En 3-vägare. Nya bilder på de färdiga lådorna. (sid.7)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-12-20 20:17

Gratulerar till ett par fina högtalare!
Vägen dit var ju lite krokig emellanåt men då är det nästan ännu skönare när man till slut är i hamn!

Hoppas nu du kan låta bli filtret.....ett par veckor åtminstone 8)
.....

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-20 22:30

nadifierad skrev:De blev förbaskat snygga! :)
Hade det gått att skarva Reflexröret med en Skjutmuff (Pvc avloppsdel)?

Ingen aning. Vet inte vad en skjutmuff är. Men jag litar på att silvertejpen håller.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-20 22:31

AndersD skrev:Gratulerar till ett par fina högtalare!
Vägen dit var ju lite krokig emellanåt men då är det nästan ännu skönare när man till slut är i hamn!

Hoppas nu du kan låta bli filtret.....ett par veckor åtminstone 8)

Tack. Räknar för närvarande inte med att behöva röra filtret.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-20 22:33

Nattlorden skrev:Låter de?

Ja, som musik.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-12-21 07:32

Eri skrev:

Ingen aning. Vet inte vad en skjutmuff är. Men jag litar på att silvertejpen håller.

Det gör den säkert. :) ( Skjutmuff är en skarv för avloppsrör. Den saknar invändig stoppkant, så rören som skarvas möts kant mot kant.)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-21 12:18

nadifierad skrev:
Eri skrev:

Det gör den säkert. :) ( Skjutmuff är en skarv för avloppsrör. Den saknar invändig stoppkant, så rören som skarvas möts kant mot kant.)

Det ju inte säkert att en sån där skjutmuff skulle passa eftersom det basreflexrör jag använder är koniskt, avloppsrör är ju helt raka.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-12-21 12:20

Eri skrev:
nadifierad skrev:
Eri skrev:

Det ju inte säkert att en sån där skjutmuff skulle passa eftersom det basreflexrör jag använder är koniskt, avloppsrör är ju helt raka.

Ja, det skulle nog bli lite vingligt.

Gaffatejp funkar i alla lägen........och skulle det inte funka har man använt för lite! 8)
.....

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-12-21 15:12

Väldigt fina.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-12-21 17:43

AndersD skrev:
Eri skrev:
nadifierad skrev:
Eri skrev:

Ja, det skulle nog bli lite vingligt.

Gaffatejp funkar i alla lägen........och skulle det inte funka har man använt för lite! 8)

Är de koniska så rekomenderar jag Gaffatejp. :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-28 10:49

Tänkte bara visa vad jag använt till ytbehandlingen av högtalarna. Nämligen samma som till föregående bygge.

Bild

Väl beprövat alltså. Jag vet att att en del här på forumet klagar på svårigheter med vattenbaserade lacker men jag tycker det fungerar rätt bra i alla fall så länge man inte eftersträvar spegelblanka lackytor. Liberon Finishing Oil är i alla fall suveränt bra.

Jag undrar om den här tråden platsar i DIY-trådar på DIY? Vad säger du soundbrigade?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-03 19:25

Tänkte visa ett par mätningar jag gjort på dom färdiga högtalarna som avslutning på den här byggtråden.

Den första är en summerad mätning som består av ett sinus-svep ovanför 280 Hz. Mik. avstånd 1,5 m. Micken är i höjdled placerad så att den pekar på en punkt mitt emellan diskant och mellanregister. Högtalaren är placerad framför vägg i ett ca 20 m² stort ganska väldämpat rum. Övriga väggar befinner sig på ett avstånd av ca 1,5, 3,5 resp. 4m från högtalaren.

Mätningen under 280 Hz är gjord med micken 15 cm från baffeln mitt i mellan port och baselement. ( Avståndet från micken till port resp. basen blir då 25 cm). Vid denna mätning är högtalaren placerad fritt från väggar. Nivån på basmätningen är justerad efter medelvärden för området 50 till 100 Hz jämfört med området 500 Hz till 2kHz från mätningar av hela högtalaren i samma position från 1 och 1,5 m avstånd.

Bild

Nästa mätning är en dist. mätning. Mick.avst.30 cm. Micken riktad mitt i mellan mellanregister och diskantelement. Ljudnivån är uppmätt på 1m avstånd med en Kj & Co ljudtrycksmätare till mellan 90 och 95 dB och får väl anses på sin höjd ungefärligt sann. Högt. är här placerad i ett mindre väldämpat rum med mer än 1m till närmaste vägg.

Bild

Nästa mätkurva är nog lite mer på skoj bara för att det går. Jag tog med den mest för att se om någon kan tolka den åt mig. Man ser ju såna kurvor presenteras i bland, mig säger dom inte så mycket. Mick. avst. 50 cm. Högt. fritt från väggar.

Bild

Vill till sist tacka alla som visat intresse med hjälp och stöd för mitt lilla projekt under resans gång.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2013-01-03 21:51

Kalasfina högtalare! Färgkombinationen duvblå och lackad bok blev verkligen snygg och matchar så bra med elementen. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-04 10:28

brumel skrev:Kalasfina högtalare! Färgkombinationen duvblå och lackad bok blev verkligen snygg och matchar så bra med elementen. :)

Ja alltså det där med att återge färg är ju inte så lätt. Bilderna är ju tagna med blixt i inte så bra ljus på eftermiddagen i December. Inga bra förutsättningar alls. Jag är ju heller ingen proffsfotograf. Men första och sista bilden på föregående sida är väl de som kommer närmast. Dom är mörkt gråa i verkligheten. Kulören är S 7502-B enl. NCS.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-30 22:08

Har bytt ut bilderna på de färdiga högtalarna på föregående sida mot nya där färgen på högtalaren stämmer bättre mot verkligheten.
( Dåliga ljusförhållande medförde att färgen blev väldigt fel )
Medlem i MEK

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-30 22:22

väldigt fina högtalare och ett koncept jag kommer replikera själv.

dock skulle jag försöka fixa på något sätt så att diskantplattan inte syns. För mig skär det sig lite estetiskt när diskanten är större än mellanregister.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-01-31 10:47

Kraniet skrev:väldigt fina högtalare och ett koncept jag kommer replikera själv.

dock skulle jag försöka fixa på något sätt så att diskantplattan inte syns. För mig skär det sig lite estetiskt när diskanten är större än mellanregister.

Tack jag är väldigt nöjd med både utseende och det ljudande resultatet.
Det hela blev väldigt lyckat. Jag kan nästan inte tro att det är jag själv som står för konstruktionen.

Det där med diskantplattan är en synvilla. Diskant och mellanregister har exakt samma diameter, eller nästan.
Diskanten= 97,7 mm. Mellanregistret= 97,5 mm. Om man jämför resp. elements avstånd till lådkanten så kan man med ögonen se att det stämmer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2013-01-31 17:14

Imponerande snickeri! Bra jobbat!

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2013-05-12 19:12

Hörde dem Live på DIY VBG... Imponerande! de lät jättetrevligt.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-12 22:21

Finns det en byggtråd till cdn? Hittar inte.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-05-12 22:44

tvett skrev:Finns det en byggtråd till cdn? Hittar inte.

Finns under: Klistrad: DIY-forumet - REKOMENDERADE DIY-TRÅDAR

Länk: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=44499
Medlem i MEK

Föregående

Återgå till DIY-forum