Solhaga tänker om

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rajapruk

Re: Solhaga tänker framåt

Inläggav rajapruk » 2016-11-29 00:16

Sådana vagnar är väldigt bra! Jag har några liggandes (4st) om du bara behöver dem temporärt ( och om du har vägarna förbi mina trakter, Torslanda). Jag kommer inte hinna med någon tur till Solhaga i år känns det som.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-11-29 08:02

rajapruk skrev:Sådana vagnar är väldigt bra! Jag har några liggandes (4st) om du bara behöver dem temporärt ( och om du har vägarna förbi mina trakter, Torslanda). Jag kommer inte hinna med någon tur till Solhaga i år känns det som.

Tack för erbjudandet, skall fundera på det. Tror dock att jag har två eller tre hemma redan.
Torslanda? Sitter på LångLindholmen, så det kan ju ordnas med Gul Express.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-11-30 21:54

solhaga skrev:Tänkte mig stagen på subbaslådan på ett ungefär så här:

[ Bild ]

Och på frontbaslådan:

[ Bild ]

Subbaslådorna är invändigt 85x96x30 cm och frontbaslådorna är invändigt 85x54x30 cm med en första stagning enligt bilderna ovan.

Jag förstår att materialet i sig, 27 mm limfuru, har en egenresonansfrekvens.
Men även de parallella sidorna ger väl upphov till "eigenmodes"? (Förlåt för "dumma" frågor, men kom ihåg att jag har hållt på med OB i många år)

Kan jag använda exempelvis denna kalkylator då?

För subbaslådan är det lugnt med dessa resonanser, den lär ju knappast spela över 150 Hz:

Bild

Men det är värre med frontbaslådan som är tänkt att spela från kanske 80 till 400 Hz:

Bild

Vad kan jag göra åtgärder på frontbaslådan nu, innan jag har monterat element och fluff?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-01 08:21

Jag tror inte att rumsresonanser och lådresonanser är direkt jämförbara på detta sätt.
Finns det ingen lådkalkulator du kan använda?
Senast redigerad av rajapruk 2016-12-01 09:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
solhaga

Solhaga tänker inuti lådan

Inläggav solhaga » 2016-12-01 08:29

En sak kan vara att göra botten på frontbaslådan geografisk med klotsar i olika höjd.
Detta för att sänka Q-värdet på den resonansen.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-12-01 08:54

rajapruk skrev:Jag tror inte att rumsresonanser och lådresonanser är jämförbara på detta sätt.

Hittade ett gammalt inlägg från Svante på diyaudio:

There are also secondary resonances, for example standing waves inside the box, mechanical resonances in the box walls, pipe resonances in a bass reflex tube etc. All these are different and are rarely seen in the electrical impedance curve, but may have an impact on the response curve.

Stuffing inside the box mainly lowers the Q of the standing waves, and you should use this. It also has a *slight* effect on the resonance frequency of the driver/box, it is lowered. The reason for this is a thermal exchange from the air to the stuffing. The air wont get as much heated during overpressure, and the air will not appear to be as stiff. So the raise of the driver resonance frequency as I described above will not be as large as for the unstuffed box. The acousticians call this "adiabatic" (without stuffing) and "isothermal" (with a lot of stuffing) compression, respectively.

Kraniet

Re: Solhaga tänker inuti lådan

Inläggav Kraniet » 2016-12-01 09:40

stagning av lådan är bra
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-12-01 10:46

Kraniet skrev:stagning av lådan är bra

Javisst, generellt sett för att dämpa sekundäreffekter hos de stora ytorna (front och bak) på grund av den stående vågen mellan topp och botten och sidoväggarna.
Just nu är jag inne på att förhindra dem att uppstå eller åtminstone förminska dem.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-12-01 11:14

Stagning av "samtliga" väggar i mellanbas lådan är ett måste, inte så viktigt i subben.

Jag byggde en rund högtalare av ett pappersrör, gjutform, och körde som toppar.
Det enda som vibreade var topp och botten trots 18 mm skiva och liten dia, denn tunna
pappen, ca 5 mm, var mycket stabil. Jag missade att staga topp o botten.

Så staga så mycket det går

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-12-01 13:11

nuffe skrev:Stagning av "samtliga" väggar i mellanbas lådan är ett måste, inte så viktigt i subben.

Jag byggde en rund högtalare av ett pappersrör, gjutform, och körde som toppar.
Det enda som vibreade var topp och botten trots 18 mm skiva och liten dia, denn tunna
pappen, ca 5 mm, var mycket stabil. Jag missade att staga topp o botten.

Så staga så mycket det går

Henrik

Hur långt var röret, vid vilka frekvenser fick du resonanser som kunde avhjälpas med stagningen?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-12-01 14:42

Tyvärr fick jag leva med det, lådan var redan limmad. Och inte hade jag nån mätutrustning eller.
Det är ju ett tag sen, men tror det var nånstans 35-40 cm högt.

Henrik

PS såg nu dina Basta beräkningar. Du hade satt i 100% Viso. Vill minnas att 66% Viso är lika med helt fylld låda
och 33% halvfylld låda. Nu är det väl försent att ändra. Kan någon bekräfta att jag kommer ihåg rätt ang Viso.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-12-01 15:13

nuffe skrev:Tyvärr fick jag leva med det, lådan var redan limmad. Och inte hade jag nån mätutrustning eller.

Henrik

PS såg nu dina Basta beräkningar. Du hade satt i 100% Viso. Vill minnas att 66% Viso är lika med helt fylld låda
och 33% halvfylld låda. Nu är det väl försent att ändra. Kan någon bekräfta att jag kommer ihåg rätt ang Viso.

Det stämmer. Sen ska ju Qb sättas till rätt värde också. Har ganska stor inverkan på basreflexlådan.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-12-01 15:47

Kraniet skrev:
nuffe skrev:Tyvärr fick jag leva med det, lådan var redan limmad. Och inte hade jag nån mätutrustning eller.

Henrik

Det stämmer. Sen ska ju Qb sättas till rätt värde också. Har ganska stor inverkan på basreflexlådan.

Läste någonstans att Viso skulle vara just 100% för helt fylld låda. Men det är ju lätt ändrat.
Vad är då "rätt värde" på Qb för denna låda?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-12-01 16:00

Spelar det någon roll? Lite för sent nu :P Med lägre Qb kommer du bara få lägre Qtc vilket du eftersträvar ändå. Att gå från 100% Viso till 66% gör inga monsterskillnader.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-12-01 16:18

Dock får jag det till 240liter Vb ungefär med de mått du angav minus 5 liter för element och stag. Då blir Qtc 0,38 med 70% viso och Qb 5 med 40 grader på spolen. 0,3591 med 20 grader.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-12-01 16:29

Tror man kan dra slutsatsen att hur hårt du än spelar och oavsett vilka värden som skall vara de korrekta så kommer du ha bästa tänkabara impulssvar och det kommer vara väldigt lättdrivet och lätt boostat i botten.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-01 19:56

En assymetrisk form innuti i alla ledder borde väl vara bra för stående vågor.
Men som sagt andra grejer som inte korrelerar direkt till rumsanalogin, som mekaniska vibrationer i lådan, fyllningen och portresonans.
Ration mellan våglängd och lådans mått och vågutbredning är ju helt annorlunda med jämfört med ett rum. Jag gissar att en del av det som studsar runt i lådan cancelleras när det kommer tillbaka till elementet.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-12-01 20:53

rajapruk skrev:En assymetrisk form innuti i alla ledder borde väl vara bra för stående vågor.
Men som sagt andra grejer som inte korrelerar direkt till rumsanalogin, som mekaniska vibrationer i lådan, fyllningen och portresonans.
Ration mellan våglängd och lådans mått och vågutbredning är ju helt annorlunda med jämfört med ett rum. Jag gissar att en del av det som studsar runt i lådan cancelleras när det kommer tillbaka till elementet.

Ja, analogin gällde enbart moderna.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-12-01 21:20

Du kan ju kapa ett papp- eller plaströr med lämpligt stor diameter i 2 halvor. Rörhalvan snor ingen större volym, är inte alltför bökigt att skruvlimma fast och kan vinkla iväg reflektioner från bakstycket så dom inte går raka vägen tillbaks och ut genom konen, utan studsar runt lite i isolering först och dämpas mer.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-12-01 21:23

Nu går ju vågutbredningen från ett element inte bakåt i lådan utan rakt åt sidorna, tänk hur en kon trycker undan vatten om den trycks ner i ett vattenbad. :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-12-01 21:32

Nej, du har rätt i det, att ljudvågen inte går rakt bakåt för att sen studsa rakt framåt och ut genom konen. En halvcirkelform inuti är dock fortfarande enklare att få till än assymetriska lådväggar.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-12-01 21:39

philipbtz skrev:Dock får jag det till 240liter Vb ungefär med de mått du angav minus 5 liter för element och stag. Då blir Qtc 0,38 med 70% viso och Qb 5 med 40 grader på spolen. 0,3591 med 20 grader.

Japp, Basta! ovan var innan lådorna var byggda.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-12-01 21:42

Adhoc skrev:Nej, du har rätt i det, att ljudvågen inte går rakt bakåt för att sen studsa rakt framåt och ut genom konen. En halvcirkelform inuti är dock fortfarande enklare att få till än assymetriska lådväggar.

Tänkte på en snedställd planka först, men då kan det ju uppstå nya och längre stående vågor.
Halvcirkelformat papprör är mycket bättre.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-01 21:42

Angående mekaniska vibrationer i lådan så rekommenderar Geddes "constrained layer damping".

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-12-01 21:48

rajapruk skrev:Angående mekaniska vibrationer i lådan så rekommenderar Geddes "constrained layer damping".

Byggde stolparna till OB-basarna så.
Dämplimmet torkade dock aldrig, så jag var tvungen att skruva också. Vilket kändes lite kontraproduktivt.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-12-01 22:31

Jag använde MS-Polymerlim när jag limmade ihop 2x19 mm skivor för baffeln till mina frontburkar. MS-polymerlim fungerar bra även som konstruktionslim, drar du ut en sträng på en skiva blir konsistensen typ en gummisnodd när strängen härdat. Finns att köpa lite här och där, bla Byggmax och Biltema. Ingen av dom redovisar dock vilken resthårdhet /styrka deras varianter får, varför jag skaffade Henkel-Loctites som har redovisade värden för en 4-5 varianter (starkare är inte bättre, snarare tvärtom som "constrained layer" i högtalarbyggen.

Citat från annat forum (lat som jag är):
"Baffeln görs av 2 st 19 mm spånskivor som limmas ihop med ett särskilt Loctite-lim (MS-polymer) som inte hårdnar utan håller sig kring 55 Shore i mjukhet. (Ett vanligt gummiband håller ca 40 Shore). 0,8 mm gummiremsor limmas på som distanser för rätt limtjocklek före kladdandet med Loctite-limmet. Den tunna mjuka limfogen bildar tillsammans med spånskivorna en s.k. CLD-sandwich. (Constrained Layer Damping, resonanser i lådväggarna dämpas rejält med en CLD-konstruktion. Samma sätt att bygga används av högtalartillverkare i deras dyrare konstruktioner. Dämplim på akrylbasis kan köpas från Swedac i Angered. Deras dämplim DG-A2 har en torrsubstans på 68%, så 32% försvinner när limmet torkar. -En anledning till att jag valde Loctiten i stället som har en torrhalt på 98-99%, -mindre problem med luftfickor om man som jag skulle använda distanser för limtjockleken."

Bild

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-12-01 22:40

Adhoc skrev:Jag använde MS-Polymerlim när jag limmade ihop 2x19 mm skivor för baffeln till mina frontburkar. MS-polymerlim fungerar bra även som konstruktionslim, drar du ut en sträng på en skiva blir konsistensen typ en gummisnodd när strängen härdat. Finns att köpa lite här och där, bla Byggmax och Biltema. Ingen av dom redovisar dock vilken resthårdhet /styrka deras varianter får, varför jag skaffade Henkel-Loctites som har redovisade värden för en 4-5 varianter (starkare är inte bättre, snarare tvärtom som "constrained layer" i högtalarbyggen.

Citat från annat forum (lat som jag är):
"Baffeln görs av 2 st 19 mm spånskivor som limmas ihop med ett särskilt Loctite-lim (MS-polymer) som inte hårdnar utan håller sig kring 55 Shore i mjukhet. (Ett vanligt gummiband håller ca 40 Shore). 0,8 mm gummiremsor limmas på som distanser för rätt limtjocklek före kladdandet med Loctite-limmet. Den tunna mjuka limfogen bildar tillsammans med spånskivorna en s.k. CLD-sandwich. (Constrained Layer Damping, resonanser i lådväggarna dämpas rejält med en CLD-konstruktion. Samma sätt att bygga används av högtalartillverkare i deras dyrare konstruktioner. Dämplim på akrylbasis kan köpas från Swedac i Angered. Deras dämplim DG-A2 har en torrsubstans på 68%, så 32% försvinner när limmet torkar. -En anledning till att jag valde Loctiten i stället som har en torrhalt på 98-99%, -mindre problem med luftfickor om man som jag skulle använda distanser för limtjockleken."

[ Bild ]

Tack Adhoc.
Jag var i valet och kvalet om jag skulle bygga så som du visar. Valde dock att bygga med lite tjockare material (27 mm), lat som jag var, men också för att det fanns färdiga skivor i 90 cm bredd.
Får se om det blir ännu en dyrköpt erfarenhet.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-01 23:04

Adhoc - mannen som gör allt rätt!

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2016-12-01 23:16

Solhaga, du har ingen möjlighet att bygga IB bas? Det är väl den optimala "lådtypen", om man kan.

Användarvisningsbild
solhaga

Inläggav solhaga » 2016-12-01 23:42

rajapruk skrev:Solhaga, du har ingen möjlighet att bygga IB bas? Det är väl den optimala "lådtypen", om man kan.

Jo. Har funderat på det också, men tycker att det blir för oflexibelt.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum