Moderator: Redaktörer
The-Master skrev:Är jag försent ute eller!?
Om inte så tar jag 6st...
Det räcker utmärkt.Xor skrev:Vad pratar vi förresten om för effekttålighet på dessa element?
Lite dåligt med info på databladet för dessa.
Funderade på köksstereo samt sovrumsstero. Borde det räcka med typ en T-Amp då elementen ändå inte klarar så mycket effekt?
oa51 skrev:Bör bli 12ohm om Du seriekopplar.
Alexi skrev:Sådär, då har vi passerat 400st.
Om det är det här som åsyftas så har jag ett par frågor eftersom jag inte är så vass på allt...Kaffekoppen skrev:Tja, möjligtvis något som någon nämt väldigt tidigt i tråden!
Och känsligheten får gärna gå upp med
Om man är ute efter att paralellkoppla en drös av dem som surrounder så förstår jag vitsen med högre impdans. Men hur påverkas högtalaren om man bara använder dem som ett stereopar, speciellt med en strömsvag stärkare (typ T-amp). Innan beställning görs skulle jag vara intresserad av att få dessa saker utredda. Är det alltid en fördel/neutralt att ha imedansen höjd, eller är det applikationsberoende och kan försämra i vissa lägen?Kaffekoppen skrev:Jag vill nog ha [s]2[/s] 4 till
Fast helst skulle jag vilja att man gjorde en batch med 18ohms impedans
Alltså, jag är lika nyfiken som dig på vilka eventuella förändringar som kan komma till stånd. Jag tolkade Naq inlägg "i sin nuvarande form" som att en impedansjustering kan komma.Rundberg skrev:Om det är det här som åsyftas så har jag ett par frågor eftersom jag inte är så vass på allt...Kaffekoppen skrev:Tja, möjligtvis något som någon nämt väldigt tidigt i tråden!
Och känsligheten får gärna gå upp medOm man är ute efter att paralellkoppla en drös av dem som surrounder så förstår jag vitsen med högre impdans. Men hur påverkas högtalaren om man bara använder dem som ett stereopar, speciellt med en strömsvag stärkare (typ T-amp). Innan beställning görs skulle jag vara intresserad av att få dessa saker utredda. Är det alltid en fördel/neutralt att ha imedansen höjd, eller är det applikationsberoende och kan försämra i vissa lägen?Kaffekoppen skrev:Jag vill nog ha [s]2[/s] 4 till
Fast helst skulle jag vilja att man gjorde en batch med 18ohms impedans
MVH
/Mattias
Rundberg skrev:hur påverkas högtalaren om man bara använder dem som ett stereopar, speciellt med en strömsvag stärkare (typ T-amp). Innan beställning görs skulle jag vara intresserad av att få dessa saker utredda. Är det alltid en fördel/neutralt att ha imedansen höjd, eller är det applikationsberoende och kan försämra i vissa lägen?Kaffekoppen skrev:Fast helst skulle jag vilja att man gjorde en batch med 18ohms impedans
OK, jag trodde att du visste mer än vad du berättadeKaffekoppen skrev:Alltså, jag är lika nyfiken som dig på vilka eventuella förändringar som kan komma till stånd. Jag tolkade Naq inlägg "i sin nuvarande form" som att en impedansjustering kan komma.
Sorry, jag menade naturligtvis en förstärkare som levererar låg spänning, såssom en T-amp. Den kan leverera förhållandevis mycket ström, men det är sämre ställt med spänningskapaciteten (den drivs med 12v single rail).Almen skrev:Rundberg skrev:hur påverkas högtalaren om man bara använder dem som ett stereopar, speciellt med en strömsvag stärkare (typ T-amp). Innan beställning görs skulle jag vara intresserad av att få dessa saker utredda. Är det alltid en fördel/neutralt att ha imedansen höjd, eller är det applikationsberoende och kan försämra i vissa lägen?Kaffekoppen skrev:Fast helst skulle jag vilja att man gjorde en batch med 18ohms impedans
Det beror väl på förstärkaren... En strömsvag förstärkare kan ju sägas vara optimerad för höga impedanser. Nackdelen med hög impedans är att du kan inte ta ut en så hög effekt från förstärkaren. Om man jämför 18 ohm med 6 ohm så kan du bara ta ut en tredjedel av effekten med 18 ohms-högtalaren.
Eller missuppfattade jag din fråga?
Rundberg skrev:Sorry, jag menade naturligtvis en förstärkare som levererar låg spänning, såssom en T-amp. Den kan leverera förhållandevis mycket ström, men det är sämre ställt med spänningskapaciteten (den drivs med 12v single rail).Almen skrev:Eller missuppfattade jag din fråga?
MVH
/Mattias
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 240 gäster