Linjekälla

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-17 15:00

jag drömmer om en lång och smal pinne (linjekälla) monterad ovan på en baskub, hade inte golden age music en sådan byggsats? är det någon som vet vad jag menar?

tacksam för alla seriösa svar
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-17 19:47

Jag känner inte till den, men du kan fråga Golden Age!? :)

http://www.mamut.net/goldenagemusic/commdet2.htm

Det är bättre att du frågar själv, som vet vad du söker. Lycka till

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-17 19:49

Lyssnar linjekällor i skåneland igen :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-17 19:49

MagnusÖstberg skrev:Lyssnar linjekällor i skåneland igen :)

Du har det bra, med andra ord! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-17 19:54

Klagar inte, väntar på grillen :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-06-17 22:01

celef skrev:jag drömmer om en lång och smal pinne (linjekälla) monterad ovan på en baskub, hade inte golden age music en sådan byggsats? är det någon som vet vad jag menar?

tacksam för alla seriösa svar

Newform research. En "sträckt" ribbon.

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-18 16:30

newform research, jamenvisst, mina nattliga drömmar är nog ett hopkok av newform research och wisdom audio och så bose

Bild

Bild

Bild

jag får tacka för hjälpen!
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-18 18:10

Påminner lite om Raal Requisite.
Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-06-18 18:16

celef: Har alltid varit lite svag för hur Wisdom Audio ser ut. Har du hört hur
de låter också?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-19 00:31

KarlXII skrev:Påminner lite om Raal Requisite.
Bild

Snacka om häftigt 8O

hur de gjuts

Hats off.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-19 15:16

Coola högtalare! :)
Jag var inne på deras hemsida. Där kunde man se tillverkningsprocessen i bilder. Seriöst bygge. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-19 23:02

Soffbordet påminner om en B&O...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-21 19:14

Vad tror ni om det här? :)

"Application of Power Tapering
Power tapering was first applied to line arrays by several researchers (see [3] and [7]) to
reduce the side lobe levels in the far field for sound reinforcement applications. Other
workers (see [8] and [9]) have pointed out benefits of power tapering for near field
applications. Power tapering is effective for sound radiations that overlap and is
accomplished by variation of the power feed to the drivers in a line array. The tapered
power feed is symmetrical about the center of the array with the drivers in the center of
the array fed more energy and the power tapered or reduced toward the ends of the line.
One concern with near field line arrays is the sound variability for listeners both close to
the speakers and those farther removed from the array. If each driver is fed uniformly
(equal power) across a flat baffle board and have overlapping sound fields, the various
drivers in the woofer line array will have different sound paths to the listener. The drivers
at the top and bottom of the array emit sounds that traverse a longer path to the listener.
These sounds may interfere with the sound emitted from drivers in the array center that
have a shorter distance to reach the listener. Essentially, the sound waves arrive at the
listener at slightly different times. This effect is primarily an issue in the mid range and
higher frequencies where directional clues are more apparent to the listener. At lower
frequencies the path lengths are longer so that sound imperfections are less apparent to
the listener. If listeners move away from the array, the image seems to bloom and grow
in height. As an example of this effect, let us assume a two meters high line array and
that the listener is seated at 4 m (13.1’) distance with their ears one meter (3.3’) above
the floor, i.e., at the array center. Therefore, the path length difference to the listener
from the top vs. the center of the array is 123 mm (4.8”). This difference translates to as
much as 0.35l at 1000 Hz and 0.7l at 2000 Hz.
One solution to mitigate this effect is to mount the drivers on a concave curved baffle
board so that the listener hears sound that travels equal distance from all of the
speakers. Unfortunately, a curved baffle approach would have a specific sweet spot that
will limit speaker placement and listening position possibilities in the room. A second
solution is to roll-off the outer drivers in the line as a function of frequency, i.e., low pass
filter the outer drivers. Effectively, this power shading technique varies the height of the
line-- appropriately shortens or lengthens as frequency changes--so that optimum
performance is maintained. But this arrangement adds complexity and may generate
phase shifts that would be audible.
Another solution for a flat baffle line array, which will maintain the line array effect yet
adapt for the perception of different sound path lengths, is to vertically power taper the
sound wave which emerges from the array. We achieve the power tapering by feeding
slightly different power levels to the various drivers in the woofer array. Louder sound
levels are produced from the center of the array versus the sound level from the ends of
the array. Furthermore, at higher frequencies these sounds will arrive at the listening
position sooner than sound from the outer portions of the array. The human ear will give
precedence to first arrival sounds and can be further biased if the early arrivals are
louder than subsequent sounds. This effect is also known as the Haas Effect. For
lower frequencies additional emphasis of the ceiling/floor/side wall reflections will fill any
perceivable sound level differences in the vertical plane. But in the mid-range as any
room enhancement is minimized, the power taper in the vertical plane will lessen any
incoherency from the array ends or reflections. If tapering is taken to the limit, the sound
image will trend toward a point source. Experience has shown that a slight power taper Ó2003 James R. Griffin All Rights Reserved 21
(less than a 2 to 1 ratio) will improve the sound (i.e., reduced sound bloom) with minimal
impact to the overall line array operation."

Då skulle man rimligen , serie/parallelkoppla så att elementen spelar lite starkare in mot lyssningshöjd!?

Nagref är inne och berör det i Ola68`s tråd.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 18#1090818

Fast han menar tvärtom, om jag fattat det mindre fel än vanligt

Utsaxat från Ola68`s tråd:

"Åh, det där är inte svårt att förstå om man vet hur hörseln fungerar och lämnar den tvådimensionella världen.

Om man tar normala (B&W, Dynaudio, Ino etc) högtalare och ställer de framåtriktade så har man i princip tre effekter som samverkar så att ljudbilden kantrar effektivt.
1. Man har tidsfördröjningen (det är den dominanta effekten) som ger en preceedence effekt.
2. Man har den geometriska dämpningen som ger en högre signal från den närmsta högtalaren (likt en vanlig panoreringspot).
3. Man har en loob som gör att man få ännu högre signal från den närmsta högtalaren då man flyttar sig in i dennas loob och längre ifrån den andra högtalaren.

Den viktigaste av dessa effekter är nummer ett. Man kan i viss mån motverka den och nummer två genom invinkling men det kräver faktiskt att man har högtalare med dålig spridning för att få vad som kallas TIT (time intencity trading). Har man ingen loobning så kan man vrida högtalarna bäst man vill. Man får ändå ingen bredare sweetspot. Dessa linjekällor har för det relevanta frekvensområdet en så bra spridning att man får i princip ingen loob och således kommer en invinkling vara i princip värdelös. En linjekälla har dessutom mindre problem med nummer två då den geometriska dämpningen är hälften mot en vanlig högtalare. På denna är den dessutom ännu mindre i ett begränsat område (upp till 10m). Vidare gör proximityeffekten att man får en ljusare klang ju längre bort man flyttar sig från en linjekälla som gör att den därmed hörs mer. Man får en avståndsberoende TIT kan man säga.

Nu har jag lyssnat på nämnda högtalare och kan bekräfta att problemet är mindre än man kan befara. Även det är enkelt att förklara. Det beror på de multipla ljudkällornas inbyggda TIT.
Om man tänker sig en linjekälla med tre ljudalstrande punkter och man har närmast till den i mitten och ett längre men sinsimellan likvärdigt avstånd till de yttre. Då kommer man enligt preceedenseffekten att höra den i mitten först och prioritera den kan man tro. Problemet är bara att de två andra kommer förvisso senare men å andra sidan så kommer de höras destu mer i o m att de samverkar. 6 dB mer för att vara mer exakt. Man får därför inte samma problem med preceedenseffekten då ljudkällorna bidrar med en kontinuerlig men samverkande dispersion. Det mildrar och i vissa fall gör att den tvådimensionella psykoakustiska modellen av preceedenseffekten inte längre blir aktuell.

Det är f ö samma effekt som utnyttjas när man har multipla högtalare i surroundsammanhang. Om än lite mer primitivt där. Man kan sitta snett mot relativt oinvinklade högtalare men ändå inte få en ljudbild som kantrar.

Som jag nämnde tidigare så är OlAs högtalare extra immuna mot dessa effekter p g a sin unika form."

Så vad tror ni? Ska man koppla med stigande impedans mot ytterändarna, eller ska man låta alla spela lika starkt, som jag tolkar det Nagref sa? :?: :)

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2011-06-21 22:20

Så här ska jag koppla:

Naqref skrev:Ber om ursäkt för dröjsmålet. :oops:

Här kommer en tänkbar koppling. :)

Jag ritade elementen i zick-zack men de ska naturligtvis vara ovanför varandra.

Bild

Enjoy. :)

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-22 16:53

:D
Jag blir snurrig bara jag ser på det.

Frågan är om de är likadant Lp filtrerade, eller om de delas högre mot ytterändarna?
För det nämndes också, som en variant i den engelska texten.
Antingen Lp, eller mer effekt mot mitten, som jag förstått det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-06-22 22:05

nadifierad skrev::D

Och då är det föredömligt tydlig layout... De flesta hade nog envisats med att sätta elementen "fysiskt rätt" och fått betydligt fulare kabeldragning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-22 22:19

Samma delningsfrekvens, bara ökad impedans mot ytterändarna.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-22 22:29

MagnusÖstberg skrev:Samma delningsfrekvens, bara ökad impedans mot ytterändarna.

Bingo! :)
Då spelar den svagare mot ytterändarna.

Men det går lite stick i stäv mot det Nagref skrev i det citerade inlägget från Ola68`s tråd?
Med reservation för att jag missförstår vad han säger :? :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-22 22:31

Nattlorden skrev:
nadifierad skrev::D

Och då är det föredömligt tydlig layout... De flesta hade nog envisats med att sätta elementen "fysiskt rätt" och fått betydligt fulare kabeldragning.

Jag får lättare ihop det i skallen om det är ritat som i verkligheten :D .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-22 23:23

nadifierad skrev:
MagnusÖstberg skrev:Samma delningsfrekvens, bara ökad impedans mot ytterändarna.

Men det går lite stick i stäv mot det Nagref skrev i det citerade inlägget från Ola68`s tråd?
Olas linjekälla är riktad med avseende på lyssningsavstånd :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-23 15:24

MagnusÖstberg skrev:
nadifierad skrev:

Olas linjekälla är riktad med avseende på lyssningsavstånd :)

Jo, det är ju sant.Och exemplen på engelska gäller ju hur man tämjer de med plan baffel.

Jag kommer att använda mig av det de kallar "powertapering", och inte stegvisa Lp filter mot ytterändarna.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-23 18:41

jag skulle då aldrig jönsa med att filtrera ytterändarna på linjen sådär, full sula hela linjen är enda rätta, annars försvinner hela poängen med linjer - tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-23 18:41

shifts skrev:celef: Har alltid varit lite svag för hur Wisdom Audio ser ut. Har du hört hur
de låter också?

nej tyvärr
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-23 18:49

celef skrev:jag skulle då aldrig jönsa med att filtrera ytterändarna på linjen sådär, full sula hela linjen är enda rätta, annars försvinner hela poängen med linjer - tycker jag

Men det är ju lite för att kompensera att man i hemmamiljö, kanske sitter i en given lyssningsposition. :D

Men om man går runt och funderar, samtidigt som man lyssnar, då är det nog bättre att låta hela linjen spela fullt ut.

Du får gärna utveckla din tanke om det hela, då jag hoppas på att bli övertygad :) , jag tycker själv att det är trist att behöva mata olika nivåer till elementen :?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-23 19:29

näe jag kan nog inte motivera fullgaslinjen men ej heller ifrågasätta den, men den beskurna linjen finns hur mycket som helst att ifrågasätta, som till exempel: varför
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-23 19:49

celef skrev:näe jag kan nog inte motivera fullgaslinjen men ej heller ifrågasätta den, men den beskurna linjen finns hur mycket som helst att ifrågasätta, som till exempel: varför

"Varför",är just vad jag hoppas på att få reda på, efter mina inlägg med de två motsägelsefulla tillvägagångssätten. Dvs sänka nivån mot ytterändarna, kontra "Det uppvägs av symetrisk dubblering, av element mot ytterändarna". :)
Edit: Nagref verkade tala i allmänna termer, och inte specifikt om Ola68`s "kurvade" källor :?

Edit2: Nagref? Är du där? :) eller här... :roll:

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2011-06-23 20:14

Fan, nu blir jag ju lite stirrig.

Naq!

/Jonas
Senast redigerad av Dartman 2011-06-23 20:16, redigerad totalt 1 gång.
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-23 20:16

Dartman skrev:Fan, nu blir jag ju slite stirrig.

Naq!

/Jonas

Det finns säkert en naturlig förklaring :D
Det är bara att jag inte begriper den än... :roll:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-23 20:44

prova båda varianterna och kör vidare med den som ljuder bäst :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-23 20:55

celef skrev:prova båda varianterna och kör vidare med den som ljuder bäst :)

Det är rätt drygt att löda om 64 element :?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum