Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Sådana vagnar är väldigt bra! Jag har några liggandes (4st) om du bara behöver dem temporärt ( och om du har vägarna förbi mina trakter, Torslanda). Jag kommer inte hinna med någon tur till Solhaga i år känns det som.

rajapruk skrev:Jag tror inte att rumsresonanser och lådresonanser är jämförbara på detta sätt.
There are also secondary resonances, for example standing waves inside the box, mechanical resonances in the box walls, pipe resonances in a bass reflex tube etc. All these are different and are rarely seen in the electrical impedance curve, but may have an impact on the response curve.
Stuffing inside the box mainly lowers the Q of the standing waves, and you should use this. It also has a *slight* effect on the resonance frequency of the driver/box, it is lowered. The reason for this is a thermal exchange from the air to the stuffing. The air wont get as much heated during overpressure, and the air will not appear to be as stiff. So the raise of the driver resonance frequency as I described above will not be as large as for the unstuffed box. The acousticians call this "adiabatic" (without stuffing) and "isothermal" (with a lot of stuffing) compression, respectively.
Kraniet skrev:stagning av lådan är bra
nuffe skrev:Stagning av "samtliga" väggar i mellanbas lådan är ett måste, inte så viktigt i subben.
Jag byggde en rund högtalare av ett pappersrör, gjutform, och körde som toppar.
Det enda som vibreade var topp och botten trots 18 mm skiva och liten dia, denn tunna
pappen, ca 5 mm, var mycket stabil. Jag missade att staga topp o botten.
Så staga så mycket det går
Henrik
nuffe skrev:Tyvärr fick jag leva med det, lådan var redan limmad. Och inte hade jag nån mätutrustning eller.
Det är ju ett tag sen, men tror det var nånstans 35-40 cm högt.
Henrik
PS såg nu dina Basta beräkningar. Du hade satt i 100% Viso. Vill minnas att 66% Viso är lika med helt fylld låda
och 33% halvfylld låda. Nu är det väl försent att ändra. Kan någon bekräfta att jag kommer ihåg rätt ang Viso.
Kraniet skrev:nuffe skrev:Tyvärr fick jag leva med det, lådan var redan limmad. Och inte hade jag nån mätutrustning eller.
Det är ju ett tag sen, men tror det var nånstans 35-40 cm högt.
Henrik
PS såg nu dina Basta beräkningar. Du hade satt i 100% Viso. Vill minnas att 66% Viso är lika med helt fylld låda
och 33% halvfylld låda. Nu är det väl försent att ändra. Kan någon bekräfta att jag kommer ihåg rätt ang Viso.
Det stämmer. Sen ska ju Qb sättas till rätt värde också. Har ganska stor inverkan på basreflexlådan.
rajapruk skrev:En assymetrisk form innuti i alla ledder borde väl vara bra för stående vågor.
Men som sagt andra grejer som inte korrelerar direkt till rumsanalogin, som mekaniska vibrationer i lådan, fyllningen och portresonans.
Ration mellan våglängd och lådans mått och vågutbredning är ju helt annorlunda med jämfört med ett rum. Jag gissar att en del av det som studsar runt i lådan cancelleras när det kommer tillbaka till elementet.
philipbtz skrev:Dock får jag det till 240liter Vb ungefär med de mått du angav minus 5 liter för element och stag. Då blir Qtc 0,38 med 70% viso och Qb 5 med 40 grader på spolen. 0,3591 med 20 grader.
Adhoc skrev:Nej, du har rätt i det, att ljudvågen inte går rakt bakåt för att sen studsa rakt framåt och ut genom konen. En halvcirkelform inuti är dock fortfarande enklare att få till än assymetriska lådväggar.
rajapruk skrev:Angående mekaniska vibrationer i lådan så rekommenderar Geddes "constrained layer damping".
Adhoc skrev:Jag använde MS-Polymerlim när jag limmade ihop 2x19 mm skivor för baffeln till mina frontburkar. MS-polymerlim fungerar bra även som konstruktionslim, drar du ut en sträng på en skiva blir konsistensen typ en gummisnodd när strängen härdat. Finns att köpa lite här och där, bla Byggmax och Biltema. Ingen av dom redovisar dock vilken resthårdhet /styrka deras varianter får, varför jag skaffade Henkel-Loctites som har redovisade värden för en 4-5 varianter (starkare är inte bättre, snarare tvärtom som "constrained layer" i högtalarbyggen.
Citat från annat forum (lat som jag är):
"Baffeln görs av 2 st 19 mm spånskivor som limmas ihop med ett särskilt Loctite-lim (MS-polymer) som inte hårdnar utan håller sig kring 55 Shore i mjukhet. (Ett vanligt gummiband håller ca 40 Shore). 0,8 mm gummiremsor limmas på som distanser för rätt limtjocklek före kladdandet med Loctite-limmet. Den tunna mjuka limfogen bildar tillsammans med spånskivorna en s.k. CLD-sandwich. (Constrained Layer Damping, resonanser i lådväggarna dämpas rejält med en CLD-konstruktion. Samma sätt att bygga används av högtalartillverkare i deras dyrare konstruktioner. Dämplim på akrylbasis kan köpas från Swedac i Angered. Deras dämplim DG-A2 har en torrsubstans på 68%, så 32% försvinner när limmet torkar. -En anledning till att jag valde Loctiten i stället som har en torrhalt på 98-99%, -mindre problem med luftfickor om man som jag skulle använda distanser för limtjockleken."
[ Bild ]
rajapruk skrev:Solhaga, du har ingen möjlighet att bygga IB bas? Det är väl den optimala "lådtypen", om man kan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster