Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:paa skrev:Så här skriver Point Source Scandinavia:
På LLB-mässan den 17-19 Mars kommer vi att visa upp innovativa och välljudande högtalare utvecklade av den legendariska Tom Danley.
Mässan går i Älvsjö.
Hmmm... Intressantaste anledningen på länge att bevista en mässa, men det funkar inte just då.
Adhoc skrev:Nattlorden skrev:paa skrev:Så här skriver Point Source Scandinavia:
På LLB-mässan den 17-19 Mars kommer vi att visa upp innovativa och välljudande högtalare utvecklade av den legendariska Tom Danley.
Mässan går i Älvsjö.
Hmmm... Intressantaste anledningen på länge att bevista en mässa, men det funkar inte just då.
För mässan-Älvsjö står det på hemsidan idag: 10-12/5.
paa skrev:Nu på onsdag är seminariet om synergyhornen på LLB- mässan. Nån som ska gå?
paa skrev:På seminariet pratade Douglas Jones från Danley bl.a om att delningsfiltren till t.ex SH50 var framtagna med hjälp av LspCAD, ett program som han berömde för sin flexibilitet och förmåga att göra mer än de flesta användare kanske tänkt på. Vidare visade han oscilloskåpbilder som visade att filtren kunde återge något som såg ut som en skaplig fyrkantvåg över en stor del av registret, över två delningsfrekvenser, eftersom det var ett trevägssystem.
Han sa även att eftersom det var en punktkälla så kunde man göra saker i filtret utan att behöva tänka på lobning och sådana saker.
Även om man vill finjustera med eq så är det inget problem eftersom utstrålningen inte förändras. Däremot varnade han för att ersätta det passiva filtret med ett aktivt, i tron att man skulle få till ett bättre filter.
För övrigt tyckte jag att SH50 såg lite mindre ut än jag föreställt mig dem, men det kan förstås bli ett intryck i en stor mässhall, och en annan sak när de ska placeras i ett litet trångt rum.
PetterPersson skrev:Om det anses vara reklam, så ta bort detta inlägg.
Jag har ett gäng 4" mellanregister-celestionelement, samma som Tom Danley använder hemma. Dessa är köpta av mig privat och det var duktigt meck att få tag på dem. Är du intresserad av några till eget bygge? Fördelaktigt pris och allt över inköpspriset skänks till Läkare utan gränser eftersom detta massköp var inspirerat av ett projekt på ett grannforum.
/Petter
PetterPersson skrev:Om det anses vara reklam, så ta bort detta inlägg.
Jag har ett gäng 4" mellanregister-celestionelement, samma som Tom Danley använder hemma. Dessa är köpta av mig privat och det var duktigt meck att få tag på dem. Är du intresserad av några till eget bygge? Fördelaktigt pris och allt över inköpspriset skänks till Läkare utan gränser eftersom detta massköp var inspirerat av ett projekt på ett grannforum.
/Petter
PetterPersson skrev:Det tycker jag med![]()
28 st lyckades jag få tag i...
Done!PetterPersson skrev:Ja, det är möjligt. Pris är valfritt över inköpspriset beroende på sitt samvete relativt kommersiella aktörer. Överskottet från dessa element skänks som sagt. Pris tar vi på pm, så hör av dig...
schmutziger skrev:http://redspade-audio.blogspot.se/2016/07/diy-point-source-horn-pre-order.html
Redspade gör flat-pack på synergy nu.
Han var dock svindyr med sina pse144, dessa kanske är trevligare prissatta?!
schmutziger skrev:http://redspade-audio.blogspot.se/2016/07/diy-point-source-horn-pre-order.html
Fjonkalicious skrev:schmutziger skrev:http://redspade-audio.blogspot.se/2016/07/diy-point-source-horn-pre-order.html
Man undrar ju, tyvärr är det med element och då tror jag att det blir rätt kostsamt.
steveo1234 skrev:Fjonkalicious skrev:schmutziger skrev:http://redspade-audio.blogspot.se/2016/07/diy-point-source-horn-pre-order.html
Man undrar ju, tyvärr är det med element och då tror jag att det blir rätt kostsamt.
Hmm, ser nu att det dessutom behövs en basunderdel till dem då målet verkar vara 3db vid några hundra hertz.. Det tar ju bort en stor del av mitt intresse....
Fjonkalicious skrev:Bumpar min egen tråd. Är det någon annan som byggt?
Hittade Celestion-elementen billigt, funderar på att köpa 8 st och sätta ihop något.
Funderar även på att 3d-printa mynningshuvudet och därmed kunna göra olika huvuden för att testa olika lösningar.
ljudstomp skrev:Fjonkalicious skrev:Bumpar min egen tråd. Är det någon annan som byggt?
Hittade Celestion-elementen billigt, funderar på att köpa 8 st och sätta ihop något.
Funderar även på att 3d-printa mynningshuvudet och därmed kunna göra olika huvuden för att testa olika lösningar.
Nej men har funderat på det ett tag!
Har ev tänkt 3d-printa hela hornet i 2 delar som jag sett någon på diyaudio göra. Uppdaterar detta inlägg med lite länkar senare.
Vart har du hittat Celestion-elementen någonstans?
Användare som besöker denna kategori: Byron och 29 gäster