Har bestämt mig för att bygga mig ett par av Skruttens 9LAEH. Jag har stora förväntningar på dessa skapelser och tänkte prova dem som frontar i vardagsrummet, men med öppen planlösning och högt i tak är jag rädd att de visar sig något små.
Nåväl, en stor del av njutningen med högtalare är ju att bygga dem. Samtidigt som jag ordnat komponenter och material till två andra mer pressande högtalarprojekt har jag fått MDFen tillsågad och passat på att beställa element och komponenter till delningsfiltrena fråm Europe-Audio.com och HifiKit.se. För att kunna få till rätt värden på spolarna skaffade jag också en LCR mätare, Voltcraft LCR -100 från Conrad.
När jag började mäta blev jag glatt överraskad avseende precisionen på induktansmätningen. Spolen, från HifiKit, 5111 specificerades till 0,3 mH och mätte 0,300mH

, samma för båda. Efter att ha lindat av 2 varv landade jag på 0,290-0,291 mH vid upprepade mätningar. Resistansen var dock mer problematisk. Specifikationen säger 0,4 Ohm, men mätningen gav 0,1 Ohm. Nu är min förståelse för induktans, kapacitans och resistanser baserad på 20 år gamla gymnasiekunskaper

så förklaringarna kan i min värld vara många till detta mätresultat. Är mitt mätinstrument dåligt på resistansmätning i allmänhet? Är spolen feltillverkad? Uppstår resistansen i spolen endast när en kraftigare ström går genom spolen? Min gissning faller på sista förslaget.
Mätning på spolen I.AD.4.E.0 från Europe-Audio visade på 0,048-0,050 mH respektive0,050 mH. Efter att ha lindat av 7 varv landade jag på 0,033 mH respektive 0,033-0,034 mH. Även här avviker resistansen. I specifikationen 0,09 Ohm, men vid mätning 0 Ohm. I delnigsfiltret skall det vara 0,12 Ohm, men jag har hoppats på att kunna lösa det med ett litet motstånd i serie eftersom jag inte hittat rätt spole på marknaden. Man skulle dock kunna tro att jag sov när jag gjorde beställningen eftersom spolen är lindad med 1,0 mm tråd istället för 0,8 mm. Ny beställning läggs

.
Spolen 5168 från HifiKit är specificerad till 1,8mH och mätte 1,820 respektive 1,803 mH. Efter att ha lindat av ett varv gick den förra ned till 1,801 mH och jag satt nöjd. Även här stämde inte resistanserna.
Med en ny, fin LCR-mätare kunde jag naturligtvis inte motstå att mäta motstånden också. Genomgående har jag valt EuropeAudios Superes motstånd med 1 % tolerans. Resultaten var dock nedslående. R1 med specifikation 5,60 Ohm mätte 5,29 respektive 5,25 Ohm vilket ger en avvikelse på > 5 %. Fynden för övriga resistorer var likvärdiga, > 5% under specifikation. Ska jag anta att LCR mätaren, som jag använt enligt manualen, är usel på att mäta resistans eller är resistorerna defekta? Har tyvärr inte tillgång till ytterligare resistansmätare med den tolerans som krävs. Multimetern påstår glatt att resistansen är 5-6 Ohm

.