Morello skrev:petersteindl skrev:Plymotonic skrev:https://www.tube-town.net/cms/userfiles/images/info/svetlana-docs/Figure%203.jpg
/ply
Detta indikerar betydligt lägre spänningsförstärkning µ än vad jag hört tidigare att det blir.
MvH
Peter
Ungefär 25-30 kommer jag fram till genom att kontrollera äldre datablad.
Verkar ju i så fall mer attraktivt att nyttja den som pentod i ett RIAA-steg.
För övrigt noteras att man var ganska dålig på att specificera brus på rörtiden.
Då jag höll på med rör var det i huvudsak 4 parametrar jag kollade på då det gäller anodföljare.
Millercap och µ samt inre resistans och branthet. Då kan man räkna ut frekvensgång med övre gränsfrekvens utan motkoppling. Det är där som ECC83 har sin begränsning om jag minns rätt. Sedan är det linjäritet i överföringsfunktionen som man kan titta på om det finns kurvor på rören i rörhandboken som funktion av olika viloparametrar. Har för mig att man var tvungen att använda så mycket ström som möjligt och så höga spänningar som möjligt enligt handboken, men med begränsad livslängd på rören som följd. There is no lunch for free.
Det andra jag upptäckte var att få anodmotstånd = oändligheten och katodmotståndet = noll. Då går röret på teoretiskt µ och triodens egenskaper ger lägst distorsion. Detta förhållande ändras då man styr ut trioden på katodet d v s vid HF kopplingar där input och output är i fas. Millerkappen återkopplas då inte i motfas. Kaskodkoppling är ett typexempel.
Om jag minns rätt så tittade jag en del på att dela upp RIAA i 2 steg. Då kan man brus och dist -optimera eftersom man kan lägga halva RIAA efter rör och få ner HF-brus. Allt var så länge sedan så jag minns inte riktigt hur jag kopplade.
Det jag minns är att från början fanns brus och mikrofoni och då hade jag vanlig passiv nätdel. Sedan gjorde jag aktiv reglerad nätdel till anodmatning med 6080 som katodföljare i nätdel. Då hände det saker och väldigt mycket mer än vad jag räknade med från början. Mikrofonin blev i stort sett nollad d v s både akustisk och mekanisk återkoppling nästan eliminerades. Det spelade ingen roll om man ens knackade på rören. Bruset försvann med stabbad matning. Ljudet blev otroligt mycket bättre. Det gav en tankeställare då.
Glödmatning skall vara DC och reglerat eller bilbatteri.

Skall man köra strömspeglar för konstant ström i kretsen, kör dubbla i serie d v s kaskod.
Idag är jag inte rädd för trisser i nätdel även om det anses vara tabu hos rörmaffians tempelriddare.
Det är ett kul projekt. Borde gjorts 1970.

MvH
Peter