Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:
peetwa skrev::oops: Jiggen var för tjock.. Det är klart att det hade gått å köra från båda hållen..
Densen skrev:Kul läsning. Här jobbas det minsann. Utan slut? Det plägar visst bli på det viset, har jag själv märkt. kul är det definitivt när man (tycker sig) upplever en förbättring. Men lyssna på något annat en tid så får du andra ljudreferenser och kan förhoppningsvis då bättre kunna detektera avvikelser.
Det jag egentligen ville bidra med är följande.
Tuny Cad, ett freeware att kunna rita delningsfilter med "raka" linjer.
http://tinycad.sourceforge.net/downloads.html
Skall bli kul att läsa om fortsättningen.
peetwa skrev:Om jag skall komme med någon kritik så har jag hört rummet tydligare på andra högtalare. Jag tror att min dämpning av översta mellanregistret och diskanten kan vara lite väl tilltagen.
paa skrev:Det är märkligt att kurvan kallas compensation, den borde alltså visa att diskanten ska höjas.
Men alla responskurvorna visar ju en puckel i diskanten, vilket väl är som det brukar vara för mikrofonkapslar?
peetwa skrev:paa skrev:Det är märkligt att kurvan kallas compensation, den borde alltså visa att diskanten ska höjas.
Men alla responskurvorna visar ju en puckel i diskanten, vilket väl är som det brukar vara för mikrofonkapslar?
Det är alltså brukligt att en mikrofonkapsel ger en överskattning vid 10000 Hz?
Användare som besöker denna kategori: Glebster och 18 gäster