MvH
Peter
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Det finns en massa luftmolekyler i luftenTar man bort dessa så blir det vacuum
Ljudvågor uppstår på grund av att luftmolekylarna pressas ihop och dras isär om vartannat. Man utgår från atmosfärens lufttryck. Om man drar isär luftmolekylerna så att det inte finns någon molekyl kvar så har man pressat ihop dessa på annan plats. Har man noll luftmolekyler på en plats så har man uppnått vacuum och längre än så kan man inte komma. Om man nu tar alla dessa luftmolekyler som fanns där vacuum har uppstått och som nu finns där maxtryck har uppnåtts så vet man att det finns inga mer luftmolekyler att hämta. Då kan man räkna ut vilket ljudtryck man har uppnått där alla luftmolekyler har samlats. ljudtryck mäts i pascal d v s Pa = N / m2). Då kan man räkna om detta till en nivå och mäta i en logaritmisk skala med enheten dB och då kommer man till 194 dB. OBS! Det är i förhållande till hörselns gräns för uppfattbarhet av ljud vid 1 kHz. På en logaritmisk skala finns inte noll. Därför blir det svårt att uttrycka noll Pa som en ljudtrycksnivå i dB.
MvH
Peter
kodapa skrev:Ragnwald skrev:Jösses, 150 literslådan ser ju liten ut.![]()
Magneten ska ju på också.
Dom där limknektarna är ju överflödiga, bara att lägga på basen...
Naqref skrev:petersteindl skrev:Det finns en massa luftmolekyler i luftenTar man bort dessa så blir det vacuum
Ljudvågor uppstår på grund av att luftmolekylarna pressas ihop och dras isär om vartannat. Man utgår från atmosfärens lufttryck. Om man drar isär luftmolekylerna så att det inte finns någon molekyl kvar så har man pressat ihop dessa på annan plats. Har man noll luftmolekyler på en plats så har man uppnått vacuum och längre än så kan man inte komma. Om man nu tar alla dessa luftmolekyler som fanns där vacuum har uppstått och som nu finns där maxtryck har uppnåtts så vet man att det finns inga mer luftmolekyler att hämta. Då kan man räkna ut vilket ljudtryck man har uppnått där alla luftmolekyler har samlats. ljudtryck mäts i pascal d v s Pa = N / m2). Då kan man räkna om detta till en nivå och mäta i en logaritmisk skala med enheten dB och då kommer man till 194 dB. OBS! Det är i förhållande till hörselns gräns för uppfattbarhet av ljud vid 1 kHz. På en logaritmisk skala finns inte noll. Därför blir det svårt att uttrycka noll Pa som en ljudtrycksnivå i dB.
MvH
Peter
Jorå det går utmärkt att få noll på en logaritmisk skala. Däremot går det inte att ta logaritmen av noll.
En utövad förklaring av det ovan så skulle 200dB motsvara en signal som genererar växelvis ett tryck på 200000 PA = 2 bar
Det normala luftrycket är på ca 1 bar. Man skulle behöva växla mellan -1bar till 3 bar absoluttryck. Negativt absoluttryck går inte att åstadkomma. 0 bar absoluttryck är rent vakuum. 3 bar i absoluttryck går att åstadkomma men är svårt. Om ett element pumpar 20 liter peak-peak så krävs det en låda på 15 liter när den pumpar max att nå dit. Sådant är svårt att åstadkomma med linjärmotorer (så som högtalarelement är) men inte svårt att fixa mekaniskt. En bilmotor är ett bra exempel på att det går att fixa.
Naqref skrev:petersteindl skrev:Det finns en massa luftmolekyler i luftenTar man bort dessa så blir det vacuum
MvH
Peter
Jorå det går utmärkt att få noll på en logaritmisk skala. Däremot går det inte att ta logaritmen av noll.
...
DVD-ai skrev:Fast jag har alltid upplevt att 4st bra är bättre ön 2super bra, ...
JB skrev:Är det inte grymt svårt att få lådorna täta med dessa monster till element och slutna lådor?
Jag har 2*80 liters lådor med varsin 15" bas i varje (och dom har inte ens i närheten av samma slaglängd som dina basar) och jag har haft nog problem med att få dom lådorna täta :)
DVD-ai skrev:Ja, jag har som sagt alltid upplevt 4st basar som bättre om man ställer in dom ordentligt.
Och jag nämde inget om 10Hz hit eller dit
boom skrev:Komorok skrev:Fyra feta basar är bättre än två feta basar
Dom han menar är inte ens feta .
Ragnwald skrev:Det torde nog boom känna till. Han har 24 basar, om jag räknat rätt.
nadifierad skrev:Jag tror att man får ta Booms jargong med en nypa salt.
Boom är Boom, så som Hum, var Hum....
Ragnwald skrev:nadifierad skrev:Jag tror att man får ta Booms jargong med en nypa salt.
Boom är Boom, så som Hum, var Hum....
J'vla stil du har.
Vad har du för anledning att vara oförskämd? Välj en annan tråd.
Antar att du överträffar allt med ditt nya lyssningsrum.
Ragnwald skrev:Komorok skrev:Varför fokusera på något annat bara för att provocera någon då? Djävla okonstruktiv stil om du frågar mig.
Nu handlar ju inte den här tråden om varken rumsresonanser eller rumsmoder.
Komorok skrev:Nej just ja. Den handlade ju om hur bra LMS5400Ultra är och att inget annat ens kommer i närheten fast än parametrarna ser ut som skit IMO och att alla simuleringar utom Booms är fel. Förlåt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 214 gäster