...
Elektrolyterna är ifrån en trasig gammal rullbandspelare
Vad har bipolära elektrolytkondensatorer för fördelar, och varför kunde de inte ha kört den lilla billiga kondingen?
Senast redigerad av ollenorell 2008-10-05 15:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-05 13:20

En bipolär elektrolytkonding kan du ju lägga växelspänning över. Dessutom är det lättare att tillverka stora kapacitansvärden med elektrolytteknik.
Nackdelen är att de ofta mäter betydligt sämre än plastkondingar. Men ska du ha 800uF i ett högtalarfilter har du knappt något val.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-10-05 13:44

Är inte de små plastkondingarna bipolära?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum