Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2011-12-10 18:12

Ja högtalarna är klara, sen en tid tillbaka.
Ursäkta mitt sena svar, men jag har mest lyssnat den senaste tiden :)

Jag provade först med orginalfiltret, och sedan med det nya filtret.
Det nya filtret lät mycket bättre i mitt rum.
Diskanterna var jag inte helt nöjd med i början, tyckte diskantnivån kändes något hög.
Men efter ett tag, tyckte jag de lät behagligare, men det tog säkert
ca 2 månader för dem att bli inspelade.
(eller om det beror på att jag vande mej).

Här kommer en bild på kopplingsschema:
Jag har markerat vad som är plus och minus, som jag tror att det ska
vara. Skrutten stämmer det så som jag markerat?

Och sen så drog jag ihop de två paralellkopplade kondensatorerna
(2x 6,8 uF) så som det röda sträcket på bilden visar.
Jag tror de blir funktionsmässigt samma?
Bild
Bild
Så jag är mycket nöjd med högtalarna, har aldrig lyssnat så mycket som nu.
Nedan: 9LAEH tillsammans med basmodul.
Bild
Bild
Bild
Har använt fårull istället för gullfiber.
Bild
Bild
Bild

Filterarbete, här arbetas det med orginalfiltrerna, som jag nu bytt ut mot det nya.
Bild
Filter provmonterat.
Bild
Bild

Klädde in högtalaren i 4mm björkplywood.
Så för att få rätt mått på högtalen så är vissa mdf-bitar av 12 mm tjocklek
istället för 16mm.
Bild
Färdigfanerade
Bild
Betsade i nyans "Cherry", och färdiga för slutmontering.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av -mattias- 2013-01-06 00:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-10 18:21

Fint! :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-12-11 01:12

Snyggt! Ingen klen "fanerdimension" - slutresultatet ser propert ut.
11010000

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-12-11 11:44

Högtalaren har en ljus karaktär men det beror lite på rummet hur mycket den kommer fram. dina + o - markeringar stämmer. Jag hoppas att du har en 0,68uF och en 6,8uF i basfiltret (jag kan skicka dig 2st 0,68uF i ett brev annars). Den ljusa karaktären går givet att åtgärda.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2011-12-11 19:55

Jag har felaktigt använt 2st 6,8uF.
Jag hade inte riktigt koll på prefixen där, och fick för mej att jag skulle dela med 100 (istället för 1000, för att få det i uF)
Så jag tänkte att det var samma kondenatorer men redovisade olika.
Bra att du uppmärksammade det :)

Tack för erbjudandet,
men jag beställde två nya 0,68uF, på internet.

Jag återkommer med mina lyssningsintryck, nästa helg, om allt går bra.
Lite roligt att jag lyssnat på ett felmonterat filter, och ändå tyckt det låtit bra.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-12-11 21:47

Vill du minska på diskantnivån (möjligen minskar det en del av det ljusheten) så går det bra att byta ut R3 i diskantfiltret från 5,6 ohm till 6,8 ohm eller 8,2 ohm, man kan testa lite själv vad man gillar. Fashomogeniteten i filtret påverkas nästan inte alls resistorbytet.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-12-19 23:03

skrutten skrev:Vill du minska på diskantnivån (möjligen minskar det en del av det ljusheten) så går det bra att byta ut R3 i diskantfiltret från 5,6 ohm till 6,8 ohm eller 8,2 ohm, man kan testa lite själv vad man gillar. Fashomogeniteten i filtret påverkas nästan inte alls resistorbytet.

Jag har prov lyssnat med 8,2 ohm och tänker nog behålla det så, som bonus sänkte detta offaxis kurvan vid 60 grader där en liten topp fanns innan diskanten började att rulla av.

Användarvisningsbild
-mattias-

Inläggav -mattias- » 2011-12-19 23:49

Ok, jag har fått dit rätt kondensator nu, och monterat en 6,8 ohm på R3.
Ska prova med 8,2 ohm också, men tänker det låta gå några dagar emellan, så bli det lättare att bedöma.
Annars tyckte jag det kändes som om bitarna föll på plats, nu när jag monterat filtret rätt.
Basmodulerna känns faktiskt lite överflödiga.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-04-01 00:46

Hörde precis dessa på en lyssningsträff! :)

De låter fantastiskt fint!

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-04-01 09:02

Även jag blev impad av 9LAEH, grattis till en väldigt lyckad konstruktion!
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-04-01 09:31

Jag lyssnade också igår och var impad. Går i funderingstankar så att säga.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-04-01 20:56

ja, dessa blommade verkligen ut hos Nattlorden, med dämpväggar, 60 cm ut och så stenstativ i form av pi-60 :)

tror iofs inte att den sistnämda är nödvändig...

och nu när de fasliga problemen är klarlagda upptäckte jag då jag skulle skruva fast kablarna (inte bananproppar) att skruvkontakten på ena högtalaren bara snurrade runt. jag har ju använt dubbelmuttrar att fästa klammern med men de har väl släppt tack vare ljudtrycket :)

tur bakstycket är löstagbart!!!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-04-01 20:59

rikkitikkitavi skrev:
tur bakstycket är löstagbart!!!

:lol: Erkänn att detta är en av de saker som du är mest nöjd med! 8)

Verkligen kul att du tog med dom!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-04-01 20:59

Jo, de lät väldigt trevligt.
Större än vad man kan tro med tanke på storleken :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-04-01 21:18

ohörda, för min del, men det är en intressant konstruktion, med inte så jättedyra komponenter. Såg t ex igår AL-130 för 75€ skulle gärna bygga ett gäng, när tid och ekonomi tillåter, om nått år....
Har fått för mig att bygga slutet, och borde kanske få -3 dB vid 70-75 Hz med fem liter låda. Vi får se :wink:

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-04-01 22:24

Jag har själv hört Rikkis alster i min egen hemmiljö, som inte alls är så dämpad. Även här lät de väldigt fint. :D
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
ahlbjo

Inläggav ahlbjo » 2012-04-15 21:47

Har bestämt mig för att bygga mig ett par av Skruttens 9LAEH. Jag har stora förväntningar på dessa skapelser och tänkte prova dem som frontar i vardagsrummet, men med öppen planlösning och högt i tak är jag rädd att de visar sig något små.

Nåväl, en stor del av njutningen med högtalare är ju att bygga dem. Samtidigt som jag ordnat komponenter och material till två andra mer pressande högtalarprojekt har jag fått MDFen tillsågad och passat på att beställa element och komponenter till delningsfiltrena fråm Europe-Audio.com och HifiKit.se. För att kunna få till rätt värden på spolarna skaffade jag också en LCR mätare, Voltcraft LCR -100 från Conrad.

När jag började mäta blev jag glatt överraskad avseende precisionen på induktansmätningen. Spolen, från HifiKit, 5111 specificerades till 0,3 mH och mätte 0,300mH :D , samma för båda. Efter att ha lindat av 2 varv landade jag på 0,290-0,291 mH vid upprepade mätningar. Resistansen var dock mer problematisk. Specifikationen säger 0,4 Ohm, men mätningen gav 0,1 Ohm. Nu är min förståelse för induktans, kapacitans och resistanser baserad på 20 år gamla gymnasiekunskaper :) så förklaringarna kan i min värld vara många till detta mätresultat. Är mitt mätinstrument dåligt på resistansmätning i allmänhet? Är spolen feltillverkad? Uppstår resistansen i spolen endast när en kraftigare ström går genom spolen? Min gissning faller på sista förslaget.

Mätning på spolen I.AD.4.E.0 från Europe-Audio visade på 0,048-0,050 mH respektive0,050 mH. Efter att ha lindat av 7 varv landade jag på 0,033 mH respektive 0,033-0,034 mH. Även här avviker resistansen. I specifikationen 0,09 Ohm, men vid mätning 0 Ohm. I delnigsfiltret skall det vara 0,12 Ohm, men jag har hoppats på att kunna lösa det med ett litet motstånd i serie eftersom jag inte hittat rätt spole på marknaden. Man skulle dock kunna tro att jag sov när jag gjorde beställningen eftersom spolen är lindad med 1,0 mm tråd istället för 0,8 mm. Ny beställning läggs :oops: .

Spolen 5168 från HifiKit är specificerad till 1,8mH och mätte 1,820 respektive 1,803 mH. Efter att ha lindat av ett varv gick den förra ned till 1,801 mH och jag satt nöjd. Även här stämde inte resistanserna.

Med en ny, fin LCR-mätare kunde jag naturligtvis inte motstå att mäta motstånden också. Genomgående har jag valt EuropeAudios Superes motstånd med 1 % tolerans. Resultaten var dock nedslående. R1 med specifikation 5,60 Ohm mätte 5,29 respektive 5,25 Ohm vilket ger en avvikelse på > 5 %. Fynden för övriga resistorer var likvärdiga, > 5% under specifikation. Ska jag anta att LCR mätaren, som jag använt enligt manualen, är usel på att mäta resistans eller är resistorerna defekta? Har tyvärr inte tillgång till ytterligare resistansmätare med den tolerans som krävs. Multimetern påstår glatt att resistansen är 5-6 Ohm
:D .

Användarvisningsbild
ahlbjo

Inläggav ahlbjo » 2012-04-16 12:53

Ser att ovanstående inlägg blev långt och litet pratigt :oops: .
Det jag ville ha fram är:

Linda av 2 varv från HifiKits spole 5111 (0,300 mH, 0,4 Ohm) så landar induktansen på önskade 0,290 mH (enligt mina mätningar vill säga).

Sen ställde jag en massa frågor om resistans hos spolar och motstånd. Vill någon ge mig en hjälpande hand med dem blir jag glad.

Skrutten: tycker du detta blir för OT, ber jag någon flytta inläggen till egen tråd :) .

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-16 16:27

ahlbjo skrev:Ser att ovanstående inlägg blev långt och litet pratigt :oops: .
Det jag ville ha fram är:

Linda av 2 varv från HifiKits spole 5111 (0,300 mH, 0,4 Ohm) så landar induktansen på önskade 0,290 mH (enligt mina mätningar vill säga).

Sen ställde jag en massa frågor om resistans hos spolar och motstånd. Vill någon ge mig en hjälpande hand med dem blir jag glad.

Skrutten: tycker du detta blir för OT, ber jag någon flytta inläggen till egen tråd :) .

Vi kan ju hjälpas åt att få detta bra så det är bara att köra på.
Det är precis som du redan funderat ut lätt att lägga ett motstånd i serie för att kompensera den resistiva delen av spolen. Med de spolar du har om du bara specar vilket Ri (och du kanske redan gjort detta ser jag nu) de har från tillverkaren/säljaren så kan jag testa att simulera dessa värden på Ri och se om det kommer att fungera ändå. Jag tror inte att du skall lita på den där LCR mätaren och resistans mätningen. Kan vi ta detta efter helgen så har jag tid. 33uH spolen får man väl gissa ett Ri på och se vart det barkar.

/G

Användarvisningsbild
ahlbjo

Inläggav ahlbjo » 2012-04-17 00:26

Hej skrutten och tack. Har du tid att räkna på detta efter helgen är jag glad.

Avser att beställa LU32/26-AG/0,05 0,5 mH från Europe-Audio att lindas av till 0,033 mH. Ri 0,14 Ohm.

Har Hifikits spole 5111 0,300mH avlindad till 0,290 mH. Ri 0,4 Ohm enl specifikationen.

Har Hifikits spole 5168 1,8 mH. Ri 0,4 Ohm (tror jag).
//B

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-18 21:06

ahlbjo skrev:Hej skrutten och tack. Har du tid att räkna på detta efter helgen är jag glad.

Avser att beställa LU32/26-AG/0,05 0,5 mH från Europe-Audio att lindas av till 0,033 mH. Ri 0,14 Ohm.

Har Hifikits spole 5111 0,300mH avlindad till 0,290 mH. Ri 0,4 Ohm enl specifikationen.

Har Hifikits spole 5168 1,8 mH. Ri 0,4 Ohm (tror jag).
//B

Jag fick lite tid över nu så jag har simulerat alltihop med olika Ri på 33 µH spolen; 0.05, 0.08, 0.12 och 0.14 Ohm detta borde ju täcka upp din lilla avlindning alla gånger - det skulle fungera utmärkt med vilket som helst av värdena i detta fall. Så du behöver inte beställa nägon annan 33µH spole. Dom andra spolarna är förhoppningsvis samma som jag använt då jag handlat dom på HIFI-kit.

/G

Användarvisningsbild
ahlbjo

Inläggav ahlbjo » 2012-04-18 23:16

skrutten skrev:Jag fick lite tid över nu så jag har simulerat alltihop med olika Ri på 33 µH spolen; 0.05, 0.08, 0.12 och 0.14 Ohm detta borde ju täcka upp din lilla avlindning alla gånger - det skulle fungera utmärkt med vilket som helst av värdena i detta fall. Så du behöver inte beställa nägon annan 33µH spole. Dom andra spolarna är förhoppningsvis samma som jag använt då jag handlat dom på HIFI-kit.

/G

Tack!
Menar du då att jag kan behålla spolen med 1 mm tråd som jag lindat av till 33µH? Skulle ju vara 0,8 mm.
//B

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-04-19 22:02

ahlbjo skrev:
skrutten skrev:Jag fick lite tid över nu så jag har simulerat alltihop med olika Ri på 33 µH spolen; 0.05, 0.08, 0.12 och 0.14 Ohm detta borde ju täcka upp din lilla avlindning alla gånger - det skulle fungera utmärkt med vilket som helst av värdena i detta fall. Så du behöver inte beställa nägon annan 33µH spole. Dom andra spolarna är förhoppningsvis samma som jag använt då jag handlat dom på HIFI-kit.

/G

Tack!
Menar du då att jag kan behålla spolen med 1 mm tråd som jag lindat av till 33µH? Skulle ju vara 0,8 mm.
//B

Jo det menar jag, Ri bestämmer mest hur djupt al130:s uppbrytning dämpas. Att dämpa den en gnutta mer (lägre Ri) är inget av avgörande betydelse. Den komponent jag valt var med tanke på pris och storlek. Det blir varken bättre eller sämre inom det fönstret jag provade (0.05-0.14 ohm)

/G

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-06-26 14:04

Slitsporten som var aktuell till "nya lilla" blev aldrig någon lycka va?

Sitter o funderar hur man skall få till det snyggt i reflexöppningen om man ex använder färdigfanérad mdf eller fanerar i efterhand. Snittytan och avfasningen blir ju inte riktigt snygg där då. Kanske får köpa färdiga basreflexrör?
Fast de är ju oftast koniska och vilken diameter räknar man på då? Yttre el inre?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-06-29 15:53

Emanuelgbg skrev:Slitsporten som var aktuell till "nya lilla" blev aldrig någon lycka va?

Sitter o funderar hur man skall få till det snyggt i reflexöppningen om man ex använder färdigfanérad mdf eller fanerar i efterhand. Snittytan och avfasningen blir ju inte riktigt snygg där då. Kanske får köpa färdiga basreflexrör?
Fast de är ju oftast koniska och vilken diameter räknar man på då? Yttre el inre?

Det blev starkare pipresonans i den men jag lyssnade på nya lilla med slitsport för ett par helger sen i Östersund. Jag vet inte om jag störde mig på portljudet.

Du har tänkt att ha porten framåt mao? Eri gjorde en variant med "phonport" annars så finns det flera sätt att dölja porten.

En finess man kan inför är en omkopplare på baksidan som man kanvälja diskant nivå med de resistorförslag jag gjort ovan i tråden.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-06-29 17:49

Skulle det bli slitsport hamnar den väl framåt (kanske går att ha överst på baksidan?) men funderar mest på få det snyggt oxå. Faner på sidor o topp o sen valchromat i front o bakstycke så funkar ju avfasningen på röret bra.

Omkopplare för 5,6 resp 8,2 ohm för distansen?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-02 22:10

Emanuelgbg skrev:Skulle det bli slitsport hamnar den väl framåt (kanske går att ha överst på baksidan?) men funderar mest på få det snyggt oxå. Faner på sidor o topp o sen valchromat i front o bakstycke så funkar ju avfasningen på röret bra.

Omkopplare för 5,6 resp 8,2 ohm för distansen?

Man kan ju ha en trevägs omkopplare så även 6.8 ohm får finnas med det blir mikrosteg kanske men varför inte. Men bäst är förståss att välja det som passar bäst för en själv och bara löda in det värdet.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-07-05 10:54

Skulle man kunna anpassa dessa för att användas med basmoduler? Jag tänker mig sluten låda med storlek anpassad för avrullning runt 80 Hz. Vad skulle man behöva ändra? Eller finns det andra DIY-projekt som är bättre lämpade?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-07-05 11:18

det är bättre att ha en portad låda om man delar vid 80Hz mot basmoduler, för då påverkar inte topparnas avrullning lika mycket.

kan vara knepigt att få till det annars. finns en tråd någonstans.

om du skall göra det så hade jag kapat av lite på djupet, helst vill man behålla baffelytan då den påverkar frekvensgången i samband med delningsfiltret och i sist hade jag kapat av nertill, så måtten i övre delen runt diskanten är densamma.

edit. det finns massor skrivet om varför delning vid just 80Hz , hur , var när man skall dela som om du inte redan har sökt på forumet gör det och läs några kvällar :)

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2012-07-05 11:32

Min tanke var att kombinera den akustiska avrullningen med delningsfiltret mellan toppar och basar...s :)

Eftersom porten nästan inte påverkar tonkurvan alls med topparna delade vid 80 Hz hade helst velat slippa bygga den. Men den kanske påverkar elementen på andra sätt?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum